T3 Coach

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja Sinky »

En tiedä onko tuttu mutta hyvää puuhastelua
https://youtube.com/@DreamEV?si=88jdqNOAc3UGLNJV
Home is where you park it.
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

Sinky kirjoitti: 28.11.2023 14:27 En tiedä onko tuttu mutta hyvää puuhastelua
https://youtube.com/@DreamEV?si=88jdqNOAc3UGLNJV
On tuttu. Tullut tuokin sarja kertaalleen katsottua niinkuin aika moni muukin. :D
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

Jotain päivitystä tännekin, kun mm. joulunpyhät ja välipäivät tuli vietettyä aktiivisesti tallilla ja jotain valmista sai myös aikaan..

Tinasin resolverin päästä kaksi johtoa ristiin ja käänsin invertterin ja moottorin väliset kaksi kontaktia, jotta moottorin takaperin pyöriminen mahdollistuu. Vaihdoin myös ehjän Chademo-kaapelin, joka tuli mukana, kun paikallaan olevassa oli keulamällin seurauksena kotelo rikki. Käytin vaihdelaatikon auki, poistin parkkilukon ja vaihdoin vetoakseleiden stefat oikean mallisiin. Laakereita ei tarvinnut alkaa vaihtamaan, ne olivat valmiiksi oikean malliset tähän käyttöön. Samalla asentui vetoakseleiden boorisovitteet ja vetolaipat akseleiden kiinnitystä varten. Moottoritilan sain myös maalattua, jotta hommia sai jatkettua.

Boorisovitteet on mallia nämä https://bratindustries.net/product/leaf-to-vw-adapter/, vetolaipat nämä https://www.paruzzi.com/fi/beetle/taka- ... stot/5496/

Ja tällä virityksellä saa siis omat vetoakselit suoraan Leafin vaihteistoon kiinni, ilman sen kummempaa askartelua.

Tein moottorin takatukirautoja varten mallit läpinäkyvästä akryylimuovista ja toimitin ne paikalliseen PalaMetalli -firmaan toteutettavaksi 6mm raudasta. Moottorin takatuki on siis poikittaispalkki, joka asettuu alkuperäisten moottorin kumityynyjen päälle pulttiliitoksilla. Tähän poikittaistukeen on hitsattu raudat moottorin molemmille puolille ja kiinnitys moottorin alkuperäisten tukirautojen kiinnityspisteisiin pulteilla. Toinen puoli kolmella ja toinen neljällä. Alkuperäinen vaihteiston etutuki olisi tullut niin kauaksi nykyisen kokoonpanon etureunasta, että tähän piti keksiä joku erilainen ratkaisu. Tässä tapauksessa poikittaispalkki runkopalkkien päälle pyöräkoteloiden kohdalle pulttikiinnityksellä ja siitä alkuperäinen laatikon etutuki vaihdelaatikkoon. Tässäkin kumityyny siis välissä mahdollisia värinöitä vaimentamassa. Tässä sovittelemassa moottorin tukea paikalleen koneeseen:
takakiinnike_sovitus.jpg

Eipä siinä sitten muuta kuin osia nostelemaan kyytiin. Isäntä oli onneksi sen verran apuna talkoissa, että sai aika pienellä vaivalla nostettua moottorin, invertterin sekä voimansiirron paikalleen yhtenä kappaleena. Vetoakselit ruuvailin myös samalla kiinni, jotta mahdolliset mittavirheet paljastuisi. Hyvin osui syystä tai toisesta kohdilleen. Moottori on asennettu periaatteessa niin ylös kuin vain suinkin mahdollista, ettei kolise ihan ensimmäisenä maahan. Tein myös erillisen häkkyrän laturia varten, koska se ei tosiaan mahtunut koneen päälle, kuten se normaalisti näissä asentuu. Tässä joku työvaihe siitä, josta puuttuu vielä joitain tukia:
häkkyrä.jpg
Laturi tulee 45 asteen kulmaan konehuoneen takaosaan, vaakatasoon ei mahtunut muuten alkuperäisen kannen alle ja pystyasennossa olisi jäänyt auton alimmaksi osaksi. Tässä kuvia tämän hetkisestä tilanteesta eli laturi ei vielä paikallaan, mutta tuo häkkyrä sitä varten on:
moottori_paikallaan.jpg
moottori_paikallaan2.jpg
Tuo häkkyrä on siis alhaalta takaa kiinni, eikä tuohon moottoritukeen.

Ja huono kuva, kun jossain välissä sovittelin moottorin etutukea paikalleen:
moottorin_etutuki.jpg
Etutuki on vielä viimeistelyä vailla, koska en viitsinyt eilen tuonne pakkaseen lähteä harrastamaan. Ehkä pitää myös jotain suojapeltejä askarrella tuohon moottoritilan alle ja sivuille jossain vaiheessa, kun on muuten niin luonnon armoilla.

Laturilta invertterille tulee kaksi johtoa jossain vaiheessa värkättäväksi ja nämä kiinnittyy liittimiin pulteilla. Liitoskohtiin pitänee jossain esimerkiksi 3D-tulostuttaa suojat, etteivät jää pölyn ja paskan armoille. Tai sitten keksiä joku muu viritys. Laturin ja moottorin välille tulee myös jäähdytysletkut, vesipumppu tulee erillisenä asennuksena johonkin. Jäähdyttiminä kokeilen ainakin aluksi mönkijästä peräisin olevia pieniä flektillä varustettuja keksintöjä. Tarkoitus asentaa näitä kaksi kappaletta, molempaan takanurkkaan ilmakanavien alapäähän. Ajatuksena siis tehdä noista kanavista läpivirtaavat, mutta katotaanpa sitä joskus. Alkuperäistä jäähdytintä en halunnut käyttää, koska haluan ylimääräistä painoa pois. Vakiosyyläri flekteineen ja letkuineen painaa kuitenkin kymmeniä kiloja.

Leafin laturiin tulee kaksi latauskaapelia. Toinen on perinteinen Type 2 ja toinen Chademo pikalatausta varten. Molemmat latauspistokkeet mahdu alkuperäiseen huoltoluukkuun takarekkarin taakse, vaan pitää keksiä näille joku toinen ratkaisu. Type 2 pistoke mahtuisi mutta Chademo on sellainen möykky että se ei sinne taivu kyllä mitenkään. Vaihtoehtona on, että keksin jostain vehkeestä - esim. Golf II tai III - luukun auton takakylkeen, johon sijoitan Chademon tai sitten niin että laitan molemmille puolille luukut, jossa toisessa Type 2 ja toisessa Chademo. Nuo Golfin mallit siksi mielessä, että niiden luukkuja ja korjauspeltejä luukun paikalle saa aika edullisesti ja niissä nuo luukut on suht suorassa pellissä kiinni, jolloin voisivat istua tölkin kylkeen ihan hyvin. Yhtä tarpeeksi isoa luukkua ei varmaan mistään löydy.

Ajatuksena luukun osalta siis jotain tämän näköistä:
tankinluukku_.jpg

Seuraava etaappi tässä rakentelussa taitaa olla sähköhommia. Onhan noita väisteltykin jo jonkin aikaa. Akkuina tällä hetkellä mielessä Peugeotin 50kWh –paketti, mutta vielä ne ei ole hankinnassa. Mieli ehtii varmaan vielä muuttuakin. Niinkuin näkyy kuvistakin, onhan tuolla alustassa vielä myös vanhan rojun purkamista tiedossa ja tallikin taas kuin pommin jäljiltä siivousta odottelemassa.

Tallilta otin mukaan johtonipun, joille pitäisi Zombieverter-VCU:sta löytää paikka. 56 nastaa tuossa VCU:ssa kaikkiaan, ihan kaikki ei tule käyttöön. Moottorin yms vehkeiden toimittajalle siitä iso peukku, että kaikkia kaapeleita ja niiden päässä olevia liittimiä löytyy reilusti. Näin ollen ei tarvitse esim. VCU:lle jatkaa kaapeleita juurikaan, mutta toki ohjaamosta pitää sille vetää mm kaasupolkimen ja vaihteenvalitsimen johdot. Tölkissä ohjausvirrat kaiketi muuten tulee jo tuonne taakse omaan rasiaan. VCU tulee mahdollisesti matkustamon puolelle taakse, ettei jää kosteudelle niin alttiiksi.

Osatarpeita ilmaantunut sen verran että moottoritilassa olevaan Tölkin “sähkökeskukseen” tarvisi kannen ja jos jostain löytäisi vaikka rikkinäisiä kanttivalomaskeja vaikka pari kappaletta, niin niistä aihioista voisi alkaa askartelemaan yhtä ehjää ja vähän erilaista viritystä tähän käyttöön. Ne ei toki varsinaisesti vielä akuutteja tarpeita, mutta vaihtelun vuoksihan sitä voisi askarrella vähän toistakin päätä autosta välillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hyvännäköistä tekniikanmuutosrakentelua tölkin ääressä!

Saisiko pikalataupistoketta väännettyä syncron tankkauspisteen näköiseksi?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

ketsa kirjoitti: 02.01.2024 12:12 Saisiko pikalataupistoketta väännettyä syncron tankkauspisteen näköiseksi?
Saisi varmaan, mutta tyylillisenä tavoitteena on mahdollisimman kliini ulkoasu, niin siihen syncromainen syvennys kyljessä ei oikein istu. Pitää tuota miettiä kuitenkin vielä.
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

Ei oikein etene nämä projektit kun on niin helvetin kylmä. Tuntikausia saisi tallia lämmittää että siellä viitsisi mitään tehdä. Sitten käytät oven auki ja aloitat saman rumban uudestaan. Johtuu siis vain siitä että köyhyys, eikä viitsi pitää lämpöjä päällä jatkuvasti, kun ei kuitenkaan käy tallilla muuta kuin viikonloppuisin. No jotain kuitenkin. Tai ainakin sivun täydeltä lätinää:

Aiemmin tuossa epäilin, ettei latauspistokkeita saisi mahdutettua alkuperäiseen huoltoluukkuun takarekkarin taakse, mutta sitten iskikin jostain oivallus. Eli kun ei laita pistokkeita kohtisuoraan luukkua kohti, niin sinnehän ne saa molemmat soviteltua. Vääntelin siis peltiä, tein pistokkeille reijät, hitsailin pömpelin kasaan, kiinnitin huoltoluukkuun asianmukaisella tavalla ja maalailin päälle. Samalla maalasin koko auton persauksen epoksilla, vaikka hinkattavaa siinä on edelleen. Tässä kuvia tämän askartelun vaiheista:

latauspistokkeet1.png
latauspistokkeet2.png
maalattupersus.png

Pistokkeet ovat siis alkuperäiseen nähden kyljellään, jolloin latausjohto tulee sojottamaan suunnilleen suoraan aina taaksepäin, koska näissähän ruukaa olla sellainen mutka aina päässä.

Alkuperäinen sähkökotelo siirtyi konehuoneen etuseinältä sivulle, sähköt tästä takavaloille ja rekisterikilvelle tulee alkuperäistä reittiään, alkuperäisin liittimin. Alkuperäinen akkukaapeli vaihtuu uuteen ja reitittyy vähän eri kautta 12v-akulle, mitä se normaalisti menisi. Tarkoituksena olisi edes etäisesti siistin näköinen toteutus ilman sekalaista johtoviidakkoa. Moottoripaketin mukana tuli aiemmin rikkinäisellä pistokkeella varustettu Chademo-kaapeli, jonka kaapelit saa uusintakäytön laturin ja invertterin välissä. Vieläkään en ole keksinyt, miten kehitän suojan liittimien suojaksi, ettei lika ja vesi pääsisi laturin ja invertterin sisälle liittimien koloista. Yleensähän nämä osiot moottoripaketista tulee siis päällekäin, jolloin tuota ongelmaa ei ole.

Koska mitään ei pysty tekemään, pitää jatkaa haaveilua, ihmettelyä ja suunnittelua. Akkujen ja sähköjen osalta näin esimerkiksi. Vaihtoehtoina akuisi “loppusuoralla” on Peugeotin 50kWh-, Hyundain 64kWh- ja Volvon 78kWh-paketit. Peugeotin ja Hyundain osalta ei juurikaan hintaeroa ole (~5000€), Volvon paketti luonnollisesti jonkun verran kalliimpi. Hyundain paketteja pidetään hinta-kWh-suhteeltaan kaikkein edullisimpana, eikä muutenkaan ihan paskoina. Peugeotin moduulit olisivat käytännöllisempiä sirotella ympäri autoa. Tai no sirotella ja sirotella, moduulit ovat kooltaan 390mm x 150mm x 115mm, joita tulee paketissa yhteensä 18 kappaletta. Kaikissa näissä paketeissa tulee BMS mukana, mutta ainakin Hyundain ja Volvon osalta tarvii vähän lisävärkkäystä yhteensopivuuden suhteen Zombieverterin kanssa. Akut ajattelin joka tapauksessa siis sijoittaa tasaisesti peräkontin kyhmyn etupuolelle matkustamon lattialle. Jotenkin niin, että paino jakautuu tasaisesti auton alalle, eikä juurikaan päällekäin. Siihen päälle välipohja ja ehkä istuimia ohjaamoon tulevan kahden lisäksi. Kaiken muunkin moottorin sähköihin liittyvän saan sijoitettua tuonne matkustamotilaan, jolloin moottoritilaan jää käytännössä vain ne osat, mitä siellä nytkin on, lukuunottamatta vesipumppua, kunhan paketti euroopasta saapuu. Siitä nykytilanteestakin piti olla jossain kuva, mutta näköjään sen johonkin hävittänyt.

Samassa paketissa ohjaamoon tulee jostain bemarista sähköinen kaasupoljin, jolle sillekin pitää värkätä vähän telinettä. Vaihteenvalitsimen osalta päädyin ainakin ensimmäisessä vaiheessa tuollaiseen kiinalaiseen peruskiertokytkimeen, jonka sijoitus on vielä mysteeri, koska ajatuksena myös ohjaamoa modata tiettyyn suuntaan, kunhan sen aika on. Sähköbemarin keppi ei paljon maksaisi, joita kuitenkin myös näissä käytetty, mutta tuollekaan ei tässä vaiheessa ihan suoraa paikkaa olisi ollut olemassa, joten mennään tällaisella kympin kiinalaisella ratkaisulla tässä vaiheessa:

vaihdekeppi.PNG

Kaasupoljin ja vaihteenvalitsin kaapeloidaan Zombieverteriin, joka sekin siis lopulta tulee tuonne matkustamon puolelle akuston lähelle. Moottoritilasta laturilta ja invertteriltä samaiseen vehkeeseen myös johtonippu kytkettäväksi sekä laturilta virtakaapelit akustoon kytkettäväksi. Alkuperäisissä kaapeleissa riittänee pituus tätä tarkoitusta varten juuri sopivasti, muut johtoniput odottelee täällä kotona valmiina vedettäväksi sijoilleen. Kytkennät itsessään on toki sitten oma jumppansa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hyvän ratkaisun keksit latauskaapeleille! Jos 12v akku aiheuttaa liikaa ahdistusta konehuoneessa, niin nappaa akkuteline pois ja siirrä akku hanttarin penkin alle, jossa se on vakiona bensamalleissa...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

ketsa kirjoitti: 20.02.2024 09:27 Hyvän ratkaisun keksit latauskaapeleille! Jos 12v akku aiheuttaa liikaa ahdistusta konehuoneessa, niin nappaa akkuteline pois ja siirrä akku hanttarin penkin alle, jossa se on vakiona bensamalleissa...
Hyvin mahtuu akku alkuperäiselle paikalleen, väljäähän tuolla tulee muutenkin olemaan verrattuna alkuperäiseen. :) Sisähommien suunnittelu ja ajoakkujen sijoitus saattaa viedä tuon penkinaluspaikan muutenkin vielä mennessään.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hienoa nähdä toteutusta! Itse olen pyöritellyt hyvin pitkälle samaa ajatusta, mutten ole päässyt vielä suunnittelua pidemmälle. Teslan akut olisi minunkin valinta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T3 Coach

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

TT| kirjoitti: 24.02.2024 15:26 Teslan akut olisi minunkin valinta.
Kuulemma vaatii niin paljon ihmettelyä, että jätin itse Teslan akut tässä vaiheessa pois vaihtoehdoista. Kaikki toki edelleen auki, niin tiedä mihin sitä päätyykään.

Mutta joo, sähköhommia alettu viimeinkin vetelemään. Purin alkuperäisen Leafin moottorin johtosarjan ja merkkasin johdot. Zombieverteriin tein myös erilliset pätkät merkaten niihin toiminnot kytkemistä varten. Tämä kaikki tapahtui sisällä pöydän ääressä tähän tyyliin:

johtonippu.png


Laturiin, invertteriin ja “resolveriin” liittimet paikalleen ja VCU:lle liitettävät johdot kabiinin puolelle, jonne ne juuri sopivasti ylsivät. Itse VCU (Zombieverter) tulee siis matkustamon lattian kyhmyn etuseinään sisäpuolelle. Tänne vedetty myös ohjaamosta kaasupolkimen ja vaihteenvalitsimen johdot, jossa päädyin käyttämään 13-johtoista peräkärrykaapelia. Johtuen toki siitä, että sai johdot kulkemaan yhdessä kumikuoressa koko matkan auton alla. VCU:lle tulee mainittujen johtojen lisäksi virtalukolta kaksi kaapelia, jotka saan kaiketi alkuperäisestä startille menneestä nipusta. Myös jarruvaloilta tarvitaan signaali VCU:lle. Moottorin johtosarjasta erilleen olevia johtoja tulee vielä joitain vedettäväksi ja kytkettäväksi, kuten esimerkiksi latauspistokkeilta joistain liittimistä heikkovirtajohtoja.

vcun_paikka.png

Moottoritilan vasempaan laitaan tuli siis alkuperäinen sähkökotelo, jonka viereen kuudelle sulakkeelle paikat. En vielä tiedä, kuinka monelle tarvetta mutta tässä vaiheessa johtoja siihen on liitetty neljä. Moottoritilassa kaikki johdot ovat vielä levällään ja odottamassa uusia suojakuoria niputtamista varten. Myös type2-pistokkeen johto (tuo teipattu hirvitys) tulee reitittymään vielä vähän eri kautta, eikä tuosta päältä. Toinen tuossa päällä lojuva oranssi johto on ilmalämpöpumppua varten, joka ei ainakaan ensimmäisessä asennuksessa ole mukana. Menee siis johonkin piiloon tai poistoon tässä vaiheessa. Myös nuo vanhat vesiputket vielä tuolla näköjään kummittelee ja odottelee poistamista. On siellä alustassa toki muutakin karsittavaa vielä.

johtotehtäviä.png

Akuston ja moottorin välistä johtoa varten löytyy Leafin alkuperäinen pistoke, jonka kiinnitän myös tuohon matkustamon kyhmyn etuseinään. Näin ollen toteutus tulee olemaan alkuperäistyyliin - alkuperäisin liittimin - ja johdon saa tarvittaessa myös kätevästi irti. Tämän paikkaa joutuu kuitenkin vielä tutkailemaan, kun ei tiedä akustosta ja sen sijottelusta vielä tarkemmin:

akkupistoke.png



Viikonloppu oli jotenkin työlästä nysväystä. Niinkin yksinkertainen asia kuin kaasupolkimen telineen rakennus tarvi kolmea yritystä ja silti lopputulos jäi tympäisemään. Lopulta lohkesi vielä kaasupolkimesta kiinnitysraksi ja heitin sitten hanskat nurkkaan ja aloin siivoamaan tallia. Sinne sen kuitenkin pitäisi asettua lopulta. Tai jos tätä ei saa korjattua niin sitten joku toinen vastaava. Kyseinen poljin on siis BMW X5-mallista, nakattu vaan lähistölle, ei vielä kiinni. Telinerautakin tilanteessa ennen viimeistelyä:

kaasupoljin.png

Seuraavaksi jatkuu kytkentähommat, joka tuntuukin lopulta olevan sangen suoraviivaista toimintaa. Jotain toki vähän epäselvääkin vielä, mutta eiköhän ne selviä kun jaksaa tutkailla asioita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin