Laturihihnojen kiristelyä

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja Luukki » 02.08.2019 00:38

Terveterve taas kaikille!
Nyt saatiin tölkkiprojekti siihen hanttiin että jarrut on kunnossa, huurteenpoisto ei futaa vieläkään, mutta kaikki muut autotohtorilta saadut viat on saatu fiksiin!
Mutta ongelmaa ongelman perään, kun laskettiin auto tunkilta, ja oltiin ilosia että jes kaikki toimii, niin ekasta vaihteenvaihdosta lähtien laturin hihna huusi kun syötävä... Pienen tutkimisen ja selvittämisen jälkeen selvisi että vika on alemmassa laturihihnassa (vesipumpulle menevä laturihihna ilmeisestikin). Nyt kuuluu taas hyvä kysymys, että mitenkä tuo alempi laturihihna saataisiin kiristykseen, vai tarviiko vaihtaa koko hihna?
Luukki
Vasta alkaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25.07.2019 03:16

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja Osku » 02.08.2019 08:36

Noissa tölkin koneissa löytyy muutama versio mutta JX= 1.6Td on tehtaalta esim sellainen jossa remmi menee ensin yhdellä remmillä kampuralta vesipumpulle ja toisella remmillä vesipumpulta laturille.
Jos tämä malli, jolta seloatus kuullosti niin kiristetään ne kolme 8mm pulttia poista malla ja siirtämällä prikkoja halkastun siiva pyörän välistä pultien alle (kannatta säilyttää prikat pulttien alla niin ei huku ja ei pultit mene lian syvälle). Jos kyseessä tämä malli kannattaa alempi remmi aina vaihtaa kun on irti koska se on aika kovilla ja kestää yleensä oikein kiristettynä 10tkm. Eli sen saa vaihtaa joka öljynvaihdossa niin ei jätä tielle. Hyvääkin tuossa remmiratkaisussa on ja se on se että vesipumput ei jää rasitukselle ja täten kestää tosi pitkään. Laturin hihta on normaali pultit auki siirrä laturia ja kiristä.
Viimeksi muokannut Osku päivämäärä 02.08.2019 14:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1505
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja Osku » 02.08.2019 08:40

Remmien pituudet tuolle versiolle
600-612
ja
635 (kokeilin kerran 350 ei enään kiristy)
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1505
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja AT5nok » 05.08.2019 22:36

Jos en väärin muista, niin -89 tai -90 muuttui yhdellä hihnalla toimivaksi.

Itsellä -88:ssa pinnapultit mukana hihnan vaihtoa ja säätöä varten. Ensimmäisen pultin kun avaan, laitan pinnapultin tilalle, sama toisen kohdalla.
Tuolla tavalla paketti pysyy kasassa tai on helpompi kasata. Lattaraudasta tehty avain auttaa avaamisessa ja kiristämisessä, eli rauta joka on muotoiltu niin, että sopii hihnapyörän kupin sisälle ja päässä on pultin kannan kokoinen reikä. Sillä saa tuettua kahteen muuhun pultin kantaan väännön, kun avaa tai kiristää kolmatta raudan reiässä olevaa.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7442
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja RG1234 » 02.12.2019 10:51

AT5nok kirjoitti:Jos en väärin muista, niin -89 tai -90 muuttui yhdellä hihnalla toimivaksi.


Minulla on myös -88, mutta siinä on vain yksi hihna, joten sen aikana lienee hihnasysteemi muuttunut. Tänä aamuna vaihdoin sen tien päällä, kun katkesi.

Oli kyllä helppo operaatio. Löysäsin laturin toista pulttia, että sai remmin muljautettua paikoilleen. Sitten vain hihnan kiristys laturin asentoa säätämällä ja pultti tiukalle.

Enemmän meni aikaa siihen, että sai konepellin päältä siirrettyä roinat pois ja etsittyä 13mm avaimen.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 41
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja Osku » 02.12.2019 11:43

Mulla ollu kaikissa nykyisissä kahdella hihnalla ja VM. 87, 88 ja 89
Tosin ALHutuksessa ei tietenkään enään mutta oli kun muutoksen aloitin.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1505
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja DJSigma » 03.12.2019 11:07

Mulla on -88 kahdella. Vaihdoin sen yhdellä toimivaksi, ne urathan on jo valmiina joten laitoin vaan sopivan mittaisen hihnan, mutta ongelma oli sitten se, että johtuen hihnapyörien kokoeroista, vesipumppu pyörii hitaammin ja sitä kautta kone kävi lämpimämpänä koko ajan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caddy Maxi 1,9TDi -10
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 900
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja RG1234 » 03.12.2019 23:01

Mulla on kaksi hihnapyörää siellä kampiakselin päässä pyörimässä, niin onkohan minulla tuo kuitenkin alunperin kaksihihnainen?

Se isompi pyörä on käytössä, joten vesipumppu pyörinee normaalinopeudella ja laturi vähän kovempaa.

Hihna on nyt 10x900, mutta säätövaraa olisi inan pitemmällekkin. Vanha hihna hajosi niin totaalisesti, ettei siitä saanut enää luettua strategisia mittoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 41
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja DJSigma » 04.12.2019 11:08

Saakohan sen käännettyä sen kampuran pyörän, että toimisi paremmin?

Muistaakseni se mulla meni niin, että kun laittoi yhden hihnan, se piti linjata laturin hihnapyörän linjalle, jolloin kampiakselin päässä piti siirtyä pienemmälle pyörälle, joka tarkoitti siis sitä, että hihna liikkuu vähemmän per kierros, ja sitten siihen päälle vielä vesipumpun pyörä meni isommaksi, jolloin se vaatii pidemmän liikkeen hihnalta jotta pyörii täyden kierroksen.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caddy Maxi 1,9TDi -10
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 900
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Laturihihnojen kiristelyä

ViestiKirjoittaja RG1234 » 04.12.2019 12:19

DJSigma kirjoitti:Saakohan sen käännettyä sen kampuran pyörän, että toimisi paremmin?

Tuo on niin, että pienempi pyörä on ulompana ja isompi sisempänä. En tiedä mahtaako se olla käännetty.
Liitteet
laturin_hihna.jpg
laturin_hihna.jpg (228 KiB) Katsottu 164 kertaa
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 41
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö


Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa