Öljyn paineen mittaaminen
Öljyn paineen mittaaminen
Mihin se pitäisi virallisesti laittaa tuo anturi jos sellaisen lisää?
Suodattimen jalassa (AAZ) öljynpaineanturin vieressä toinen reikä, suljettu pultilla, voiko siihen liittää mittarin anturin?
Tai voi mutta pitäisikö sen näyttää mitään järjellistä, nyt kun on liitetty niin lukemat eivät ole järjellisiä. Toivottavasti ei ole oikea tai järjellinen mittapaikka. Nyt menee koneen lämmettyä paineet tyhjäkäynnillä nollaan, heti käynnistyksen jälkeen noin 6 ja ajossa heittelee jonkin verran, silti ei öljynpainevalo syty joten toivoa on jotta teen jotain järjetöntä. Räjäytyskuvien perusteella voisi ajatella että siitä voi mitata mutta onkohan niin.
Suodattimen jalassa (AAZ) öljynpaineanturin vieressä toinen reikä, suljettu pultilla, voiko siihen liittää mittarin anturin?
Tai voi mutta pitäisikö sen näyttää mitään järjellistä, nyt kun on liitetty niin lukemat eivät ole järjellisiä. Toivottavasti ei ole oikea tai järjellinen mittapaikka. Nyt menee koneen lämmettyä paineet tyhjäkäynnillä nollaan, heti käynnistyksen jälkeen noin 6 ja ajossa heittelee jonkin verran, silti ei öljynpainevalo syty joten toivoa on jotta teen jotain järjetöntä. Räjäytyskuvien perusteella voisi ajatella että siitä voi mitata mutta onkohan niin.
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Kyllä tuo valitettavasti vähän huolestuttavalta kuullostaa kun ei siellä järjestelmässä ole mitään paineventtiilejä pumpun jälkeen... eli joka reijästä pitäis tulla suht samat lukemat. Sieltä kannen takapäästä pääsee kans näppärästi käsiksi öljynpaineisiin, mutta luultavasti näyttää sieltä mitattuna vielä vähän huonompaa lukemaa.
Ne paineanterot on loppupeleissä vain jousivoimaisia kytkimiä, eli iänpäälle hyvinkin mitätön paine voi riittää pitämään summerin mykkänä.
Mittaappa varsin se suodatin jalassa oleva anturi auto sammuksissa, ettei vain ois maissa kokoajan eli juuttunut pohjaan.
Ne paineanterot on loppupeleissä vain jousivoimaisia kytkimiä, eli iänpäälle hyvinkin mitätön paine voi riittää pitämään summerin mykkänä.
Mittaappa varsin se suodatin jalassa oleva anturi auto sammuksissa, ettei vain ois maissa kokoajan eli juuttunut pohjaan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Öljyn paineen mittaaminen
No, omalla tavallaan selittaa oireita mita on ollut.
Skanditkin katosi tietokoneesta, kylla vastustaa
No loytyipa syy turbon hajoamiselle jne...
Liekko pumppu rikki, joku laakeri ihan lopussa tai apuakseli tms vialla...
Uusi oljypumppu on tuossa hankittuna niin ei kai sita kauheasti havia jos sita kokeilee.
Tolkki koettelee uskoa tosissaan taasen
Skanditkin katosi tietokoneesta, kylla vastustaa
No loytyipa syy turbon hajoamiselle jne...
Liekko pumppu rikki, joku laakeri ihan lopussa tai apuakseli tms vialla...
Uusi oljypumppu on tuossa hankittuna niin ei kai sita kauheasti havia jos sita kokeilee.
Tolkki koettelee uskoa tosissaan taasen
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Jos on aazilla menty +400tkm , niin se apuakselin takalaakeri vois olla ajankohtaista tutkia samalla jos öljypohjaa aukoo... siitä se ne paineet hukkaa jos alkaa olla välystä.
Ja onpahan sellainenkin apuakseli tullut vastaan, jossa oli se pitkittäissuuntaista laakerointia hoitava kaulus pettänyt sieltä jakopään puolelta.
Olihan tuo paineen mittaus nyt suoritettu varmasti ehjällä turbolla? ... sieltäkinhän karkaa painetta jos kovasti väljä.
Ja onpahan sellainenkin apuakseli tullut vastaan, jossa oli se pitkittäissuuntaista laakerointia hoitava kaulus pettänyt sieltä jakopään puolelta.
Olihan tuo paineen mittaus nyt suoritettu varmasti ehjällä turbolla? ... sieltäkinhän karkaa painetta jos kovasti väljä.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Juu ei eli Turbo on edelleen alkuperäinen ja varmastikin huono. Vielä on selvityksessä mistä saisi kohtuudella korvaavan. Läähinnä koittanu selvittää miksi se hajonnut jotta ei uusikin kun sen jostain löytää niin hajoa.
Siis ehkä lähtöruutuun taas
Siis ehkä lähtöruutuun taas
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Ne pikkuruiset turbot vaan tulee väistämättä jossainvaiheessa tiensä päähän, vaikka kaikki ympärillä olisi täysin kunnossa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Ja jos sulla ei ole kiekkamittarin signaali kytketty laturiin, niin ei kierroksilla summeri soi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Juu. Minun 400 tkm ajettu AHU on muuten varsin hyvässä kunnossa, mutta turbo on jo melko sohlo...Heebo kirjoitti:Ne pikkuruiset turbot vaan tulee väistämättä jossainvaiheessa tiensä päähän, vaikka kaikki ympärillä olisi täysin kunnossa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Sehän tuossa on jotta jurpolla ei ole ajettu kuin reilusti alle 100tkm, vaihtoturbo, tehdas uusi siis. Tarkoitin siis alkuperäisellä epäselvästi että ei ole nyt vaihdettu.
Elikäs joku "vika" mikä syö turboja pitää löytää ennenkuin laittaa uuden.
Miltä kuulostaa tuo alun öljynpaineen kehitys, siis heti käynnistyksen jälkeen noin 6 ja siitä melko pikaisesti eli noin minuutin tai parin aikana laskien tuonne noin kahteen, kun pikkaisen kävi ajamassa, noin kilometrin niin meni jo nollaan tyhjäkäynnillä ja kierroksillakin vain sen 2-3 max. Lisäksi noin 3 min ajon jälkeen kun mittaria tuijotti ajaessa niin paine vaihteli tasakierroksilla aika paljon.
Kiekkamittaria ei ole, summeri ei ole koskaan pirissyt, Öljynpainevalo sammuu vikuttuaan noin 3-7 kertaa riippuen öljyjen iästä ja lämpötilasta. Kuumana yleensa aina heti eli 1 vilkaus max.
Elikäs joku "vika" mikä syö turboja pitää löytää ennenkuin laittaa uuden.
Miltä kuulostaa tuo alun öljynpaineen kehitys, siis heti käynnistyksen jälkeen noin 6 ja siitä melko pikaisesti eli noin minuutin tai parin aikana laskien tuonne noin kahteen, kun pikkaisen kävi ajamassa, noin kilometrin niin meni jo nollaan tyhjäkäynnillä ja kierroksillakin vain sen 2-3 max. Lisäksi noin 3 min ajon jälkeen kun mittaria tuijotti ajaessa niin paine vaihteli tasakierroksilla aika paljon.
Kiekkamittaria ei ole, summeri ei ole koskaan pirissyt, Öljynpainevalo sammuu vikuttuaan noin 3-7 kertaa riippuen öljyjen iästä ja lämpötilasta. Kuumana yleensa aina heti eli 1 vilkaus max.
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Kyllä tuo kuulostaa aika samalta kuin mulla Sinikassa, joka on siis aaz myös. Kylmänä mittari melkein tapissa, siitä sitten putoilee lämmitessään. Tosin sillä erotuksella, että jonkun aikaa oli turbon öljynpaluu huonosti ja taisi poltella siellä öljyjä kun ei putki oikein vetänyt, ja kun korjasin linjausta, putosivat paineet vielä hivenen, ajossa jossain 1-3bar kierroksista riippuen. Että ei kai siellä ihan kauheasti enempää kuumilla öljyillä tarvitsekaan olla?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Onko AAZ laturissa W-lähtö?
Mekaaninen vai elektroninen öp-mittari?
Mekaaninen vai elektroninen öp-mittari?
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Laturista en tiedä. Olikohan 60A laturi jos se jotain juoruaa.
Mittari on Auto Gauge (Motonet) sähköinen kapistus.
Mittari on Auto Gauge (Motonet) sähköinen kapistus.
Re: Öljyn paineen mittaaminen
Kannattaa vielä todeta mittarin toimivuus teollisuuteen tarkoitetulla painemittarilla, varmaan liitäntätarpeineen n. 10-15e hydrauliikka/pneumatiikka-alan liikkeistä. Saattaa vaatia kierrepakan käyttöä että saa tehtyä M10x1 kierteen nippaan tai muuta askartelua (esim. jarruputken pätkästä saa M10x1 kierteellä olevan lähdön). Mutta hyvä sijoitus rahaan nähden, tuolle löytyy takuulla aina silloin tällöin käyttöä.
< 15kWh/100km