Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Vaihtoehto A: pumppu on niikuin se telineeseen tehtalla asennettu(teline ei paikoillaan) imee ylävesiletkusta ja pumppaa ö-jäähdyttimen läpi alavesiletkuun.
Vaihtoehto B: imee alavesiletkusta ja pumppaa ö-jäähdyttimen läpi ylävesiletkuun.
Itsestä vaihtoehto B olisi järkevämpi, kylmää nestettä alavesiletkusta.
Vaihtoehto B: imee alavesiletkusta ja pumppaa ö-jäähdyttimen läpi ylävesiletkuun.
Itsestä vaihtoehto B olisi järkevämpi, kylmää nestettä alavesiletkusta.
Viimeksi muokannut Eicca_, 27.06.2012 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: pikku korjaus ;)
Syy: pikku korjaus ;)
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Täältä jo aiemmin kyselinkin mikä järki koko öljyfiltterin jäähdyttimellä on, jos autossa on erillinen öljynjäähdytin. Ebayssa kun jäähdyttimiä myydään, on mukana sekä kenno että tuo filtterijalkaan tuleva "vedensekoitin".
Vastausten mukaan tuon peltipurkin tehtävänä onkin saattaa öljy nopeasti normaali lämpötilaan, eikä niinkään jäähdyttää sitä. Vesikiertopumpun tarkoitus on taas tietääkseni aiheuttaa virtausta kannessa mahdollisten lämpövaurioitten välttämiseksi, kun kone on lämmennyt liikaa, avautumislämpötila anturissakin on 140 astetta. Tällä perusteella uskoisin kyllä saksalaisen insinöörinkin olleen vaihtoehto A:n kannalla.
Tietysti voin vaihtaa mielipidettäni maksua vastaan.
Vastausten mukaan tuon peltipurkin tehtävänä onkin saattaa öljy nopeasti normaali lämpötilaan, eikä niinkään jäähdyttää sitä. Vesikiertopumpun tarkoitus on taas tietääkseni aiheuttaa virtausta kannessa mahdollisten lämpövaurioitten välttämiseksi, kun kone on lämmennyt liikaa, avautumislämpötila anturissakin on 140 astetta. Tällä perusteella uskoisin kyllä saksalaisen insinöörinkin olleen vaihtoehto A:n kannalla.
Tietysti voin vaihtaa mielipidettäni maksua vastaan.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
OK, itsellä kun ajatuksena että tuolla "jäähdyttimellä" saisin jäähdytettyä tuota öljyä.
Pumpun ohjaus on controllerilla joka ohjaa myös välijäähyn flektin päälle lämpötilan mukaan.
Öljyn lämmöt tuppaa nousemaan korkealle ja ei niinkään moottorin lämmöt.
Pumpun ohjaus on controllerilla joka ohjaa myös välijäähyn flektin päälle lämpötilan mukaan.
Öljyn lämmöt tuppaa nousemaan korkealle ja ei niinkään moottorin lämmöt.
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Se on muuten 107 astetta ei 140
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Mihin sulla sitten öölin lämmöt nousee? Mitä öljyä käytät?
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Ja pumpun tarkotus ymmärtääkseni, kuten sen turbofööninkin, on viilentää mottia kun on sammutettu. Lämmöthän tuppaa nousemaan siinä kohtaa varsinkin kannessa, jos jälkikäyttöä ei tehdä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Juu turbon koneen jälkijäähdytykseen tuo liittyy, sama pumppua olis myös vr6 koneissa samasta syystä eli kun koneen sammutti niin iso moottori tuppas lämmetä sammuttamisen jälkeen joskus jopa liikaa..TT| kirjoitti:Ja pumpun tarkotus ymmärtääkseni, kuten sen turbofööninkin, on viilentää mottia kun on sammutettu. Lämmöthän tuppaa nousemaan siinä kohtaa varsinkin kannessa, jos jälkikäyttöä ei tehdä.
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Pitää kokeilla että mitä vaikutusta kun pumppu on väärin päin, vetäsen tänään Oulu-Taivalkoski Ek:n niin nähdään onko vaikutusta
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Oikeastaan tarkemmin putsattuani ja tutkittuani myönnän siinä minulla lukevan yhdessä kulmassa 140° max, ja toisessa kulmassa 6-24v 104°.vesku kirjoitti:Se on muuten 107 astetta ei 140
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Nyt lämmöt pysyi noin 90-100 asteen välillä jopa pitkissä ylämäjissä, aikasemmin 120 astessa normi moottorinopeuksisssa tasamaalla. Toki ulkoilman lämpötila 12 astessa. Pumppu siis väärin päin asennettuna että imee alavesiletkusta.
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Ehkä tuo sitten auttaa ajossa öljyn viilenemiseen, mutta mites toimii kun tarkoitus olisi jäähdyttää moottoria, kun se on sammutettu?
Mielestäni tuo vedensekotin on normaalikäytössä ok kompromissi. Kun kone käynnistetään kylmästä, vesi lämpeää öljyä nopeammin, jolloin vesi lämmittää öljyä. Kun taas veden lämpötila koneen ollessa täysin kuuma, on pienempi kuin öljyn lämpötila, jäähdyttää se (ehkä) öljyä jossain määrin.
Toisaalta joissakin malleissa taisi olla jonkin sortin termostaatti tuohon suodatinjalkaan. Itse en tiedä muuttaako se veden kiertoa suodatinjalassa, vai katkaiseeko se sen kokonaan.
Paras olis ehkä tehdä niin että katkaisisi vedenkierron suodatinjalasta öljyn saavutettua halutun lämpötilan ja samalla sitten ohjaisi öljyn kiertämään erilliseen jäähdyttimeen (?)
Voi olla että horisen omiani. Saksalainen insinööri ei koskaan ole väärässä.
Mielestäni tuo vedensekotin on normaalikäytössä ok kompromissi. Kun kone käynnistetään kylmästä, vesi lämpeää öljyä nopeammin, jolloin vesi lämmittää öljyä. Kun taas veden lämpötila koneen ollessa täysin kuuma, on pienempi kuin öljyn lämpötila, jäähdyttää se (ehkä) öljyä jossain määrin.
Toisaalta joissakin malleissa taisi olla jonkin sortin termostaatti tuohon suodatinjalkaan. Itse en tiedä muuttaako se veden kiertoa suodatinjalassa, vai katkaiseeko se sen kokonaan.
Paras olis ehkä tehdä niin että katkaisisi vedenkierron suodatinjalasta öljyn saavutettua halutun lämpötilan ja samalla sitten ohjaisi öljyn kiertämään erilliseen jäähdyttimeen (?)
Voi olla että horisen omiani. Saksalainen insinööri ei koskaan ole väärässä.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Ei pidä yleistää, Saksan korkeakoulujärjestelmän huonoimmillekkin insinööreille löytyy töitä esim Ford ja Opel tehtailta.redi kirjoitti:Voi olla että horisen omiani. Saksalainen insinööri ei koskaan ole väärässä.
Jos lämmöt saa noin päin kytkettynä pysymään ajossa normialueella, niin jäähdytyskäyttö on vielä tärkeämpää.
Joskus oli Tölkkiin (varmaan muihinkin autoihin) saatavana sarjaa, joka jätti kuuman koneen käymään pariksi minuutiksi, vaikka virtalukosta kone sammutettiin.
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Autotimer merkkinen mokkula hoitaa hommanT3Syncro kirjoitti:
Jos lämmöt saa noin päin kytkettynä pysymään ajossa normialueella, niin jäähdytyskäyttö on vielä tärkeämpää.
Joskus oli Tölkkiin (varmaan muihinkin autoihin) saatavana sarjaa, joka jätti kuuman koneen käymään pariksi minuutiksi, vaikka virtalukosta kone sammutettiin.
