Voimansiirron resonointi ja tärinä
Voimansiirron resonointi ja tärinä
Otsikon mukainen ongelma. Voimansiirto tärisee ja resonoi niin maan pe****eesti!! Tähän voisi koota syitä / paikkoja mistä tuota etsiä.
Tähän mennessä tutkittu;
- Moottorin ja vaihteiston tukikumit, (uusittu)
- Vaihdelaatikon ja etuperän linjaus
- Renkaat, vaihdettu alkuperäiskoon rengastus
- Kardaani, ristikot ja värinäkumi uusittu
Tärinä on ollut ks. Syncrossa aiemmin, tosin esiintynyt tietyssä nopeudessa ja sitten lakannut. Nyt tärinä alkaa heti ja kestää, kestää ja kestää. Nopeutta kun nostaa niin alkaa rattiinki tuntumaan..
Kertokaas arvon toverit mielipiteitä ja lissää vinkkejä mitä vielä tarkistaa/korjata.
Tähän mennessä tutkittu;
- Moottorin ja vaihteiston tukikumit, (uusittu)
- Vaihdelaatikon ja etuperän linjaus
- Renkaat, vaihdettu alkuperäiskoon rengastus
- Kardaani, ristikot ja värinäkumi uusittu
Tärinä on ollut ks. Syncrossa aiemmin, tosin esiintynyt tietyssä nopeudessa ja sitten lakannut. Nyt tärinä alkaa heti ja kestää, kestää ja kestää. Nopeutta kun nostaa niin alkaa rattiinki tuntumaan..
Kertokaas arvon toverit mielipiteitä ja lissää vinkkejä mitä vielä tarkistaa/korjata.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Mun autossa tärinä loppui etuvetarin ulkonivelen vaihtoon, siis nivelet syyniin.
jones
jones
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Toinen ääni vetareille. Jos ei ole niille mitään tehnyt, suosittelen purku-tarkistus-rasvaus-uusikumi operaatiota, tulee kummasti lisää aikaa niille ja ei tarvitse alkaa vetonivel rulettiin lähitulevaisuudessa.
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Vetonivelille ei ole kyllä tehty yhtikäs mithän. Otetaanpa ne syyniin seuraavaksi. Voiski kokeilla että jättää ulkopään paikalle ja käypi lenkin ajamassa. Omassakin Doppelissa samantyylistä resonointia ja ainaki suojakumien väristä päätellen on originaalit vielä pakoillaan.
Kerrotaanpa kuulumiset puolenviikon paikkehilla kun remppa tehty että vaikuttaako...
Kerrotaanpa kuulumiset puolenviikon paikkehilla kun remppa tehty että vaikuttaako...
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Jos on alkuperäset ehjät kumit, niin älä vaihda. Uudet ei tunnu kestävän juuri mitään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Samaa mieltä TT:n kanssa, uudet "kumit" kestää muutaman vuoden siistinä. Etunivelien ulommaiset "kumit" on jotain muoviseosta, näyttää pitkään hyvälle, mutta sitten poksahtaa nopeasti. ( ekan rikkoutumisen ja toisen rikkoutumisen huomaamisen välillä noin kuukausi ) Vanhat lienee oikasti kumia ja paksut, uudet jotain ihan muuta.
jones
jones
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Tässä resonoivassa syncrossa kumit on näkyy joskus vaihdettu. Doppelissa kummatki kumit alkuperäiset,(onneksi vielä hyväkuntoiset),ja ovat tosiaanki ihan erituntuiset kuin nämä toisen jo kerran vaihdetut. Ja näissä vaihdetuissaki näkyy jo selvää kulumaa palkeitten välissä. Osittin johtunee korosarjasta koska palkeet näkyy hiertää toisiaan vasten jyrkemmän nivelkulman takia. Syncroon myös vaihdettu Konin heavytruck iskarit busschmiedeltä ja jyrkkyys kasvoi enemmän auton noustessa....alan vahvasti myös itse olla nivelien kannalla syynä tärinään ja resonointiin. Kuulemma toisen puolen nivel ääntää hiljaisessa ajossa ja on rutissu välillä jyrkkään käännettäessä. Vahvistan vielä tämän tutkittuani asiaa tarkemmin.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Sisempi nivel aiheuttaa todella voimakasta tärinää/kolinaa pienelläki vedolla. Minun autosta niveltä piti ihan huolella tutkia, että paljastui syylliseksi
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Nonniin. Nyt on purettu ja otettu syynille se etupää ja kyllä te arvon tölkkitoverit oikeilla jäljillä olitte. Oikealta puolelta vetonivelen sisäpäässä sisemmässä koolissa puolivälillä isot kulumat ja samalta puolelta ulommasta vetonivelestä sisäkooli kuula uran kohdalta halki. Liittäisin tähän muutaman valokuvan mutta edelleenkään tekninen atk osaamiseni ei sitä salli.
Lopputuloksena siis, Ulompi vetonivel korvattu uudella GKN- nivelenä ja huomenna sisäpään nivel tilaukseen. Todennäiköisimmin tärinä ja resonointi loppuu tähän..
Lopputuloksena siis, Ulompi vetonivel korvattu uudella GKN- nivelenä ja huomenna sisäpään nivel tilaukseen. Todennäiköisimmin tärinä ja resonointi loppuu tähän..
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Tästä otan seuraavan vinkin omassa vian etsinnässä. Rahaa palanut, mutta tärinän syy vielä löytymättä omassa syncrossa
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Oliko visco jo huollettu/vaihdettu?Moose kirjoitti:Tästä otan seuraavan vinkin omassa vian etsinnässä. Rahaa palanut, mutta tärinän syy vielä löytymättä omassa syncrossa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
ei huoltoa tai vaihtoa
Lankun ja tunkin kanssa testattu toimivuus.
Syncro ollut piha "koristeena" suurimman osan talvesta. Josko sitä kohta taas innostuis volkkareista
edit: kardaanin nivelet vaihdettu ja tasapainoitettu -> ei vaikutusta
Eteen oikealle sisempi vetonivel vaihdettu rikkonaisen suojakumen innostamana. Ongelma oli nivelessä, nyt kulkee ilman tärinöitä.
Lankun ja tunkin kanssa testattu toimivuus.
Syncro ollut piha "koristeena" suurimman osan talvesta. Josko sitä kohta taas innostuis volkkareista
edit: kardaanin nivelet vaihdettu ja tasapainoitettu -> ei vaikutusta
Eteen oikealle sisempi vetonivel vaihdettu rikkonaisen suojakumen innostamana. Ongelma oli nivelessä, nyt kulkee ilman tärinöitä.
Viimeksi muokannut Moose, 04.01.2020 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä
Suurimmat tärinät tulee tietenkin kardaanista eli joku nivel kun hajoaa niin aika epäkeskeinen ja täristävä vehe on käskssä. Tärisee 40-60kmh välityksistä riippuen ja seuraavan kerran sitten tuon kertoimena.