Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Jos innostun tuohon omaan viritelmään joskus lisäämään toisen pumpun, pumput tulee sijaitsemaan rinnakkain mutta vierekkäisissä putkissa, noin puolessavälissä linjastoa. Eli toinen pumppu puskee litkua syylärille ja toinen coolerille.
On nuo virtausdynamiikan opit vähän unholassa, mutta järjellä ajateltuna pitkän putkiston virtausvastusten vaikutukset saa minimoitua lyhentämällä yhden pumpun liikuttaman litkun matkaa.
On nuo virtausdynamiikan opit vähän unholassa, mutta järjellä ajateltuna pitkän putkiston virtausvastusten vaikutukset saa minimoitua lyhentämällä yhden pumpun liikuttaman litkun matkaa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Ja tässä tapauksessa kun ei ole juurikaan vastapainetta niin sarjakytkennästä ei juuri ole iloa mihinkään.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Mihin tämän lisä kiertovesipumpun paluu letku on kytketty? Bentleystä ei saa selville.
Multa puuttu tuo pumppu ja näyttää muutenkin että aikanaan dieselöinnin AAZ:lla tehnyt asentaja on tehnyt vakiosta poikkeavan kytkennän kun nyt öljyjäähyn paluu on syylarilta palaavaan linjaan=termostaatin takana?
Vakiona AAZ:ssa näkyy palaavan (ventossa jossa ei ole ko lisä pumppua) lämmityslaitteen linjaan=jatkuva kierto.
Onkohan missään ole "kytkentäkaaviota" jäähdytysletkuille? Ei googlella tms hauilla meinaa ainakaan löytyä.
Lisäksi ajatus ihmettelyssä se, että ollessaan kytketty kuten on eli öljynjäähdyttimen linjaan niin kuinka se vaikuttaa kannen ym veden kiertoon. Koneen käydessä tai ollessa sammutettu?
Multa puuttu tuo pumppu ja näyttää muutenkin että aikanaan dieselöinnin AAZ:lla tehnyt asentaja on tehnyt vakiosta poikkeavan kytkennän kun nyt öljyjäähyn paluu on syylarilta palaavaan linjaan=termostaatin takana?
Vakiona AAZ:ssa näkyy palaavan (ventossa jossa ei ole ko lisä pumppua) lämmityslaitteen linjaan=jatkuva kierto.
Onkohan missään ole "kytkentäkaaviota" jäähdytysletkuille? Ei googlella tms hauilla meinaa ainakaan löytyä.
Lisäksi ajatus ihmettelyssä se, että ollessaan kytketty kuten on eli öljynjäähdyttimen linjaan niin kuinka se vaikuttaa kannen ym veden kiertoon. Koneen käydessä tai ollessa sammutettu?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2612
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Vanagon cooling system Googlen kuvahakuun, niin tulee melko liuta erilaisia kaavakuvia. Esim. tuo liite. En nyt kyllä ole varma, että onko se WBX:n. Jakotukki on sen näköinen ainakin.
- Liitteet
-
- image.jpg (79.15 KiB) Katsottu 4510 kertaa
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Tuo on bentleystä WBX kuva, JX kuvassa ei ole kuvattu lainkaan lisäpumppua, kuten ei juuri missään ulkomaisissa kuvatuksissa joita on löytynyt...
Tölkissä tai pikemminkin VW dieseleissä jotka perustuvat tuohon samaan konstruktioon on käsittääkseni poikkeuksellisesti termostaatti ns alavesiletkussa... Toisin kuin esim WBX tai pääosassa muista autoista
Termari aukaisee/sulkee linjan joka tulee jäähdyttimeltä.
Kysmys kuuluukin mitä termarin vahapallero mittaa, sitä vettä joka tulee syylarilta vai mikä tulee öljynjäähdyttimeltä (ja lämmityslaitteelta). Ei taida voida olla jäähdyttimelta tulevaa ainakaan. Vai onko "mittaus" kannesta tulevassa haarassa joka tulee koneen kylkeä alas, minun "arvaus" niin...tai sitten ne yhdistyvät termostaattikotelossa?
Tosin öljynjäähdyttimeltä tuleva letku tulee juuri kohdalle mistä voisi "mittaus olla".
Jos mittaus/säätö on siinä linjassa joka tulee öljynjäähyltä niin sittenhän tuo minun kärryssä tehty kytkentä on lähes "fataalisti" väärin kytketty... Termostaatti toimii vain jos lämmityslaite on auki -> lienee "mittaus" kannesta tulevassa+öljyjäähyltä ja lämmityslaitteelta tulevassa joissa on siten jatkuva kierto.
Lienee niin että tuossa tölkissä (VW dieseleisä) öljyä jäähdytetään kannesta tulevalla kuumalla vedellä joka on "matkalla" jäähdytyskennolle eteen. Siis öljyä lämmitetään kunnes sen lämpötila ylittää veden lämpötilan, sittenkin sitä jäähdytetään lähes sata asteisella vedellä?
Tämä lisäpumppu nyt sitten lisää kiertoa tuossa piirissä joka käy öljynjäähdyttimellä mutta ei edessä olevalla kennolla ja sitä myöten siis koneen lisäjäähtyminen perustuu vain siihen että koneen sisällä virtausnopeus kasvaa ja toisaalta öljyn jäähdytys paranee?
Niinpä nyt jos nyt aikoo laittaa ko pumpun kun se puuttuu niin pitänee olla tarkkana jotta ei laita esim liian tehokasta joka "varastaa" varsinaisesta jäähdytyspiiristä paine-eroa ja heikentää siten jäähdyttimellä käyvän veden kiertoa? Toki nyt niin jos paluu on liitetty jäähdyttimelle menevään linjaan niin tilanne saattaa olla toinenkin...
No, nämä ovat kädettömän insinöörin pohdintoja joten niihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella
Tölkissä tai pikemminkin VW dieseleissä jotka perustuvat tuohon samaan konstruktioon on käsittääkseni poikkeuksellisesti termostaatti ns alavesiletkussa... Toisin kuin esim WBX tai pääosassa muista autoista
Termari aukaisee/sulkee linjan joka tulee jäähdyttimeltä.
Kysmys kuuluukin mitä termarin vahapallero mittaa, sitä vettä joka tulee syylarilta vai mikä tulee öljynjäähdyttimeltä (ja lämmityslaitteelta). Ei taida voida olla jäähdyttimelta tulevaa ainakaan. Vai onko "mittaus" kannesta tulevassa haarassa joka tulee koneen kylkeä alas, minun "arvaus" niin...tai sitten ne yhdistyvät termostaattikotelossa?
Tosin öljynjäähdyttimeltä tuleva letku tulee juuri kohdalle mistä voisi "mittaus olla".
Jos mittaus/säätö on siinä linjassa joka tulee öljynjäähyltä niin sittenhän tuo minun kärryssä tehty kytkentä on lähes "fataalisti" väärin kytketty... Termostaatti toimii vain jos lämmityslaite on auki -> lienee "mittaus" kannesta tulevassa+öljyjäähyltä ja lämmityslaitteelta tulevassa joissa on siten jatkuva kierto.
Lienee niin että tuossa tölkissä (VW dieseleisä) öljyä jäähdytetään kannesta tulevalla kuumalla vedellä joka on "matkalla" jäähdytyskennolle eteen. Siis öljyä lämmitetään kunnes sen lämpötila ylittää veden lämpötilan, sittenkin sitä jäähdytetään lähes sata asteisella vedellä?
Tämä lisäpumppu nyt sitten lisää kiertoa tuossa piirissä joka käy öljynjäähdyttimellä mutta ei edessä olevalla kennolla ja sitä myöten siis koneen lisäjäähtyminen perustuu vain siihen että koneen sisällä virtausnopeus kasvaa ja toisaalta öljyn jäähdytys paranee?
Niinpä nyt jos nyt aikoo laittaa ko pumpun kun se puuttuu niin pitänee olla tarkkana jotta ei laita esim liian tehokasta joka "varastaa" varsinaisesta jäähdytyspiiristä paine-eroa ja heikentää siten jäähdyttimellä käyvän veden kiertoa? Toki nyt niin jos paluu on liitetty jäähdyttimelle menevään linjaan niin tilanne saattaa olla toinenkin...
No, nämä ovat kädettömän insinöörin pohdintoja joten niihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella
Viimeksi muokannut Roiala, 03.05.2015 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
tässäpä linkki kuvaan, missä JX:n letkutusta ja tuossa osa 34 on se lisäpumppu veden kierrätykseen
http://www.partsbase.org/vw/typ-2-syncr ... and-pipes/
http://www.partsbase.org/vw/typ-2-syncr ... and-pipes/
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Oli niin pitkä ja vaikea teksti että en jaksanut lukea
Sen verran ymmärsin että joku käväseppä on pikkukaljoissaan rakennellut tuon sinun auton vesilinjan todennäköisesti vituralleen.
Ehdotankin korjauskeinoksi että seuraavalla kerralla kun olet tällä perällä kulkemassa käyt irroittamassa tuosta minun romu syncrosta kaikki jäähyletkut mitä tarvit ja laittelet ne tölkin perään kuten vw insinööri ne aikoinaan on suunnitellut.
Sen verran ymmärsin että joku käväseppä on pikkukaljoissaan rakennellut tuon sinun auton vesilinjan todennäköisesti vituralleen.
Ehdotankin korjauskeinoksi että seuraavalla kerralla kun olet tällä perällä kulkemassa käyt irroittamassa tuosta minun romu syncrosta kaikki jäähyletkut mitä tarvit ja laittelet ne tölkin perään kuten vw insinööri ne aikoinaan on suunnitellut.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Kiitos Jouni, selittelyt syyntakeettomuudesta oli erheellisesti vasta lopussa , letkut pääosin vissin ehjiä jne mutta jätetty lisä kiertovesipumppu pois ja ja kytketty tuo öljyjäähyn paluu väärin. Merkkiliikkeen (paikallisen ) asentaja kuulemma tämän rakennellut itselleen. Eikä muuten ole ensimmäinen eikä viides juttu mikä tulee vastaan että on vähän sinnepäin tehty tuossa dieselöinnissä. Pahus vieköön.
Eli kiitos myös selvesa, minulla siis kytketty öljyjäähyn paluu takatilan lämppärin paluuyhteeseen jos noita linkin kuvatuksia oikein tulkitsen.
Hyvä linkki, kaikkea mielenkiintoista näkyy tuolta!
Eli kiitos myös selvesa, minulla siis kytketty öljyjäähyn paluu takatilan lämppärin paluuyhteeseen jos noita linkin kuvatuksia oikein tulkitsen.
Hyvä linkki, kaikkea mielenkiintoista näkyy tuolta!
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Eikös se lisäpumppu surraa vasta sitten kun lämpötila on yli 107, eli tarkoitettu kai lähinnä jälkijäähdytykseen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Jep, siihen se tuolla kytkennällä hyvin sopiikin, ei lisäkierron aikaansaamiseksi.
Tasaa lämpöjä lohkossa ja kannessa... ei niinkään jäähdytä.
Tasaa lämpöjä lohkossa ja kannessa... ei niinkään jäähdytä.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Jaahas, pitää kai myöntää erehtyväisyytensä
Elikäs on ne oikein minulla nuo jäähdytysjohdot kytketty, olen lukenut tuota kuvaa väärin sekoittaen pari linjaa keskenään.
JX:ssä (tölkissä) pitääkin mennä termostaatin taakse tuo öljyjäähyn paluu jne.
Nyt vain vielä selvitettävä miksi ei sitten sittenkään kierrä. Nyt siis on AAZ pumppu kokonaisuudessaan JX kytkennöillä (AAZ päätykappaleella).
Elikäs on ne oikein minulla nuo jäähdytysjohdot kytketty, olen lukenut tuota kuvaa väärin sekoittaen pari linjaa keskenään.
JX:ssä (tölkissä) pitääkin mennä termostaatin taakse tuo öljyjäähyn paluu jne.
Nyt vain vielä selvitettävä miksi ei sitten sittenkään kierrä. Nyt siis on AAZ pumppu kokonaisuudessaan JX kytkennöillä (AAZ päätykappaleella).
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Onkos ylä- ja alavesiletkut oikein päin, jos ei kierrä ....
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7673
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
DJSigma kirjoitti:Pumpuista puhuttaessa paine ja tuotto on sama asia, tai siis yleensä puhutaan painetuotosta. Virtaama on sitten se toinen jutska, eli paljonko litkua liikkuu, kai siitäkin joku voi tuottona puhua.
Pumput rinnakkain pitäisi tuplata virtaama, eli samalla paineella liikkuu enempi litkua. Peräkkäin ne taas pitäisi lisätä painetuottoa, eli litku liikkuu pidemmälle/korkeammalle. Ymmärtääkseni tuo peräkkäin laittaminen ei läheskään kuitenkaan tuplaa sitä painetuottoa.
Punaisten sinivilkkuautojen maailmassa ainakin syötetään usein säiliöautosta vesi sammutusauton pumpun imuyhteyteen, jotta säiliöauton tuottama paine on hyödynnettävissä. Sammutusauton pumpulla vain tarvittaessa nostetaan painetta.