Sivu 1/2

AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 19.05.2016 07:26
Kirjoittaja hb81
Hei,
Otetaan neitsyys pois tällä foorumilla.
Eli tarkoitus olisi vaihtaa aaz moottoriin uusi pumppu. Täysin ensikertalainen dieselien parissa muutenkin,
joten kysyisin vinkkejä, ohjeita miten homma kannattaa suorittaa.
Olen kyllä löytänyt ohjeistusta pumpun ajoituksen säätöön, mutta jos joku vain haluaa ja jaksaa auttaa niin alusta loppuun ohjeistus vinkkien kera olisi poikaa.
Myös ajoituksen säätöön ilman heittokelloa voin ottaa vinkkejä, jos ei kohta ala kuulua Motonetin setistä minkä tilasin 3vk sitten.

Eli ei itsestäänselvyyksiä. Seikkaperäinen ohjeistus rautalangasta väännettynä.
Kädetön en ole ja peukalo on oikealla paikallaan. En vain koskaan ole törmännyt tähän hommaan.

Kiitos :)

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 19.05.2016 08:09
Kirjoittaja Osku
Pitkän selityksen vaatii ja pitäis olla vielä pitempi jotta kaikki asiat tulisi huomioitua mutta ainakin karkeasti näin:

Oletan tässä että vanha pumppu oli oikein asennettu ja sillä on aikaisemmin ajettu luotettavasti
Aloita hakemalla kone yläkuolokohtaan:
1 ota ventiilikoppa pois ja tarkastele koska nokka akselin vauhti pyörän päässä oleva ura asettuu niin että siihen saisi uran levyisen metalli palan lukitsemaan sen, homma jostain tämän kokoinen metalli pala (sitä voi tarvittaessa simmata rakotulkille eli noin rittää. Pyöritä konetta niin että saman kokoinen rako tulkki menee molemmin puolin metalli palaa.

Tarkista että sinulla on vauhtipyörän merkki (tämä on tärkeää varsinkin jos kone autossa, AAZ on jälki asenettu joten riski on iso että merkkejä ei ole):
Se pitäisi löytyä nyt kun ylä kuolokohta on asetettu nokka akselista niin kytkin kopan putken sisällä olevan kynnen osoittamassa paikassa
jos ei ole tee sellainen esim. maalikynällä. (varmistu ennen tätä että kone on joskus käynyt oikein ja että yläkuolo kohta on täten ollut kohdallaan).

Poista jakopään muovit

Nyt ruisku pumpun tapin pitäis olla kohdallaan, jos ei ole jotain on nyt ollut jo aikaisemmin pielessä.

Tässä vaiheessa voit varmistaa vielä että kaikki kolme kohtaa (ruikupumun tappi, nokkaakselin lukitu ja vauhtipyörän merkki) on kohdakkain, koska seuraavaksi irrotat ruisku pumpun ja asennat sen uuden pumpun sen tilalle, niin että merkit täsmäävät taas:
Irrota laturin ja vesipumpun hihna
Suosittelen vaihtamaan tässä yhteydessä jakopään kokonaan eli ota kampiakselin hihnapyörä irti niistä neljästä kuusiokolo ruuvista ja poista myös alempi muovi.
Ota jako pään kiristimen mutteri irti ja kiristin irti, remmi pois.
Irrota ruisku pumppu.

Aloita kasaus:
Asenna ruisku pumppu ja lukitse tapilla
Aseta remmi paikalleen ja aseta kiristin. Tämä vaihe on vaatii tarkistusta, koska kun kiristin kiristetään remmi yleensä liikkuu ja merkit eivät olekaan enään kohdallaan, tähän autaa vain kokemus ja uudelleen yrittäminen eli katso mihin suuntaan tavarat ovat pielessä löysää kiristin siirä hampaalla oikeaan suntaan ja kiristä kiristin uudelleen kunnes olet saanut kiristimen kireälle ja kaikki merkit, tapit ja palat ovat edelleen kohdallaan.

Tämän jälkeen Ruisku pumpun ajoitus on tehtävä heitto kellolla:
http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/en ... iming.html

Sen jälkeen vain kaikki aikaisemmin irotetut hihnat hihnapyörät ja remmit takasin.

Lopuksi muista ottaa ruisku pumpun tappi pois ja poistaa levuy nokka akselista.
Sen jälkeen pyöritä konetta kaksi kierrosta käsi pelin varmistuaksesi että et ole ryssinyt hommaa ja että ventiilit eivät missään kohtaa ota kiinni mäntiin, tämä ei ole tarpeen jos kokemusta on tarpeeksi mutta ensimmäisillä kerroilla suosittelen.

Ilmaa ruisku:
avaa hieman ruisku putkia suutimien päästä ja veivaa konetta käy katsomassa välillä onko jo ruikkasut hieman dieseliä suutimien ympärille jos on kiristä putket kevyesti ja koneen pitäisi lähteä käyntiin, jos ei mene pienen sahauksen jälkeen niin sitte jokin on pielessä (yleensä ajoitus jakopäässä tai sitten olet unohtanut kytkeä sähköt pumpuun).
Kun kone lähtee käyntiin avaa koneen käydessä nopeasti jokainen suutin kerran ja vedä takaisin kiinni kun teet näin dieseliä pitäisi ruiskia suutinputkesta ja käynnin hieman tippua ja palata takaisin kun putki on kiinn jos näin tapahtuu ruisku pumppu on ilmattu.
Jos kone savuttaa tosi paljon ajoitus tai säädöt on todenäköisesti pielessä, sama juttu jos käynti on tosi huonoa.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 19.05.2016 19:42
Kirjoittaja hb81
Hienoa että jaksoit tehdä noin perusteellisen vastauksen. Kiitos.

Jakopäätä en ala vaihtamaan, koska se on tehty alle 10tkm sitten täyden konerempan yhteydessä.
Mutta näillä eväillä hieman ajatuksen kanssa tehtynä varmaan jo onnistuukin.
Onko jotain ohjearvoja pumpun ajoitukselle, kun kyseessä hieman viritetty kapine?
Tätä ohjetta olen katsellut aikaisemmin. LINKKI

Auto on koko ajan ajossa, joskin pumppu ei ilmeisesti ihan säädössä. Satunnaista rötäämistä pitää.
Useimmin ahtaa normaalisti ja välillä vähän enemmän ja välillä vähän vähemmän.
Maaliskuussa kun ostin tuon, niin toimi selvästi tasaisemmin. Kaasuakseli piti vain sitten myöhemmin tuossa vaihtaa holkkeineen,
kun alkoi vuotamaan dieseliä juuresta. Tämän jälkeen toimi jonkin aikaa ihan hyvin, kunnes aloitti hiljalleen tekemään tuota epäsäännöllistä rötäämistä. Ei sellaista rötäämistä, että vehje puutuisi täysin, mutta pienenä sivuäänenä kuuluu.

Kyseessä on sekasikiö Caddy aaz moottorilla ja jollain bensavehkeen 5 lovisella laatikolla. Hemmetin tiheä tuohon autoon. :P

Selvennetään nyt vielä, että pumppu lähtee vaihtoon, koska en saa sieltä ruokaa moottorille tarpeeksi, jotta ahtoja voisi nostaa yli 1bar.
Ihan sama mitä taikoja teen niin ahdot ei nouse. Satunnaisesti on piikannut 1.5bar mutta hyvin harvoin ja vain hetken.
Oletus, että pumppu ei toimi oikein tai se ei riitä isommille ahdoille.
Muuta en tiedä siitä, kuin että on uudempaa pumppua 10mm nestepäällä.
Nyt tulee toinen pumppu 12mm nestepäällä.
Myyjä antoi takuun, että jos ei toimi kuten pitäisi, niin saan palauttaa pumpun ja rahat takas.. Saapa nähdä :lol:

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 19.05.2016 20:08
Kirjoittaja Osku
Muutama ajatus rötäämisestä.
Mikä on suuttimien tarina?
Ovatko kunnossa ja minkä kokoiset?
Tarkista että jako pään hihna on kireä ennenkuin aloitat purku hommat ja merkitset yläkuolo kohtaa että ei vaan olisi jäänyt löysälle ja hypännyt.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 20.05.2016 04:53
Kirjoittaja AT5nok
Tervetuloa foorumille.

Osku selostikin jo kattavasti työvaiheet. Esikammiokoneessa suuttimilla ei ole niin merkitystä, joten vuotamattomilla vakiollakin kuulemma pärjää.
Jos jakohihna jää paikalleen, voit lukita sen nokka-akseliin ainakin nippusiteillä. Periaatteessa myös pumpunhihnapyörään, jos sama hihnapyörä sopii uuteen pumppuun.
Jos vauhtipyörältä ei löydy ajoitusmerkkiä. niin nelosen suutin irti (1. ja 4. yhtä aikaa ylhäällä) ja sitä kautta helppo löytää yläkuolokohta esim rautalangalla tai jollain muulla ohuella pitkällä metalliesineellä.
T3 tekniikka / moottoriosiosta löytyy kuva kampiakselin hihnapyörästä YKK:ssa.

Omassa Tölkissä oli samaa ongelmaa aikanaan AAZ:n kanssa, ei meinannut ahdot nousta. Vaihdoin tilalle TDI koneen, nyt samalla ahtimella ja hukkaportin säädöllä 1,7 bar max :lol: :lol: :lol:

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 20.05.2016 07:28
Kirjoittaja hb81
Mikä on suuttimien tarina?
Ovatko kunnossa ja minkä kokoiset?
Tässä tekniikkalistausta myynti-ilmoituksesta. On kaikki mitä tiedän tuosta.
Tämän tekijä myi auton Rovaniemelle ja minä hain sen sieltä itselleni.
Tekniikka:
-1.9td aaz moottori joka juuri isolla rahalla tehty uusiks jonka jälkeen ajettu max 1000km
-lohko oikastu ja hoonattu, männänrenkaat, tdi kk-laakerit, öljypumppu+akselin helat.
-kansi oikastu, kaikki uudet venttiilit, seetit koneistettu, ohjureissa k-linerit, vaparin nokka, tuplajouset, tdi nostimet. Kasattu reinzin pahvilla ja uusilla pulteilla
-jakopää, vesipumppu, termari
-kaikki moottorin stefat ja tiivisteet uusia
-10mm nestepää (bosch)
-4kpl tuliteriä suuttimia
-uusi mitsun td04 turbo
-2.5' downpipe ja 2'suora loppuputki
-cooleri mallia iso+tig hitsatut haponkestävät ahtoputket
-calix letkulämppäri
-4kpl uusia hehkuja
-vapari
Jne jne
Listauksesta mainintaa, että tuo turbo ei ole uusi vaan väitetysti kunnostettu. Silti imupuolelta kokeiltuna siivessä klappia.
Myös ahtoputket vaihdettu, koska olivat aivan päin... no kuitenkin tein ne uusiksi. :)
Letkulämppärin heivasin myös mäkeen.
Omassa Tölkissä oli samaa ongelmaa aikanaan AAZ:n kanssa, ei meinannut ahdot nousta. Vaihdoin tilalle TDI koneen, nyt samalla ahtimella ja hukkaportin säädöllä 1,7 bar max
Toivottavasti mullaki alkaa pumpun vaihdon jälkeen päästä tuonne 1.5bar paremmalle puolelle pysyvästi :)

Tässä vielä kuva kollaasia käddystä. Vanteet vaihtui juuri vähän aikaa sitten, mutta tuollainen vehjes.
Kuva

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 20.05.2016 08:02
Kirjoittaja Hanttapuli
Perhana, että on komea Caddy!!!

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 20.05.2016 09:37
Kirjoittaja Osku
Pieni korjaus oletin että kone oli otettu cadystä ja isketty tölkkiin, eli caddyssä varmaan ei ole ajotus merkki kytkin kopan putkessa vaan jossain mualla, mutta vauhtipyörässä kumminkin jonkun kytkin kopan aukon takana (jos siis on).
Ja onhan tuo siistin näköinen peli, eli kyllähän se pitää saada rockaamaan kunolla :).

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 23.05.2016 12:03
Kirjoittaja AT5nok
Hyvä että saadaan muitakin VW hyötyajoneuvoharrastajia tänne, koska kokemusta on varmasti jaettavaksi puolin ja toisin, foorumi ei tosiaankaan ole pyhitetty pelkille Tölkeille.
Tuolla alempana olevaan osioon voi varmasti saada lisää alaotsikoita, jos jonkun tietyn siellä mainitun mallin autojen harrastajia ilmaantuu enemmänkin foorumille.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 23.05.2016 13:41
Kirjoittaja hb81
Jos näet parhaaksi, niin ilman muuta tämän aiheen voisi siirtää tuonne ns. oikealle paikalleen.
En vain rullannut tarpeeksi alas, niin oletin nimensä mukaisesti tämän olevan lähinnä tölkki foorumi :)
AAZ tekniikka taasen tuttua myös tölkkipuolella ja täällä on sentäs elämää, niin ajattelin vähän kysellä.

Nyt vain odotellaan pumppua ja sitten odotellaan sopivaa vaihto ajankohtaa. :lol:
Tilasin Motonettiin Bahco dieselpumpun ajoitustyökalu setin, mutta ilmeisen huonosti saavat sitä sinne, kun 4 viikkoa jo mennyt eivätkä vieläkään tiedä koska saavat. Pistivät uuden tilauksenkin sisään viikko sitten.
En muuten tuota odottelisi, mutta Motonetin verkkokaupan hinta 99e ja kaikkialla muualla, kuten virossa ja ebayssa se maksaa reilusti yli 200e.
Saas nähdä saako tuota ollenkaan ja jos saa niin muuttuuko hinta :D

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 23.05.2016 21:34
Kirjoittaja AT5nok
Enpä muista mitä maksettiin, kun TT| tilasi ajoitustyökalut jostain ebaysta. Muistaakseni muutamasta kympistä oli kyse ja minä olen omallani jo pari mTDI:tä saanut ajoitettua.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 24.05.2016 06:41
Kirjoittaja hb81
Kyllähän noita löytää kympeillä ja periaatteessahan riittäisi vain heittokello, sekä vähän putkea ja muita tarvikkeita.
Tuo nyt vain sattuu olemaan Suomesta ja mahdollisesti halpaan hintaan verraten muihin netistä löydettyihin.
Kovasti on vain hiljaista sen suhteen, joten varmaan pitää muualta hommailla.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 26.05.2016 15:44
Kirjoittaja hb81
No nyt oli saapunut bahcon ajoitus setti ja hinta oli se 99e.
Erikoinen hinta, koska vaikka miten etin ulkomaita myöten niin seuraavaksi halvin oli jotain 175e ja seuraavat oli yli 200e.

Mutta sitten olis tyhmä kysymys.
Kun avaan sen keskipultin pumpun päästä, niin tuleeko sieltä pumpusta löpöt pihalle sitä kautta? :roll:
Meinasin, että jos kokeilisin vielä ennen kuin alkaa purku hommiin, niin mittaisin nykyisen pumpun ajoituksen.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 26.05.2016 16:51
Kirjoittaja TT|
Ei sieltä tule ainakaan kaikki löpö pihalle, että kokeile vaan.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 26.05.2016 21:53
Kirjoittaja dmn
TT| kirjoitti:Ei sieltä tule ainakaan kaikki löpö pihalle, että kokeile vaan.
Motonetissä on joskus se ihme juttu että hinta esim. jarruosissa voi olla sama, osana voi tuurista riippuen saada bremboa tai sitten sellaista kuraa mistä valmistajan nimeä ei osaa edes latinalaisilla aakkosilla lukea.

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 15.06.2016 22:19
Kirjoittaja hb81
Homma ei mennyt ihan putkeen kun ilmeni vuoto. :(
Joten vanha pumppu meni takaisin paikalleen toistaiseksi.

Onko jotain muuta konstia testaa vuotoja tuollaisesta pumpusta, kuin että laittaa sen autoon kiinni?

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 19.06.2016 16:56
Kirjoittaja hb81
Eikö kellään ideaa?
Pitääkö pumppua saada pyöritettyä?
Se kyllä tihkui jo painovoimastakin aikaisemmin, eli varmaan voisi riittää, jos pumppuun saisi työnnettyä dieseliä täyteen.
Tulppaa vaan ensin suutinputkien lähdöt jotenkin.

Jos pumppua pitää pyörittää, niin mitä kotikonsteja on ilman autoon asentamista?

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 19.06.2016 19:53
Kirjoittaja dmn
hb81 kirjoitti:Eikö kellään ideaa?
Pitääkö pumppua saada pyöritettyä?
Se kyllä tihkui jo painovoimastakin aikaisemmin, eli varmaan voisi riittää, jos pumppuun saisi työnnettyä dieseliä täyteen.
Tulppaa vaan ensin suutinputkien lähdöt jotenkin.

Jos pumppua pitää pyörittää, niin mitä kotikonsteja on ilman autoon asentamista?
Jos se on todettu vuotavaksi niin, mistä kohtaa vuotaa?

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 20.06.2016 07:03
Kirjoittaja hb81
Suutinlähtöjen alla kuuluisi olla säädin palikka, mikä oli poistettu ja tulpattu huonosti.
Näin ainakin oman näkemyksen mukaan se tihkui sen yläreunasta.
Tein siihen kunnon tulppauksen tiivisteliimalla, joten nyt pitäisi päästä testaamaan vuotaako se enään.
Jos vuotaa niin lähetän pumpun myyjälle takaisin ja saan uuden tilalle.

Se on vähän tällaista.. halvalla yksityiseltä pumpuntekijältä ei aina saa hyvää. =)
Liekö koskaan..

Re: AAZ dieselpumpun vaihto/säätö

Lähetetty: 20.06.2016 10:00
Kirjoittaja jarke
hb81 kirjoitti:Suutinlähtöjen alla kuuluisi olla säädin palikka, mikä oli poistettu ja tulpattu huonosti.
Näin ainakin oman näkemyksen mukaan se tihkui sen yläreunasta.
Tein siihen kunnon tulppauksen tiivisteliimalla, joten nyt pitäisi päästä testaamaan vuotaako se enään.
Jos vuotaa niin lähetän pumpun myyjälle takaisin ja saan uuden tilalle.

Se on vähän tällaista.. halvalla yksityiseltä pumpuntekijältä ei aina saa hyvää. =)
Liekö koskaan..
kohtuu hinnalla saa tältä voorumilta (not me) kaikki ammattityö on toki hintansa arvoista...