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Kannattaa hommata semmonen mokkula, mistä saa tuon jälkikäyttötoiminnon pois jos tarvii oikeasti saada motti seis. Joskus niitä taisi olla säädettävällä viiveelläkin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Eihän tuo vaadi kuin yhden releen ja katkaisijan, piilotettuna katkaisija toimii käynnistyksen estonakinredi kirjoitti:Kannattaa hommata semmonen mokkula, mistä saa tuon jälkikäyttötoiminnon pois jos tarvii oikeasti saada motti seis. Joskus niitä taisi olla säädettävällä viiveelläkin.
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
T3Syncro kirjoitti:Ei pidä yleistää, Saksan korkeakoulujärjestelmän huonoimmillekkin insinööreille löytyy töitä esim Ford ja Opel tehtailta.redi kirjoitti:Voi olla että horisen omiani. Saksalainen insinööri ei koskaan ole väärässä.
211-Kastenwagen
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Jos toi toimii ajossa "väärinpäin" kytkettynä paremmin, niin kannattaisikohan tehdä vapaakierrolla väärin kytkentä alkuperäisen rinnalle, jolloin alkuperäinen jäähdytysominaisuus säilyisi ajon jälkeen, vai meneekö ihan sekaisin...?
Samoin käynyt mielessä kesäkäyttöön lämppärin kenon ohitus, jolloin siellä kiertävä neste olisi mukana moottorin jäähdytyksessä. Jälki-/jäähdyskäytöllä laitan yleensä lämppärin kuumalle ja tuuletuspuhaltimen täysille pikkasen tyhjäkäyntiä kovemmilla kierroksilla.
Yksi vaihtoehto olisi laittaa kiertovesipumppu lämppärin letkuun, sen ja tuuletuspuhaltimen ohjaus varsinaisen jäähdytyskiertopumpun rinnalle. Lämppärin kiertovesipumppu toimisi talvella taukolämmittimenä.
Lämppärin letkun kiertovesipumpun ja tuuletuspuhaltimen I-nopeuden voisi laittaa kakkosakun taakse, jolloin ne voisi huoletta "unohtaa" päälle. ja saisi tuulilasin pysymään talvella kirkkaana kauppareissuilla ja muiden ukopysähdysten aikana. Samoin lohkolämmittimellä moottoria lämmittäessä, voisi sillä lämmittää ohjaamoa tai ainakin sulattaa tuulilasia.
Samoin käynyt mielessä kesäkäyttöön lämppärin kenon ohitus, jolloin siellä kiertävä neste olisi mukana moottorin jäähdytyksessä. Jälki-/jäähdyskäytöllä laitan yleensä lämppärin kuumalle ja tuuletuspuhaltimen täysille pikkasen tyhjäkäyntiä kovemmilla kierroksilla.
Yksi vaihtoehto olisi laittaa kiertovesipumppu lämppärin letkuun, sen ja tuuletuspuhaltimen ohjaus varsinaisen jäähdytyskiertopumpun rinnalle. Lämppärin kiertovesipumppu toimisi talvella taukolämmittimenä.
Lämppärin letkun kiertovesipumpun ja tuuletuspuhaltimen I-nopeuden voisi laittaa kakkosakun taakse, jolloin ne voisi huoletta "unohtaa" päälle. ja saisi tuulilasin pysymään talvella kirkkaana kauppareissuilla ja muiden ukopysähdysten aikana. Samoin lohkolämmittimellä moottoria lämmittäessä, voisi sillä lämmittää ohjaamoa tai ainakin sulattaa tuulilasia.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Öljynjäähdyttimen pumpun oikea asennus??
Tämä taukolämmitinhän on nykyään ihan vakionakin monissa autoissa. Itse rakensin moisen -90-luvun alussa Ducato asuntoautoon ja kolme varttia piti ikkunat kirkkaina -20C pakkasella