t3:seen useampaa akkua

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

t3:seen useampaa akkua

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

Elikkäs kysellään viisaammilta ennenkuin ruvetaan tekemään.

Tarkoitus laittaa toinen akku tuohon 2wd diisseliin.

Jos en aivan väärässä ole niin syncrossa akku apukuskin penkin alla? Samaan koloon olisi tarkoitus itsellä laittaa toinen akku, mietiskellyt vain että minkä kokoinen on hyvä/ järkevä ja laturi ilmeisesti kannattaa vaihtaa isompaan (100/120a) samalla.

Jos joku tälläistä rakennellut niin olisi kiva saada kokemuksia kuinka kytketty.. (sulakkeet,päävirtakatkaisimet, diodit ym)

Johdot ilmeisesti järkevintä vetää auton alta.

Autoon ei ole tulossa mitään suurkulutteisia rokkilaitteita tai muitakaan tivolilaitteita, tuntuu vaan "vakio" akku vaikka hyvä onkin, niin vähän turhan pieneltä.
Viimeksi muokannut AT5nok, 01.10.2014 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty oikealle alueelle
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: t3:seen useampaa akkua

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Hei

Minulla on valoa ja muuta "leiriytymisvarustetta" ja siksi olen kasvattanut kapasiteettia toisella akulla. Ykkös akku on jo penkin alla apukukin puolella kun alkuperäinen moottori tuossa on ollut aikanaan bensiini käyttöinen. Toisen akun laitoin väliseinän taakse tavaratilan puolelle keskelle lattialle. Siihen remmi kiinnitys ja puusta kotelo ympärille. Johdotus siten ettää miinus maahan sekä toisen akun (joka sopivasti siis ihan vieressä seinän takana) miinuksen ja plussa suoraan toisen akun plussaan. Ei mitään erottomia tai muuta vaikkakin olisi hyvä jos olisi leiri olosuhteissa mahdollista jotta erottaisi 2. akun jolloin ei tyhjenisi vahingossa kummatkin. Minulla kuitenkin edellinen omistaja rakennellut virrankulutuslähteitä siten, että olisi pitänyt johdottaa kokonaan uudestaan jos olisi halunnut ne kakkos akun taakse. Laturi on vakio 65A tai jotain itä luokkaa ja on riittänyt hyvin vaikkakin minulla tulee paljon pitkähköjä yhtämittaisia siirtymiä niin kerkiää pienemmälläkin ladata akut täyteen. Lisäksi on defa:n automaattilaturi (jota ei vielä asennettu) joka sitten talvella tulee lataamaan akkua aina kun auto lohkolämmittimessä. Tarkoitus jos vain rahoitustilanne antaa myöden niin laittaa eberi jolloin isompi akku tulee ihan eri lailla tarpeeseenkin jos lämmittelee pitempiä aikoja.
2. akku on 200ah käynnistysakku ja 1. akku on muistakseni 74ah tms. joten kapasiteettia piisaa ihan kivasti vaikka pikkasen lämmitintä kyttäisikin. Lisäksi on vielä salkku aggregaatti ja älylaturi pidempiä leiriytymisiä varten kuten myös 2kw lämminilmapuhallin termostaatilla jotta kopissa on mukava köllötellä ja kuivatella varusteita metsästyspäivän jälkeen...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: t3:seen useampaa akkua

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

WBX:ssä akku edessä ja dieselissä takana.

Minulla on "Simossa" 85 Ah (1.) akku konehuoneessa ja 55 Ah (2.) akku apparin penkin alla, erotettuna Bilteman erotusreleellä (n 15€) silloin kun ei ole latausta.
Kuva
Suurin osa jälkiasenteisista sähkökytkennöistä on kakkosakun takana. Ajatuksena on ollut kakkosakun vaihtaminen kanssa 85 Ah, kunhan saan suuremman laturin paikalleen sekä molempien akkujen sijoittaminen eteen penkkien taakse.

Laturina toistaiseksi 65A vakiolaturi, joka päivittymässä 90A kunhan saan kiinnikkeet modifioitua.


Jos vanhojen sähkökytkentöjen siirtäminen kakkosakun taakse vaikuttaa työläältä, niin tässä voisi olla yksi ratkaisu

12 releen boxi 23€ ja sille ohjaus kosketuspaneelilla 17€

Kuva
Kuva

Seitsemän napaisella perävaununujohdolla on helppo siirtää sähköä autossa eikä johdot mene sekaisin.

Vanhat kytkennät voi sitten purkaa kokonaan pois tai hyödyntää tuohon
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

Re: t3:seen useampaa akkua

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

Nyt näyttää hyvältä! tarkoitus olis tarkoutus kykeä kaikki jälkiasennus härpäkkeet tuohon kakkos akkuun, ja jollain mahdollisesti erottaa akut toisistaan jos satuu strarttiakku tyhjentymään

Mullakin konehuoneessa joku ikivanha lohkikseen kytketty laturi minkä toimivuudesta ei ole tarkkaa tietoa.

Joku ns. vahvistin kaapeli pelaa varmaan hyvin akkujen välillä? mitäs mieltä olette tarvisko jonkulaisen sulakkeen kaapelinpäihin ettei oikosulkutilanteessa pala koko pirssi poroksi :?
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: t3:seen useampaa akkua

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Akkujen lataus- / virran siirtokaapeleihinko meinaat sulakkeita?
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

Re: t3:seen useampaa akkua

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

siirtokaapeliin pluspuolelle
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Vastaa Viestiin