Sisemmät vetonivelet
Sisemmät vetonivelet
MIkäs rooli on kuusiokolopulteilla sisemmissä vetonivelissä tölkin perällä, makoilin auton alla ni toisesta olivat kehineet irti ja tippumaisillaan, kiristelin kiinni, pikkasen vuotaa vaihteistoöljyä nivelen juuresta, iso nujakka uusia tiiviste? Ja minlaista öljyä ootte lorautellu sinne lootaan, luulisin että on aika niukasti voitelua tarjolla kun vähän joka hormista tippasee/tippassu vuosikaudet?
Re: Sisemmät vetonivelet
Niillä kuudella pultillahan ne on nivelet ja sitä kautta koko vetari kiinni vaihdelaatikossa. Kova sana on vaihtaa ne kovempiin ja tähtikannalla oleviin, ja jotkut vannoo nordlockien nimeen että pysyy pultit paikallaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sisemmät vetonivelet
Ei oo muilla kuin nordlockeilla pysyneet vetareiden pultit kireällä. Ne orkkisprikat on kertakäyttökamaa, nordlockit tuntuu toimivan monta kertaa.
Mä voin olla ihan pihalla näistä asioista mutta poskitiivisteen vuodosta mulla tulee sellanen tunne että poskilaakeri on lopussa ja joudut enemmän tai vähemmän purkamaan vaihteistoa. Voi olla että tiivisteen vaihto auttaa, mutta melko väljiä poskilaippoja tullut vastaan jotka eivät ole vuotaneet.
Mä voin olla ihan pihalla näistä asioista mutta poskitiivisteen vuodosta mulla tulee sellanen tunne että poskilaakeri on lopussa ja joudut enemmän tai vähemmän purkamaan vaihteistoa. Voi olla että tiivisteen vaihto auttaa, mutta melko väljiä poskilaippoja tullut vastaan jotka eivät ole vuotaneet.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Sisemmät vetonivelet
Onkohan kuolleena syntynyt idea laittaa vaikka ihan pieni tippa keskivahvaa kierrelukitettä vetarin pultteihin?
Re: Sisemmät vetonivelet
Lukitetta olen käyttänyt ja on pysyneet. Tosin rasvaahan on joka puolella niin ei taida auttaa lukitteeseen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sisemmät vetonivelet
Juu melkeen vois huvinpäiten käyttää irti nuo kaikki ja nostaa työpaikalta NordLockit alle, ei innostais jossain motarilla alkaa keräileen itsetunnon rippeitä vetoakselin lisäksi tienposkesta. Nyt kun tuli puhetta vaihteistosta ni onko ajo-ominaisuus/ikälisä kun viitosvaihteella laatikkoon menee hiekkaa ja häipyy taas kun puottaa neloselle =) kuinka fataalista oireesta on kyse, tuhansia vai kymmeniä tuhansia?
Re: Sisemmät vetonivelet
Taitaa pysyä tuhansissa vaikka rakennutat koko laatikon uusiksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- rextherunt
- 100:s Juhlajäsen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 19.03.2012 09:40
Re: Sisemmät vetonivelet
vaihteistoöljtistä oli vwharrastajalla tyhjentävä viesti vähän aikaa sitten. linkittäiskö joku?
hyvä vinkki oli myös toisella plastalla lorottaa ne öljyt sieltä renkaan välistä puutarha tai paineletkulla ratin avulla. lämmitä öljyä hieman etukäteen äläkä kaada liikaa kerralla että se saa ilmaa samalla. sopivalla lirulla ratti kiinni vaikkapa tikkaissa tms korkealla. niin että kaatoa on koko matkalle auttaa kummasti.
just täytin laatikon pari päivää sitten joka oli ihan typötyhjä. meni ihan tasan 4.5l ja alkoi samantien tulemaan yli. hämmentävästi meni saman verran viimeksi kun asensin sen decouperin vaikka luulin silloin jotain jääneen pohjalle.
oliko näistä nesteistä ja öljyistä joku sticky täällä jo?
vetarit pysyy kohtuullisesti ruuvilukitteella ja kovilla pulteilla. nordlockit tulen testaamaan lähiaikoina. kuusiokanta osuu hieman vetarin kumiin vs pyöreä kuusiokolo tai zxn (vaimikäseoli). mulla on ensimmäsiä molempia sekaisin tällä hetkellä.
hyvä vinkki oli myös toisella plastalla lorottaa ne öljyt sieltä renkaan välistä puutarha tai paineletkulla ratin avulla. lämmitä öljyä hieman etukäteen äläkä kaada liikaa kerralla että se saa ilmaa samalla. sopivalla lirulla ratti kiinni vaikkapa tikkaissa tms korkealla. niin että kaatoa on koko matkalle auttaa kummasti.
just täytin laatikon pari päivää sitten joka oli ihan typötyhjä. meni ihan tasan 4.5l ja alkoi samantien tulemaan yli. hämmentävästi meni saman verran viimeksi kun asensin sen decouperin vaikka luulin silloin jotain jääneen pohjalle.
oliko näistä nesteistä ja öljyistä joku sticky täällä jo?
vetarit pysyy kohtuullisesti ruuvilukitteella ja kovilla pulteilla. nordlockit tulen testaamaan lähiaikoina. kuusiokanta osuu hieman vetarin kumiin vs pyöreä kuusiokolo tai zxn (vaimikäseoli). mulla on ensimmäsiä molempia sekaisin tällä hetkellä.
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Re: Sisemmät vetonivelet
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sisemmät vetonivelet
Ne kierrelukitteet mitä oon kokeilleet ei ole tykänneet rasvasta ja ovat auenneet samalla tavalla kuin ilman kierrelukitettakin.Eljas kirjoitti:Onkohan kuolleena syntynyt idea laittaa vaikka ihan pieni tippa keskivahvaa kierrelukitettä vetarin pultteihin?
Muutamasta suunnasta kuullut että kierrelukitteella tulee hyvä kun ensin putsaa laipat kunnolla ja varoo ettei pultteihin tai laippoihin tule asentaessa rasvaa. Eli mun rasvanäpeillä ei tuu onnistumaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Sisemmät vetonivelet
Kuinkas paljon noiden pulttien pitäisi mennä etuperän laippaan?
Edessä irtos talvella vetari ja nyt kun aloin ongelmaan tarkemmin perehtymään, niin eihän nuo pultit ole kuin 3-4 mm siellä laipassa kierteellä.
Hommasin jo uusia pultteja, mutta saman pituisia nekin. Onko nämä jotain spesiaaleja vai käytö ihan mikä tahansa 10.? kovuuksinen pultti? Jos hommais 5mm pidemmät pultit. Vetarin ja laipan välissä olevaa levyä ei kuitenkaan kannattane jättää pois?
Hommasin jo noita Nord-Lock prikkoja. Jätetäänkö niiden kanssa ne orkkisalulevyt pois, eli prikat suoraan vetarin kumin reunuspeltiä vasten?
Edessä irtos talvella vetari ja nyt kun aloin ongelmaan tarkemmin perehtymään, niin eihän nuo pultit ole kuin 3-4 mm siellä laipassa kierteellä.
Hommasin jo uusia pultteja, mutta saman pituisia nekin. Onko nämä jotain spesiaaleja vai käytö ihan mikä tahansa 10.? kovuuksinen pultti? Jos hommais 5mm pidemmät pultit. Vetarin ja laipan välissä olevaa levyä ei kuitenkaan kannattane jättää pois?
Hommasin jo noita Nord-Lock prikkoja. Jätetäänkö niiden kanssa ne orkkisalulevyt pois, eli prikat suoraan vetarin kumin reunuspeltiä vasten?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: Sisemmät vetonivelet
Samaan ongelmaan on ainakin eicca törmännyt omassaan, ja käy sinne mikä vaan vastaava pultti. 5mm pidempi olisi varmasti hyvä, ja nordlockien kanssa kannattaa jättää muut levyt pois.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sisemmät vetonivelet
Edessä on pidemmät pultit kuin takana johtuen siitä speiseristä mikä on murroksen ja laipan välissä. Kannattaa nivel irrallaan mutta muuten kasassa tarkistaa että pultit tulee n.7-9mm ulos nivelestä. Mulla tosiaan kaks kertaa irtos vetari siitä syystä että edessä oli pultit liian lyhyet Luulin että liikaa voimaa.
Re: Sisemmät vetonivelet
Tää on selkeä juttu, sama ongelma kuin Eicalla! Ei kun ruuvikauppaan vaan...
Mitäs vaseliinia olette noissa nivelissä käyttäneet? Pitääkö hakea marmoritiskiltä jotain kultaakin arvokkaampaa?
Mitäs vaseliinia olette noissa nivelissä käyttäneet? Pitääkö hakea marmoritiskiltä jotain kultaakin arvokkaampaa?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: Sisemmät vetonivelet
Nyt perehdyin tähän vetariongelmaan perinpohjaišesti.
Toisella puolen sisemmän laakerin paksuus 32mm ja toisella puolen 37mm. Orkkis-pultit 50mm pitkät. Nyt hommasin tuohon paksumpaan 60mm pitkät pultit. Koeruuvauksessa näyttäisi että juuri ja juuri tuo pituus OK! Tulee jo laipan läpi, muttei vielä kosketa laatikkoon.
Toisella puolen sisemmän laakerin paksuus 32mm ja toisella puolen 37mm. Orkkis-pultit 50mm pitkät. Nyt hommasin tuohon paksumpaan 60mm pitkät pultit. Koeruuvauksessa näyttäisi että juuri ja juuri tuo pituus OK! Tulee jo laipan läpi, muttei vielä kosketa laatikkoon.
Viimeksi muokannut Ace, 02.10.2014 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: Sisemmät vetonivelet
Ettei oliksi toisella puolella se spacerilätkä paikallaan ja toisella jossain muualla? Molemmin puolin pitäisi olla juurikin n.5mm paksu lätkä nivelen ja laipan välissä, monesti ne on vaan tukevasti jämähtäneet laippaan tai niveleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sisemmät vetonivelet
Ei kyllä lätkät irti kummastakin. Toinen laakeri silmämääräisestikin järeämpää tekoa.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: Sisemmät vetonivelet
No nyt tämä pulttiongelma selvisi.
Vaihdoin suojakumia tuohon paksumpaan niveleen, niin siellä olikin spaceri myös suojakumin laipan ja laakerin välissä. Kun tuo poissa, niin paksuus 32mm ja normaalipultit OK!
TT| oli kuitenkin oikealla hajulla!
Vaihdoin suojakumia tuohon paksumpaan niveleen, niin siellä olikin spaceri myös suojakumin laipan ja laakerin välissä. Kun tuo poissa, niin paksuus 32mm ja normaalipultit OK!
TT| oli kuitenkin oikealla hajulla!
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: Sisemmät vetonivelet
Erikoiseen paikkaan joku laittanut se spaserin