VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kuva

Tervehdys kaikille.

Nyt kun foorumin avustuksella on tuo, "isin punainen patuauto" kuten poikani 2v10kk sanoisi, pelastettu Helsingin Itäkeskuksen yöstä, on lienee syytä ihan tämmöinen lyhyt esittelykin siitä tehdä. Kuvassa auto onkin osuvasti pukeilla, eli nyt viikonlopun aikana tuli suoritettua kytkinremontti, kytkin kun oli pentele alkanut välillä luistaa. Lopulta vika taisi ollaa vuotavassa stefassa, kytkinkopan sisäpinta oli vallan öljyinen, itse levy oli hyväkuntoinen, mutta tuli hankittua uudet osat varman päälle, niin meni sinne stefan lisäksi uusi levy ja paineasetelma, sekä painelaakeri. Samalla tuli nyhdettyä pari katkennutta vetoakselin pulttia laatikosta, ja korvattua ne uusilla.

Myös moottorin ja laatikon välillä on nyt kolme pulttia enemmän kuin ennen, aiemmin ne olivat yhdessä vain startin kahdella pultilla + kahdella muulla. Noista kolmesta uupuvasta yksi putosi päälle jostain kun pohjapeltejä alettiin irrotamaan, ja toinen löytyi pohjapellin päältä öljyisen mudan seasta. Jokunen uusi ruuvi tuli lisättyä myös suojapelteihin, joten nyt pitäisi olla auton jopa paremmin kasassa kuin ennen remonttia.

Asensinpa vielä näppärävä poikana uuden antennin ja yhden puuttuvan puskurin päänkin, joten nyt kelpaa taas ajella.

DPVaarilta haetuille rampeille ei lopulta tullut käyttöä tässä hommassa, kun päädyttiin siihen, että on helpompi hommailla kun ei ole renkaat tiellä, ja kun tuli tuo farmitunkki ostettua, ihastuin siihen siellä Itä-Helsingin illassa kun T3Syncro nosti tölkin melkein kyljelleen parilla käden liikkeellä. :D


Niin juu, itse autosta:

1988 Caravelle C, 1.6td (JX), 4-vaihteinen laatikko, 2WD, alunperin henkilöauto, nyt pakettiauto, ajettu 164tkm

Auto on alunperin Orimattilan VPK:n uutena hankkima miehistöauto, muutaman vuoden ikäisenä se siirtyi Artjärven VPK:lle, josta sen osti eräs lahtelainen sähköasentaja työautoksi muistaakseni 2009. Heinäkuun viimeisenä päivänä tänä vuonna se siirtyi minun omistukseeni. Tuo edellinen omistaja poisti penkit ja muutti auton pakettiautoksi. Massaa löytyi riittävästi rekisteriotteesta, joten nopeuskilpi tuli persuksiin. Ihan hyvä toisaalta, ei sitä varmaan riittävän hiljaa osaisi ajaa, jos saisi satasta laillisesti ajaa...

Joku päivä saattaisin saada aikaiseksi lisättyä vaikka pari ihan "tasaisella" otettua kuvaakin, nyt ei tuossa kohtaa mahtunut kuvaamaan tarpeeksi kaukaa muuta kuin takaa päin, enkä rempan jälkeen enää muistanut.
Viimeksi muokannut DJSigma, 10.04.2014 19:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Tuo sinun kulkineesihan on ihan tästä samasta kylästä lähtöisin jossa majailen ;) Ole varovainen tuon farmitunkin kanssa, jos auton alle menet!!!
Eiköhän tässä vielä "törmäillä". Ja tervetuloa Foorumille.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TerVWetuloa näin virallisestikkin.

Hyvä että saatiin taas yksi takavetoinenkin esille, ettei mene foorumi ihan Syncrojen valtakunnaksi.
Minulla olisi muuten saattanut olla Tölkkifoorumi.fi takalasitarrakin jossain, kun vaan olisin muistanut etsiä sen ennen Itikseen lähtöä. No sellaisen saa kyllä myöhemminkin...
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

DehlerProfivaari kirjoitti:Tuo sinun kulkineesihan on ihan tästä samasta kylästä lähtöisin jossa majailen ;) Ole varovainen tuon farmitunkin kanssa, jos auton alle menet!!!
Eiköhän tässä vielä "törmäillä". Ja tervetuloa Foorumille.
Kyllä mä sitä vähän kattelin, varsinkin kun tuollain sivuttain koukunvarresta nostin. Oli siinä paino laskettuna pukeille, tunkki oli sitten apuna siinä, ja varmuuden vuoksi olin pari rengasta pinonnut pukkien eteen molemmin puolin autoa, jos sattuu putoamaan pukeiltakin jotenkin.

Varsinkin ilman renkaita kiinni en olisi tuolla alla uskaltanut hommailla pelkän tunkin varassa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kuva

Kännykästäpä löytyi ihan ostopäivänä otettu kuva, se olikin 30.7. kun tuon ostin. Kuvassa näkyy vasen etukulma vähän kurtussa, siihen sain nyt viimein laitettua uuden puskurinpään kun siihen oikein katsastusmies kiinnitti huomiota. Edellisen omistajan mukaan viime talvena se vasemmalta tullut Audi sai "vähän" isomman lommon... ;)

Kaiken kaikkiaan auto on aika orkkiskunnossa, mitä nyt kahden eri vpk:n jättämiä jälkiä siellä sun täällä, ensimmäinen lafka repi teipit pois ja jätti siis tummemmat kohdat maalipintaan kirjaimista, jälkimmänen puolestaan suosi ylimaalausta, joten autossa on erinäisiä tummempia nelikulmioita siellä täällä.

Tuohon puskurin vasempaan etupintaan voisin tuollaisen kumilistan huolia, jos jollain ylimääräinen jostain löytyy sopuhintaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitää kurkata olisiko noita tallessa. Omasta takatuupparistani otin ne pois aikanaan kun asensin nautaraudan keulaan ja tuskin laitan niitä enää takaisin, vaikka löytäisinkin ne jostain.

Jos meinaat autoa maalata, niin harkitse puskurien maalaamista auton värisiksi.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

No saas nähä sen maalauksen kanssa.

Suurin syy miksi auto on tällä puolella, eikä "projektit"-puolella, on se, että tän on tarkoitus olla käyttis eikä projekti, eli hyväksytään auto sellaisena kuin se on, pidetään se vaan ajokunnossa. Kun en muuten ole mikään autoharrastaja koskaan ollut, niin tuo tekniikkapuolikin on suht uutta asiaa mulle. Viikonlopun kytkinremppa oli ensimmäinen laatuaan ikinä, enkä muutenkaan mitään pyyhkijänmoottorin irroitusta vaativampaa ole koskaan tehnyt, mitä nyt apuna olin joskus kun faija vaihtoi laatikon mun Micraan. Toki tässäkin oli nyt faija apuna, en mä yksin olisi selvinnytkään kaikesta laatikon nostelusta.

On mulla ollut vähän mielessä, että jos joskus saumoja vähän puhaltaisi puhtaaksi, niin sitten maalailisi vähän sinne tänne uutta väriä. Ja kun tuo nyt paloauto on ollut, niin vähän olen miettinyt, että josko jotain valkoista tehostetta tuohon laittelisi, niin ehkäpä ne puskurit voisikin vetää valkoisiksi. Kun on jotenkin törkeän hienon näköinen esim. se yksi saksalainen pyöreälamppuinen palotölkki tuolla "erikoisissa myytävissä"...

Noh, antaa talven tulla ja mennä ensin, katotaan sitten ensi kesänä mitä jaksaa tehdä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Melkeinpä otan takatuupparista mielummin vaihdelaatikon irti kuin vaihdan pyyhkijöiden moottorin, vaikka ei sekään kuulemma ole mahdoton homma ;)
Lämppärin moottori on varmaan työläin vaihdettava.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Niin no, kaikissa autoissa ei tarvitse irrottaa kojelautaa lämppärin puhaltimen ja pyyhkijänmoottorin vaihdon takia... :roll:

Mä kun olen aiemmin ajellut vain sekalaisilla pikkuautoilla, niissä on muutenkin kaikki tekniikka vähän eri päässä autoa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tuohan vaikuttaa ihan loistavalta aihiolta, äkkiä näyttäs että pystysaumatkin olis ihan kohtuu siistit 8-)

ps.
Ihan OT:na kaikille muillekkin offi/farmitunkin omistajille kun nostatte autoa ilmaan niin älkää koskaan jättäkö autoa tunkin varaan niin että joku ei pidä nostovivusta kiinni tai sitten se täytyy olla esim.narulla ns.lukittu varteen. Ei ole yks eikä kaksi kertaa kun tunkin vipu on yläasennosta pudonnut alas ja sen jälkeen tunkki alkaa laskeutumaan itekseen melko nopeesti alas. 8-)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kuminen pressun kiinnike on näppärä varmistin, kiitos Eicalle kun vihjaisi asiasta aikanaan.
Tuo yläpään punainen "kiinnike" estää nostamisen auton omista tunkin "korvakkeista", eli sen kun ottaa irti, niin sillä saa tarvittaessa nostettua takapään "korvakkeista". Rikoin sillä omastani yhden lisävalon lasinkin, kun nostin ensimmäisen kerran autoa etupuskurista.
Se on muutenkin turha, ellei tarvitse tunkkia taljan / vinssin korvikkeena.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Parissa saumassa olisi pientä rapsuttelemista, ja parissa ikkunanlaidassa myös, muttei mitään pahaa.

Juu, en mä sitä pelkälle tunkille tosiaan uskaltaisi jättääkään, paitsi renkaat saatan tempaista vaihtoon pelkällä tunkilla. Ja tuo nyt on ihan uusi tunkki, niin se klipsi siinä varressa vielä pitää sen varren ylhäällä, varmaan ajan kanssa se siitä löystyy ja irtoaa. Täytyy kehittää siihen joku patentti. On mulla tossa nostoasennossa se tunkki, eli ei kai sen oikeasti kuuluisi alkaa putoamaan, vaikka nostovipu putoaisi alas, mutta toisaalta en mä sitä silti halua testata... ;)

Tjaa, nyt alkaisi olla aika keksiä ratkaisu kylmänä tapahtuvaan kitinään. Mitäs kaikkea pitää purkaa, että pääsee vaihtamaan kampiakseli-vesipumppu -hihnan, tai säätämään sitä jotenkin? Ja mistäs noista hihnoista oikein näkee sen pituuden? Mulla on joku "varahihna" tuolla konetilassa jemmassa, mutta se näyttää ihan erikokoiselta kuin muut hihnat, mutta en saa siitä mitää mittaa irti?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Et ole ainoa, joka tuon kanssa tuskailee.

Kampiakseli - vesipumppu hihnan vaihto tapahtuu poistamalla ensin vesipumppu - laturi hihna, sitten avaat ne kolme kuusiokolokannalla olevaa pulttia vesipumpun hihnapyörästä.
Hihnapyörän "lautasien" välissä on ohuita säätölevyjä ja loput niistä toivottavasti ulomman lautasen ja pulttien kantojen välillä. Hihnaa kiristetään poistamalla säätölevyjä ja löysätään lisäämällä niitä.
Hommaa helpottaa jos sattuu olemaan pari M8 pinnapulttia, joiden avulla kokoaa ja purkaa paketin, eli kun ekan pultin poistaa, niin tilalle lyhyt pinnapultti, samoin toisen pultin kanssa. Siten saa säätölevyt ja lautasen menemään paikalleen ja pultin reiät osumaan kohdalleen.
Vesipumpun hihnapyörän paikallaan pitämiseen on olemassa kuulemma ihan VW-työkalu, mutta se on helppo tehdä lattaraudasta, johon poraa päähän M8 kuusiokolokannan mentävän reiän ja taivuttaa latan niin, että se on muodoltaan kuin se ulompi lautanen. Kiristettävä tai löysättävä pultti aina reikään ja latta tuetaan toisen pultin kantaan.

Toinen vaihtoehto on muutta se toimimaan yhdellä hihnalla, kuten uudemmissa Tölkeissä. Vaatii hihnapyörien vaihtamista. Eikka ainakin mainitsi jossain välissä, että hänellä olisi niitä ollut jouten, joten kannattaa ottaa yhteyttä...
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Punainen pakuauto oli tänään sitä mieltä, että Lahden Renkomäen ABC:n parkkipaikalle on hyvä tyhjentää ylimääräiset jäähdytysnesteet. Höyry nousi ja lirinä kävi. Ilmeisesti anturin tiiviste antoi periksi, jostain siitä paineastian päältä suihkusi nesteet ylös, kun kantta raotin. Olinkin jo aiemmin siihen mahdollisen jäähdytysnesteen haihtumisvian paikallistanut, en vain ehtinyt tehdä asialle mitään. Uusi anturi hankittu parin sadan metrin päästä Motonetistä, oli ihan eri näköinen, mutta kai se sopii. Ja toivon mukaan oli syyllinen.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onneksi teki temppunsa tuollaisessa paikassa, jossa auto voi hetken olla ja varaosatkin löytyi noin läheltä.
Tuliko kuntoon anturin vaihdolla?

Hot Cars

Paisuntasäiliö T-2
Til.nro € Hinta Tuote
162511 19.80 Kpl Paisuntasäiliö T-2

Kuva
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

En mä sitä vielä vaihtanut, kotiin oli kaksi kilsaa, niin ajelin Motonetin kautta kotiin, oli perheen päivällinen kyydissä. Ja sitten tuli pimeä. :roll:

Nyt tuolla sataa lunta ja tuulee, eikä tänään tarvi lähteä mihinkään, niin saattaapi venyä huomiseen vaihto.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

DJSigma kirjoitti:oli perheen päivällinen kyydissä.
Saitko siis tölkitettyä jäniksen, vai jotain isompaa einestä? ;) :lol:
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

En tiiä mistä ne einespihvit hesen burgereiden väliin tehdään, joten saattoipa siellä jänistäkin olla. Tai no tuskin, riista taitaisi olla liian arvokasta. ;)

Tossa syyspimeillä mä jonkun kyllä linnun työmatkalla lahtasin, pelästyin kyllä kerrassaan paljon kun jysähti tuulilasiin pelkääjän puolelle. Joku vähän isompi se oli, tömähdys samaa luokkaa kuin joskus aiemmin kun kyyhkyseen osuin.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Hmm. Vaihdoin anturin, ja meinasin alkaa täyttämään nesteitä, niin täyttösäiliö olikin korkin puoleen väliin asti täynnä. Painesäiliö myös täynnä. Päättelin, että siellä on ilmaa jossain joku tasku, joka estää sen tasaantumisen, mutta kun yritin korjausoppaan ohjeiden mukaan ilmata, niin mitään apua siitä ei ollut. Kaasuttelulla sain ilmausreiästä tulemaan nestettä ulos, mutta ei ne pöntöt mihinkään tasaantuneet, painesäiliöstä nousi vain höyry korkin aukosta.

Mitäs nyt, tukos jossain?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tulin koputtamaan puuta.

Pari tonnia tai jotain ajeltu taas, ja tuli tehtyä tilannekatsausta vähäsen.

Vetareissa kiinni ja kireällä edelleen 12 pulttia, kuten kuuluukin, ja kytkin pitää.
Jäähdytysnesteitä ei ole kadonnut viime aikoina, ja koppikin lämpenee.

Jotain on nyt vialla, koska molemmat korjaukset ovat siis onnistuneet, ja auto toimii kuten pitääkin. :D

No öljyä se syö vielä, ja hihnat kitisee. Joku on sammuttanut valot ja lämmityksen tuolta ulkoa, ei ole oikein liiennyt intoa lähteä roplaamaan autoa.

Talvinakit sain alle, ja siihen perään tulikasteen takavedon talviominaisuuksista, kun oli eräänä iltana sateisen päivän jäljiltä lämpötila laskenut pakkasen puolelle...

Onkos nuo muuten ihan kurantit nuo mun talvikiekkojen vanteet, kun se keskiaukko on jotain ~5 milliä pyörän keskiötä isompi, eli pultteja laittaessa joutui vähän ihmettelemään, että mitä tehdä kun samaan aikaan pitäisi kannatella rengasta ilmassa ja kiertää pulttia reikään? Kai nuo volkkarin vanteet kuitenkin oli, kun oli ne nystyrät joilla kapselit saadaan kiinni. Kesäpyörissä oli sellaiset kukanmuotoiden reiät, ne istui juuri sopivasti.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin