VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ei kai siinä, jos vanha toimii. Irtihän tuo anturi tosiaan oli, kun pöntön vaihtoi. En muista mikä sen kannan halkaisija oli, mutta mun biltema-hylsysarjasta löytyi sattumalta juuri sen kokoinen hylsy, varmaan koko sarjan isoin hylsy. Toinen käytetty työkalu on ollut siirtoleukapihdit, kun en ole jaksanut hylsyä etsiä.

Molemmilla toki saa olla varovainen, ettei murjo sitä muovia paskaksi.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tänään oli Punukalla taas purkupäivä, kaikkea "turhaa" on se aiemminkin jo joutunut luovuttamaan Sinikan hyväksi, ja nyt lähdettiin öljypumppulainalle, niin tulipa otettua viimein öljypohja irti. Siellähän oli hyvässä jemmassa herra mäntä nro 2. :D

Kuva
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Punukan kanssakin aletaan pikkuhiljaa heräämään. Vaihtokone saatiin talliin odottamaan jo keväällä (kiitos Pasi_T), Sinikkaan "lainattua" osaa hankittu (kiitos Portu), ja ihan kaupastakin on jotain pientä kai haettu.

Joka tapauksessa, toissapäivänä oli lähtötilanne tämä:
DSC_0913[1].jpg
Siihen sitten asennettiin uusi vanha vetari-napa-jarrupaketti, vetonivelet purettiin ja putsattiin ja laitettiin uudet rasvat:
DSC_0910[1].jpg
Ja ei muuta kuin alle vaan:
DSC_0914[1].jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitäisi melkeinpä tuollainen varanapa kasata romuista, olisi näppärä vaihtaa :)
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Napa kun oli kiinni, laitettiin rengas takaisin, vetari kiinni toisestakin päästä ja sitten pyllyä vähän ylemmäs niin on helpompi ulostaa vanha lohko.

Ja sieltä se pötkähti:
DSC_0920[1].jpg
Nyt on tilaa puuhastella:
DSC_0922[1].jpg
Vanhasta koneesta vielä kytkin ja muu hyödyllinen irti ja sitten uutta tilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Meinasitko sujauttaa koneen paikalleen noiden kannakkeiden välistä vai irrotta ne autosta ja pultata kiinni lohkoon ennen koneen paikalleen nostamista?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Vähän tiellähän ne taitaa olla. Meinasin että jos onnistuisi niin, että löysäisi sen verran, että saisi käännettyä sivuun tms. En ole tosin tutkinut onko tuo edes mahdollista.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ota vaan noi kannakkeet irti autosta ja pulttaa kiinni lohkoon, homma on huomattavasti helpompi silleen.
Paikalleen laittaessa riittää, kun sujautat pitkät pultit reikiin, kun kone ja laatikko ovat suurin piirtein oikealla korkeudella.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kannatetaan edellistä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Otin kannakkeet irti autosta kuten edellä neuvottiin, ja toinen löysi tiensä jo uuden moottorin kylkeen. Myös öljypumppu ja -pohja, vauhtipyörä+kytkin ja uusi öljynsuodatin on kiinni, laskelmieni mukaan ei puutu kuin toisen puolen kannake niin voi laittaa kiinni autoon. Mutta sitäpä en toki saa koneeseen kiinni ennen kuin olen sen nostanut tuosta ylös...
DSC_0949[1].jpg
Niin ja kiilahihnat vedin poikki jotta tulee varmasti vaihdettua, olivat vähän kuluneet, niin ettei laiskana jää vaihtamatta kun onkin kiire saada auto liikkeelle. :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Thö teline rakennettu. Enää pitäisi raahata jotenkin kone tuohon pyllyn alle, että pääsee nostelemaan.
DSC_0971[1].jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Loistava meininki! Ja monikäyttöinen teline tuommonen. Kesällä vaan liina ja pöytälevy päälle, niin jo kelpaa grillailla!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Hanttapuli kirjoitti:Loistava meininki! Ja monikäyttöinen teline tuommonen. Kesällä vaan liina ja pöytälevy päälle, niin jo kelpaa grillailla!
Nooh, ei niin hyvä kuin luulisi. Johtuen auton asennosta, toinen reuna "pöydästä" on 5cm korkeampi... :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Nyt on hinattu ja nosteltu.

Ensin hinattiin kone kohdilleen.
DSC_0973[1].jpg
Sitten nosteltiin.
DSC_0979[1].jpg
Valitettavasti tuon jälkeen kytkinakselia lohkoon sovittaessa huomasin, että senhän takia kone tuli vauhtipyörä irrallaan, kun sieltä puuttui se pelti välistä... :lol:
Ei muuta kuin kone takaisin alas, ja irrottamaan vauhtipyörää.
DSC_0982[2].jpg
Samalla ajattelin irrottaa turboon jätetyn pakoputkenpätkän, kun sekin kovasti kanitti vastaan nostossa.

No sepä olikin varmaan jätetty juuri sen takia, että pultit/mutterit on suht. tiukassa, ja näinhän siinä kävi.
DSC_0984[1].jpg
Toisaalta, olipa hyvä, että tuli tuo noin nyt tehtyä, niin tulihan huomattua, että ensimmäisellä yrityksellä tuli vissiin hajotettua silmälaakeri... :roll:
DSC_0986[2].jpg
Kun vielä käsi jäi moottorin kannatuskumin ja moottorin väliin moottorin heilahduksessa, tuli kerättyä kokonaisuudessaan sen verran temmiä otsaan, että siirretäänpä asennuksen jatkoa johonkin toiseen päivään... :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

JAhas.

Sen verran iso temmi tuli otsaan 1.1.2016, että nyt jo jaksaa päivitellä jatkoa tälle seikkailulle. :lol:

No joo, jo pari päivää myöhemmin kunnostauduin, ja viimein revin sen pakoputken tyngän irti turbosta. Paria muutakin työkalua 13mm avaimen lisäksi siihen tarvittiin, ja turboon jäi jäljelle 1,5 pinnapulttia:
DSC_0993.jpg
Heti perään elokuussa 2016 :roll: jatkoin työskentelyä, ja porasin katkenneet pultit pois pakopesästä, ja aloin laittamaan helicoileja. Sehän meni tietysti putkeen, kierretyökaluhan pitää katkaista siihen reikään kun yrittää väkisin kairata lisää jengaa, vaikka työkalu on jo pohjassa:
DSC_1243.JPG
Ja sitten sitä työkalua pois yrittäessä pitää katkaista ruuvimeisseli samaan reikään:
DSC_1244.JPG
Lopulta katkenneet rojut saatiin ulos, uudella vehkeellä jengat tehtyä ja helicoilit sisään, ja pääsi siirtymään hajonneen silmälaakerin irroitukseen. Sitähän olin jo pitkin vuotta aina välillä yrittänyt ulos, ties millä eri tekniikoilla, mutta tuloksetta. Kaikki ohuempi reunus ja irtoavat rullat sieltä tuli kun väkisin yritti, mutta loppuosa oli aivan yhtä puuta kampiakselin pään kanssa:
DSC_1245.JPG
Lopulta saoin ajeltua sen laakerin ulkokehän reunaa dremelkopion kivisellä hiomaterällä niin ohueksi, että sain lyötyä jollain piikillä sitä vähän kasaan, ja sitten vaan helvetinmoisella väkivallalla hakattua pikkupalasia irti, kunnes kehä oli melkein katki, ja koko kehä irtosi ympäristöstään. Vähän eri näköisenä se sieltä ulos tuli, kuin mitä on joskus sisään mennyt :lol: :
DSC_1249.JPG
Sitten kun uusi laakeri oli kiinni ja tuo muodollisuus oli saatu alta pois, pystyi viimein palaamaan itse pääasiaan, moottorin nostamiseen paikoilleen. Tietysti tässäkin kohtaa hommaan ehdin heti elokuisen iltapäivän perään, eli lokakuun alussa. ;) Joka tapauksessa, kone taljalla takaisin ylöspäin, tunkilla auteltiin öljypohjasta parempaan kulmaan, helvetin paljon heijailua, nostelua ja laskemista edestakaisin, kytkinakselin tähtäilyä oikeaan reikään, kiroilua ja vitutusta, ja lopulta pultit kannakkeisiin kiinni, talja löysälle, ja siellä lepää, kuvien välillä noin kolme tuntia:
DSC_1330.JPG
DSC_1334.JPG
Ja vielä oli ruhtinaallisesti viikko aikaa foorumin kesäkauden päättäjäisiin, jonne oli tarkoitus tällä ajella. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mutta nyt on ilmeisesti kone paikallaan ja leima otteessa.

Onnitelut!!! Mielestäni tässä on yksi monista esimerkeistä kuinka tekemällä oppii, yhteisö neuvoo kyllä kun on rohkeus tarttua työkaluihin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Joo, on tossa vielä seuraavassa (/-vissa) jaksoissa lisää kommelluksia, ei jaksanut kaikkea yhteen postaukseen ulostaa. :lol:

Tarkkaavaisimmat huomasivat, että olin mä tällä siellä kesäkäuden päättäjäisissäkin... ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Niin muuten olitkin! Jännityksellä odotellaan seuraavia jaksoja ja tuotantokausia :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

On se niin lohdullista luettavaa että jollaki muullakin palaa hermot, käpy ja käämit näitä hommia tehdessä :D Samaistuin 10000% :lol:
Hulluna tölökkeihin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kone siis sisässä ja kiinni. Sitten alkoi tehdä mieli laittaa kone tulille, ihan vaan testiksi, ajosta purettunahan tuo kone aikanaan saatiin, mutta pitihän se silti käyntiin kokeilla. :lol:

Nooh, kyllähän se siitä käyntiin lähti jonkun aikaan sahattuani, kolmisen vuotta aiemmin tankatuilla polttoaineilla, mutta jotain pientä häikkää olin havaitsevinani ja katsoin parhaaksi sammuttaa: :shock:
DSC_1337.JPG
DSC_1338.JPG
DSC_1339.JPG
Hetkinen meni kun ihmettelin ympäriinsä, että mitäs helvettiä nyt tapahtui, kunnes huomasin, että joku on porannut tuonne koneeseen tuollaisia pieniä reikiä, joista öljyä tulee ulos :roll: :lol: :
DSC_1340.JPG
DSC_1342.JPG
Että juu, parit anturit oli vielä puutelistalla näköjään. Nooh, kaupassahan niitä myydään, joten sitä kautta. Tarkkaavaisimmat huomaa, että vesiletkun lähtökin puuttuu, ja se piti myös hommata, tosin sehän ei ollutkaan niin yksinkertaista, vanhaa mallia ei enää saanut ja uutta ei ollut samanlaista kahdella anturitaskulla. Anturitkin on erilaiset tietysti. Kompromissina siihen löytyi jonkun volkkarin yhden anturin malli, ja siihen vissiinkin moottorin lämpöanturi vaimikäseoli, joka tapauksessa nyt ei tule tietoa veden lämpömittarille. Mutta tärkeintä oli tietysti, että sai letkut kiinni ja nesteet kiertämään.

Tässä kohtaa elämää foorumin kesäkauden päättäjäiset kummittelivat parin päivän päässä, joten alkoi jo hieman kuumottamaan, mutta ajoon oli tarkoitus päästä. Lokakuun alussahan on aina hyvä vaihtaa kesärenkaat alle, joten se tuli suoritettua, samoin kuin vaihdetun oikean takajarrun käsijarruvaijerin kiinnitys etupään vaijeriin, joka tietysti oli niin ruosteessa ja jumissa, että lopulta sain vaijerit yhteen, mutta käsijarrua ei ollut, kun en saanut kiristettyä, meni vaan kierteelle koko tanko.

Päättäjäisaamuna jatkui hommat vielä, jarrut piti ilmata ja pakoputki kiinnittää. Ilmanputsari ja sen letku turbolle piti laittaa.

Jarrujen ilmaukseen olin hommannut Motonetistä sellaisen ilmauskannun jolla kompuran avulla saadaan ilmattua. Ei se ihan niinkuin elokuvissa toiminut, ilmeisesti sen letkun liitin ilmausnippaan ei ole ihan tiivis, koska helkkarin kauan siinä se imutteli, ja koko ajan tuli pientä kuplaa niin paljon, että epäilen että se otti vähän ohi sitä ilmaa. Lopulta ilmattiin perinteiseen tapaan, ja löytyihän ne jarrutkin sieltä.

Pakoputki oli aikanaan luovutettu Sinikkaan, ja korvaavat osat hankittu matkan varrella sieltä täältä. Mutta ei tietysti kokonaan, äänenvaimentimen molempien puolien kiinnitysraudathan sieltä uupuivat. :evil: Ei sitten laitettu pakoputkea äänenvaimentimineen, vaan tyydyttiin laittamaan moottorin mukana tullut pakoputken tynkä takaisin kiinni, suojaamaan turboa vähän irtosoralta ajossa:
DSC_2535.JPG
Ilmanputsarikin vielä viimeisenä kiinni, valitettavasti joku oli laittanut Sinikkaan sen kobran, ja joutsenkaulakin oli pitänyt halkaista korin ja moottorin väliin jättämällä nostovaiheessa, joten piti vähän käyttää luovuutta. Joutsenkaula jesarilla ainakin melkein tiiviiksi, ja kobran tilalle 75-millinen 90 asteen viemärimutka, vähän solumuovia putsarin liitoksen ympärille tiivisteeksi kun oli väljä, ja sitten jesarilla kiinni putsariin. :D

Ja lopulta, matkaan päästiin. Puuhalaput oli optimistisesti haettu perjantaina, ja ainoastaan ehkä pari tuntia aikataulusta myöhässä karavaani pääsi liikkeelle Lahdesta, eli allekirjoittanut ja Lahdessa opiskelijana ollut Multivan-kuski Christian, kuvassa tarkastustauolla Saaren Siwalla:
DSC_1349.JPG
Ja perille asti päästiin. Kuulemma vilkut ei toiminut, eikä valotkaan palaneet ihan oikein perillä. Huomasin kyllä vilkkuasian jo matkallakin.
DSC_1355.JPG
Ja sitten sama toiseen suuntaan, eli kotiinkin päästiin. Vilkut ei toimineet, ja kotipihassa auto ei sammunut, vaikka otti avaimen pois virtalukosta. :D Joka tapauksessa Punukka pääsi huoltopaikalta käyttöpaikalle odottamaan loppuja fiksauksia ja ihan katsastuksen kautta ajoon pääsemistä.
DSC_1366.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin