Laturihihnojen kiristelyä
Laturihihnojen kiristelyä
Terveterve taas kaikille!
Nyt saatiin tölkkiprojekti siihen hanttiin että jarrut on kunnossa, huurteenpoisto ei futaa vieläkään, mutta kaikki muut autotohtorilta saadut viat on saatu fiksiin!
Mutta ongelmaa ongelman perään, kun laskettiin auto tunkilta, ja oltiin ilosia että jes kaikki toimii, niin ekasta vaihteenvaihdosta lähtien laturin hihna huusi kun syötävä... Pienen tutkimisen ja selvittämisen jälkeen selvisi että vika on alemmassa laturihihnassa (vesipumpulle menevä laturihihna ilmeisestikin). Nyt kuuluu taas hyvä kysymys, että mitenkä tuo alempi laturihihna saataisiin kiristykseen, vai tarviiko vaihtaa koko hihna?
Nyt saatiin tölkkiprojekti siihen hanttiin että jarrut on kunnossa, huurteenpoisto ei futaa vieläkään, mutta kaikki muut autotohtorilta saadut viat on saatu fiksiin!
Mutta ongelmaa ongelman perään, kun laskettiin auto tunkilta, ja oltiin ilosia että jes kaikki toimii, niin ekasta vaihteenvaihdosta lähtien laturin hihna huusi kun syötävä... Pienen tutkimisen ja selvittämisen jälkeen selvisi että vika on alemmassa laturihihnassa (vesipumpulle menevä laturihihna ilmeisestikin). Nyt kuuluu taas hyvä kysymys, että mitenkä tuo alempi laturihihna saataisiin kiristykseen, vai tarviiko vaihtaa koko hihna?
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Noissa tölkin koneissa löytyy muutama versio mutta JX= 1.6Td on tehtaalta esim sellainen jossa remmi menee ensin yhdellä remmillä kampuralta vesipumpulle ja toisella remmillä vesipumpulta laturille.
Jos tämä malli, jolta seloatus kuullosti niin kiristetään ne kolme 8mm pulttia poista malla ja siirtämällä prikkoja halkastun siiva pyörän välistä pultien alle (kannatta säilyttää prikat pulttien alla niin ei huku ja ei pultit mene lian syvälle). Jos kyseessä tämä malli kannattaa alempi remmi aina vaihtaa kun on irti koska se on aika kovilla ja kestää yleensä oikein kiristettynä 10tkm. Eli sen saa vaihtaa joka öljynvaihdossa niin ei jätä tielle. Hyvääkin tuossa remmiratkaisussa on ja se on se että vesipumput ei jää rasitukselle ja täten kestää tosi pitkään. Laturin hihta on normaali pultit auki siirrä laturia ja kiristä.
Jos tämä malli, jolta seloatus kuullosti niin kiristetään ne kolme 8mm pulttia poista malla ja siirtämällä prikkoja halkastun siiva pyörän välistä pultien alle (kannatta säilyttää prikat pulttien alla niin ei huku ja ei pultit mene lian syvälle). Jos kyseessä tämä malli kannattaa alempi remmi aina vaihtaa kun on irti koska se on aika kovilla ja kestää yleensä oikein kiristettynä 10tkm. Eli sen saa vaihtaa joka öljynvaihdossa niin ei jätä tielle. Hyvääkin tuossa remmiratkaisussa on ja se on se että vesipumput ei jää rasitukselle ja täten kestää tosi pitkään. Laturin hihta on normaali pultit auki siirrä laturia ja kiristä.
Viimeksi muokannut Osku, 02.08.2019 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Remmien pituudet tuolle versiolle
600-612
ja
635 (kokeilin kerran 350 ei enään kiristy)
600-612
ja
635 (kokeilin kerran 350 ei enään kiristy)
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Jos en väärin muista, niin -89 tai -90 muuttui yhdellä hihnalla toimivaksi.
Itsellä -88:ssa pinnapultit mukana hihnan vaihtoa ja säätöä varten. Ensimmäisen pultin kun avaan, laitan pinnapultin tilalle, sama toisen kohdalla.
Tuolla tavalla paketti pysyy kasassa tai on helpompi kasata. Lattaraudasta tehty avain auttaa avaamisessa ja kiristämisessä, eli rauta joka on muotoiltu niin, että sopii hihnapyörän kupin sisälle ja päässä on pultin kannan kokoinen reikä. Sillä saa tuettua kahteen muuhun pultin kantaan väännön, kun avaa tai kiristää kolmatta raudan reiässä olevaa.
Itsellä -88:ssa pinnapultit mukana hihnan vaihtoa ja säätöä varten. Ensimmäisen pultin kun avaan, laitan pinnapultin tilalle, sama toisen kohdalla.
Tuolla tavalla paketti pysyy kasassa tai on helpompi kasata. Lattaraudasta tehty avain auttaa avaamisessa ja kiristämisessä, eli rauta joka on muotoiltu niin, että sopii hihnapyörän kupin sisälle ja päässä on pultin kannan kokoinen reikä. Sillä saa tuettua kahteen muuhun pultin kantaan väännön, kun avaa tai kiristää kolmatta raudan reiässä olevaa.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Minulla on myös -88, mutta siinä on vain yksi hihna, joten sen aikana lienee hihnasysteemi muuttunut. Tänä aamuna vaihdoin sen tien päällä, kun katkesi.AT5nok kirjoitti:Jos en väärin muista, niin -89 tai -90 muuttui yhdellä hihnalla toimivaksi.
Oli kyllä helppo operaatio. Löysäsin laturin toista pulttia, että sai remmin muljautettua paikoilleen. Sitten vain hihnan kiristys laturin asentoa säätämällä ja pultti tiukalle.
Enemmän meni aikaa siihen, että sai konepellin päältä siirrettyä roinat pois ja etsittyä 13mm avaimen.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Mulla ollu kaikissa nykyisissä kahdella hihnalla ja VM. 87, 88 ja 89
Tosin ALHutuksessa ei tietenkään enään mutta oli kun muutoksen aloitin.
Tosin ALHutuksessa ei tietenkään enään mutta oli kun muutoksen aloitin.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Mulla on -88 kahdella. Vaihdoin sen yhdellä toimivaksi, ne urathan on jo valmiina joten laitoin vaan sopivan mittaisen hihnan, mutta ongelma oli sitten se, että johtuen hihnapyörien kokoeroista, vesipumppu pyörii hitaammin ja sitä kautta kone kävi lämpimämpänä koko ajan.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Mulla on kaksi hihnapyörää siellä kampiakselin päässä pyörimässä, niin onkohan minulla tuo kuitenkin alunperin kaksihihnainen?
Se isompi pyörä on käytössä, joten vesipumppu pyörinee normaalinopeudella ja laturi vähän kovempaa.
Hihna on nyt 10x900, mutta säätövaraa olisi inan pitemmällekkin. Vanha hihna hajosi niin totaalisesti, ettei siitä saanut enää luettua strategisia mittoja.
Se isompi pyörä on käytössä, joten vesipumppu pyörinee normaalinopeudella ja laturi vähän kovempaa.
Hihna on nyt 10x900, mutta säätövaraa olisi inan pitemmällekkin. Vanha hihna hajosi niin totaalisesti, ettei siitä saanut enää luettua strategisia mittoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Saakohan sen käännettyä sen kampuran pyörän, että toimisi paremmin?
Muistaakseni se mulla meni niin, että kun laittoi yhden hihnan, se piti linjata laturin hihnapyörän linjalle, jolloin kampiakselin päässä piti siirtyä pienemmälle pyörälle, joka tarkoitti siis sitä, että hihna liikkuu vähemmän per kierros, ja sitten siihen päälle vielä vesipumpun pyörä meni isommaksi, jolloin se vaatii pidemmän liikkeen hihnalta jotta pyörii täyden kierroksen.
Muistaakseni se mulla meni niin, että kun laittoi yhden hihnan, se piti linjata laturin hihnapyörän linjalle, jolloin kampiakselin päässä piti siirtyä pienemmälle pyörälle, joka tarkoitti siis sitä, että hihna liikkuu vähemmän per kierros, ja sitten siihen päälle vielä vesipumpun pyörä meni isommaksi, jolloin se vaatii pidemmän liikkeen hihnalta jotta pyörii täyden kierroksen.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Tuo on niin, että pienempi pyörä on ulompana ja isompi sisempänä. En tiedä mahtaako se olla käännetty.DJSigma kirjoitti:Saakohan sen käännettyä sen kampuran pyörän, että toimisi paremmin?
- Liitteet
-
- laturin_hihna.jpg (228 KiB) Katsottu 3371 kertaa
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Itsellä mitonet tarjoaa juuri tuota vähän yli 600 pitkää, mutta en saanut sillä mitenkään tehtyä, ja laitoin paikoilleen 875 pitkän, toimii oikeinkin hyvin, eli yhdellä mennään. Auto 86/11
Viimeksi muokannut Petepoika, 14.12.2021 16:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Miksi rikkinäinen pitäisi korjata -
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Kiilahihnat käyttöohjekirjassa:
Kampiakseli - vesipumppu 9,5x643
Vesipumppu - laturi 65A 9,5x600
Vesipymppu - laturi 90A 9,5x617
Kampiakseli - vesipumppu 9,5x643
Vesipumppu - laturi 65A 9,5x600
Vesipymppu - laturi 90A 9,5x617
Re: Laturihihnojen kiristelyä
On tämä nyt yks hemmetti.. Jouduin vaihtamaan yhden hihnan pihassa viime viikolla, kun ei enää ladannut. Olikin haastavaa löytää vikaa, kun en uskonut että olisi 1000km ajettu remmi ainakaan. Tyhjäkäynnillä latasi, mutta ei kierrosten noustessa. Eli akut tyhjiksi. Kun lopulta otin remmin veks, se oli jo 2mm kapeempi ja hammastukset aikast hyvin syöty. Laitoin uuden 875 remmin paikalla, 100 km , ja taas vinkuu.. Sormilla koitin pyörät, vaikutti olevan karheat eikä olisi mitään "palkeen kieliä" yms.. Mitä vinkkejä?
Huomasin et uusi hihna on 10x875, voiko se olla tuo leveys, et pitäis ollakin 9,5x875? molemmat näyttää 10mm leveyttä tarkemmissa tiedoissa, mutta onko sinnä joku juju?
Huomasin et uusi hihna on 10x875, voiko se olla tuo leveys, et pitäis ollakin 9,5x875? molemmat näyttää 10mm leveyttä tarkemmissa tiedoissa, mutta onko sinnä joku juju?
- Miksi rikkinäinen pitäisi korjata -
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 26.02.2012 11:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Tuossa aiemmassa RG:n laittamassa kuvassa näyttäis olevan mahdollinen syy hihnan kulumiseen. Tölkin laturin pellistä prässätyn hihnapyörän kuluminen tynnyrin muotoon sisältä on perusvika ja silloin hihna ottaa kiinni vain aivan ulkoreunastaan eikä koko sivultaan. Tällöin uusi hihna on vain hetken hurma ja taas luistaa ja syö hihnan piloille.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Oolrait, saakohan varaosana, vai meneekö uusi laturi. Käyn nyt katsomassa samoin tein
- Miksi rikkinäinen pitäisi korjata -
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 26.02.2012 11:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Laturihihnojen kiristelyä
Ainakin männävuosina sai hihnapyörän tarvikeosanakin. Itselleni löysin aikoinaan valupyörän, en vaan muista enään että mistä varaosaliikkeestä, eipähän tarvinnu tuon jälkeen hihnaa vaihdella. Kesti 90A. laturia pyörittää lähes 100tuh. kilometriä samalla hihnalla.
Re: Laturihihnojen kiristelyä
65A uusi laturi motonetista tilattu.. Laitoin samalla jakopään, etupuhallinmoottorin ja pyyhkimien moottorin tilaukseen, niin saa joulun jälkeen ruuvailla rauhassa vapaa päivien ratoksi
- Miksi rikkinäinen pitäisi korjata -
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina
VW Caravelle T3, 1.6TD, 1986, "Ciki" ja Heinisleffan poliisiauto
VW LT MK1, 2.4D, 1982 "Southwestfalia"
Tesla Model S 75
Turku / Kaarina