Laakerin vaihto

Tekniikkapalsta: Alusta, kori, renkaat, sähköt, voimansiirto.
Discussion forum for: Body, driveline, electrics, suspension.

Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja dmn » 15.12.2013 18:58

Kokeilinpa nyt vihdoin vaihtaa touaregista etupyörän laakeria tuolla ebaystä ostamalla sarjalla. Tukivarren otin kokonaan irti, ja kokeilin sillä kierretankosysteemillä saada laakeria ulos - ei mitään vaikutusta.. Siirsin osat hydrauliprässiin käyttäen sarjan työkaluja, mutta eipä tuollakaan saanut muuta kuin motonetin hinnat alkaen prässin pöydän banaaniksi.

Onko noi vaan pirun tiukassa vaan, vai enkö vaan osaa?

Sitä metallikaulusta ei kyllä koukkinut irti? Oiskohan pitänyt?
Viimeksi muokannut Eicca_ päivämäärä 08.01.2014 12:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: Viestiketju siirretty tänne yleiselle puolelle T5 portteri alueelta -E
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2399
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja hautamäki » 15.12.2013 23:13

Itsellä meni laakerit kanssa edestä vaihtoon. Tukivarren irrotin ja pöydällä sai sitten muut hilippeet jarrulevy ja satulanrungon irti. Siellä tukivarren sisällä on seekerin rengas, joka pittää otta poissa ennen kuin yrittää rässätä. Sitten vain sopivaa holkkia millä painaa napa pois tukivarresta, laakerit tuli minulla kummaltakin puolelta palasina navan matkassa. Takasin laitossa pittää laittaa rässillä ensin laakeri tukivarren pohjalle, sitten painaa napa niin syvälle että akselitiiviste ei litisty jarrulevynpuolella. Jos navan laittaa rohkiasti se saattaa irrottaa laakerin sisäkoolin, navan pääty siis vastaa laakerin sisäkooliin pullauttaen sen pois pesästä. Mutta purkamalla ja uudelleen kokoamalla saa myös laakerin kohilleen kunhan ei vaurioita pitimiä ja samalla saapi myös rasvattua laakerin elimet,kun tehtaalta tulevat pölysuojatut kovin kuivia mielestäni.

Tämä siis 88 mallin t3 syncrossa. 2 rivinen urakuulalaakeri,

Korjatkaa jos aivan väärässä
Avatar
hautamäki
Vasta alkaja
 
Viestit: 18
Liittynyt: 03.10.2013 19:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja dmn » 16.12.2013 08:08

Tää siis T5 mallin laakeri joka on ns. kompaktilaakeri, jossa on napa samassa, ja joka täytyy saattaa paikalleen (ja poiskin) erikoistyökaljen kanssa.

Samalla prässillä on kyllä vaihdettu T3 laakerit mennen tulleen ja monia muita, nyt ihmetyttää miksi tuo oli noin piukassa.

Ja ainakin yhdessä olevan videon mukaan sitä metallikaulusta (ei seekeriä tässä) ei tarvitse irroittaa, mikä onkin hyvä sillä se on aika mahdottomassa paikassa.

Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2399
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 16.12.2013 10:39

Ei tartte sitä kaulusta erikseen irroitella, se tulee sen laakerin mukana pois. Ei noiden nyt pitäisi mitenkään älyttömän piukassa olla, vaan saattaahan se olla huolellisesti sinne jämähtänytkin... Koita antaa sille tukivarren laakeripesälle vähän lämpöä ja lempeä ja samalla yrität rutistaa sitä ulos. T5:sen "ammattityökaluissa" tuli sellaiset pienet lieriöpäiset pultit mukana, ne ruuvattiin jarrukilven pulttien reikiin (M6), että sai napalaakeriyhdistelmän ulosvedossa tuen tuettua suoraan. Siinä oli käyttövoimana 16t hydraulisylinteri ja melko helposti laakeri irtosi. Tuossa videossa käytössä olevassa sarjassa näyttäisi taustalevy asettuvan melko väkisinkin suoraan, Klannin sarjassa tuo taustalevy oli hevosenkenkä-mallinen ja se tarvitsi ne pikkupultit jotta sai sen puristamaan suoraan.
Ps. oli ihan vähän niin kuin pakko 101. juhlajäsenelle mun 101. viesti laittaa... 8-)
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja dmn » 16.12.2013 11:50

vwharrastaja kirjoitti:Ei tartte sitä kaulusta erikseen irroitella, se tulee sen laakerin mukana pois. Ei noiden nyt pitäisi mitenkään älyttömän piukassa olla, vaan saattaahan se olla huolellisesti sinne jämähtänytkin... Koita antaa sille tukivarren laakeripesälle vähän lämpöä ja lempeä ja samalla yrität rutistaa sitä ulos. T5:sen "ammattityökaluissa" tuli sellaiset pienet lieriöpäiset pultit mukana, ne ruuvattiin jarrukilven pulttien reikiin (M6), että sai napalaakeriyhdistelmän ulosvedossa tuen tuettua suoraan. Siinä oli käyttövoimana 16t hydraulisylinteri ja melko helposti laakeri irtosi. Tuossa videossa käytössä olevassa sarjassa näyttäisi taustalevy asettuvan melko väkisinkin suoraan, Klannin sarjassa tuo taustalevy oli hevosenkenkä-mallinen ja se tarvitsi ne pikkupultit jotta sai sen puristamaan suoraan.
Ps. oli ihan vähän niin kuin pakko 101. juhlajäsenelle mun 101. viesti laittaa... 8-)


No hyvä kuulla ettei ollu tekijässä vikaa tällä kertaa vaan vehkeissä (taas!) :-) Sinänsä tuo setti oli ihan hyvä, varsinkin prässin kanssa käytettynä. Hieman hion yhdestä kiekosta pois jotta ei tarvitse abs anturia irroittaa. Ketutti vaan iskeä auto kasaan rikkinäisillä osilla, varsinkin kun raidetangon pään mutteri vaurioutui, mutta tähän sai näppärästi kyllä sorvattua tarvike-osan tölkin pyöränmutterista.

Pitää käydä metsästämässä rankempaa prässiä tai hakea jostain lainaan pilliä että saisi vähän lämmitettyä tai sitten käyn vaihtamassa autoa kokomoottorilla olevaan :-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2399
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 16.12.2013 13:19

Tuossa videossakin näyttää asialliselta setiltä, tosin tuo laakeripaketin ulosottaminen onnistuu, ainakin periaatteessa, vaikka reilulla heittovasaralla, uuden asennuksessa taasen on oltava erikoisvehjekset, ja miten se sitten onnistuu tuolla setillä... odotamme mielenkiinnolla...
Eihän tuossa irtiotossa kokenut asentaja voi selvinpäin ihan kauheita virheitä tehdä, -mutta noita sarjojahan on ainakin kolmelle eri kompaktilaakerikoolle, ja jos jotenkin saa, (ei liene edes mahdollista) laitettua sellaisen liian pienen taustakappaleen pyörän navan taakse, niin silloinhan tuo ulosveto tapahtuisi itseään vastaan, eikä siis voisikaan onnistua. Eli laakeri ei mahtuisikaan taustalevystä läpi.. mutta kuten todettua, tämä ei liene edes mahdollista. uuden asennuksessa meni erään T5:n kanssa useammaltakin kaverilta käsi päähän kun laakeri ei millään uponnut riittävän syvälle, johtuen väärästä vastimesta jota silloin käytettiin, -oikea oli kadonnut. Tuossa tapauksessa navan takapuolen niittushelma otti vastimeen kiinni ennen kuin laakeri oli pohjassa, 16 tonnin hydraulisylinterikin rupesi vinkumaan eikä laakeri vaan uponnut. Oikealla vastimella homma sitten hoitui hetkessä, mutta oli hiukan aikaa ihmettelemistä.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja dmn » 31.12.2013 15:09

Sain vihdoin vaihdettua, lämmittää tuota piti aika rutkasti ennenkuin lähti prässissä irti. Pillitkin löytyivät sopivasti kun muistin että naapuritallin sälli työskentelee woikoskella :)

Mutta kyllä se uuden laakerin laittokin oli niin piukka että ei tuolla ruuvimallisella asettimella mitään tehnyt siinäkään.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2399
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 31.12.2013 18:18

Hyvä että sait homman hoidettua kuitenkin vielä tämän vuoden puolella.. ;)
Ei ilmeisesti ole mikään "must have" toi laakerinvaihdin. Saitko laitettua uuden laakerin sillä ruuvillansa, vai menikö sekin puristinhommiksi?? Ilmeisesti ne vastimet on kuitenkin ihan riittävän tukevaa tavaraa sekä irroittamiseen että kiinnittämiseen?
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja dmn » 31.12.2013 23:12

vwharrastaja kirjoitti:Hyvä että sait homman hoidettua kuitenkin vielä tämän vuoden puolella.. ;)
Ei ilmeisesti ole mikään "must have" toi laakerinvaihdin. Saitko laitettua uuden laakerin sillä ruuvillansa, vai menikö sekin puristinhommiksi?? Ilmeisesti ne vastimet on kuitenkin ihan riittävän tukevaa tavaraa sekä irroittamiseen että kiinnittämiseen?


Pakkohan se oli jo vaihtaa, kumma kyllä klappia ei ollut mut äänet oli niin pahat ettei edes rengasääniä kuullut :)
Kokeilin pikimmiten tuota ruuvia, mutta jotenkin tuntui hieman toivottomalta. Laitoin prässillä kiinni varmuuden vuoksi. Muuten työkalujen laatu on kyllä ok:
Kuva
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2399
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja hautamäki » 23.02.2014 21:21

Seikkailu tuntua. Piästiin savonmaahan niin juuri vaihdetu 2000km ajettu motonetin tekele pamahti kerrasta takaa vasemmalta syncrostani. Laakeri ääntää oikiasti ei suttaa mutta huolestuttavan vinossa takaapäin kattoessa. Paikallisen Savolaisen avunannon jälkeen jälleen ihmisten ilmoilla. Aiemmin olin vahtanut myös laakerit eteen, mutta nämä satsit omistivat leiman FAG toisin kuin taakse tulleet joissa ei lukenut mitään. Rasvauksesta pidin huolta laittamalla skf:purnukasta lissää tavaraa, momenttia laitoin reilulla varrella. Onko muilla käynyt tai kokemuksia.

Huomenna alkaa tuomion selvittely ja sitä rattaa matka takaisin Oulunkyllään, tällä hetkellä siis Pieksämäelle

Ehotuksia ja kokemuksia otan mielelläni vastaan
Avatar
hautamäki
Vasta alkaja
 
Viestit: 18
Liittynyt: 03.10.2013 19:24
Paikkakunta: Oulu


Paluu Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa