wbx päästöongelmat
wbx päästöongelmat
2.1 vesibokseri siis, mallia -91 ja katti
Ongelma on semmoinen kuin:
Ekalla katsastusyrityksellä pomppas päästöt hapesta. No paikannettiin että vaimentajassa käden mentäviä reikiä. Nyt on uus vaimennin ja happiarvot kohallaan päästömittauksessa. Mutta ei mee vieläkään läpi co arvoista eikä välillä taho hc pysyä tarpeeks alhaalla. co menee tyhjäkäynnillä välillä hyväks, mutta kierroksilla se on jossain 0.8 paikkeilla, hc on siinä sadan tuntumassa. Miten ton co sais alas?
Pakoputki vuosi vähäsen liitoksesta ennen kattia ja sitä koitettiin tilkitäkkin vähäsen. Mutta ei tuntunut vaikuttavan. Voiko siellä olla vielä pientä vuotoa putkessa ennen lamdaa joka sitten kusis päästöt pieleen? Vai voiko kaikki johtua surkeasta katista?
On kokeiltu korjausoppaan mukaan käännellä seosruuvia ilmanmassamittarin kyljestä, siitä puuttui jo valmiiksi sinetti. Mutta tämän ruuvin kääntelyllä ei ollu vaikutusta tyhjäkäyntiin eikä seokseen. Voiko vika olla siinä?
Imuvuotoa ei äkkiseltään löytynyt.
Öljyt on just vaihettu koneeseen. Sekä tulpat ja pyörijä on uutta.
Pitäiskö se ensimmäisenä vaan vaihtaa se katti ja varmistaa ettei pakoputki vuoda mistään enään?
Ongelma on semmoinen kuin:
Ekalla katsastusyrityksellä pomppas päästöt hapesta. No paikannettiin että vaimentajassa käden mentäviä reikiä. Nyt on uus vaimennin ja happiarvot kohallaan päästömittauksessa. Mutta ei mee vieläkään läpi co arvoista eikä välillä taho hc pysyä tarpeeks alhaalla. co menee tyhjäkäynnillä välillä hyväks, mutta kierroksilla se on jossain 0.8 paikkeilla, hc on siinä sadan tuntumassa. Miten ton co sais alas?
Pakoputki vuosi vähäsen liitoksesta ennen kattia ja sitä koitettiin tilkitäkkin vähäsen. Mutta ei tuntunut vaikuttavan. Voiko siellä olla vielä pientä vuotoa putkessa ennen lamdaa joka sitten kusis päästöt pieleen? Vai voiko kaikki johtua surkeasta katista?
On kokeiltu korjausoppaan mukaan käännellä seosruuvia ilmanmassamittarin kyljestä, siitä puuttui jo valmiiksi sinetti. Mutta tämän ruuvin kääntelyllä ei ollu vaikutusta tyhjäkäyntiin eikä seokseen. Voiko vika olla siinä?
Imuvuotoa ei äkkiseltään löytynyt.
Öljyt on just vaihettu koneeseen. Sekä tulpat ja pyörijä on uutta.
Pitäiskö se ensimmäisenä vaan vaihtaa se katti ja varmistaa ettei pakoputki vuoda mistään enään?
Re: wbx päästöongelmat
paljonkos lambda oli?
Re: wbx päästöongelmat
Eipä se seosruuvin säätely juurikaan vaikuta, kun kone saman tien korjaa seokset lambdan perusteella. Jos siellä on häkää (co) ja palatonta polttoainetta (hc), niin joko se käy liian rikkaalla (lambda rikki? - mitä papereissa lambda arvot oli?) tai sitten joku sytytyshäiriö (tai venttiili palanut / kantaa / jne).
< 15kWh/100km
Re: wbx päästöongelmat
lamda arvo oli puhtaasti läpi, en muista lukemaa.
Re: wbx päästöongelmat
Tietysti jos on pakoputkessa vuotoa ennen lambdaa, se sekoittaa kyllä tuota mittaustakin (mittaa pakokaasun happipitoisuutta).vildur kirjoitti:lamda arvo oli puhtaasti läpi, en muista lukemaa.
< 15kWh/100km
Re: wbx päästöongelmat
pääsääntöisesti 90 luvun alun peleistä herkkäkorvainen kuulee moottoria kierroksilla pidettäessä säätääkö lambda, eli kierroksia sellaiset 3000 +- jotain niin kuulee selvästi kun moottorin käynti hieman vaihtelee, siitätietää että lambda ainakin jotain säätää, ja jos mittauksessa oli lamdda 1,oo niin kyllä siitä tod näk katti on rikki, tietenkin sillä edellytyksellä etei ole niitä putki vuotoja eikä koneen käyntihäiriöitä.
Re: wbx päästöongelmat
kannattaako ostaa motonetistä 50€ lambdaa? merkistä ei mitään käryä. Vai mistä saisin samanlaiseen edulliseen hintaan varmasti toimivan lambdan?
Ja miks mulla oli kiinni 4 johtoinen lambda ja kaikki varaosaliikkeet tarjoo vain 3 johtoista? Mulla tosin 3 piuhaa normaalisti auton johtosarjaan liittimillä ja se neljäs johto meni koneeseen kiinni maadotuspisteeseen? Onko tämä maadoitus joku ylimääräinen?
Ja miks mulla oli kiinni 4 johtoinen lambda ja kaikki varaosaliikkeet tarjoo vain 3 johtoista? Mulla tosin 3 piuhaa normaalisti auton johtosarjaan liittimillä ja se neljäs johto meni koneeseen kiinni maadotuspisteeseen? Onko tämä maadoitus joku ylimääräinen?
Re: wbx päästöongelmat
Keravan Auto / Fixus 39.90€ 4-piuhanen made in made lambda,
Boschilainen 141€ eli ostin ja ostaisin made in made mallin
Boschilainen 141€ eli ostin ja ostaisin made in made mallin
211-Kastenwagen
Re: wbx päästöongelmat
mitä hyötyä/eroa on 4 piuhasessa verrattuna 3 piuhaiseen?
Re: wbx päästöongelmat
4-johtoisessa on 1 signaali - 1 maa - 2 piuhaa lämmitykselle
3-johtoisessa on 1 signaali - 2 piuhaa lämmitykselle, (maadoitus jostain muualta)
musta-harmaa-valk-valk oli madeinmade lambdan piuhat.
Musta= signaali/mittarille
Harmaa= maa/mittarin maad.
Valk= lämmitys
Valk= lämmitys
3-johtoisessa on 1 signaali - 2 piuhaa lämmitykselle, (maadoitus jostain muualta)
musta-harmaa-valk-valk oli madeinmade lambdan piuhat.
Musta= signaali/mittarille
Harmaa= maa/mittarin maad.
Valk= lämmitys
Valk= lämmitys
211-Kastenwagen
Re: wbx päästöongelmat
joko tää on kunnossa?
Re: wbx päästöongelmat
Lähipäivinä kokeillaan päästömittausta uudella katilla ja lambdalla ja todennäkösesti pitävällä pakoputkella. Jossei vielä mene läpi niin alkaa jo harmittamaanjarke kirjoitti:joko tää on kunnossa?
Re: wbx päästöongelmat
katin ja lambdan uusimisella saatiin päästö kuntoon. nyt rokkaa ´!!