7H/T5 California -05

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Tervehdys vaan forumilaisille. Ensimmäinen kesä kurvailtu itselle toisella T5 Californialla, joten tämä lienee oikea paikka pienelle tarinoinnille.
mIMGE7656.JPG
Ajokauden 2021 viimeinen reissu

Vaikka ulkoisesti ja teknisesti kyseessä on aimo annos VW Nutzfahrzeug ”hyötyajoneuvoa”, niin ohjaamo on Multivanin ja ”se juttu” piilee tehtaan alkuperäisessä 4-paikkaisessa retkeilyautovarustuksessa; ”pop-top” telttakatto vuoteella, kaasuliesi, tiskiallas (raikas- ja harmaavesisäiliöt), pieni sähkökäyttöinen jääkaappi, muut kaapistot sekä lämpölasit ym.

Itselle siis jo toinen T5 California, harjoituskierroksesta tulossa varmaankin erillinen viesti myöhemmin. Ennen tämän yksilön löytymistä tarkoituksena oli hommata uusintapainokseksi kasvojenkohotuksessa käynyt yksilö ja kevättalvella tuli varsin tiiviisti seurattua Keski-Euroopan tarjontaa. Huhtikuun puolivälissä sitten oli bingo lähellä: T5GP, jossa 132kW CFCA biTDi:n perisynti oli korjattu tehdasuudella moottorilla, sekä auto muutenkin erinomaisilla spekseillä (mm. bi-xenonit). Pikainen soitto välittäjälle sekä iso pyörä pyörimään, mutta pian Saksasta kuului huonoja uutisia: auto juuri myyty. Toisen selvittelemämme yksilön kohdalla olisin voinut vielä juuri ja juuri kärsiä xenoneiden puutteesta, mutta moottorin öljynkulutusremontti osoittautui jollain pienemmällä korjaamolla ”perinteisin” menetelmin suoritetuksi kunnostukseksi. Varmaankin tai ainakin kenties ihan toimiva ratkaisu, mutta ei ”epävirallisena” oikein istu tuon hintaluokan autoon. Ei jatkoon.

Noin kahta viikkoa myöhemmin kohdalle osuikin sitten tämän auton myynti-ilmoitus. Parille kaverille tuli siinä kohtaa heitettyä linkki saatesanoilla ”tuo menee äkkiä” sen kummemmin asiaa vielä ajattelematta. No yllättävän äkkiä se oma autokuume otti lisää kierroksia ja katse kääntyikin Saksan facelifteistä juuri tähän yksilöön, joten soittoa myyjälle, samalle illalle junalippu veljen luo sohvasurffaamaan sekä seuraavana aamuna autokaupoille ja maitojunan sijasta Volkkarilla paluumatkalle.
mIMG3179.JPG
Lähtökohta

Hieman erikoisesti auton mukana tuli kahdet eri kesärenkaat – kummatkin VW:n alkuperäisillä aluvanteilla – joista luonnollisesti ne tuumaa suuremmat täytyi heti ensitöiksi pyöräyttää alle. Varaosanumero paljasti kyseessä olevan 5-pyttyisen Touaregin 17-tuumainen ”Suez”.

Aiemmista autoista oppineena vähänkin suuremmat muutokset olisi paras hoitaa mahdollisimman pian ”samaan konkurssiin”. Tämän auton kohdalla se tarkoitti alustasarjaa sekä vanteita.

Alustasarjaksi valikoitui kalleimman ja halvimman välimaastoon osunut AP – osittain keväällä olleen ”cash back” kampanjan siivittämänä, mutta vaakakupissa painoi toki emomerkki KW:n tunnettavuus. Ensimmäisen myyjän kautta toimitusaika olisi venähtänyt jopa kahdeksaan viikkoon, joten sieltä palautettiin rahat ihan mukisematta, kun toiselta toimijalta sarja löytyi hyllystä. Ainakin takaiskarit (Meyle) autoon oltiin uusittu muutama kymppi aiemmin, mutta takajousien statuksesta kertonee hyvin se, että keulaa madallettiin noin viitisen senttiä, mutta perää tipputettiin vain sentti vaateriin sekä Tüv-lappujen minimiin saattamiseksi.

Yhdellä brittifoorumilla joku koitti viisastella, ettei auto ole muka enää vaaterissa. Täytynee tarkistaa vatupassilla, mutta ainakaan yhden kesän perusteella ei ole häiritsevissä määrin.

Alustajumpan yhteydessä vaihtui rengassarjakin. Kun jo lähtöjään toinen vannesarjoista oli Touaregista, niin niiden tarjontaa tuli tutkittua muutenkin; 19-tuumaisten tarjonta vain tahtoo painottua enemmän 5x130-jakoisiin kuin 5-sylinteristen 5x120-jakoon. Lopulta kaverin vinkistä mieluisa OEM-vanne löytyi Amarokista ja kantaa mallinimeä ”Cantera”.
madallus.jpg
Ennen/jälkeen

TEKNIIKKA

Moottori:
AXE, vakio kakspuolikas 5-sylinterinen 174-kaakkinen pumpedüse, (plussana ilman DPF:ää, mutta samalla miinuksena keltainen Euro3-plakaatiti, jolla ei sitten läheskään joka paikkaan Euroopassa tule pääsemään…)

Voimansiirto: Vajaaveto ja 6-vaihteinen manuaaliaski

Menohaluja hillitsee 2507 kilogramman omamassa.

ALUSTA

Jouset/iskarit: AP:n coil-overit.

Vanteet: Volkkarin 19” OEM ”Cantera” Amarokista, 8x19 ET43, 235/45-kumeilla, talviseisontapyörinä 17” ”Suez” Touaregista 235/55 Hakkis R:illä (lähinnä jos tulisi jotain pakottavaa siirtoajoa).

Jarrut: Facelift T5:n 2-mäntäiset etujarrusatulat odottaa siistimistä sekä asennusta, näiden myötä 340mm jarrulevyt alkuperäisten 308-millisten tilalle (periaatteessa varustekoodi 2E3 -> 2E4).

SÄHKÖT

Päiväajovalot: Toisesta sumuvalosta oli sopivasti lasi rikki, joten niiden runkoja hyödyntäen yleismalliset pyöreät LED-päiväajovalot puskurin orkkispaikoille. Tämä projekti tuli aloitettua jo ennen lomareissua, mutta VCDS:llä suoritetun tutkimuksen perusteella näissä vanhuksissahan ei sumuvalot vaihdukaan huomiovaloiksi pelkästään rasti ruutuun tyyppisesti (maa-asetus), joten homman loppuunsaattaminen jäi talveksi.
Sittemmin saadun vinkin myötä paikallistin valokatkaisijalta erillisen TFL-pinnin, jonne tulee virta sytytysvirtojen ollessa kytkettynä, ja katkeaa valokytkin parkki- tai ajovaloasennossa.
Tämä helpottaa johdotusurakkaa aivan huomattavasti, kun sumuvalojen valkokeltaisen +-karvan siirsi liittimellä pinnistä 8 pinniin 3, niin enää tarvii valita katkaiseeko alkuperäiset johdon puskurin sisältä ja liittää niihin sopivammat liittimet, vai koittaako etsiä vastakappaleen tuollaiselle HB3-pistokkeelle

Audiopäivitys: Alkuperäinen äänentoisto oli mallia ihan onneton ja vasemmanpuoleinen midbasso rätisikin (jumissa), joten erillissarjaksi on hankittuna Blamin Live ja sitä ruokkimaan DLS:n 4-kanavainen vahvistin. Hieman heräteostoksena käsiin kulkeutui Blamin 10-tuumainen aktiivisubwoofer, joka täytyisi mahduttaa apukuskin penkin alle. Ostohetkellä autossa ollut Kenwoodin 2-din navisoitin – varmaan aikoinaan huipputuote, mutta auttamatta vanhentut – vaihtui loppukesästä Pioneerin aikaviivein sekä jakosuotimin varustettuun grammariin.

Californiassa (ainakin itsellä ollut molemmissa) kaksi ”hupiakkua”, joten hifeille vedän virrat starttiakulta, vaikka toinen hupiakuista olisikin todella sopivasti kuskin penkin alla. Eipähän mene tuon camper-osan sähköjärjestelmä ainakaan sekaisin ja leiriytymisen aikana voi sitten tarvittaessa käyttää muita audiolähteitä, joten silläkään ei riskeeraa käynnistysakun tyhjentymistä.

Parkkitutkien korjailua: Taakse tuli jo aikaisemmin hommattua sekä vaihdatettua koko kierros tutkia parista vikakoodista johtuen, mutta silti yksi jäi ”pimeäksi”. Sen johtosarjan tarkistus/korjaus sekä taaemman summerin vaihto on vielä työlistalla. Edestäkin antoi vikakoodia kahdesta tutkasta, mutta se tuli uusilla/toisilla antureilla kuntoon,

ULKOKUORI

Kori: LD7U ”Offroadgrau” (sentään joku väri eikä vain se työpakun valkoinen)
Ensimmäisiä toimenpiteitä oli poistaa takaluukun tökeröt, vaikkakin alkuperäiset TDI-kirjaimet, samoin vaihtaa rekisterikilvenvaloiksi led-moduulit sekä vilkkupolttimoiksi ”lepotilassa” vähemmän oranssit Osramin Diademit.
B-pilarit kerkesin teippaamaan mustiksi jo kertaalleen muotoonleikattua sarjaa hyödyntäen, mutta en ollut tyytyväinen lopputulokseen (ts. omaan kädenjälkeen). Uusintaa varten odottamassa pätkä 3M:n bulkki-tarraa paikallisesta auto-/mainosteippaamosta.

Etuovien vaimennus: Tämä oli seisontakauden ensimmäinen varsinainen projekti: ulkopeltiin Silent Coat 2mm alumiinivahvisteinen butyylimatto + StP AeroFlex 6, sisäpelti (suurimmilta osittain) StP Black Silver (1.8mm).
XSHR1990.JPG
Ovien evoluutiota

Lisävarustelua: Pyöräteline oli myös pakollisten hankintojen listalla. Alkuperäisen telineen hinnasta ja saatavuusongelmista johtuen tähänkin tuli samanlainen Fiamman teline kuin oli jo edellisessäkin.

SISUSTA
Rattiswap: Edellisen nahkapäällysteiseen MF-rattiin verrattuna tämä halppisversio paitsi tuntuu, niin myös näyttää kohtuu kauhealta. Ensimmäiseksi ehdokkaaksi hankin B8 Passatin monitoimiohjauspyörän – ulkoisesti varsin samankaltainen kuin T5.1:n nahkaratti ja kaverilla oli tällaiseen tyyny jemmassa. Tässä vain miinuksena uudemman sukupolven MFL-toimintojen todennäköinen yhteensopimattomuus vanhempien sähköjen kanssa (nykyinen ohjainlaite tuskin tukisi sitä vanhaakaan monitoimirattia). Lisäksi ratti on automaatista, joten vaihteenvalitsimista ei olisi mitään hyötyä. Näin ollen tuli hommattua myös 6R Polon nahkainen ohjauspyörä ilman nappuloita, joka puolestaan tarvitsisi uuden tyynyn.
Niin tai näin, henkisesti valmistautunut hankkimaan uuden spiraalikaapelin, jos/kun tyynyn liitin ei sovi. Vinkit/kommentit T5:een suorituista ratti-swapeista tervetulleita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Se ensimmäinen T5 Californiani: oma T5-kuume oli jo muutaman vuoden ollut hieman on/off-tyyppinen ja erityisesti nosti yleensä päätään työautojen hytissä. Pitkään kuumeen sai laskemaan ihan vain tarkistamalla näiden matkailumallien arvostusta (tai ainakin rahallista arvoa) Saksassa, mutta loppuvuodesta 2019 tilanne alkoi olla sellainen ”nyt tai ei koskaan”.

Hyvän tovin yksi kotimaahan kilvitetty Multivan, jota ei oltu pilattu ”läpijuostavuudella”, keikkui listoilla, mutta jotenkin se altaan oikeasti syvä pää vaan houkutti ja California oli saatava. Jonkin aikaa tuli seurattua Keski-Euroopan markkinatarjontaa ja huomattua kiertonopeuden olevan sangen ripeää.

Lukuisia autoja Suomeen auttanut kontakti löytyi tiedusteluja hoitamaan ja hänen toimestaan ainakin yksi pirssi tuli hylättyä ihan ensitietojen perusteellakin. No tämän auton ilmestyttyä listoille saman kontaktin kautta lisätietoja sekä -kuvia, varausmaksu menemään, lennot Müncheniin sekä Finnlinesilta uudenvuoden meriseikkailu – varsinkin, kun autoon oli sopivasti/poikkeuksellisesti kahdet renkaatkin.

Entisellä paikallisella työkaverilla oli sopivasti välipäivinä myös vapaata ja hän lupautui kuskiksi sekä tulkiksi, joten senkin suhteen homma vaikutti lupaavalta.

Vaikka tiedossa olikin, ettei kyseessä todellakaan olisi mikään uusi auto, vaan 15-vuotias pari satkua maailmaa nähnyt, niin kuvien sekä ennakkotietojen perusteella olisi silti odottanut hieman parempaa; mm. katossa hieman kuppaa, mikä ei erottunut kuvissa (alumiinikaton sekä teräsrungon aiheuttaman galvaanisen parin kohtuu yleinen ongelma).

Tyhjällä tankille koeajolle: erikoinen ”tsupsutus” (osoittautui myöhemmin tyyppiviaksi ts. vuotava kierolaippainen pakosarja), vinkuminen kierroksilla (ahtovuoto), outo ”jollotus” (etupyöränlaakeri)… ei sittenkään mikään helmi. Välipäivistä johtuen kilpikonttorilla poikkeusaukiolot sekä aikataulupaine – lyömätön yhdistelmä. Kotimatkaakin oli vain Nürnbergin kupeesta Travemündeen – eli käytännössä koko Saksan halki… Finnlines vai Finnarir, ei mitenkään helppo päätös, mutta tehtävä se vain oli. Ja kiitoksena sitten vikatila autobaanalla noin 200km ajon jälkeen. Oispa ollut oma VCDS jo tässä kohtaa…

Eli kaiken kaikkiaan hyvinkin erilainen hakureissu kuin aiempi Audin nouto merkkiliikkeestä Hampurin kupeesta, mutta kaikesta huolimatta ajoissa perille ja suoraan konttorille, jossa rekisteröintikatsastus ei enää onneksi tuottanut uusia pet…yllätyksiä.

ex-01-siirtolaput1.jpg
Teipillä ja rakkaudella...

ex-01-siirtolaput2.JPG
Siirtotarroilla tulikin lähinnä siirryttyä korjaamolle ja takaisin

Työreissuista johtuen pakosarjan ja ahtoletkujen vaihto piti ulkoistaa. Vaikkei ihan tarkkaan ollut tietoa oliko vikakoodi (ja -tila) pelkästään ahtovuodosta johtuva, niin Saksan kontakti sai autoliikkeen lähettämään ”tehdaskunnostetun” vaihtoturbon. Tarvikepakosarjan kanssa tuli tietenkin siinäkin pientä istuvuusongelmaa (turbo otti kiinni lohkoon), joten lopulta alkuperäisen sarjan laippa vain sipaistiin suoraksi ja saatiin pitämään uudella tiivisteellä.

Myöhemmin selvisi myös, että kumpikin ”mukavuus-” tai ”hupiakuista” oli kaputt eikä ottanut varausta vastaan. Niiden hankinnan jälkeen jäljelle jäi lähinnä pienempiä pisteosia: takaturvavöiden lukot (muovikuoret puuttui), maasähköpistoke (kansi rikki), markiisikiskojen päihin listat (irronneet & kadonneet), ym., ym. ja siistin ilmettä ylipäätään sen mitä pienellä vaivalla ja/tai ykköskympeillä pystyi tekemään.

ex-04-vkpussit.jpg
Pientä näpertelyä

Pienenä onnenkantamoisena mainittakoon myös kotimaiselta purkaamolta löytynyt juuri oikeanlainen (sähköisesti koria vasten taittuva) ja -värinen (Ravennablau) sivupeili oikealle, sillä autossa oli jostain syystä ”jollain sinisellä” maalattu faceliftin tarvikepeili.

ex-04-peilit.jpg
Tällä forumilla kai tunnistettaisiin ero?

Alkuvaikeuksista huolimatta - tai niistä selvittyä - ensimmäinen Californiakin osoittautui hyvinkin ”soivaksi peliksi”, kun sillä vihdoin pääsi liikkumaan. Veropäätöstä piti odotella kolmisen kuukautta ja kilvityksestä maksaa reilut kolmisen tonnia.

ex-04-huhtikuu2020.jpg
Ajokauden avaus - katon avaus vasta toisaalla myöhemmin

Ohikulkijoiden kommenteista (onneksi positiivisista) päätellen tällainen pop top on ilmeisen harvinainen näky tässä maassa. Tokihan siitä on pitkälti kiittäminen autoveropolitiikkaa erityisesti taikasanan ”käytävämitta” osalta.

Kesällä 2020 kävin varsin monen muun suomalaisen tavoin Nordkapissa kääntymässä.

ex-07-nordkapp.jpg
Automatkailua kohtuu pohjoisessa

Reissulla tuli kenties taitettua hieman turhankin pitkiä siirtymiä ja kerrytettyä turnausväsymystä, mutta varsinkin korin ”pientä laittoa” mietitytti; upottaako isosti lisää euroja vai mitä tehdä. Päätin kokeilla kuinka markkinatalous asian ratkaisisi ja koronan kiihdyttämän retkeilyautojen kysynnän siivittämänä ensimmäinen California-kierros jäi karkeasti yhteen kauteen ja kilometreinä kymppitonniin. Myytäessä elokuussa 2020 mittarissa reilu 225tkm ja katsastustietojen perusteella uusi omistaja oli kelannut seuraavan kymppitonnin kasaan saman vuoden joulukuuhun mennessä sekä viimeisimmällä leimalla lokakuussa 2021 mittarissa näytti olleen jo 252tkm, joten ilmeisen hyvin on matka jatkunut ja yhteiselo sujunut.

ex-08-myynti.jpg
Myyntikuvitusta

ex-08-sisätilat.jpg
Nykyisen sisätilat lähes 1:1 tämän ensimmäisen kanssa

Vähän venähti nämä ekat postaukset, mutta toivottavasti edes joku jaksoi lukea (ja mieluiten vieläpä mielenkiinnolla). Jatkossa varmaankin paljon lyhyempiä päivityksiä – jälleen lähti nimittäin kasa erinäisiä pisteosia tilaukseen tätä nykyistä varten.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 California
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Mahtavaa tekemistä ja hienoja autoja!
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hienoa tietoa, ja hyvä meininki tuntuu olevan. Pistähän lisää tarinaa, kun uuden kanssa tulee lisää reissuja.
Californiaa on tullut säännöllisesti kuolattua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Kiitokset kommentoijille, hienoa ettei mene vallan yksinpuheluksi!

Kaikenlaista pientä tullut hiljalleen puuhailtua ja osia kerääntynyt asennusta odottamaan. Jarrupäivitykseen kaavailemani T5GP:n satulat tuli tilattua ruotsalaiselta purkaamolta ja metreihin nähden ne oli aika ryökäisessä kunnossa - tai sitten vain ihan tavanomaisessa työkonekunnossa.
satulat_e.jpg
Kunnollisen pesun jälkeen kaveri käytti niitä hiekkapuhalluskaapissa. Olisihan nuo ihan hienot orkkiskuosissaankin, mutta tämän kuvan jälkeen ovat saaneet hieman väriä niskaan ja seuraavaksi täytyisi vielä vaihtaa kumi- / tiivistesarja kaiken varalta.
satulat.jpg

Niin ikään aiemmin mainittu rattiswap otti sekin hyvän askeleen eteenpäin. Ensimmäistä tyynyä ebay ei antanut tilata Italiasta sinällään ymmärrettävästi rahtisäännöksiin tms. vedoten. Tämän jälkeen löin vastaavan ostoskoriin varaosahaun kautta, niin eikös seuraavana päivänä purkaamolta tullut rahat takaisin, kun eivät enää löytäneet kyseistä tyynyä :roll: Kolmas kerta toden sanoi... Omasta mielestä ohjaamon ilme nuoreni kummasti - ja reissuautossahan olisi aika olennaista viihtyä myös siinä ratin takana. Kuten taustasotkusta näkee, niin vielä hetki menee ennenkuin täällä ollaan valmiina ajokauteen.
rattiswap.jpg
Purkuosien kuvien perusteella kävi selväksi, että noissa uudemmissa Volkkareissa on tosiaan pienempi liitin airbagissä, joten tilasin kokeeksi hieman samanikäisen 6R Polon spiraalikaapelin kuin mistä tuo rattikin on - sillä erotuksella, että katsoin mahdollista "evo kakkosta" ajatellen monitoimiohjauspyörällisen spiraalikaapelin, niin on sitten riittävästi johtimia, mikäli rattikauko-ohjaimen kytkemiseen löytyisi ratkaisu (näppäinpaneelin sekä ohjainlaitteen saisi kyllä kiinni tähänkin rattiin).
spiraali.jpg

Highline Multivanin mittaristo lienee sellainen graalinmalja lataus- ja öljynpainemittareineen, ettei sellaisesta viitsi tässä kohtaa edes haaveilla. Siispä pientä kasvojenkohotusta tuonnekin - sopivasti oli tarpeen irrottaa mittaristo, jotta pääsee kiinnittämään audioprojektin kaapeleita hieman paremmin. Siitä aiheesta varmaan sitten seuraavassa postauksessa, kunhan tässä pääsee purkamisen sijaan enemmänkin kasaamisen makuun.
mittaristo.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 California
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Viimeisimpiä:

Oikeastaan siitä lähtien, kun ostin kaverilta tuon Pioneerin AVH-X390BT:n erityisesti sen jakosuotimien takia, on sen peruutuskameramahdollisuus hieman poltellut. OEM-henkinen asennus ok, mutta joku langaton kamera erillisellä näytöllä - kuten monissa "oikeissa" matkailuautoissa - aiheuttaisi aikamoista pahoinvointia... Loppuvuodesta Saksan ebayssä tuli vastaan yksityisen kaupittelema käyttämätön Pioneerin ND-BC8 kamera, niin tilattavahan se oli.

Näissä alkupään T5:sissa ei moista tehdasoptiota ole vielä tunnettu, joten hieman riskillä pistin face-lift T5:n asennusosat, eli ulkokuoren 7E0827605B (T6:n 7E0980561A ilmeisesti aika vastaava) sekä sisemmän 7E0827339B:n tilaukseen. "Naaman" osalta kamera taitaa olla tismalleen samoilla mitoilla kuin mitä VW käyttää, mutta syvyyden puolesta tämä on hieman pidempi, joten pikkuisen tuota sisempää asennusosaa joutui hieman työstämään. Valopaneeli pahoinpidelty, kamera istutettu sekä testattu ja toimivaksi todettu, joten takaluukun osalta kasausta vailla.
_kamera.jpg

Myös nuo ruotsalaiselta purkaamolta saapuneet face-liftin "isot" jarrusatulat (vas. 7E0615123 / oik. 7E0615124) tuli läpikäytyä ja ensimmäinen ehti eilen paikoilleen. Muuten bolt-on, mutta jarrukilvissä on sittenkin pientä eroa: omassa varaosanumerot ilmeisesti 7E0615311 / -2 ja näiden jarrujen kanssa numero sama, mutta perässä kirjain B. Alkuperäisistä jarrukilvistä pienet siivut etureunoista pois ja hienosti istuu.
_jarruja.jpg

Nämä 340mm PR4 etujarrut tulee aina (vähintään) 17" rengastuksella, joten 16" vararengas jää nyt jäiden myötä hyödyttömäksi ja joko yksi talvirenkaista on heitettävä pohjan alle tai hommattava jostain yksi 17" vanne + kumi. Mitään sinällään järjellistä perustetta tälle swapille ei ollut - alkuperäiset 308-milliset vain olisi kaivanneet uudet levyt sekä palat. Jospa näitä silti katselisi mielummin 19" vanteiden takana, kun on aika vaihtaa ne alle.
_jarru.jpg
To Do (ainakin):
- etujarrun vaihto vasemmalle
- takasatuloiden irroitus puhdistusta/tarkistusta/maalausta varten
- sisustan niputusta
- puskurit takaisin paikoilleen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 California
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Puskee tuota kevättä sitä vauhtia, että tämän kanssahan tulee kiire :roll:

Sen verran yksilöitä nämä autot, että siinä missä edellisen kuskinpenkki oli yhä oikeinkin ryhdikäs, niin tässä kuskinpenkin istuintyynyn ulkoreunassa oli outo ryhditön kuoppa. Tuli sitten yhteen varaosatilaukseen ympättyä uusi istuintyynykin, jonka sain vihdoin hiljattain vaihdettua. Kuvakollaasi kertonee enemmän kuin sanat - nähtäväksi jää paljonko tuolla jakkaralla raaskii tulevana kesänä sitten istua, kiitos Putinin pompauttamien naftanhintojen.
_2022-02-seat.jpg

Erillissarjakin olisi leivoittuna paikoillaan. Sen verran säälitti piilottaa kaikki orkkispaikoilleen, että piti irrottaa sekä diskanteista että varta vasten hankituista kaiutinritilöistä merkit ja upottaa ne orkkisosiin.
_2022-02-speakers.jpg
Erillissarjan 4-kanavainen vahvistin sekä aktiivisubbari (ja mm. virtakaapeloinnin näille haaroittava jakoblokki) on nekin lopullisessa kuosissaan ja ainoastaan etupenkin takapuolelle tulevaa verhoilumuovia täytyy vielä hieman veistellä, niin saa senkin paikoilleen ja romppeet katseilta piiloon. Ja vaikkei nämä näkyville tule jäämäänkään, niin koitin silti panostaa tuohon asennukseen edes hieman.
_2022-03-audio.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 California
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Pientä päivitystä taas välillä:

17-vuotiaaksi Volkkariksi tässähän on kori oikeinkin hyvässä kunnossa - varmaankin pitkälti kiitos siitä, ettei ole ollut ammattikäytössä kuten useimmat Transporter-serkkunsa, eikä ajettu talvisin (ainakaan enää moneen vuoteen). Takapyöränkotelosta löytyi kuitenkin sen verran suuri ruostekukkanen ja pari pienempää täplää, että ne kohdat tuli puhallettua + hapotettua + maalattua tuossa tallikauden loppumetreillä - kuvallinen dokumentaatio vain jäi vähän heikonlaiseksi. Ja aiemmassa viestissä mainittu takajarrujen läpikäynti (hiekkapuhallus + kasaus uusilla kumiosilla) sekä maalaus etusatuloihin sointuvaksi hoitui siinä samalla perän oltua pukeilla.

mEMHU0146.jpg

Tämän jälkeen vuorossa oli asentaa uusi takapuskuri paikoilleen, johon lisäsin myös tuollaisen rosterisen lastaussuojan, sekä muuta kasailua niin sisustan kuin ulkokuorenkin osalta. Ja vaikkei varsinaista talviajoa ole tosiaan ollut, niin pääsiäisviikolla kun otin auton ajoon, oli sääennuste vielä sen verran epävakaista, että tämän kauden pari ensimmäistä viikkoa ajoin varalta noilla "seisontapyörillä" ts. kitkoilla. Reilu puolikas tonni taitettiin siis jotakuinkin tuollaisessa kuosissa:

mIMG1668.jpg

Sisätiloissa ulkonäöllisesti hieman häiritsi katon ohjainpaneelin pinnoitteen kupruilu, mutta nyt talven aikana noilla parilla katon nostolla ja laskulla tuli myös valintarullan muoviosan tunnit täyteen. Näihin onneksi saa korjaussarjaa 7E7998453, jota vaihtaessa tuli se vikakin varmennettua sisäpuolelta haljenneeseen rullaan - kuva vain unohtui jälleen kerran. Perinteisesti tämäkin osaprojekti eteni niin, että ensin paneeli pöydälle ihan vain todetakseni, että seuraavana päivänä haettava sopivat työkalut ts. riittävän pieniä Torxeja.

mJFTD2023.jpg

Samalla varaosatilauksella otin myös päivitetyn "ikkunaverhon" 7E7068761AY20 tuonne keittiöosaan, sillä varsinkin tällaisessa kompaktimmassa kopissa tuntuu kaikelle pikkusälälle tarkoitetusta säilytystilasta olevan hieman pulaa. Melkoisen äkkiä tällaiseen käyttöentisöintiin/lisävarusteluun/what-so-ever käytetyistä kympeistä tulee satasia jne.

mIMG1867.JPG

Varsinainen kauden (tai ainakin telttakaton) avaus oli äitienpäiväviikonloppuna. Madallettuna ja 45-sarjalaisilla kumeilla pääsi tälläkin kertaa sinne minne tie päättyy ja siitä vielä napsu eteenpäin, joten onneksi ainakaan vielä ei tarvitse alkaa suunnittelemaan 4motion Seikel/swamper face-lifitä...
Kookkaampien etujarrujen myötä alkuperäinen vararengas olisi sopinut enää taka-akselille, joten hankin purkaamolta yksittäisen 17" peltivanteen ja tutusta rengasliikkeestä löytyi asiallinen käytetty Contin 215/60-17 kesäkumi ilman pyörimissuuntaa; "just-in-case".

mIMG2117.jpg

Seuraavaksi ainakin raikasvesisäiliön pinnantasoanturin vaihto (näyttää koko ajan täyttä - edellisessä samainen anturi ei saanut signaalia ollenkaan ja vilkutti tyhjää, joten sikäli universumi vaikuttaa olevan tasapainossa). Uusi anturi 7E7068257C on jo hommattuna, mutta odottelen nyt uutta vesipumppua, niin saa vaihtaa sen samalla, kun raikasvesisäiliön kannen avaa, sillä vesihanasta tulee sen verran heikolla paineella vettä, että taitaa alkaa alkuperäisen pumpun käyttötunnit olemaan täynnä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 California
Pau Li
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 28.12.2021 18:02
Paikkakunta: Tre

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja Pau Li »

Kaippa sitä kerran puoleen vuoteen voisi jotain kirjoitella.
Pau Li kirjoitti: 16.05.2022 14:59 Seuraavaksi ainakin raikasvesisäiliön pinnantasoanturin vaihto (näyttää koko ajan täyttä - edellisessä samainen anturi ei saanut signaalia ollenkaan ja vilkutti tyhjää, joten sikäli universumi vaikuttaa olevan tasapainossa). Uusi anturi 7E7068257C on jo hommattuna, mutta odottelen nyt uutta vesipumppua, niin saa vaihtaa sen samalla, kun raikasvesisäiliön kannen avaa, sillä vesihanasta tulee sen verran heikolla paineella vettä, että taitaa alkaa alkuperäisen pumpun käyttötunnit olemaan täynnä.
Nuo em. roippeet tuli vaihdettua.
mwatertank.jpg
Lisäksi ennen kesälomia tuli uusittua N75, vaikkei se vielä mitenkään oireillut, sekä turbolta lähtevä ahtoputki, jossa alkoi hieman tuntumaan välystä ja vähän epäilytti, että milloinkohan se alkaa vuotamaan. Senpä jälkeen tälle ei onneksi tarvinnut muuta tehdä kuin huolehtia, että tankissa riittää naftaa ja jääkaapissa ruokaa.
TT| kirjoitti: 09.01.2022 16:00 Hienoa tietoa, ja hyvä meininki tuntuu olevan. Pistähän lisää tarinaa, kun uuden kanssa tulee lisää reissuja.
Californiaa on tullut säännöllisesti kuolattua.
Menneenä kesänä lähdettiin - kuten niin moni muukin suomalainen automatkailija - Norjaan, jossa yhdellekin levähdysalueelle oli pakko kurvata ihan vain siellä jo olleiden T5.1 ja T6 Californioiden (Saksasta + Sveitsistä) jatkeeksi - sattuipa juuri kuvanottohetkellä sitten mutkan takaa kurvaamaan joku T5 konversiokin.

mIMG3657.JPG
Kaikessa kompaktiudessaan tämmöisellä kyllä taittaa matkaa mielummin kuin noilla vaihtoehtoisilla, suuremmilla ja ilmeisen usein valkoisilla kulkuneuvoilla :roll: Tuosta päästiin piikkipaikalta Lofooteille.

mIMG3710.JPG
Arvaan kyllä mihin kaikkien huomio kiinnittyy :geek:
mIMGE3773.JPG
Satunnaisia reissufotoja linssin takaa
mIMGE3956.JPG
Ja satunnaisia tunnelmapaloja ratin takaa
mKDQB2286.JPG
Lokakuun puolivälissä vein Californian talviunille, joten piakkoin olisi aika poiketa kytkemässä matkustamon hupiakut auton omaan laturiin sekä varmaan pidettävä starttiakkuakin hetki ylläpitolaturissa. Muistellaan sitten kevään lähestyessä olikohan jotain, mitä piti talven aikana tehdä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 California
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 7H/T5 California -05

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tuossa yhdessä kuvassa on kyllä komia matkamersu, ja hieno kattoteltta näppärän näköisen farkun päällä. On siinä näköjään pari ruosteista volkkariakin... :D

Ei vaan, komiaa meininkiä ollut reissussa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin