Pitkän selityksen vaatii ja pitäis olla vielä pitempi jotta kaikki asiat tulisi huomioitua mutta ainakin karkeasti näin:
Oletan tässä että vanha pumppu oli oikein asennettu ja sillä on aikaisemmin ajettu luotettavasti
Aloita hakemalla kone yläkuolokohtaan:
1 ota ventiilikoppa pois ja tarkastele koska nokka akselin vauhti pyörän päässä oleva ura asettuu niin että siihen saisi uran levyisen metalli palan lukitsemaan sen, homma jostain tämän kokoinen metalli pala (sitä voi tarvittaessa simmata rakotulkille eli noin rittää. Pyöritä konetta niin että saman kokoinen rako tulkki menee molemmin puolin metalli palaa.
Tarkista että sinulla on vauhtipyörän merkki (tämä on tärkeää varsinkin jos kone autossa, AAZ on jälki asenettu joten riski on iso että merkkejä ei ole):
Se pitäisi löytyä nyt kun ylä kuolokohta on asetettu nokka akselista niin kytkin kopan putken sisällä olevan kynnen osoittamassa paikassa
jos ei ole tee sellainen esim. maalikynällä. (varmistu ennen tätä että kone on joskus käynyt oikein ja että yläkuolo kohta on täten ollut kohdallaan).
Poista jakopään muovit
Nyt ruisku pumpun tapin pitäis olla kohdallaan, jos ei ole jotain on nyt ollut jo aikaisemmin pielessä.
Tässä vaiheessa voit varmistaa vielä että kaikki kolme kohtaa (ruikupumun tappi, nokkaakselin lukitu ja vauhtipyörän merkki) on kohdakkain, koska seuraavaksi irrotat ruisku pumpun ja asennat sen uuden pumpun sen tilalle, niin että merkit täsmäävät taas:
Irrota laturin ja vesipumpun hihna
Suosittelen vaihtamaan tässä yhteydessä jakopään kokonaan eli ota kampiakselin hihnapyörä irti niistä neljästä kuusiokolo ruuvista ja poista myös alempi muovi.
Ota jako pään kiristimen mutteri irti ja kiristin irti, remmi pois.
Irrota ruisku pumppu.
Aloita kasaus:
Asenna ruisku pumppu ja lukitse tapilla
Aseta remmi paikalleen ja aseta kiristin. Tämä vaihe on vaatii tarkistusta, koska kun kiristin kiristetään remmi yleensä liikkuu ja merkit eivät olekaan enään kohdallaan, tähän autaa vain kokemus ja uudelleen yrittäminen eli katso mihin suuntaan tavarat ovat pielessä löysää kiristin siirä hampaalla oikeaan suntaan ja kiristä kiristin uudelleen kunnes olet saanut kiristimen kireälle ja kaikki merkit, tapit ja palat ovat edelleen kohdallaan.
Tämän jälkeen Ruisku pumpun ajoitus on tehtävä heitto kellolla:
http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/en ... iming.html
Sen jälkeen vain kaikki aikaisemmin irotetut hihnat hihnapyörät ja remmit takasin.
Lopuksi muista ottaa ruisku pumpun tappi pois ja poistaa levuy nokka akselista.
Sen jälkeen pyöritä konetta kaksi kierrosta käsi pelin varmistuaksesi että et ole ryssinyt hommaa ja että ventiilit eivät missään kohtaa ota kiinni mäntiin, tämä ei ole tarpeen jos kokemusta on tarpeeksi mutta ensimmäisillä kerroilla suosittelen.
Ilmaa ruisku:
avaa hieman ruisku putkia suutimien päästä ja veivaa konetta käy katsomassa välillä onko jo ruikkasut hieman dieseliä suutimien ympärille jos on kiristä putket kevyesti ja koneen pitäisi lähteä käyntiin, jos ei mene pienen sahauksen jälkeen niin sitte jokin on pielessä (yleensä ajoitus jakopäässä tai sitten olet unohtanut kytkeä sähköt pumpuun).
Kun kone lähtee käyntiin avaa koneen käydessä nopeasti jokainen suutin kerran ja vedä takaisin kiinni kun teet näin dieseliä pitäisi ruiskia suutinputkesta ja käynnin hieman tippua ja palata takaisin kun putki on kiinn jos näin tapahtuu ruisku pumppu on ilmattu.
Jos kone savuttaa tosi paljon ajoitus tai säädöt on todenäköisesti pielessä, sama juttu jos käynti on tosi huonoa.