Takaluukusta

Kaikki takamoottoristen sisustaan liittyvät aiheet: Verhoilu, hifit, lisävarusteet jne.

Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Apis » 31.08.2015 15:01

onkohan tölkissä ollut alunperin jonkinlaisia muovinappuloita korissa takaluukun molemmin puolin? Ongelmana on koliseva takaluukku, ja eppäilen sen heiluvan rytkytyksessä sivuttain. Onko vihjeitä millä kolinan saisi pois?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Apis
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Roiala » 31.08.2015 15:12

Lukkoa (vastakappaletta) kun säätää jotta pysyy tiukemmin kiinni niin heittää kolisemasta.
Muistaakseni näin. :?
Roiala
AktiVWisti
 
Viestit: 323
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 31.08.2015 15:13

Eipä nyt omista autoista muista onko niissä mitään, mutta eikös tuossa kuvassa ole tuo numero 18 vastaava:

http://vagfans.info/FI/volkswagen/RDW/T ... painejousi
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2402
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja DJSigma » 31.08.2015 15:40

Tänään juuri naureskelin katsastuksessa, kun katselin iskaritestiä takavinkkelistä. Takaluukku on ainakin ilman verhoilua sen verran vetelä, että kun iskaria täristettiin, luukku heilui lukon varassa, siis siten että vuoronperään molempien alakulmien pelti oli sentin ulompana kuin normisti. :lol:

Että eipä tuo toisaalta ihme ole jos vähän ajossa koliseekin...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 832
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Roiala » 31.08.2015 17:09

Kokeile nyt vaan sitä vastakappaleen säätämistä. 8-) 8-)
Roiala
AktiVWisti
 
Viestit: 323
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja OPT316 » 31.08.2015 22:24

Omassa autossa säätelin aikani tuota lukon rungon puoleista vastakappaletta - turhaa...
Sitten huomasin että molemmissa alakulmissa on rungon puolella säädettävät kumiset vastintapit. Niitä varsin pienellä säädöllä loppui luukun kolina kerralla.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Apis » 02.09.2015 10:15

No niin, lukon vastarauta on siirretty ihan taka-asentoon. Sivuissa olevia kumitatteja kierretty aukipäin reilusti. Vasemman kaasujousen oven puoleisen kiinnikkeen alusrikka poistettu. Luukkua siirretty 3 mm oikealle.
Lukon kääntyvässä "kielessä" on noin 4 mm klappi, voisko joku testata omaa luukun lukkoaan onko sama tilanne? Kolinan määrä selviää illalla kun käyn tarkastamassa supiloukkuja.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Apis
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja TT| » 02.09.2015 22:48

Onhan muuten se rungon puolella oleva tappi kiinteästi paikallaan, ettei heilu? Se jos pääsee pyörähtää, niin ei saa enää luukkua auki.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6243
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Apis » 03.09.2015 07:13

Koeajon perusteella takaluukun kolina pieneni noin 90% eli hyvältä vaikuttaa. Se kiinteä osa ei heilu. Kolinoitten kannalta yleensäkin taitaa olla ongelmana kun auto on ihan tyhjä ja kevyt, niin takapaa pompottaa helposti jäykkien jousien ja uusien iskareiden takia. Pitää siis jatkaa kolinoiden poistoa pikkuhiljaa. Kiitoksia vinkeistä.
Edellisestä innostuneena alkoin tutkia huonosti toimivaa polttoainemittaria. Irroittelin liittimen tankin kyljestä, putsailin vähän, laitoin crc:tä ja liitin takaisin paikoilleen, mittari ei inahtanutkaan - nostin liittimen irti ja toinen kiinteän pään hapettuneista nastoista tuli liittimen mukana pois.... prkl...... on sitten varmaan seuraavaksi ostettava se tankkiin tuleva pinnankorkeusanturi .
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Apis
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja OPT316 » 03.09.2015 08:41

Kannattaa aloittaa anturin pulttien ja muttereiden irroittelu rasvaus hyvissä ajoin ennen suunniteltua vaihtoa. Nimim. tiistai-iltana-ao.-operation-tehnyt ;D
Liitteet
IMG_0818[1].JPG
IMG_0818[1].JPG (1.76 MiB) Katsottu 3715 kertaa
IMG_0817[1].JPG
IMG_0817[1].JPG (2.12 MiB) Katsottu 3715 kertaa
IMG_0810[1].JPG
IMG_0810[1].JPG (2.43 MiB) Katsottu 3715 kertaa
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 03.09.2015 08:56

Mikä oli OPT:lla kimmokkeena anturin vaihto-operaatiolle? Mistä hommasit uuden? Utelen koska minulla on Maireen tuleva tankki vielä irtonaisena auton perässä. Eli vaihtaminen olisi helpompaa. Tosin sen järkevyydestä on ollu väki vähän eri mieltä. Sen anturin toiminnan ilmeisesti voi testata pelkällä yleismittarilla ottamalla lukemat tankki molemmissa asennoissa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2402
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja OPT316 » 03.09.2015 10:35

Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 03.09.2015 11:07

OPT316 kirjoitti:Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.


Ok. Kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2402
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Apis » 03.09.2015 12:56

Tilasinpa samantien samanlaisen setin Berntiltä. Kiitoksia tiedoista. Oliko anturin vaihdossa muuta huomioitavaa?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Apis
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja OPT316 » 03.09.2015 13:24

Kannattaa pestä ympäristö hyvin sopivalla liuottimella ja painepesurilla. Kun sen laipan ottaa pois niin silloinhan tankkiin on ISO reikä auki ja siis ottaa helposti tavaraa sisäänsä. Tiivisteitä kannattaa tilata kaksi. Siis toinen sisäpuolelle, toinen ulkopuolelle.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja Apis » 03.09.2015 14:37

Hyvä kun tuli puheeksi. Ehdin tehdä jo tilauksen jossa vain yksi tiiviste. Pitääpä korjata tilanne. Kiitosta.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Apis
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

ViestiKirjoittaja OPT316 » 03.09.2015 14:48

No itsekään en huomannut tilata kuin yhden tiivisteen. Tankin sisällä oleva tiiviste on yleensä(?) kohtuullisessa kunnossa koska se on miltei jatkuvassa diesel-öljykylvyllä eli ei ehkä ihan pakko vaihtaa. Toisaalta se on sen verran halpa osa että ei oikeastaan ole syytä jättää vaihtamatta jos vain on sen hoksannut hankkia ;)
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14


Paluu T3 - Sisusta - Interior

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa