VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Nyt mua alkaa vähän epäilyttämään, että se paisarin korkki ei pelaa. Järjestelmä tuntuisi olevan täynnä ja ihan ilmattu, mutta kylmästä lähdettäessä painetta kertyy paisariin sen verran paljon, että nesteet pullistuu kai johonkin letkuihin, ja anturi alkaa olemaan kuivilla, joka näkyy epänormaalin korkeana mittarinarvona, neula huitelee puolessa välissä valoa ja oikeaa laitaa. Ei kuitenkaan lähellekään niissä mitoissa kun mitä tapahtui viimeeksi kun oli systeemissä paljon liikaa ilmaa.

Lämpimänä kun vähän sihauttaa paineita ulos, palautuu nesteet paisariin ja sen jälkeen pysyy lämpötila normiarvossa (eli neula suunnilleen mittarin valon oikeassa laidassa), eli kun kone ei enää enempää lämpene, ei tunnu painettakaan kertyvän lisää. Joka tuntuisi siltä, ettei sinne nyt välttämättä kannenkaan välistä mitään pahemmin vuoda, vaan kylmästä kun lähdetään ja nesteet ja ilmat lämpenee, ei paineet pääse siitä korkin aukosta täyttösäiliön suuntaan, vaan kertyvät paisariin ja työntävät nesteet tiiviimmin kumiletkuihin, jotka ilmeisesti juuri sen verran antavat periksi?

Eikö sen tosiaan jotenkin niin pitäisi toimia, että paisuntasäiliössä se neste pääsee laajenemaan, ja työntää sitten ilmaa (tai ylimääräistä nestettä) siitä korkista letkua pitkin täyttösäiliöön?

Täyttösäiliön letku ei ole tukossa, kun siitä juuri vähän aikaa sitten säiliön tyhjensin.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onko sinulle edelleen vanha korkki käytössä vai tuliko paisarin mukana uusi?

Juurikiin noin sen nesteen pitäisi liikkua, laajentuessaan siirtyä täyttösäiliöön ja taas jäähtyessään imeä sieltä lisää tilalle
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja vesku »

DJSigma kirjoitti:En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Alkuperäinen on sininen. Pistä rautalangan pätkä korkin venttiilin väliin. niin, että se on kokoajan auki. Mitä kone sitten tekee. Jos ok korkki sökö.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

vesku kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Alkuperäinen on sininen. Pistä rautalangan pätkä korkin venttiilin väliin. niin, että se on kokoajan auki. Mitä kone sitten tekee. Jos ok korkki sökö.
Näytti kyllä olevan mustassa korkissa VW & Audi merkit ja osakoodi, sinisessä ei.

Noissa on muuten erilainen se venttiili? Kumpaakaan en ole vielä testannut.

Ja havaitsinpa että on sieltä tainnut joku muu kohta pettää, kun nesteitä kadonnut säiliöstä ja koneen päällä näkyy pikku lätäkkö. Olisiko joku liitos, vesipumpun lähellä näkyi nestettä...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

olisiko se kannessa oleva vesilähdön muovitötterö vähän halki? Siitä valuu kivasti lohkoa pitkin sitten vesipumpun luona oleviin syvänteisiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:olisiko se kannessa oleva vesilähdön muovitötterö vähän halki? Siitä valuu kivasti lohkoa pitkin sitten vesipumpun luona oleviin syvänteisiin.
Näyttäisi falskaavan tuolta öljynsuodattimen kiinnityskohdasta:

Kuva

Joku tiiviste tuosta välistä? Kuinka paljon pitää räjäyttää, että saa korjattua? Saako varaosan jostain?

Ja ennen kaikkea, uskaltaako ajaa, jos pitää huolen ettei nesteet pääse loppumaan? Olisi taas 200 kilsaa tiedossa huomenna.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos tuolta nestettä tihkuu, niin se on tuo alumiinimutikka rikki ja voi saada nestettä öljynkin sekaan. Yleensä tuosta kohtaa vuotaa öljyä, kun tuon alumiinin ja suodatinjalan välistä hajoaa o-rengas.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:Jos tuolta nestettä tihkuu, niin se on tuo alumiinimutikka rikki ja voi saada nestettä öljynkin sekaan. Yleensä tuosta kohtaa vuotaa öljyä, kun tuon alumiinin ja suodatinjalan välistä hajoaa o-rengas.
No voi nyt per...

Jos mää tuosta alan purkaa osia päältä vilkaistakseni onko kuinka pahasti paskana, niin näkeekö siitä amatööri helposti pääseekö nesteet öljyjen puolelle?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Tarkennan vielä, että puhutaan samasta asiasta varmasti, niin se vuoto tuntuisi tulevan tuosta kuvan keskellä olevan pultin liittämästä kohdasta, koneen ja tuon suodattimen jalan(?) välistä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

DJSigma kirjoitti:
TT| kirjoitti:Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Tarkennan vielä, että puhutaan samasta asiasta varmasti, niin se vuoto tuntuisi tulevan tuosta kuvan keskellä olevan pultin liittämästä kohdasta, koneen ja tuon suodattimen jalan(?) välistä.
Lohkon ja suodatinjalan välistä? Sieltä ei kyllä tule muuta kun öljyä, usein vuotaa kyllä siitäkin kohtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:
TT| kirjoitti:Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Tarkennan vielä, että puhutaan samasta asiasta varmasti, niin se vuoto tuntuisi tulevan tuosta kuvan keskellä olevan pultin liittämästä kohdasta, koneen ja tuon suodattimen jalan(?) välistä.
Lohkon ja suodatinjalan välistä? Sieltä ei kyllä tule muuta kun öljyä, usein vuotaa kyllä siitäkin kohtaa.
Ok, no sitten se tulee jostain siitä heti yläpuolelta, kyllä se kuitenkin selvästi vaikutti jäähdytysnesteeltä, ei öljyltä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla vuoti aikanaan se yläpuolella oleva letku koneen ollessa kuuma, muistaakseni kiertovesipumpulle lähtevästä liitoksesta. Vuotoa ei huomannut jos kone ei käynyt. Korjasin tekemällä metallista T-haaran siihen.

Puristele sitä yläpuolella olevaa letkua ja katso ruikkiiko jostain.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Öljynsuodattimen kun irrotin, liikkui öljyn jäähdytysmötikkä heti, eli se oli löysällä se mutteri joka kiristää sen jäähdyttimen siihen kiinni.

Kysymys: voiko tuo vaikuttaa siihen, että jostain välistä pääsee nesteet tihkumaan ulos?

Silmämääräisesti se mötikkä vaikutti muuten ehjältä, mutta toki se oli niin paskainen, en vielä sitä kokonaan irrottanut ja puhdistanut, ettei siitä kunnolla ehkä näe onko jostain halki. Letkujen liitokset vaikutti ehjiltä, eikä muutenkaan näyttänyt siltä että niistä olisi valunut mitään.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Vanha korkki tuntuisi pelaavan, oli lämmöt koko matkan ihan normaalit tänään.

Vuoto on sitten toinen juttu, saattaapi olla ettei siitä öljynjäähdyttimen juuresta enää vuoda, mutta pumpun vieressä/alla oli kyllä sen verran märkää, että se todellinen vuoto taitaakin olla siellä, ei vaan viimeeksi pikkuajelulla vielä löytynyt...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitikö nestettä lisätä reissun aikana tai jälkeen?
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Onko toi paisuntasäiliö miten kiinni korissa?, en oo vielä jaksanut työntyä konetilaan...
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

-MITO- kirjoitti:Onko toi paisuntasäiliö miten kiinni korissa?, en oo vielä jaksanut työntyä konetilaan...
Kaksi ruuvia siellä takapuolella ja sitten vaan nostaa suoraa ylöspäin (ala reuna hahlossa)
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

T3Syncro kirjoitti:Pitikö nestettä lisätä reissun aikana tai jälkeen?
Ei tarvinnut lisätä. Kotiin päästyä yritin kurkata, mutta oli niin täynnä, että yritti roiskia ulos kun raotin korkkia.

Ja tänään oli niin saatanan kylmä, että ei paljon viitsinyt roplata ylimääräistä, kun kävin parin kilsan lenkillä. Oli muuten ihan urheilua jo ajaminen, kytkintä sai ihan oikeasti polkea kun vaihtoi, ja kun löysäsi niin se ponnahti ylös sekunnin viiveellä, ja rattikaan ei ihan yhdellä kädellä pyörinyt, pakkasta -23 astetta... :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin