Sivu 1/1

Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 24.09.2019 14:04
Kirjoittaja AT5nok
Kerätään tähän ketjuun tietoa erilaisista vaihtoehdoista ja niiden asennuksesta ym

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 25.09.2019 18:17
Kirjoittaja AT5nok
DMN:n lämmitinasennus Pritscheniin
viewtopic.php?p=55934#p55934

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 25.09.2019 20:31
Kirjoittaja Ilmari

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 30.09.2019 21:59
Kirjoittaja RG1234
Tämä asennus ei ole (toivottavasti) vielä lopullisessa muodossaan. Toimii jo näinkin, mutta täytyy jollain aikavälillä sivistellä sähkökytkennät ja putket siistimmiksi. Polttoaineputken voisi laittaa myös suojaputken sisään.

Neljä yötä tämän viritelmän lämmössä on jo nukuttu. Ensi yö tulee olemaan viides. Samalla ensi yö on 18. tölkissä nukkumani yö siitä lähtien kun tämän hommasin heinäkuun lopulla.


#Paikan valinta

Huomasin ohjekirjaa tutkiessani, että lämmittimen putkien ei tarvitse osoittaa alaspäin. Sen voi siis laittaa vaikka pystyyn tai kyljelleenkin.

Asennuspaikalle oli monia vaihtoehtoja. Nämä kävi mielessä, mutta en tutkinut kovin tarkkaan pystyykö kaikkia toteuttamaan:
1. Repsikan ja kuskin penkkien väliin niin että laite imee ohjaamosta ja puhaltaa taakse tavaratilaan+myös ohjaamoon. Lämmitin toimii tuulettimena silloin kun se on käynnissä, mutta ei lämmitä. Takatilan saa näin nopeammin lämpimäksi auton itse tuottamalla lämmöllä.
2. Moottorikorokkeen edusta on suosittu asennuspaikka. Sängyn/sohvan alla on hyvää tilaa käytettäväksi (jos sellainen on).
3. Lämmitin kiinni väliseinän alaosaan, josta läpi poraamalla on pääsy ohjaamon alle. Lämmittimessä olevat putkien lähdöt osoittaisi siis keulaa kohti. En ole varma onko tässä tarpeeksi tilaa.
4. Tavaratilassa vasemman puolen seinän vierusta pituussuunnassa
5. Tavaratilassa väliseinän vierustaan poikittain

Paikaksi valikoitui väliseinän vierusta. Mallailin pitkän aikaa ja katselin miten palkit menee auton alla. Ihan väliseinän viereen ei voi laittaa, koska poikittaispalkki menee heti siinä seinän vieressä eikä seinän alla. Halusin myös, että lämmittimen putket mene lattian profiilikuopan pohjalta.


# Asennus

Aluksi meinasin tehdä sen verran isolla kuppiterällä reijän, josta kaikki putket mahtuisi. Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että porasin lattiaan kartioterällä asennuspeltiä apuna käyttäen reijät putkille. Jokaiselle omansa. Lisäksi porasin lämmittimen kiinnityspulteille reijät. Jätin poraamatta asennuslätkän kulmissa olevien reikien kohdalta koska jo neljä pulttia ja liima on riittävän vahva asennus.

Lämmittimen pulttijako oli vähän liian leveä uraan nähden, joten pultinreijät tulivat ihan profiilin nousevaan reunaan kiinni. Reikien poraamisen jälkeen kokeilin ja lämmitin pelteineen asettui hyvin paikoilleen. Otin vielä lämmittimen ja levyn pois ja vedin Sikaflex 221 tiivistys/liimausainetta asennuspellin pohjaan niille paikoille, jotka tulevat suoraan lattiaa vasten. Sitten lämmitin vaan päälle ja auton alle kiristämään muttereita. Kiristämisen jälkeen tiivistin ne paikat, joissa pelti ei ole suoraan lattiaa vasten.

En ollut tarkkaan miettinyt minne laittaisin polttoainetankin. Ensimmäinen ajatus oli laittaa se väliseinän ja lämmittimen väliin. Se väli osoittautui liian ahtaaksi. Myös täytön joutuisi tekemään tavaratilan puolella. Mahdollisuus dieselin läikkymisestä tavaratilan puolelle ei houkuttanut.

En keksinyt myöskään miten tankin voi asentaa fiksusti auton alle.

Sitten älysin kokeilla laittaa tankin apukuskin penkin taakse. Letkua on niin reilusti, että säiliön saa ulos tankkaamista varten. Voisi olla hyvä tehdä joku teline sille tankille. En halua tankkia enää kiinteästi väliseinään, etten läikytä dieseliä ohjaamoon, kun tankkaan.

Apukuskin penkin alla akkusyvennyksessä on kaksi läpivientiä, joista toisen otin käyttöön polttoaineletkun viemiseksi auton alle.


# Käyttö

Mukana tulevat ohjeet ovat aika kattavat, mutta niissä on myös kirjoitusvirheitä, jolloin lukemisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Esim: laitteen sammuttamiseksi "press gently = paina levyesti" käynnistyspainiketta. Oikeasti sitä nappia saa painaa useamman sekunnin ajan ennen kuin lämmitin sammuu.

Ohjeissa oli myös kerrottu toimintatiloista. Näyttöyksikköä voi käyttää tehonsäätimenä tai termostaattina. Tehonsäädintilassa ei saa lämmitintä pitämään vakiolämpötilaa, mutta sen sijaan lämmittimestä saa sillä vokoteltua enemmän lämmitystehoa.

Koitin tavata ohjetta siltä kohdalta monta kertaa, mutta en tajunnut miten tila vaihdetaan. Ohjeessa näkyi esim. nuoli vasemmalle, jota omassa näytössäni ei ole.

Tilan saa vaihdettua, kun lämmitin on sammutettu. Paina asetuspainiketta ja ylänuolta yhtä aikaa.

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 07.10.2019 21:57
Kirjoittaja TT|
Hansuun valikoitui asennuspaikaksi aikalailla sama mitä Ilmarilla, Multivan takapenkin alle poikittain liukuoven puolelle. Asennuslevy tuli aikanaan tilattua TigerExpediltä lämmittimen kanssa, ja sillä olikin tuo osuus helppoa. Sopiva reikä lattiaan ja lätkä siihen, vedin vielä sikaa väliin. Tuo oli senkin puoleen hyvä kun tässä on parikolme vaneria lattiassa päällekkään. Pakoputki ja ilmanotto tuli tuolle puolelle myös, polttoaine tulee tankista, tein uuden anturin kiinnityslätkään reiän putkelle. Tulee samalla vaihdettua uusi anturi, jospa mittari alkaisi näyttää oikein. Kuvia lisään kun päiväaikaan satun autolle ja viimeisetkin osat paikalleen.
Etulevyyn poraan vielä reiät tuloilmalle ja puhallukselle. Ajatuksena että puhallusta saa ohjattua sitten irto letkulle/putkella parhaiten sinne missä sitä milloinkin tarvitaan.
IMG_20191006_115100.jpg
1
IMG_20191006_115100.jpg (287.92 KiB) Katsottu 3193 kertaa

IMG_20191006_124115.jpg
2
IMG_20191006_124115.jpg (428.41 KiB) Katsottu 3193 kertaa

IMG_20191008_125436.jpg
3
IMG_20191008_125436.jpg (595.39 KiB) Katsottu 3138 kertaa

IMG_20191008_143142.jpg
4
IMG_20191008_143142.jpg (706.63 KiB) Katsottu 3138 kertaa

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 09.10.2019 08:37
Kirjoittaja RG1234
Laitoin loppuviikosta puhalluksen ohjaamon puolelle. Kuppiterällä vaan raa'asti läpi. Lähin kuppiteräkoko, joka sattui itsellä olemaan oli 73mm. Putki on 75mm, joten vähän joutui raspia näyttämään. Venttiilin sovitus on nyt mallia tiukka. Naputtelin kumivasaralla paikoilleen.

Pari yötä on nyt nukuttu silleen. Ei ole märistä ikkunoista kuin muisto vain. :D

Sijainti on sellainen, että repsikan tuplapenkin kanssakin pitäisi puhaltaa välistä.

Laittelin alustavasti eristeitäkin kajuutan kattoon ja kylkiseiniin, niin ei tarvitse lämmittimen enää käydä niin usein ja niin kovalla teholla.

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 11.10.2019 00:24
Kirjoittaja Joker
Wallaksen dieselliesi tuuletinkannella asennettuna. Kun ei ole CE merkinnälle tarvetta, asennuttu metritavarasta pakoputki pohjan läpi ja paketti kootttu, eikä se XC Duo kombo. Erona päällepäin puukahva tuuletinkannessa, hinnassa satoja euroja. Muuten ei asennukseen kommentteja, sen kun voi kaapistojen suhteen tehdä niin monella tavalla. Kuitenkin ehkä tähän ketjuun tarpeellisempi palaute on, että pienimmälläkin termariasennolla liian tehokas. Ei voi pitää koko ajan päällä kuin kovilla pakkasilla (sellaisia ei ole tullut) , vaan yöksi on sammutettava. Pitää joskus jaksaa kysellä Wallakselta olisiko jotain tehtävissä, mutta luulen että ei ole. Säädin pitäisi varmaan jollain arduinolla tai vast. korvata, että saisi pysähtymään ja automaattisesti käynnistymään uudestaan raja-arvoista, tuskin tehonsäätöön voi koskea ilman lieveilmiöitä palamisen suhteen. Pieni pettymys, mutta toisaalta tehoa on vaatteet kuivattamaan ja ruoan teko on mukavaa. Puhallin on kanssa melko äänekäs ja keskeisellä paikalla vinkumassa, vs. joku ilmaeberi jossain kotelossa.

On käynyt mielessä rinnalle laittaa joku ilmaeberin kopio lämpöä pitämään. Miten muilla kokemusta noista yöllä lämmön pidon suhteen?

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 11.10.2019 09:04
Kirjoittaja Ande
Ite ohjaan omaa ilmaeeberiä semmosella termostaatilla millä saa ala- ja ylärajan asetettuu. Hyvin pitää yön lämpimänä. Eli sammuu ja käynistyy tarvittaessa.

https://www.pedeled.fi/epages/pedeled.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014092302/Products/15-PLTM-W1411

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 11.10.2019 09:18
Kirjoittaja TT|
Tuossa planarissa pitäis olla ihan itsessään ohjainpanelissa anturi, jonka mukaan saa lämpötilan mukaan ohjattua. Saisi siihen lisättyä vielä ylimääräisen anturinkin, ja sijoittaa sen mistä haluaakaan mittailla.

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 11.10.2019 18:42
Kirjoittaja Roiala
Ja sen ohjaimessa olevan lisäksi planarissa on anturi joka mittaa lämmittimeen menevän ilman lämpötilaa ja senkin mukaan voi säätää.

Mutta varsinainen asia niin minun mielestä TTl:ltä puuttuu pakoputken alkuosasta lämpöeriste, saattaa noin imuputki/PA-linja sulaa!?

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 11.10.2019 21:00
Kirjoittaja Ilmari
Roiala kirjoitti:Ja sen ohjaimessa olevan lisäksi planarissa on anturi joka mittaa lämmittimeen menevän ilman lämpötilaa ja senkin mukaan voi säätää.

Mutta varsinainen asia niin minun mielestä TTl:ltä puuttuu pakoputken alkuosasta lämpöeriste, saattaa noin imuputki/PA-linja sulaa!?


Ei oo minullakaan sitä lämpöeristettä paikallaan. Mukana se paketissa oli mutta ei ollut sen tuntuista kamaa että olisin halunnut sen auton pohjaan (=ulos rapaan) asentaa. Sellainen villarulla siis. Mutta ei oo ainakaan toistaiseksi näkynyt sulamisen merkkejä imuletkussa saati polttoainelinjassa, vaikka lämppäri on välillä laulanut yön läpeensä. On siinä sen verran etäisyyttä kuitenkin. Ja pääsääntöisesti ne kelit on kuitenkin semiviileitä ellei jopa kylmiä kun noita lämppäreitä käytetään, niin en sikäli olisi kovin huolissani.

Siinä Planarin uudemmassa säätimessä (PU-27) on kyllä kätevä se termostaattitoiminto. Sen voi asettaa haluamaansa tavoitelämpötilaan ja lämppäri pyrkii sen siinä pitämään. Ja yleensä vielä niin että se vähentää ja lisää tehoa tarpeen mukaan sen sijaan että starttaisi ja sammuisi kaiken aikaa. Oma asennus tuolle lämppärille on sen verran pinnassa että varmaan unta häiritsisi enemmän jos sahaisi alinomaa käyntiin ja pois, versus että rallattaa hiljaksiin koko ajan.

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 11.10.2019 22:12
Kirjoittaja TT|
Ohjeissa ainakin oli mainittu että auton herkkiä osia pitäisi sillä suojata jos asennus vaatii, tuossa ei sellaisia osunut. Pitää seurata miten lämpöisenä käy. Kunhan joskus eka käy :)

Re: Lisälämmitin asennuksia Tölkkiin

ViestiLähetetty: 13.10.2019 08:59
Kirjoittaja Roiala
Mulla se siellä on ja toki pidemmän sateessa/kurassa ajon jälkeen jos oikein haluaa niin voi ulkona pakoputken läheisyydessä haistaa kuinka likainen vesi kiehuu pois eristeestä.

Siinä ohjaimessa siis kaksi termostaatti asentoa, "tuuletus" jossa tarvittaessa jos minimillä meinaa mennä lämpötila yi halutun niin sammuttaakin ja normaali lämmitys missä säätää tehoa muttei sammuta välillä. Minulla meinaa joskus syyskeleillä tulla kuuma minimi tehollakin (44D) jolloin ohjaan puhalluksen väliseinällisessä ikkunapakussa etuhyttiin ja laitan liukuikkunan raolleen. Näin syntyy hyvä kuivaushuone vaatteille ohjaamoon ja takana hyvä oltavat. Samalla kun laittaa ikkunoita raolleen ohjaamossa niin syntyy myös taakse pakotettu "koneellinen" ilmanvaihto eli pysyy kuivana. Tuolloin tietty hyvä kun laittaa lämmittimen imuilman ohjaamaan tehoa niin säätyy takatilan mukaan teho (lämmitin takatilassa väliseinän takana). Toki kolmas ohjausvaihtoehto on pakottaa säätimestä joku teho päälle käsiohjauksella.