VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Se olis sitten kuitenkin paskana se jäähdytyksen paisuntasäiliö. Aamun työmatkalla Lahdesta etelään alkoi ensin jossain Korson jälkeen puhaltaa viileää, ja en siitä ensin asiaa ymmärtänyt, kunnes kehä III:lle päästyäni alkoi lämmöt nousta, ja hetken perästä mittarivalo vilkkua. Ala-Tikkurilan Shellin pihalla diagnoosi: moottoritilan kansi ihan märkä, paisari höyryää ja on tyhjä. Vähän jäähdyttelyä ja ihmettelyä, pari litraa uutta nestettä sisään ja sitten taas kokeilemaan eteenpäin. Pakilan Teboilille seuraavaksi varmuuden vuoksi, kun alkoi lämmöt nousta, vaikka puhallusilma olikin vielä lämmintä. Siellä taas vähän lisää nesteitä sisään, pisutauko ja kehä I:n sekaan. Nyt ilman lisästoppeja Otaniemessä.

Taitaa se olla niin, että pikkuhiljaa alkaa 24 vuotta vanhat muoviosat tuolla hapertumaan käytössä...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

PS. Jos joku tietää mistä saisin tänään (uuden tai vanhan) säiliön hankittua, pääkaupunkiseudulta tai matkan varrelta (Espoosta Lahteen, suunnilleen 3- tai 4- tietä seuraillen), saa kertoa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos et muualta löydä, niin Das Ranchilla varaosa-autostani pitäisi löytyä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Erinäisten stoppien ja köröttelyn jälkeen tölkki löysi tiensä Eican ranchille, josta löytyi joutilas pönttö, ja jälleen pysyy lämmöt ja jäähdytykset siten päin kun kuuluukin, eli kuski lämpiää, mutta kone ei.

Kiitos taas avusta, tällä kertaa Eicca fiksasi kun T3Syncro johdatti oikeille jäljille. :)

Jännityksellä odotan mitä laukeaa seuraavan kerran, ja kumpi pääsee hommiin... :oops: :roll:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hyvä että tuli kuntoon :)
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

T3Syncro kirjoitti:Hyvä että tuli kuntoon :)
Kaksi ja puoli viikkoa kesti se pönttö. :evil:

Ei hätää Eicca, ei ollut sekundaosa, ihan itse rikoin sen. :oops:

Se jäi silloin vaihdon jälkeen ilmaamatta se jäähdytys, ja yhden työreissunkin sillä heitin eikä mitään ongelmia. Unohtui sitten koko ilmausasia, kun oli niin saatanan kylmäkin ulkona. Noh, tänään sitten kävin ihan muissa asioissa liikenteessä ihan lähialueella, niin about 10 minuutin ajon jälkeen tajusin, ettei vieläkään puhalla lämmintä, ja huomasin jäähdytysnesteen lämpömittarin neulan tapissa. Ja siihen perään syttyi varoitusvalokin. Kilometrin ajoin hiljaa, ennen kuin vedin parkkiin, ja sitten katsomaan kannen alle. Se perkeleen pönttö oli käynyt niin kuumana, että oli puhaltanut itsensä ihan pallokalaksi. Täyttöaukon korkin kun avasi, niin se aukon kaula on soikea.

En tiedä millä paineella nuo koestetaan, mutta nyt vedettiin yli...

Noh, ei muuta kuin uutta tilaamaan, nyt on auto onneksi kotipihassa, niin ei tarvi haeskella apua. :D

Aatonaattona simahti muuten akku toisesta autosta, kun oltiin anoppilaan lähdössä. -14 oli vanhalle akulle liikaa, esilämmityksenkin kanssa. Juuri nyt menee vahvasti autorintamalla...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Tilasitko ihan orginaaliosan vai tarvikkeena? Beretalla ollut huono tuuri noiden tarvikepönttöjen kanssa, ei tahdo kestää. Tuosta ilmauksesta löytyy ohjetta toisaalla.
Esim.tuolta:http://vanagonforever.blogspot.fi/2008/ ... -bong.html
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

SyncroVWaari kirjoitti:Tilasitko ihan orginaaliosan vai tarvikkeena? Beretalla ollut huono tuuri noiden tarvikepönttöjen kanssa, ei tahdo kestää. Tuosta ilmauksesta löytyy ohjetta toisaalla.
Esim.tuolta:http://vanagonforever.blogspot.fi/2008/ ... -bong.html
En tiedä, se oli Eican hyllystä, kun mulla muutama viikko sitten tien päällä laukesi vanha pönttö.

Kai se olisi ollut ihan soiva peli, kun olisi itse muistanut ilmata kunnolla. Kukaan ei ole muistanut kertoa tölkille, että vain kesällä saa hajota, niin saa ukko korjattuakin tuossa pihalla... :D
Nyttenkin -16. Onneksi ei tarvitse ennen loppuviikkoa, ehkä Hotcarsista tulee keskiviikoksi uusi.

Ilmausohjeet sain jo Eicalta, toteutus vain on puuttunut.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja selvesa »

SyncroVWaari kirjoitti:Tilasitko ihan orginaaliosan vai tarvikkeena?
Alkuperäisosana ei taida enää saada, ETKA sanoo, että poistettu 01/09/2012, ilman korvaavaa :(
No jospa ne nuo tarvikepönikät kestäisi jonkin aikaa ;)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

Melko ronskisti on puhaltanut painetta, ettei vaan kannesta puhaltaisi painetta nestekiertoon?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:Melko ronskisti on puhaltanut painetta, ettei vaan kannesta puhaltaisi painetta nestekiertoon?
Kaikkihan on mahdollista. Mutta sehän tuossa on, että ilma laajenee todella paljon enemmän kuin neste, niin mitä enemmän ilmaa järjestelmässä on, sitä enemmän se laajenee. Tuossa kuitenkin se järjestelmän ilma lämpeni varmaan yli sata astetta, niin se taitaa riittää jo siihen, että tuommoinen muovipurkki vähän venyy, kun ilmaa oli näköjään reippaammin järjestelmässä...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja vesku »

Kaikkihan on mahdollista myös teoria ilman lämmöstä sulavaan muoviin jne..., myös itsepetos, usko TT|:n tuossa aiemmin viittaamaan todennäköiseen syyhyn. Ei ilma laajene vettä lämmittämällä niinpaljon että paisuntasäiliö pullistuisi. Viittaus kymmenen minuutin ajon jälkeen tapissa olevaan lämpömittariin kertoo veden vähyydestä. Keittämällä vettä riittävästi saadaan höyrynpaine kasvamaan riittävän suureksi säiliön pullistamiseksi. (Höyryllä ne junatkin liikkuivat ennenvanhaan.) No jos kiehuu = lämmöt tapissa --> kansi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä syyllinen.
Katso pulputtaako paisuntasäiliössä koneen käydessä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

vesku kirjoitti:Kaikkihan on mahdollista myös teoria ilman lämmöstä sulavaan muoviin jne..., myös itsepetos, usko TT|:n tuossa aiemmin viittaamaan todennäköiseen syyhyn. Ei ilma laajene vettä lämmittämällä niinpaljon että paisuntasäiliö pullistuisi. Viittaus kymmenen minuutin ajon jälkeen tapissa olevaan lämpömittariin kertoo veden vähyydestä. Keittämällä vettä riittävästi saadaan höyrynpaine kasvamaan riittävän suureksi säiliön pullistamiseksi. (Höyryllä ne junatkin liikkuivat ennenvanhaan.) No jos kiehuu = lämmöt tapissa --> kansi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä syyllinen.
Katso pulputtaako paisuntasäiliössä koneen käydessä.
Se pönttö ei siis sulanut, en mä niin sanonut. Mutta kun siinä on sellaisia prässättyjä pokkauksia, eli se pääliosa on muotoiltu sillä tavala kulmikkaaksi, niin se paine puhalsi ne pokkaukset ulos, sitä yritin sanoa vertaamalla pallokalaan.

