VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Laturista pultit löysälle, toisella kädellä laturista kiinni, toisella kädellä 13 mm lenkillä säätömutterista ja vetänyt laturia ylöspäin. Kun on kohdallaan, niin kiristänyt sen säätämutterin ja sitten sen toisen (pidemmän pultin päässä olevan) jolla laturi on varsinaisesti kiinni koneessa.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

T3Syncro kirjoitti:Laturista pultit löysälle, toisella kädellä laturista kiinni, toisella kädellä 13 mm lenkillä säätömutterista ja vetänyt laturia ylöspäin. Kun on kohdallaan, niin kiristänyt sen säätämutterin ja sitten sen toisen (pidemmän pultin päässä olevan) jolla laturi on varsinaisesti kiinni koneessa.
No noin mäkin, mutta ei haba riitä saamaan kunnolla kireälle sitä...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja vesku »

Sorkkarauta laturin ja moottorin väliin. Sillä nostamalla kiristyy varmasti. Myös narulenkkiä on tullut kokeiltua. Lenkki laturin ympäri ja 2x2:lla kampeamalla ylöspäin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

vesku kirjoitti:Sorkkarauta laturin ja moottorin väliin. Sillä nostamalla kiristyy varmasti. Myös narulenkkiä on tullut kokeiltua. Lenkki laturin ympäri ja 2x2:lla kampeamalla ylöspäin.
Lyhyellä purkuraudalla (vai mikä rengasrauta tuo on) kokeilin, ei riittänyt pituus, että sais vääntöä yhdellä kädellä. Tota narulenkkiä voisi kokeilla, aiemmin olen laittanut metalliputken koneaukon yli ja kuormaliinalla kiristänyt, mutta se on vähän turhan monimutkaista... :roll:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Oliskohan tää nyt kasassa? Jakohihna hinkkasi kotelon alaosan muovia, ja sitä selvitellessä sain paikalleen sen muovin toisen kiinnitysruuvinkin, kun se oli unohtunut. Ei vaan auttanut hinkkaukseen, joten tutkinta jatkui. Jakohihnaakin kiristin, jos se vaikka olisi siitä, mutta ei. Pienen tutkiskelun jälkeen tuli havaittua, että kiristin oli kiristetty ilmeisesti väärään suuntaan, jonka takia hihna tuli jyrkemmässä kulmassa kampiakselille, ja osui sen takia siihen muoviin. Lisäksi huomasin, että hihna kulkee aivan kiinni siinä taustapellissä, ja tajusin, että uudessa kiristinrullassa ei ollut niin pitkää keskiötä kuin vanhassa, jonka takia se meni aivan kiinni siihen peltiin, ja kaiken lisäksi väärään suuntaan kiristäminen johti siihen, että pellissä oleva pokkaus oli tehnyt mutkaa siihen rullan reunaan. Eipä enää tuntunut ihmeeltä, että vähän kuminkäryä tuli, kun se kiristin ei edes pyörinyt, vaan hihna liukui sen yli.


Kuva
Kotelon sisältä löytyi jo hyvä määrä tuosta välistä kulunutta muovikarstaa. Rullan vieressä näkyy myös pokkaus joka murjoi rullan...


Kuva
Vanha rulla jäi useita millejä ulommas, ei hihna vetänyt ihan kiinni koneessa eikä pokkauskaan haitannut.


Kuva
Hieman otti rulla osumaa, katsoin parhaaksi laittaa vanhan takaisin, se oli kuitenkin ihan hyvä vielä.

Lopulta vanha rulla takaisin, hihna kiristetty oikeaan suuntaan, ja ei enää kumin käryä eikä taida hinkata koteloonkaan. Vähän metallinen käyntiääni silti, ehkä mä olen vaan vainoharhainen. Tai siellä joku pohjapelti rämisee pakoputkeen tms, ihan joka reikään en jaksanut ruuvia laittaa kun sen kiinnitin. Ja turbon öljyletku oli liian pitkä ja on tiukasti pohjapeltiä vasten, ehkä se on se. Toivottavasti. :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Hmmm. Tyhjäkäytin akun tyhjäksi. :?:

Olin lähdössä liikkeelle, ja huvikseni testasin hätävilkkuja. No ne ei toiminut, ja kun laittoi pois päältä, se ledi jäi himmeäksi päälle, eikä sitten enää vilkutkaan toimineet. Havaitsin lopulta, että kun hätävilkkunapin painaa joko päälle tai pois ihan pohjaan asti, ei silloin toimi mikään vilkku, paitsi jos sen laittaa pohjaan asti päälle ja sitten laittaa vilkun johonkin suuntaan, toimii hätävilkut. :shock: Radiokin sammuu kun käytti noita.

Noh, sammutin koneen ja kokeilin käynnistää uudestaan, ei inahtanutkaat.

Oliskohan tuolla nyt joku maavika, että vilkut toimii miten sattuu ja akku purkautuu, kun se takavalokin meinasi olla toimimatta ennen katsastusta, mutta korjautui itsestään?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

On the road again, la-la-laa-laa...

Eli tielle jäätiin taas. Parisataa kilsaa pääsi, kunnes jotain losahti, ja alkoi kolisemaan. Vedin saman tien tien sivuun, kun osui bussipysäkkikin sopivasti kohdalle. Sammutin ja menin tutkimaan, kun peljästyin että se on se vitun jakohihna, jonka kanssa meinasi olla ongelmia. No ei ollut, hihna ehjä. Eli kolina kuului kaiketi koneesta/laatikosta sisältä. Yritin vielä käyntiin, ei enää lähtenyt ja kolisi, joten en paljoa raaskinut sahata. Päältä- ja altapäin näytti kuitenkin kaikki ok, mitään ei ainakaan valunut. Bonuksena konetta tutkiessa huomasin, että käynnistyksen kanssa tuskailun yhteydessä löysätyt pumpun kiinnityspultit (2 kpl, ei kaikki) oli unohtunut kiristöö, toinen niistä lepäsi pumpun juurella koneen päällä, toinen oli edelleen vain löysällä... :roll:

Auto onneksi jo takaisin tallissa, kiitos foorumin avustavien enkeleiden, vaimo tokaisi että tuo punainen paku on kohta koko Uudenmaan tiedossa... :D

Eiköhän tästä ala nyt jonkunlaiset pakkaset, niin pääsee rapeassa kelissä tutkimaan tuota tuonne ulkotalliin. :twisted:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hieno homma, että Tölkki on taas turvallisesti kotitallissa :D :D
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Enää vain -6 pakkasta, niin tarkeni taas vähän tutkia. Venttiilikopan alla näyttää normaalilta. Öljyproppu niin tiukassa ettei aukea.

Jostain vuotaa nestettä, saattaapi olla jotain rikki...

Kuva
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eli kolinalle ei löytynyt syytä, mutta kuuluu kun kone pyörii?

Onhan kiertokangen pultit kiristetty edes lähestulkoon oikeaan momenttiin?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

T3Syncro kirjoitti:Eli kolinalle ei löytynyt syytä, mutta kuuluu kun kone pyörii?

Onhan kiertokangen pultit kiristetty edes lähestulkoon oikeaan momenttiin?
Pyörii kampiakselista pyörittämällä, oikein hyvinkin, eikä tunnu mitään erityistä vastusta missään kohdassa. Avannut en ole vielä isommin, kun en saanut öljyproppua auki. Meinasin eka valutella öljyt pihalle ja katsoa löytyykö öljypohjasta mitään palasia, ja miltä alakerta näyttää.

Tuo vuoto nyt näyttää tulevan sellaisesta paikasta, että kai se kuitenkin pitää tuo kansikin repiä irti.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Öljyt saat ulos ahtimen paluuputken liitoksestakin.

Mistäpäin konetta se vuoto on?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

T3Syncro kirjoitti:Öljyt saat ulos ahtimen paluuputken liitoksestakin.
No hitto, eipä tullut mieleen. :oops:
T3Syncro kirjoitti:Mistäpäin konetta se vuoto on?
Toi kuva on otettu alaviistosta takaa, sinä näkyy jakohihnan kiristinrulla ja oikealla se alempi suojakotelo. Tuolta jostain tuon pellin takaa se valuu, ja tiputtaa alas tosta kulmasta missä näkyy tippa.
Eli jossain sen jakopään pellin ja koneen välissä on varmaan vuoto, kuin päältä näytti kuivalta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Ryyni"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kolarihan siellä oli tapahtunut.

Kuva

Kuva

Kakkoseen sattui.

PS. Tuossa jo aiemmin olin nimennyt tämän auton "Ryyni"ksi, kun tämä nyt onkin ollut vähän murheenkryyni...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Ryyni"

Viesti Kirjoittaja jarke »

no nyt kun kansi on kerran vainaa niin eikös kohta ole yksi 1,9 vapautumassa tässä pk seudulla?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Ryyni"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ostamalla AAZ tai jonkun 1Z/AHU henkilöauton, pääsee halvimmalla. TDI:ssä vaan pitää jaksaa rakentaa kaikki sähköt + ECU tai löytää sopiva mTDI pumppu. AAZ on helpoin, melkein bolt-on JX osilla höystettynä.

Tosin jos oikeasti haluaa harrastaa, niin JX osaa löytyy edullisesti foorumilaisilta :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Ryyni"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eikös se yksi AAZ ole myynnissä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Ryyni"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Harrastamiseksihan tämä meinaa lipsahtaa.

Kyllä ne ens alkuun on hintapoliittisia kysymyksiä. Jos JX-osaa saa noutaa ilmaiseksi tai muuten menee roskiin, ja sitten vaihtoehtona on ostaa joku Seatin raato nurkiin luovuttajaksi, niin kyllähän se JX sikäli kuulostaa houkuttelevammalta.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Puretaan nyt eka tuo mylly pois, ja katsotaan sitten mitä sitten.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Ryyni"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Turbo ja pakoputki tuli purettua irti akuutimpaan tarpeeseen. Ja koska akuutista kohteesta ei pakopesän ja pakosarjan pultti auennut, otettiin turbosta käyttöön pelkkä puhallinosa, joka irrotettiin pakopesästä. Hyvä että tuli avattua, siellähän majaili kohtalainen kokoelma venttiilin palasia siellä pakopesässä, olivat sinne matkanneet, onneksi turboa sen pahemmin rikkomatta...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

DJSigma kirjoitti:
vesku kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Alkuperäinen on sininen. Pistä rautalangan pätkä korkin venttiilin väliin. niin, että se on kokoajan auki. Mitä kone sitten tekee. Jos ok korkki sökö.
Näytti kyllä olevan mustassa korkissa VW & Audi merkit ja osakoodi, sinisessä ei.

Noissa on muuten erilainen se venttiili? Kumpaakaan en ole vielä testannut.

Ja havaitsinpa että on sieltä tainnut joku muu kohta pettää, kun nesteitä kadonnut säiliöstä ja koneen päällä näkyy pikku lätäkkö. Olisiko joku liitos, vesipumpun lähellä näkyi nestettä...
Käytitkö sitä paisarin anturia missään vaiheessa irti? Se taitaa olla kierteellä, mutta uskaltaako sitä lähteä esim. tongeilla vääntään? Pitäis uuteen paisariin vaihtaa vanhasta anturi... Vai onko turhaa saituutta käyttää sitä vanhaa mikäli Motonetista saa muutamalla eurolla uuden?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin