Sivu 1/1

LT35 Turbo

Lähetetty: 05.01.2014 13:13
Kirjoittaja Japimon
Moi! Olis projektin alla tuollainen -98 LT35 ihan vakio 2.5tdi koneella. Haaveissa olisi saada turbo "ujeltamaan" vaihteiden vaihdossa, ja hiukan kysyisinkin neuvoja tähän, että mitä sieltä pitää repiä irti/laittaa tilalle, ja onko tällainen edes mahdollista. Tiedän kyllä että kyse ei ole mistään V8 Scanian turbosta, eli riittääkö normipaineet edes vihellykseen.

Toinen mitä olen ihmetellyt, on se pisaran mallinen "äänenvaimennin"(?) suurinpiirtein kuskin penkin alla pohjassa. Sinne näyttäisi tulevan yksi letku, jota heiluttelemalla kuulostaisi siltä, että se sisältäisi paineilmaa kun sihisee välillä. Mikä tämä härpäke on, ja mikä virka sillä on. Paineilmaahan se ei tietty sisällä, kun eihän tossa autossa mitään kompuraakaan ole..

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 05.01.2014 15:38
Kirjoittaja selvesa
Japimon kirjoitti:Toinen mitä olen ihmetellyt, on se pisaran mallinen "äänenvaimennin"(?) suurinpiirtein kuskin penkin alla pohjassa. Sinne näyttäisi tulevan yksi letku, jota heiluttelemalla kuulostaisi siltä, että se sisältäisi paineilmaa kun sihisee välillä. Mikä tämä härpäke on, ja mikä virka sillä on. Paineilmaahan se ei tietty sisällä, kun eihän tossa autossa mitään kompuraakaan ole..
Ihan arvailua, kun ei ole tuommoisen LT:n alle tullut kuikisteltua. Mutta voisiko olla lisälämmitin ? Vai onko tuo ihan oikeasti pakoputkessa ? Silloin voisi olla katalysaattori, mutta miksi siihen menisi letku ? Molemmathan ovat vähän "pisaran" mallisia.

Jos lisälämmitin, niin varmaan silloin olisi polttoaineletku

Jospa joku osaa antaa ihan oikean vastauksenkin, näiden arvailujeni sijaan :)

Ainiin ja tervetuloa foorumille ...

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 05.01.2014 21:17
Kirjoittaja Japimon
Ei siis missään nimessä ole lisälämppäri, sen nyt tunnistaa jo ottallakin. :D Plus et lt lisälämppärin paikka on konehuoneessa.

Ja tää letku joka tuonne tulee on sellainen 6-8mm kumiletku. tämä on lisäksi ihan erillinen yksikkö, ei liity mitenkään mihinkään. Pisaranmuotoinen mötikkä, johon toiseenpäähän menee se letku ja toisessa päässä on noin 13-20mm ulostuloaukko.. Pitää melkein mönkiä huomenna auton alle ottamaan kuvaa siitä. Itse en tosiaan ole keltään saanut vastausta, en muilta Vw kuskeilta, enkä ole löytänyt osaa hajotuskuvissa. Ja tämä on tosiaan toinen mun VW ja molemmissa on ollut sama osa.

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 05.01.2014 21:31
Kirjoittaja TT|
Niin siis haluat vain kuulla turbon sisälle, vai saada viritettyä konetta? Sama kone vähän eri softallahan on T4 nokalla, ja ainakin tuossa Transporter pohjaisessa kyllä turbon vaimea vihellys kuuluu sisälle ihan vakiopaineillakin.

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 05.01.2014 21:40
Kirjoittaja Japimon
Juu, siis lisätehoa ei tarvita, kun tyhjänä suurimmaks osaks ajelen, mutta se vihellys ahtaessa ja paineen päästö vaihteiden vaihdossa olisi kiva kuulla sekä sisälle, toki että ulos. :D Siitähän tulee jo ainakin 50 henkistä hevosvoimaa :D

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 11:54
Kirjoittaja selvesa
ETKA:sta itsekin noita "pisaroita" yritin etsiskellä,ja ainut mikä löytyi on tuo lisälämppäri jota ehdotin, mutta se taisi olla taukolämmitin ja vielä ilma sellainen ja se ilmeisesti olisi pohjan alla ?? ;)

Otahan kuvatus niin voisi paremmin selventää. :mrgreen:

Onko se pisara tämän näköinen, osa 9. Tuo on alipainesäiliö, jos löytyy tasauspyörästön lukko tai voiman ulosotto. 8-)
Kuva

Vai onko se tämän näköinen "pisara/sikari" osa 7 ? Tuo on jarrutehostimen alipainesäiliö. :geek:

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 13:36
Kirjoittaja Japimon
Se on juurikin tuo alempi! Eli osa nro 7 :) Kiitokset vastauksesta, eikä tarvinnut edes mennä tuonne märkään mönkimään auton alle :D

Nytkun vielä joku mua neuvois ton turbon äänenvoimakkuuden suhteen niin :D

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 13:53
Kirjoittaja TT|
Onkohan siellä konehuoneen puolella tulipellissä jotain eristettä? Sen voisi ensin koittaa irrottaa ja kokeilla vaikuttaako äänimaailmaan. Voi tietysti tulla jotain muutakin koneen raksutusta mukana sisälle, eikä pelkästään turbo. Mutta tuon kohdan eristystä säätämällä voisi päästä toivottuun tulokseen.

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 15:34
Kirjoittaja jarke
äänenvaimennus pois niin alkaa viheltämään.

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 19:54
Kirjoittaja Japimon
Jarke, osaatko/pystytkö neuvomaan tarkemmin, oon täysin tumpelo tämmösten kanssa :D Sä ainakin selkeesti hokasit mitä mä hain takaata :D

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 21:09
Kirjoittaja romunkerääjä
Orkkis ilmanputsarin kun vaihtaa semmoiseen vapaavirtaustuninki kartiohässäkkään, niin eiköhän ala suhinaa kuulua.

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 21:55
Kirjoittaja Japimon
Okei, eli sellainen siis tilaukseen. Onko turbossa itsessään jotain äänenvaimenninta? Mihin se päästää ne paineet ku vaihtaa vaihdetta :)

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 06.01.2014 23:23
Kirjoittaja jarke
Japimon kirjoitti:Jarke, osaatko/pystytkö neuvomaan tarkemmin, oon täysin tumpelo tämmösten kanssa :D Sä ainakin selkeesti hokasit mitä mä hain takaata :D
niin siitä vaan down pipen jälkeen putki pois niin alkaa olemaan komeat vihellykset, omasta 2,4 l fiiaatissa meni kesällä putki alkukäyrän jälkeen poikki ruotsinmaalla, kyllä oli scania maiset äänet ja puolalaiset nosti peukkua pikkukylien varrella (korjasin sen kyllä sitten sixpagillä leirintä alueella :mrgreen: )

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 07.01.2014 12:35
Kirjoittaja Eicca_
Dieselissä ei sitten mitään dumbin vihellyksia oikein kuulu jos niitä meinaat.







Vakio ahtimella ei kummoisia vihellyksiä ja sakkauksia saa mutta hieman jos ahtoja nostaa, pako putki avaremmaksi, vapaavirtaus suodatin niin kyllä siellä joku alkaa pöhistä 8-)

Re: LT35 Turbo

Lähetetty: 08.01.2014 21:16
Kirjoittaja Japimon
Osasin jopa hieman googlettaa, joten nyt tiedän mitä tehdä, toki kera teidän neuvojen. VVsuodin onkin jo matkalla konehuoneeseen :D