Ja kuten mä tuolla aiemmin selitin, että oli reissussa vanha säiliö alkanut vuotaa, eikä ollut muistanut/ehtinyt ilmata vaihdon jälkeen, oli siellä aivan saletisti todella paljon liikaa ilmaa. Ja saadaan aikaan tapahtumaketju: ilmaa säiliössä -> vesi ei kierrä -> vesi ei jäähdy -> vesi kiehuu -> vedestä vapautuu vielä lisää ilmaa -> paine kasvaa jne.

Mä olen tässä vaiheessa vielä ihan mielelläni sitä mieltä, että omaa hölmöyttäni tuo tapahtui ja säiliö petti ja siksi en vielä ensimmäisenä lähtisi kantta syyttämään. Mutta täytyy sinnekin kurkata varmuuden vuoksi, kunhan saan eka tuon pöntön vaihdettua.

Varmaan viikonlopulla pääsen ihmettelemään asiaa, toivon mukaa olen oikeassa, eikä kannen kanssa tarvitse alkaa ihmettelemään...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Mä jo säikähdin että uus säiliö olis heti porsinut heikkouttaan :o Ihme että vesiletkut ei ole antautunut? Älä heitä sitä uutta/vanhaa säiliöö pois vaan jos pystyt niin tipauta se mulle tai sitten voin myös tulla joku päivä hakemaan kun ajelin siellä suunnalla, täytyy vähän tutkia sitä.
Kiinnostais tietää mistä ja miten ne Beretan tarvike säiliöt hajoaa ja minkä valmistajan tekemiä ne on? Noi mitä olen saksasta ostanut on kyllä jo useammassa autossa kestänyt ainakin toista vuotta ilman tuskaa...? :roll:
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Sinky »

http://www.benplace.com/vw_expansion_tank.htm

Pari kiinnostavaa turvotus kuvaa :)

oisko tollasesta kyse?
Home is where you park it.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Julman näköisiä :roll: :shock:
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Sinky kirjoitti:http://www.benplace.com/vw_expansion_tank.htm

Pari kiinnostavaa turvotus kuvaa :)

oisko tollasesta kyse?
Ei se päältäpäin näyttänyt ihan noin karulta, nuohan näyttää siltä kuin se muovi olisi ihan venynyt, kun näyttää ohentuneelta vikassa kuvassa. Mutta en ole vielä irrottanut, joten kovin tarkkaan en ole tutkinut.

Mä otan se viikonloppuna irti ja katson tarkemmin, laitan sitten kuvan. Siis olettaen, että kusti on polkenut mulle Vaasasta uuden pöntön.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Nonni. Pönttö irroitettu, ja näytti tältä ehjään verrattuna:

Kuva
Kuva

Sen verran oli tyhjää systeemissä, ettei tarvinnut pahemmin edes nesteitä liruttaa ulos, eikä letkuja sulkea, kunhan irroitti pöntön kiinnikkeistään ja käänsi letkut ylös, niin ei tulvinut. Yläletkun sai irti kuivana irroittamatta pönttöä. Kyllä siellä oli ihan helvetisti liikaa ilmaa.

Huomenissa sitten valoisaan aikaan ilmaamaan, sitten voi alkaa tutkia tuleeko sinne ylimääräistä ilmaa jostain.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

:shock: :shock: :shock: :shock:
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

110 kilsaa takana. En muista koska olisi näin tarkkaan tullut ajon aikana mittaristoa vilkuiltua... :D

Loppumatkasta alkoi jo usko riittää, ja uskalsin laittaa radiosta rokkia vähän kovemmalle.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin