2.1 wbx ja lisää tehoa

Moottoripalsta: Diesel- ja bensiinimoottorit.
Discussion forum for: All engine-related.

2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 20.11.2016 12:17

krossi kupla koneeksi? miten tuommonen moottori, onko kukaan palstalainen turbottanu, onko kokemusta aiheesta, kiertokanget kestääkö omat, entä kampiakseli onko näissä vastapaino akseli? tehotavote 300 paikkeilla. kaikki vastaukset on tervetulleita, itsellä kokemusta vain rivikoneiden rakentamisesta ja turbotuksesta. tv janne
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 20.11.2016 21:34

En omaa kokemusta WBX:n turbottamisesta, mutta muutama perusjuttu ko. moottorista:

- kammessa ei ole vastapainolimppuja, hitsaamalla tehtyjä vastapainoakseleita maailmalla myynnissä siellä ja täällä
Kuva

- toinen tunnettu tapa saada vastapainokampi on lohkon runkolinjan aarporaus kuplan laakereille & kuplan vastapainokammen käyttäminen

- vauhtipyörä on valua, ei sovellu virityskäyttöön, jälkituotanto teräsvauhtiksia kuplan 200 mm kytkimelle on saatavilla

- alunperin hytikkanostimet, holkittaminen kuplan nostimille yleisin tapa päästä murheesta, mutta myös isolla rungolla olevia kovia nostimia kaupoista löytyy
Kuva

- lohkon mitoitus monilta osin sama kuin kuplassa -> voi käyttää kuplan nokka-akseleita, virranjakajaa, ym.

- kierokanget tai tarkememmin niiden pultit eivät kestä vakiokäytössäkään, lisäksi vakiona 24 mm männäntappi, joten virimäntien myötä kiertokanget kannattaa jokatapauksessa vaihtaa kuplan H-veiveihin 22 mm männäntapilla

- lohko alumiinia ja paljon lujempi kuin kuplan magnesiumlohko - valitettavasti hyväkuntoisen wbx lohkon löytyminen ei ole itsestään selvyys

- lohkoja kahdella erilaisella laakeroinnilla, vanhempi saman tyylinen kuin kuplassa, uudemmassa erilliset päittäisliuskat


Kiihdytyspuolella otettu maailmalla ahtamalla isojakin tehoja pihalle WBX:näkin, mutta huomattavasti suositumpi virityskäytössä ilmajäähdytetyn lohkona.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 20.11.2016 22:06

kiitos tää autto paljon, vesi koneena olisi tarkoitus pitää. tulisi krossi kupla projektiin. tekeekö noita akseleita suomesa mitkä pajat? ilmeisesti terästä tuo akseli kun voi hitsata nuo painot?
kierrokset tarkotus pitää maltillisena luulisi hytikoiden toimivan jos rajotin alle 7000 ? inan hytikoita käyttäny jotka pelannu hyvin cossussa ja audisa.
veivin pultti ongelma ratkeaa sitte veivejä vaihtamalla, käykö muista merkeistä ns. serkuttamalla, toki ei taida kalliita?
entä männät, wösner viseko? kiitti etu käteen tv janne
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 20.11.2016 23:11

Teräsakseleita ovat. Ei ole tietoa suomipajoista, jokkismiehiltä kannatta kysellä missä he hitsauttava kuplan kampiakseleita. Itse en ole 150 hp endurance OXY bokserissa kokenut vastapainojen puuttumista merkittäväksi ongelmaksi (runkolaakereilla ajettu yli 50 tuntia ilman ongelmia),

Kuplan vakioveivit on paremmilla pulteilla, mutta kun uudet kohtuullisen hyvät veivit maksaa alle kolmen sadan, niin kannattaako vuosikymmeniä vanhoja osia käyttää?
http://www.aircooled.fi/tuote/3042/kier ... la-5394-aa

Tuo hytikkanostin juttu ei ole työntötankomoottorissa ihan yhtä yksinkertainen asia kuin ohc koneissa. Hytikkanostimet ovat huomattavasti painavempia kuin kuplan kovat (ja kuplaan saa kevyempiä virinostimiakin), painavemmat nostimet tarkoittaa jäykempiä venttiilijousia ja niiden takia tarvitaan järeämmät työntötangot (wbx vakiona teräksiset kun kuplassa alumiiniset). Ja paino ja jäykät jouset sitten tuovat kaikennäköistä tarpeetonta kuormaa venttiilikoneisolle.

Mekaanisille saa valmiita turbonokkia, mutta hytikka nokan joutuisi varmaan teettämään. Hytikkanostajaksi tuo wbx:n nostaja on vielä kohtuu pieni, joten nokalla tai keinuvivustolla tehty nostonlisäys saattaa olla liikaa hytikkanostajalle? Mutta omakohtaista kokemusta ei ole, koska olen suosiolla tehnyt "isojen poikien" ohjeiden mukaan ja holkittanut pesät.

Tuosta noston lisäämisestä tulee muuten sitten sellainen ongelma wbx kansissa, että pitäisi olla pitemmät venttiilit jotta nostoa voi laittaa riittävästi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 21.11.2016 21:29

kiitos ketsalle hyvistä vastauksista :) hytikka asia on varmaan syytä muuttaa koville nostajille, onko tieto sopiiko tähän koneeseen (wbx) type nelosen akseli? ja mikä näissä on vakiona poraus ja isku? tv janne
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 21.11.2016 22:42

Ei mahdu T4 akseli, koska WBX on perusmitoitukseltaan T1 moottori (eli kuplan).

2,1L WBX on vakiona 94 mm x 76,4 mm ja 1,9L samalla porauksella, mutta korkeammalla männällä ja 69 mm iskulla.
Jos budjettimoottoria rakentaa, niin 1,9L ehjiä kampiakseleita on huomattavasti helpompi löytää kuin 2,1L.

Sylinteriputkissa on yleensä kulumaa, joten virimänniksi kannattaa etsiä vähän vakiota suurempia ja porauttaa orkkis putket niille. Jos onnistuu löytämään hyvät putket, eikä porautustarvetta ole, niin silloin voi männiksi valita kuplan "halvat" wisecot tai niiden kohtuu hyvät kiinakopiot
http://www.aircooled.fi/tuote/152/manta ... iseco-scat
http://www.aircooled.fi/tuote/389/manta ... o-aaracing

Mahdollisia iskunpituuksia + kiertokangenpituuksi + männän lakikorkeuksia kannattaa pyöritellä ajan kanssa, koska vesijäähdytys tekee bokserimoottorin rakentamisesta merkittävästi hankalampaa, kun kannen pitää olla samalla etäisyydellä kampiakselilinjasta kuin vakio moottorissa (toisin kuin ilmabokserissa) tai vaihtoehtoisesti lohkon vesivaippoja pitää koneistaa lyhyemmiksi tai hankalemmassa tapauksessa hitsata toisesta lohkosta jatkopala ja sen jälkeen koneistaa.
Tietty yksi vaihtoehto on tehdä hybridi, jossa vesi jätetään kiertämään vain kansissa ja päästää lohkon vesilaippamurheista...

WBX on hauska virityksen kohde, kunhan joko A) Maksukykyä löytyy B) Itseltä löytyy osaamista ja kalustoa koneistuksiin C) Omaa hyviä kontakteja koneistajiin, mutta en pitäisi sitä helppona bolt-on virityskohteena...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 21.11.2016 23:28

sieltä tulee tietoa ;) Kiitos. on kyllä kiva kattella noita osia ja niitte hintoja kun vertaa mitä esin osat maksaa cossun koneseen tai audiin. tilavuutta ei tartte minu tapausessa välttämättä kasvattaa. vesi kone on tarkotus rakentaa, turbo tähän kuuluu laitta jo historian puolesta. sillä tämä wbx ainakin tuntuisi sopivalta. sumppu pumppu käynee tähän wbx lohkoon ?
kupla koppa on takas omalla pajalla ja puhallettuna. viikon loppuna jos sais maalattua korin sisältä ja pohjasta. tämä rojektihan alkoi viikko sitte kun hain auton iisalmesta :)
tarkotus oli alottaa myöhemmin mutta sain sytöt niin homma on edistyny viikosa hyvin, nyt tulee taukoa ku pitää tehdä oikeita töitä. tv janne
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja dmn » 22.11.2016 01:41

Ja männissä olisi hyvä olla palotilat, se vaan ikävästi rajoittaa valmista (=edullista) tarjontaa kuplasektorilta...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.11.2016 20:09

Cossu on hyvä peli luovuttamaan ahtimensa kuppeliin :) OSen verran pitää yrittää vielä käännyttää, että kai kuplassa on alunperin ollut turbon lisäksi ilmajäähdytteinen motti... ;)

Kuplan sumppupumppu käy ainakiin wbx:ään jossa on kuplan virinokka kolmeniittisellä nokkapyörällä. En jaksa ulkoa muistaa onko pumppu ulompana vai sisempänä wbx:n ja myöhäisen kuplan neliniittisellä nokkalla + pyörällä, mutta samalle kohdalle se ei asetu.

Miksi dmn männissä pitää olla palotila? WBX:n kannessa ei ole palotilaa kuin nimeksi, joten tasapäinen mäntä jää yläkuolokohdassa niin kauaksi kannesta, että nakutusongelmaa ei synny. Samaten putket ovat niin vahvaseinämäiset, että tuskimpa niidenkään saama lämpökuorma ongelmaksi muodostuu.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 22.11.2016 21:04

joo type ykkönen porssen ohc kansilla alun perin tuo auto on ollut, nyt näyttäs että tulee projekti kone type 1 ja okrasan 84mm akselilla ja porssen veiveillä. 94mm putkilla visekot. kannet 041 valu numerolla. lohkoksi ajattelin ehkä vaihtaa wbx koska se on vahvempi. no rojekti kone tulee joskus joulun alla. kerkee täällä muuttaa mieltä vielä monta kertaa :o ja kaikki kommentit terve tulleita. tv janne
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja dmn » 22.11.2016 23:44

ketsa kirjoitti:Cossu on hyvä peli luovuttamaan ahtimensa kuppeliin :) OSen verran pitää yrittää vielä käännyttää, että kai kuplassa on alunperin ollut turbon lisäksi ilmajäähdytteinen motti... ;)

Kuplan sumppupumppu käy ainakiin wbx:ään jossa on kuplan virinokka kolmeniittisellä nokkapyörällä. En jaksa ulkoa muistaa onko pumppu ulompana vai sisempänä wbx:n ja myöhäisen kuplan neliniittisellä nokkalla + pyörällä, mutta samalle kohdalle se ei asetu.

Miksi dmn männissä pitää olla palotila? WBX:n kannessa ei ole palotilaa kuin nimeksi, joten tasapäinen mäntä jää yläkuolokohdassa niin kauaksi kannesta, että nakutusongelmaa ei synny. Samaten putket ovat niin vahvaseinämäiset, että tuskimpa niidenkään saama lämpökuorma ongelmaksi muodostuu.


Nakuttaa todella helposti, on kokeiltu 2.3l wbx:n muodossa. Kyllä se DJ moottorin palotila on mun mielestä erittäin hyvä vakiona.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 23.11.2016 00:56

Ok. Kaikkea se glykoli saa aikaan. Ilmakoneissa kun dekkiä on millitolkulla, niin nakutusilmiö häviää.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja TT| » 23.11.2016 13:28

Jos kokemusta rivikoneista, niin miksi et laittaisi sellaista? Olisi varmaan kustannustehokkaampi ratkaisu, ja löytyy aihioita helposti kun kajahtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6159
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 23.11.2016 19:03

TTj:lle no sen verran vanhan aikanen oon että omaa merkkiä ja sylinterit oikeesa asenossa pitää olla :D ei golffia eikä hondaa ei fordia. yhden sprinnti impin tein viime talvena nissanin 16v moottorilla. kaikki muuten ok, mutta se ei ollu minusta enää imppi. mitä tuo dj meinaa tuossa wbx:än mallin perässä? meinaan kun joku kauppas tuommosta wbx dj lohkoa, käykö sinne sovittamalla tuo type 1 okrasan 84mm akseli? tää on näitä noviisin kysymyksiä taas. tv janne
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 23.11.2016 22:20

DJ on moottorin tyyppi (112 heppainen 2,1 L ruisku). Tuollainen lohko on ns. uudemman mallin runkolaakereilla, eli se soveltuu okrasan kammelle.

Kuplan kammen sovittamiseen on kaksi yleisesti tiedossa olevaa tapaa.

* Helpompi ja ei ihan täydellinen - Siimapyörästä päin katsottuna kolme ekaa runkolaakeria WBX:n omia ja viimeinen (vauhtipyörän päässä oleva) kuplan 1,00 mm ulkohalkaisija ylikoolla ja 21 mm laippavälillä.

* Hankalampi ja parempi - Lohkon runkolinja aarporataan kuplan runkolaakereille sellaiseen kokoon, että vauhtipyörän puoleisen laakeripukin reunan viiste lähtee pois (laakeri istuu päittäin tukevammin paikoillaan kuin helpommassa vaihtoehdossa).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 25.11.2016 08:16

no niin siinä on jo kasaus ohje alakerralle. kiva kun vitsitään vastatata :) rojekti edistyny hyvin kun on jatkanu iltaa pitemmälle. kuvia en osaa tänne laittaamutta jos saan vaimoni puhuttua niin laittaa viikon loppuna tunne fasebookkiin janne vene ja koneen sivulle.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 30.11.2016 23:09

Ketsalla ja muillekin kyssäri :) löytyskö jostain kaavio kuvaa miten letkut tulee kuivasumpun ja koneen väliin? sumppusäiliö ja öljynsuodatin ja öljyn jäähdytin on keulassa rossi kuplasa. tietäs teettää letkut oikeseen mittaan kun tietäs asennus järjestyksen?
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja ketsa » 01.12.2016 20:49

Itse välttäisin paineen tuottavan pumpun imulinjaan laittamasta mitään ylimääräistä, eli suodatin ja jäähdytin sarjaan öljysäiliölle menevään linjaan. Niin se näkyy olevan 6 mukisissa ilmaserkuissakin :D

Mutta toisin kuin ilmäjäähy kuplissa, niin tölkissä on painepuolella suodatinjalka ja lämmönvaihdin ja noitahan voisi mahdollisesti hyödyntää (jos pakosarja niiden säilyttämisen mahdollistaa).


Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 313
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 01.12.2016 21:59

jep, jälleen kiitos! näin pähkäilin vähä ittekkin.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: 2.1 wbx ja lisää tehoa

ViestiKirjoittaja jansix » 03.12.2016 23:51

fase puukkiin laitatin tonne jannen vene ja kone sivulle kuvan rotoway vesi boxerista. olut helikopterisa aikasemmin.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Seuraava

Paluu Moottori - Engine

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa