VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Minä olen laittanut siten, että kun nokka-akselin käyttöpyörä pyörii vapaasti, mutta itse akseli on lukittuna, käännän pumppua lukitustappia vasten myötäpäivään muutaman millin. Eihän se paljoa edes liiku, mutta se riittää vetämään hihnan kireälle kampiakselin ja pumpun välillä. Olen uskotellut itselleni että juuri tällä tavalla vältetään se "yhden hampaan verran pielessä" efekti.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Noinhan se taitaa oppikirjan mukaan mennä, erinäisistä syistä tuo nokkapyörän irrotus monesti jää pois.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Nonni. Nyt on akselin hahlossa pari kulmarautaa. Ja ruiskun tappina on timpurinkynä ja 8-millinen lenkkiavain. Pitkä hylsy ei mennyt läpi, kun siinä takapellin takana on muita rautoja siten, ettei se reikä ole siinä enää pyöreä, eli kynä menee siitä läpi ja avain kiristää kynän hihnapyörän reikään.
Ja että kun meni kauan hiffata miten hihnan kiristysrulla löystyy. Väänsin ja kiersin joka suuntaan, kunnes vahingossa vähän tökkäsin sormella oikeaan kohtaan ja se kierähti... Osaa tuntea ittensä hölmöksi välillä.
Mutta. Mites tuo hihnapyörien takapelti? Sehän on kiinni kannessa, mutta ruiskun hihnapyörän akseli tulee läpi siitä, eli pitääkö ruisku kuitenkin irrottaa jos haluaa kannen irti irrottamatta nokka-akselia kannesta? Vaimitähäh?
Ja että kun meni kauan hiffata miten hihnan kiristysrulla löystyy. Väänsin ja kiersin joka suuntaan, kunnes vahingossa vähän tökkäsin sormella oikeaan kohtaan ja se kierähti... Osaa tuntea ittensä hölmöksi välillä.
Mutta. Mites tuo hihnapyörien takapelti? Sehän on kiinni kannessa, mutta ruiskun hihnapyörän akseli tulee läpi siitä, eli pitääkö ruisku kuitenkin irrottaa jos haluaa kannen irti irrottamatta nokka-akselia kannesta? Vaimitähäh?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Nokka-akselin hihnapyörä pitää irrottaa, ja ne pienet pellin kiinnitys pultit kannen molemmilta laidoilta, eli pelti jää koneeseen kiinni ja akselin nysää varteen saat kammettua peltiä ulospäin sen verran. Ja kiristin pitää irrottaa kokonaan niin pelti tulee vähän enemmän ulospäin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No hyvä, pienempi juttu kuin ruiskun irroitus. Kai.TT| kirjoitti:Nokka-akselin hihnapyörä pitää irrottaa, ja ne pienet pellin kiinnitys pultit kannen molemmilta laidoilta, eli pelti jää koneeseen kiinni ja akselin nysää varteen saat kammettua peltiä ulospäin sen verran. Ja kiristin pitää irrottaa kokonaan niin pelti tulee vähän enemmän ulospäin.
Mutta mites tuo kiristin on kiinnitetty? Lähteekö se epäkesko osa siitä keskeltä jotenkin irti ja sen alla joku pultti vai? Motonet opastaa vaihtamaan "rullat" eli ilmeisesti kiristimen ja kampiakselin pyörän jakohihnan vaihdon yhteydessä, tarvitseeko ne oikeasti vaihtaa? Nyt oli hihnakin ihan hyvän näköinen, mutta sen nyt ajattelin kuitenkin vaihtaa.
On kyllä jäätävää miten hidasta tuo homma on, kun ikinä en ole konetta purkanut, puhumattakaan kasaamisesta, ja sitten kaikki osat on vielä ihan paskaisia ja ruosteisia...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Kampiakselin pyörää en vaihtaisi, jos näyttää hyvälle, näiden irroituksen jälkeen on tainut tulla enempi ja vähempi ongelmia, kun ei ole metrisellä varrella sitten uutta kiristetty.
Tietysti kun olisi ennen purkamista hoksannut katsoa "vipottaako" vesipumpun hihnapyörä siinä päässä, jos kyllä niin sitten vaihtoon se kampiakselin pyörä.
Kiristin irtoaa kun vain kääntää epäkeskon niin, että hihna löystyy ja vetää pois. Tietysti vielä helpommin kun "pudottaa" hihan sieltä nokkapyörältä ensin pois.
Hihna ja kiristin varmaan ne tärkeimmät vaihtaa.
Kovassa käytössä on ollut tuo Alfamerin korjausopas ja nämä interwebin palstat / sivut, mistä on aina yleensä apuja löytynyt / saanut.
Tietysti kun olisi ennen purkamista hoksannut katsoa "vipottaako" vesipumpun hihnapyörä siinä päässä, jos kyllä niin sitten vaihtoon se kampiakselin pyörä.
Kiristin irtoaa kun vain kääntää epäkeskon niin, että hihna löystyy ja vetää pois. Tietysti vielä helpommin kun "pudottaa" hihan sieltä nokkapyörältä ensin pois.
Hihna ja kiristin varmaan ne tärkeimmät vaihtaa.
Sama tunne oli itsellä kun ekaa kertaa alkoi näitä roplaamaan, ihan YO-Nörtti koulutuksella , no tekemällä oppii ja näille nyt onneksi vielä voi ja uskaltaa jotain kokeilla tehdäkinDJSigma kirjoitti:On kyllä jäätävää miten hidasta tuo homma on, kun ikinä en ole konetta purkanut, puhumattakaan kasaamisesta, ja sitten kaikki osat on vielä ihan paskaisia ja ruosteisia...
Kovassa käytössä on ollut tuo Alfamerin korjausopas ja nämä interwebin palstat / sivut, mistä on aina yleensä apuja löytynyt / saanut.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No niinpä. Täytyy vielä katsella kuinka ehjän näköinen on. En tiedä minkä näköisiä 20 vuotta ajetut ovat, mutta tuo koko hihna+pyörät -osasto näytti kyllä maallikon silmään aika hyviltä, eli ehkä tuohon on edellinen omistaja jakopään vaihtanutkin...selvesa kirjoitti:Kampiakselin pyörää en vaihtaisi, jos näyttää hyvälle, näiden irroituksen jälkeen on tainut tulla enempi ja vähempi ongelmia, kun ei ole metrisellä varrella sitten uutta kiristetty.
Tietysti kun olisi ennen purkamista hoksannut katsoa "vipottaako" vesipumpun hihnapyörä siinä päässä, jos kyllä niin sitten vaihtoon se kampiakselin pyörä.
Juu, "pudotin" jo sen hihnan pois, kun ei ainakaan vahingossa irronnut se kiristin. Kai se olisi lähtenyt, kun olisi taas oikeasta kohdasta kokeillut, mutta enhän mä ensin saanut sitä kiristintä löystymäänkään..Kiristin irtoaa kun vain kääntää epäkeskon niin, että hihna löystyy ja vetää pois. Tietysti vielä helpommin kun "pudottaa" hihan sieltä nokkapyörältä ensin pois.
Onneksi tämä minun talotekniikan koulutukseni auttaa huomattavasti autojen kanssa roplaamisessa...Sama tunne oli itsellä kun ekaa kertaa alkoi näitä roplaamaan, ihan YO-Nörtti koulutuksella , no tekemällä oppii ja näille nyt onneksi vielä voi ja uskaltaa jotain kokeilla tehdäkin
Kovassa käytössä on ollut tuo Alfamerin korjausopas ja nämä interwebin palstat / sivut, mistä on aina yleensä apuja löytynyt / saanut.
Ja olihan mulla pentuna radio-ohjattava autokin, jonka tuunasin ihan itse etu-vetoiseksi (se oli nelivetoinen)...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Kauhean tunkkisäätämisen jälkeen (jos perästä nostaa, niin pönkät pitää tietenkin olla vain renkaiden takapuolella...) sain pakoputken irroitettua. Ja tietenkin meni pari pulttia poikki.
Onko tuosta JX:n turbosetupista jotain kuvia, ohjekirja keskittyy ilmeisesti vain vapaastihengittävään versioon, kun siinä puhutaan (ja näytetään kuvissa) pakoputken irrottamisesta pakosarjasta, mutta eikös pakosarja ole se mötikkä joka on kiinni kannessa, ja sitten sen ja pakoputken välissä on turbo ynnä muuta sälää? Ja nyt siis siitä palikasta, johon pakoputki kiinnittyy, katkesi kaksi pulttia. Oletettavasti saattaa haitata toimintaa jos niitä ei ole?
Onko tuosta JX:n turbosetupista jotain kuvia, ohjekirja keskittyy ilmeisesti vain vapaastihengittävään versioon, kun siinä puhutaan (ja näytetään kuvissa) pakoputken irrottamisesta pakosarjasta, mutta eikös pakosarja ole se mötikkä joka on kiinni kannessa, ja sitten sen ja pakoputken välissä on turbo ynnä muuta sälää? Ja nyt siis siitä palikasta, johon pakoputki kiinnittyy, katkesi kaksi pulttia. Oletettavasti saattaa haitata toimintaa jos niitä ei ole?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
tää nyt tietysti on taas vähän ot, mutta kun noin isoon hommaan lähdet niin vaihda se ahdin samalla silloin ei ne katkenneet pinnapultit haittaa, niitä taisi kkk24 sia kahteen ja puoleensataan (t3 syncro muistanee mistä) jos ei niin sitten taisi mennä porailuhommaksi, kannattaa kuitenkin se ahtimen kunto kattoa ennen kuin alkaa porailemaan ettei tee turhaa työtä jos sitten se ahdin onkin sohlo.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Nälkä kasvaa syödessä ja Jarken mainitsema KKK K24 on varmasti järkevä vaihtoehto, jos ahdin menee vaihtoon. Jos K24 kiinnostaa, niin ebay on varmaan helpoin paikka sellaisen löytymiselle. Hakusanoiksi 068145703C tai 068145703d
Tuossa on kuva ahtimesta ja sen kiinnityksestä:
Tuossa on kuva ahtimesta ja sen kiinnityksestä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ja noihin ahtimen kiinnityspultteihin käy 12-kantaset avaimet, eli useimmat piippuavaimet ja nämä monitoimihylsyt http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityoka ... -14-71111/
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No voi ny helvetti. Jotenkin mä katoin, että siinä olisi niinkuin kaksi eri mutikkaa, eli se puhallin ja sitten joku toinen, ja toivoin että tämä toinen olisi iisimpi korvata...
Eli turbo menee osastoon "tutkitaan kannattaako korjata kunhan saan irti". Mitäs eroa noilla K14 ja K24 on, teho? Äkkiä vilkaistuna K14 näyttäisi irtoavan vähän halvemmalla. Vielä kun tajuaisi noista ilmoituksista jotain, kun ne puhuu jotain norjaa tuolla saksassa...
Olihan ne pultit toki vähän ruosteessa, kun oikein lenkkiavaimella väänsin niin katkesi saman tien, enkä mä nyt ihan niin vahva ole.
Jep, eiköhän tämä nyt tästä viimein oikeastikin muuttunut käyttöautosta harrasteajoneuvoksi (ainakin toistaiseksi)...
Pitää siis viikon sisällä hankkia joku uusi pöristin, että pääsee lomien jälkeen taas töihin. Kenelläkään ylimääräisiä, ei tarvitsisi olla kuin vähän ajettu, vasta katsastettu ja hinta kolmenumeroinen...
Eli turbo menee osastoon "tutkitaan kannattaako korjata kunhan saan irti". Mitäs eroa noilla K14 ja K24 on, teho? Äkkiä vilkaistuna K14 näyttäisi irtoavan vähän halvemmalla. Vielä kun tajuaisi noista ilmoituksista jotain, kun ne puhuu jotain norjaa tuolla saksassa...
Olihan ne pultit toki vähän ruosteessa, kun oikein lenkkiavaimella väänsin niin katkesi saman tien, enkä mä nyt ihan niin vahva ole.
Jep, eiköhän tämä nyt tästä viimein oikeastikin muuttunut käyttöautosta harrasteajoneuvoksi (ainakin toistaiseksi)...
Pitää siis viikon sisällä hankkia joku uusi pöristin, että pääsee lomien jälkeen taas töihin. Kenelläkään ylimääräisiä, ei tarvitsisi olla kuin vähän ajettu, vasta katsastettu ja hinta kolmenumeroinen...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Turbo irti. Paitsi öljyputki ei irronnut mistään päästä, nyt se on ~360 astetta jengalla öljypohjan päästä, turbo roikkuu siinä toisessa päässä. Eli lisätään hankintalistalle uudet turbon öljyputket...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
lämpö auttaa niiden irtoamiseen, tai ajankanssa jollain öljyllä liottelu
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Jos se öljy putki on jo vaurioitunut, niin keskeltä vaan poikki. Turbon puoleinen pää varmaan se kovempaa kiinni oleva?
Öljyputkia / -letkuja saa hydrauliikkaliikkeistä, kunhan on pituus tiedossa ja vanhat päät mallina...
Öljyputkia / -letkuja saa hydrauliikkaliikkeistä, kunhan on pituus tiedossa ja vanhat päät mallina...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
joo tai niistä vanhoista päistä voi tehdä irtoletkulla hyvän myös
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Turbon päätä en edes ehtinyt yrittää irti, kun onnistuin sen öljypohjan pään vääntämään jengalle. Se meni se kuparipätkä (ainakin näytti kuparilta) lyttyyn, eli ei siitä oikein kalua enää saa. Pitää ottaa kokonaan irti ja lähteä metsästämään uutta, kunhan ehtii.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Kauaa ei mennyt, mutta viimeisetkin palikat irti. Viimeisenä piti vielä rikkoa yksi hehku, mutta ne kai menee muutenkin vaihtoon.
Kansi. Ei tuo nyt minun mielestäni kovin pahalta näytä, ei näy halkeamia yms. Kuinka kieroon nuo menee jos ovat mennäkseen, tai siis kuinka pieniä on ne poikkeamat kun sanotaan kieroksi, kulmamitan reunalla vähän mallailin ja ainakin millien tasolla on kyllä suora. Pahvi muuten näytti kovin ehjältä. Ei ainakaan saman tien pystynyt sanomaan, että mistä se falskasi. Toki joku kokeneempi saattaisi olla eri mieltä, en tiedä...
Männät 1-2. Noissa ykkösen vieressä olevissa koloissa näkyy jotain punaista paskaa. Mitähän se on?
Männät 3-4. Nelosesta puuttuu pieni pala reunasta tuosta "Mikki Hiiren korvien" välistä, haittaako tuo?
Turbo. Missä kohtaa tuossa sai olla välystä ja mihin suuntaan? Otin sormilla kiinni ja pyörittelin ja heiluttelin molempia ropelleja, eikä kumpikaan mielestäni heilunut mihinkään suuntaan, toki siis pyörivät kuitenkin.
Ja kaiken kruununa, on sitä vähän jo korjattukin, purkamisen ohessa. Oikeassa kyljessä nykyään KAKSI ehjää kahvaa!
Kansi. Ei tuo nyt minun mielestäni kovin pahalta näytä, ei näy halkeamia yms. Kuinka kieroon nuo menee jos ovat mennäkseen, tai siis kuinka pieniä on ne poikkeamat kun sanotaan kieroksi, kulmamitan reunalla vähän mallailin ja ainakin millien tasolla on kyllä suora. Pahvi muuten näytti kovin ehjältä. Ei ainakaan saman tien pystynyt sanomaan, että mistä se falskasi. Toki joku kokeneempi saattaisi olla eri mieltä, en tiedä...
Männät 1-2. Noissa ykkösen vieressä olevissa koloissa näkyy jotain punaista paskaa. Mitähän se on?
Männät 3-4. Nelosesta puuttuu pieni pala reunasta tuosta "Mikki Hiiren korvien" välistä, haittaako tuo?
Turbo. Missä kohtaa tuossa sai olla välystä ja mihin suuntaan? Otin sormilla kiinni ja pyörittelin ja heiluttelin molempia ropelleja, eikä kumpikaan mielestäni heilunut mihinkään suuntaan, toki siis pyörivät kuitenkin.
Ja kaiken kruununa, on sitä vähän jo korjattukin, purkamisen ohessa. Oikeassa kyljessä nykyään KAKSI ehjää kahvaa!
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
T3Syncro kirjoitti:Jos se öljy putki on jo vaurioitunut, niin keskeltä vaan poikki. Turbon puoleinen pää varmaan se kovempaa kiinni oleva?
Öljyputkia / -letkuja saa hydrauliikkaliikkeistä, kunhan on pituus tiedossa ja vanhat päät mallina...
tuohon vaan letkua väliin, niin hyvä tulee
samojen ongelmien kanssa täällä painitaan
meni muuten kanssa poikki varaosamoottorin turboa irrottaessa 2 pulttia ja aika helposti vielä
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Nokun mä väänsin tuon öljypohjan pään kuparin solmuun, niin ei siitäkään oikein kalua enää saa...SyncroVWaari kirjoitti:T3Syncro kirjoitti:Jos se öljy putki on jo vaurioitunut, niin keskeltä vaan poikki. Turbon puoleinen pää varmaan se kovempaa kiinni oleva?
Öljyputkia / -letkuja saa hydrauliikkaliikkeistä, kunhan on pituus tiedossa ja vanhat päät mallina...
tuohon vaan letkua väliin, niin hyvä tulee
samojen ongelmien kanssa täällä painitaan
meni muuten kanssa poikki varaosamoottorin turboa irrottaessa 2 pulttia ja aika helposti vielä