T4 Doppelkabine -91

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Tuppu76
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 12.07.2020 10:26

T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja Tuppu76 »

Uutena foorumin jäsenenä käytössä on VW Transporter doppeli vuodelta 1991. Värkki on ollut minulla 2011 vuodesta saakka enemmän tai vähemmän aktiivisessa käytössä ja romutustuomiokin on tullut ainakin pariin otteeseen, mutta eivät ole toteutuneet :)
Autolla on ajettu ainoastaan vajaat 140 tkm ja edelliseessä elämässä on ollut Nesteen jalostamolla Porvoossa huoltoporukan autona. Ja on joka vuosi huollettu merkkiliikkeessä edellisessä elämässä.
Moottorina toimii "lintta-mersujen" kiusaukseen sopiva harvinainen 2,5 l bensakone. On muutaman kerran tullut jätettyä ohittamaan lähteneet taakse.
Vähän on käyntihäiriöitä ollut, mutta ilmeisesti huonot akunkengät oli syynä loppujen lopuksi käynnin pätkimiseen. Auto on nyt ollut viime aikoina odottamassa parempia aikoja ja nyt ne koitti. Tarkoitus on vähän käydä paikkoja läpi ja vähän siistiä. En ole ajatellut mitään isompia "entisöintejä" tehdä ja auton eletty elämä saakin näkyä. Tosin tuo mattaantuneen maalipinnan kesiminen voi muuttaa vielä suunnitelmia. Pitkän seisonnan jälkeen hörähti hyvin käyntiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tuppu76
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 12.07.2020 10:26

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja Tuppu76 »

Innostuin sitten tyhjäämään koko mökin penkkejä ja pohjamattoa myöden. Hieman hitsattavaa löytyi kummankin puolen kynnysmontun reunoista ja lattiasta pikkasen (kuvissa on erinäistä irtoroskaa). Tämä taitaa muuttua pikkuhiljaa projektiksi, kun tuli hullu idea auton jatkojalostamisesta :) . Itse auto ei vaadi kuin läpikäyntiä ja kunnostamista ja maalipinnalle pitää jotain tehdä. Seuraavaksi lähtee lava irti. Konehuoneen puolella vaihdelaatikossa on pikkuvika, ilmeisesti pakkirattaaseen liittyy joku jousi joka on poikki ja laatikko kolisee ykkösvaihteella. Jakopää vaatii huollon myös, joten onkohan helpompi ottaa koko paketti pois tilastansa. Samalla voisi konehuoneekin maalata.
Se hullu idea on rakentaa irrallinen matkailukori lavan päälle, kun nyt Suomen laki sallii näinkin turmiollisen "veronkierron".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja TT| »

Matkailukori ja aloittamasi vuosikymmenhuolto kuulostaa hyvälle!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Tuppu76
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 12.07.2020 10:26

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja Tuppu76 »

Useammassa paikassa on kirjoitettu, että nämä alkupään T4 olisi pahoja ruostumaan... Nooh, kummankin puolen kynnyskotelot vähän ottaneet itteensä. Jälkien perusteella noita on jo aiemmin korjattu ja olisi tietysti ollut hyvä jotain suihkauttaa koteloihin. Tuo uretaani hieman ihmetyttää, se on kyllä tehtaan paapan jäljeltä, kun monissa kuvissa netissä näkyy olevan samanlainen läjä urtsia. Olisiko sitä käytetty vaimentamaan ääntä. Uudet korjauspellit ovat tulossa ja niitä pitää alkaa jossain vaiheessa sovittamaan paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tuppu76
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 12.07.2020 10:26

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja Tuppu76 »

Hitsaaminen on hauskaa hommaa, ainakin vielä. Hitsaamista ei ole hetkeen aikaan tullut harrastettua ja pellin hitsaamista sitäkin vähemmän. Onneksi tuo synerginen hitsauskone helpottaa säätämistä paljon. Värimaailmaa pitäisi alkaa miettimään, jotain visioita on jo mielessä. Seuraavassa postauksessa voi olla jo uudelleen väritetty.
Ja ikuiseen "mikä-hitsi-on-paras"-vääntöön oma mielipide näkyy kuvasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

Tutun oloista hommaa nämä kynnysten läpikäynnit T4:n osalta. Noita kun on piha täynnä, niin kaikkiin pitänyt samat paikat kiertää. Doppelit on hienoja kapistuksia, mukava nähdä millainen tästä lopulta syntyy. Onko sulla takapenkki tuohon olemassa ja tuleeko käyttöön? Vinkkinä vaan että multa löytyy jos ei ole ja tarvit. :D
Tuppu76
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 12.07.2020 10:26

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja Tuppu76 »

Tässä ei ole ollut takapenkkejä ollenkaan, vaan takana on ollut irrallinen työkalulaatikko. Tämän kun on rekisteröitynä pakettiautoksi, joko verottomaksi tai alennetun veron (en nyt muista ja paperit ei ole lähellä) autoksi, se aiheuttaa vähän selvittelyjä. Ilmeisesti pitäisi olla ns. alkuperäinen, kun joskus kyselin katsastusinsinööriltä. Pitääpä uudemman kerran selvitellä penkkiasiaa.
Sen verran hauskaa tuo hitsaus oli, että kaasupullon pohja alkoi näkymään ja ensi viikolla pitää käydä taltioimassa pahamaineista CO2:sta 6 kg pulloon parempaan käyttöön.

Katselin noita sinun hienon dokan kuvia. Tuossa sinun omassa ei näyttänyt olevan kopin takaseinästä tuki rautoja runkoon. Minun yksilössä sellaiset on laitettuna. En sitten tiedä mikä noiden tukien tarkoitus on.
henkilöasiakas
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2020 06:45

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja henkilöasiakas »

Katkoin ne tukiraudat pois kopin takaseinästä, kun en keksinyt mikä niillä on siinä hyötynä. Nehän tulee turvavyön vastakappaleiden pulttien kohdalle, että olisko tarkoitus niitä tukea mahdollisessa kolaritilaneteessa?
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja miksi »

Estää ne värinää takaseinässä ja turvavöille lisätukena kyllä.
Siinä takaseinän kohdalla on myös tehtaan rungon katkaisupaikka ja vahvikkeet esim alkon rungolle. Hitsaamalla liitos ja pulttaamalla vahvikkeet, saapi matalammalle rungon halutessaan, esim niille 10 tuuman peräkärrypyörille. 2018 vapautti tehdas kuvat rungon muutoksista isompaan jakoon ja sen takia esim britanniassa dokat on erittäin haluttuja kun sinne saa siellä tehdä esim 6 metrisen autonkuljetuslavan ja takapenkin kanssa pääsee helposti sitten liikkeelle. Soveltavat myös vitoskoneen perään volvon automaattiaskia että pääsee helpommalla.

Uretaanipala on sen takia ettei konehuoneesta tule siitä turvavyön aukosta sisään akun käryt ja muut savut mitä sattuu pöllähtelemään. Se on yhtenäinen aukko sieltä akun vierestä sisälle asti. Uudemmassa koriversiossa tuossa oviaukossa on pystyssä jäykistepelti 3mm kummankin etuoven etureunasta vähän yli puolenvälin. Ilman sitä näkyy rasitusmurtumat siinä polttoaineluukun yläreunassa olevassa pokkausurassa, apukuskin puolella varsinkin selkeästi.
Alkupään autot ei ole kyllä pahempia ruostumaan, mitä niitä on nyt jäljellä ja pihalla... Uudempi happanee sitten ovelasti koteloiden sisältä jäykisteiden kohdalta. Osa syynä on ettei kaikissa ole ollut edessä sisälokareita ja se lokarin reunan komposti on saanut täyttää eturenkaan takapuolen osan kaaresta hiekasta täyteen.

Itse muokkasin tuota dokan takaovea ensin lyhyemmäksi, tein kynnyskotelot uudestaan. Otin etuoven aukipitorajoittimen ja laitettiin se siihen takaoveen että se stoppaa 90 asteen kulmaan eikä tule ns kynsille.
Kaikki jäykisteet jäi kuvaamatta, jotain kuvia on jossain albumissa vielä kait tallessa.
Matkailukuutiota mäkin olen lavalle suunnitellut ja nyt tiedän miten "erikoisesti" sen lukitsen lavalle. Teen lavan nurkkiin 2tuuman neliöputkelle kolot, samanlainen kuin on ns jenkkivetokoukulla eli kuutio lavalle ja tappi koloseen lavasta läpi ja lukitustappi kiinni ja sokalla varmistus. Samaan kiinnikkeeseen saa sitten lavalle kuormansidontapisteet, lisälaitojen kiinnitykset jne.. Tai tarvittaessa vinssin kiinni tai kompurakopin...
Tuppu76
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 12.07.2020 10:26

Re: T4 Doppelkabine -91

Viesti Kirjoittaja Tuppu76 »

Hyvää tietoa, kitios.
Varmaan tuonne koteloon pitää vähän ruutata urtsia, jotta ei tule käryt sisälle. Tosin ensin pitää saada helmat siihen kuntoon, jotta niihin voi jotain suihkauttaa.
MAtkailukopin kiinnitykseen olen miettinyt jonkinlaista kiilatappi-tyylistä kiinnitystä. Periaate on hyvin pitkälti samanlainen kuin miksi:n ideassa.
Vastaa Viestiin