Sivu 1/1

Takaluukusta

ViestiLähetetty: 31.08.2015 15:01
Kirjoittaja Apis
onkohan tölkissä ollut alunperin jonkinlaisia muovinappuloita korissa takaluukun molemmin puolin? Ongelmana on koliseva takaluukku, ja eppäilen sen heiluvan rytkytyksessä sivuttain. Onko vihjeitä millä kolinan saisi pois?

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 31.08.2015 15:12
Kirjoittaja Roiala
Lukkoa (vastakappaletta) kun säätää jotta pysyy tiukemmin kiinni niin heittää kolisemasta.
Muistaakseni näin. :?

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 31.08.2015 15:13
Kirjoittaja Hanttapuli
Eipä nyt omista autoista muista onko niissä mitään, mutta eikös tuossa kuvassa ole tuo numero 18 vastaava:

http://vagfans.info/FI/volkswagen/RDW/T ... painejousi

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 31.08.2015 15:40
Kirjoittaja DJSigma
Tänään juuri naureskelin katsastuksessa, kun katselin iskaritestiä takavinkkelistä. Takaluukku on ainakin ilman verhoilua sen verran vetelä, että kun iskaria täristettiin, luukku heilui lukon varassa, siis siten että vuoronperään molempien alakulmien pelti oli sentin ulompana kuin normisti. :lol:

Että eipä tuo toisaalta ihme ole jos vähän ajossa koliseekin...

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 31.08.2015 17:09
Kirjoittaja Roiala
Kokeile nyt vaan sitä vastakappaleen säätämistä. 8-) 8-)

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 31.08.2015 22:24
Kirjoittaja OPT316
Omassa autossa säätelin aikani tuota lukon rungon puoleista vastakappaletta - turhaa...
Sitten huomasin että molemmissa alakulmissa on rungon puolella säädettävät kumiset vastintapit. Niitä varsin pienellä säädöllä loppui luukun kolina kerralla.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 02.09.2015 10:15
Kirjoittaja Apis
No niin, lukon vastarauta on siirretty ihan taka-asentoon. Sivuissa olevia kumitatteja kierretty aukipäin reilusti. Vasemman kaasujousen oven puoleisen kiinnikkeen alusrikka poistettu. Luukkua siirretty 3 mm oikealle.
Lukon kääntyvässä "kielessä" on noin 4 mm klappi, voisko joku testata omaa luukun lukkoaan onko sama tilanne? Kolinan määrä selviää illalla kun käyn tarkastamassa supiloukkuja.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 02.09.2015 22:48
Kirjoittaja TT|
Onhan muuten se rungon puolella oleva tappi kiinteästi paikallaan, ettei heilu? Se jos pääsee pyörähtää, niin ei saa enää luukkua auki.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 07:13
Kirjoittaja Apis
Koeajon perusteella takaluukun kolina pieneni noin 90% eli hyvältä vaikuttaa. Se kiinteä osa ei heilu. Kolinoitten kannalta yleensäkin taitaa olla ongelmana kun auto on ihan tyhjä ja kevyt, niin takapaa pompottaa helposti jäykkien jousien ja uusien iskareiden takia. Pitää siis jatkaa kolinoiden poistoa pikkuhiljaa. Kiitoksia vinkeistä.
Edellisestä innostuneena alkoin tutkia huonosti toimivaa polttoainemittaria. Irroittelin liittimen tankin kyljestä, putsailin vähän, laitoin crc:tä ja liitin takaisin paikoilleen, mittari ei inahtanutkaan - nostin liittimen irti ja toinen kiinteän pään hapettuneista nastoista tuli liittimen mukana pois.... prkl...... on sitten varmaan seuraavaksi ostettava se tankkiin tuleva pinnankorkeusanturi .

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 08:41
Kirjoittaja OPT316
Kannattaa aloittaa anturin pulttien ja muttereiden irroittelu rasvaus hyvissä ajoin ennen suunniteltua vaihtoa. Nimim. tiistai-iltana-ao.-operation-tehnyt ;D

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 08:56
Kirjoittaja Hanttapuli
Mikä oli OPT:lla kimmokkeena anturin vaihto-operaatiolle? Mistä hommasit uuden? Utelen koska minulla on Maireen tuleva tankki vielä irtonaisena auton perässä. Eli vaihtaminen olisi helpompaa. Tosin sen järkevyydestä on ollu väki vähän eri mieltä. Sen anturin toiminnan ilmeisesti voi testata pelkällä yleismittarilla ottamalla lukemat tankki molemmissa asennoissa.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 10:35
Kirjoittaja OPT316
Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 11:07
Kirjoittaja Hanttapuli
OPT316 kirjoitti:Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.


Ok. Kiitos!

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 12:56
Kirjoittaja Apis
Tilasinpa samantien samanlaisen setin Berntiltä. Kiitoksia tiedoista. Oliko anturin vaihdossa muuta huomioitavaa?

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 13:24
Kirjoittaja OPT316
Kannattaa pestä ympäristö hyvin sopivalla liuottimella ja painepesurilla. Kun sen laipan ottaa pois niin silloinhan tankkiin on ISO reikä auki ja siis ottaa helposti tavaraa sisäänsä. Tiivisteitä kannattaa tilata kaksi. Siis toinen sisäpuolelle, toinen ulkopuolelle.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 14:37
Kirjoittaja Apis
Hyvä kun tuli puheeksi. Ehdin tehdä jo tilauksen jossa vain yksi tiiviste. Pitääpä korjata tilanne. Kiitosta.

Re: Takaluukusta

ViestiLähetetty: 03.09.2015 14:48
Kirjoittaja OPT316
No itsekään en huomannut tilata kuin yhden tiivisteen. Tankin sisällä oleva tiiviste on yleensä(?) kohtuullisessa kunnossa koska se on miltei jatkuvassa diesel-öljykylvyllä eli ei ehkä ihan pakko vaihtaa. Toisaalta se on sen verran halpa osa että ei oikeastaan ole syytä jättää vaihtamatta jos vain on sen hoksannut hankkia ;)