Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Kaikki takamoottoristen sisustaan liittyvät aiheet: Verhoilu, hifit, lisävarusteet jne.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Palotölökissä on on ollut kaikenlaista vipstaakelia kiinni kojetaulussa ja sen seurauksen nykyään sata ja yksi poraruuvin tai napin reikää... Onko kukaan vaihtanut (tai vaan purkanut irti ja laittanut takaisin) kojelautaa? Kiinostaisi tietää onko paha rasti, eli kannattaako tehdä vai vain totutella reikiin :?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Niko
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 10.03.2012 15:59
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Niko »

Ei oo vaikee... molemmista päädyistä pultit pois, mittaristo irti, rattiakselin joutuu irrottamaan. Itte jouduin purkamaan ku meni puhaltimenmoottori sököks, mut tein kys. rempan inttiaikana iltavapailla autohallilla et sikäli ihan nopee juttu.
Vw Transporter DoKa 1.9TD 1990
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Suurin vaikeus taitaa olla tuossa että saa ne ruuvit aukeamaan tuulilasin alta, voivat olla ajan patinoimina tiukassa. Tuossa purku-multivanissa tosin irtosivat yllättävän helposti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja väiski »

Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja TT| »

väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

TT| kirjoitti:
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Ihan avaimella oon saanut aina auki :shock: onkohan mulla ollut viallisia pultteja? :roll:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:
TT| kirjoitti:
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Ihan avaimella oon saanut aina auki :shock: onkohan mulla ollut viallisia pultteja? :roll:
Ymmärsin että tarkotettiin niitä katkeavilla kannoilla olevia pultteja. Sulla on erikoisavaimet, jos nuo aukee ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

TT| kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:
TT| kirjoitti:
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Ihan avaimella oon saanut aina auki :shock: onkohan mulla ollut viallisia pultteja? :roll:
Ymmärsin että tarkotettiin niitä katkeavilla kannoilla olevia pultteja. Sulla on erikoisavaimet, jos nuo aukee ;)

Niin siis niitä ristipäitä varmaan meinaatte? Kirjoitimpa hölmösti, ne siis oon jostain syystä kyllä saanut noista romuista ehjänä auki :roll: Räikkään tai vääntövarteen ristipää kärki ja vasaralla naputellut samalla vääntäen niin hyvin on auennut :)
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja hege »

väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Ne on yleensä melko löysällä. TT:n multivanista toinen lähti linjapihdeillä ja toinen vaati papukaijapihtejä. Niissä on just riittävästi suoraa pintaa että saa pihdeillä auki.

Eli orkkikset on ennen asennusta kutakuinkin tän näköisiä ja niissä on sama kierre kuin normi M8 pulteilla:
Kuva
(Ylläoleva pultti on sama eicalle kuin ristipää :D :D :D Ei saa kiusata ;) )

Kaikki paikat missä kiristetään tai ollaan muovin kanssa tekemisissä on pahoja. Muovit on joskus kovettunut niin korpuksi että menee tosi herkästi rikki. Kun irrotat kojelautaa niin valmistaudu että mittaristo tai nopeusmittarin vaijeri saattaa hajota.
Samoin rattiakselin alla olevat muovit halkeilee herkästi.
Irroita lämppärin säädön namiskat tosi varovasti, niistä tahtoo irrota päät jos vetää liian kovasti. Lämppärin säädön taustalevyn kiinnitykset tahtoo myös katketa jos sen irroittaa varomattomasti. Muutaman kerran hajonnut käteen lämppärin moottorin kytkin, hätävalokytkin ja valokytkin. Ne saa yleensä kasattua jos jouset ja kuulat löytyy.

Mittariston liitin ei oikein tykkää irrottelusta ja asentelusta, pinnit menee siellä sisällä rullalle jolloin ei ota kontaktia ja joku mittarivalo tai mikä tahansa saattaa lopettaa toiminnan. Liitin on helppo fiksata vääntelemällä pinnit takaisin asentoonsa pienellä ruuvimeisselillä. Sytkärin liitin tahtoo aina unohtua, irrotus sekä kiinnitysvaiheessa. Samalla kun purat kaikki niin kannattaa uusia palaneet polttimot. Jos olet fiksu niin purat ja putsaat ja rasvaat valokatkaisijan, se on näissä tyyppivika ja tahtoo hitsaantua kiinni (tai muovi sulaa jolloin kytkin lukkuituu päälleasentoon ja valot sammuu kun kontaktipintoja pitelevät muovit ei enää pitele niitä kiinni toisissaan).

Kiinnitä kojelauta nätisti, se on peltiruuveilla niin kiinnityksistä tahtoo mennä kierteet. Varsinkin oven takana olevat kuusiokantaiset tahtoo järjestään olla korkanneet.

1h 40min kesti omassa autossa jarrutehostimen vaihto, eli ei ole mikään mahdoton tehtävä. Helppo muistaa kun joutuu kellon asettamaan oikeaan aikaan. ;)
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Ai niin noi... :oops: joo noi joutuu yleensä siirtoleukapihdeillä nitkutella. Lämppärin vivut kannattaa ottaa kärkipihdeillä tai jollain muilla väliin sopivilla niin ei nupit irtoo 8-)
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja väiski »

Kahdessa on ollut juuri tuollainen pultti ja "mutterina" ulospäin sellainen umpinainen, ehkä messinkinen, jossa ei ole kantteja ollenkaan. Sen kun on porannut auki, niin miltei käsin on voinut pyörittää.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kiitokset kaikille vinkeistä ja Jukkapojalle loistavasta kuvasarjasta. Pitääpä koittaa purkaa diisselitölkistä varaosa irti ja katsoa meneekö hermot muoviosien kanssa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
oskari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 23.02.2012 12:52

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja oskari »

Kannattaa vaihtaa puhaltimen moottori samalla, kun kojelauta on irti. Uusi Boschin moottori maksaa Motonetissa muistaakseni n. 30e, ei kallis investointi. Jos ei raaski ostaa uutta, niin on hyvä voidella vanhan moottorin laakerit.
Avatar
lode
Vasta alkaja
Viestit: 29
Liittynyt: 22.02.2012 00:31
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja lode »

Joo muutaman kerran on tullut myös itse purettua kojelauta ja kaikki hilppeet, ei paha operaatio mutta aikaa menee.
Taas olisi kojelaudan vaihto autosta toiseen päittäin edessä...

En oo kyllä ikinä saanu mittaristoa tai nopeusmittarin vaijeria rikki kojelautaa purettaessa :o onko se edes mahdollista? :?
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja hege »

Uudemman nopeusmittarin kiinnitys on muovinen ja voi haurastuessaan hajota (Vurressakin hajonnut). Vanhempi kierremalli tuskin hajoaa.

Komppaan puhaltimen vaihtoa. Ja kannattaa samalla myös putsata lämppärin kenno joka on ihan tukossa kaikesta tiepölystä ja muusta. Kaikki ilmanohjausläpät kannattaa myös tarkastaa ja rasvata.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja tixu »

Kannattaa myös voidella pyyhkijänmoottorin varret samalla !
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Postitölkillä tuli harjoiteltua kojetaulun irroitusta, 15min homma oli ja lämppärin hanikoitten taustalevy meni hajoitettujen osien taivaaseen :shock:

Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että en ala riisselitölkistä tuohon kojetaulua vaihtamaan, vaan lykkään homman hamaan tulevaisuuteen. Ehkä jostain kävelee sitä ennen vaikkapa priima irrallinen kojelauta vastaan.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eihän tuo suuri töinen operaatio ole, jos ei ole kojelautaan kiinnitettyjä releitä ym ja kilometritolkulla sähköjohtoja, jotka kulkevat kojelaudan reikien läpi.

Muutama kuva oman kesäauton lämppärin moottorin vaihdosta menneeltä viikolta.
Vastaa Viestiin