Kalsariportteri

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
sdracing
AktiVWisti
Viestit: 181
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja sdracing »

Hienoja autoja ja hyvä että kunnostat molemmat, meinas jo hikikarpalo vierähtää otsalle kun luin että Caravelle puretaan :D kyllä sen jollain konstilla saa kilpiin.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Toivottavasti saa. En siihen vielä lopullista suunnitelmaa ole tehnyt miten caravelle kilpiin saatetaan mutta tässä on aikaa vielä kun remuaa tuon portterin kanssa.

Tänään tuli ajettua ensimmäinen koeajolenkki portterilla kun vihdoin jarrut kokonaisuudessaan saatu nippuun. Niin kuin arvata saattaa autolla joka seissyt pitkän tovin niin ei mennyt ihan koeajo niinku strömsöössä. Vaihdevivusto vaatii syventymistä kun on sen verran jähmeä ettei meinaa aina tietää onko siellä jokin vaihde jo kytkettynä vaiko vielä kytkeytymässä.. Lisäksi totesin että etuvetarin ulkonivel aivan loppu kun rutisee ja paukkuu heti kun hieman kääntää. Muuten ei yllätyksiä tullut. Kovin pitkää lenkkiä en kehdannut heittää niin ei osaa vielä muuten sanoa ominaisuuksista tai vioista. Lämppärin puhallin tarvii tutkia onko pimeä kun ei pyöri vai onko sinnekin tehnyt hiiri pesän jonka takia ei pyöri. Moottorin ilmanputsarin koteloon nimittäin hiiret oli tehnyt pesän ja muutenkin autosta löytyy hiiren jätöksiä ihan riittämiin. Edellinen omistaja oli pitänyt autoa varastona esim vanhalle sohvalle yms joten siellä on ollut yllinkyllin hiirille kivoja paikkoja temuta.

Hieman jäi harmittamaan kun taas käynnistellessä jäi yksi nostaja kilkattamaan ennen kuin kierroksilla äänen sai rauhoittumaan. Olisi pitänyt purkaa kone kokonaan eikä oikaista siinä hommassa. Muuten käy nätisti ja vetoja on sen verran kuin tuommoisessa alunperinkin ollut eli ei mahdottomasti.. Verrattuna pallikseen jossa vakio 1600 ilmajäähy tuntuu tuo portterin 1,9 yllättävänkin tehokkaalta. No hommasin jo yhden wbx koneen lisää kun aattelin jo muutenkin tehdä yhden koneen varalle jos noita nyt oikein kaksi liikenteeseen tulee niin todennäköisyys että jommasta kummasta kone leviää on jo aikas iso ainakin mitä kehuja noista wbx moottoreista lueskellut..

Hauskan tuntuinen kampe se on pöristellä. Se tuli todettua.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Muut kiireet lykänneet tämän kanssa touhuamista mutta jotain pientä sentään tullut puuhasteltua välikkönä.

Sisäpesua auto kaipasi ja suurimmat lapioitu ulos. Katon verhoilu oli aivan homeessa mutta yllättävän siistiksi sen sai pestyä. Harmi kun ei tullut otettua ennen kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Konetta käytellessä kilkatus ei sitten enää kierroksilla helpottanutkaan vaan jäi kokoaikaiseksi. Syykin löytyi kun nostajia revin ulos. Yhdestä nostajasta hävinnyt jousi millä pysyy kasassa ja myös pieni palanen reunasta. Nostaja vaihtoon ja käymään ja edelleen kuuluu sivuääni. No sit oli jo hermo mennyt kikkaillessa tämän saman asian kanssa niin päätin että ajetaan vika pihalle. Nyt autolla ajeltu hieman ja ääni alkaa rauhoittumaan. Aika näyttää kumpi käy ensin, hajoaa kokonaan vai ääni häviää..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Keinuvipujen päistä näkee myös äkkiä jos joku nostaja on ns. pehmeä. Eli jää venttiilinvälystä ja kuluttaa säätöruuvin pään äkkiä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja tixu »

Kasasitko nostajan öljykipossa pinnan alla, ettei jää ilmaa.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Paljon mennyt aikaa kaikkeen muuhun kuin tähän mutta kävin sentään ajelemassa tällä vähän ja piti ottaa metsän laidasta oikein tunnelmakuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Perskules. Onpa aika rientänyt.

Portterin kanssa ei ole paljon edistytty kun mennyt muihin projekteihin aikaa.
Edellisenä talvena tuli tehtyä yksi ilmajäähdytteinen 2.1l ”voimakone” jolla vauhditetaan pallokeulabussia. Tällä kapineella ajeltu nyt kesällä enemmänkin ja autossa nukuttuja öitäkin kertyi jonkin verran. Lisää tekemistä tuli haalittua asuntovaunusta jota olisi tarkoitus pallokeulan perässä roikottaa kunhan kevyt remontti siihen valmistuu. Vaunu yhtä vanha kuin tuleva vetoautonsa niin remontilta ei voi välttyä.

Portterilla tullut silloin tällöin ajeltua mutta leimalle sitä ei ole vieläkään tullut vietyä. Aikaisemmin mainitun caravellen kanssa tuli vähän puuhattua kun herkesi ensin starttaamasta ja sen jälkeen lähtemästä käymään. Sille sitten juuri muuta ole tehtykään mitä nyt siirrelty ajoittain. Pesun caravelle sai kun hain vanhoja teipin jälkiä kun taitaa kyseessä olla entinen poliisiauto. Tarina ei vieläkään kerro miksei sitä mistään rekistereistä löydy mutta löysin vanhoja kuvia caravelle poliisiautosta joissa vilkut ja muut varusteet juurikin niissä kohdin missä caravellessä katossa reikiä. Lisäksi takaluukusta erottuu teippiraidan jälki joka samassa kohdasssa kuin löytämissäni kuvissa.

Portteria en ole vieläkään malttanut pestä kun omalla tavallaan hieno tuo ajan tuoma pinta..

Tulipa pitkä pölinä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Kuvat tuli kyljelleen mutta kai niistä selvän saa. Tölkkejä molemmat…
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

On se tölkki hieno kumollaankin, kunhan renkaat ovat maata vasten ;)
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

On joo hienoja.

Tässä tuli selviteltyä caravellen paperi asioita ohimennen. Konttorilla kävin paperinipun kanssa missä oli kaikki mitä autosta olin saanut vajaan parin vuoden aikana selviteltyä ja sieltä annettiin hieman jo vihertävää valoa auton kilpiin saattamiselle. Sieltä oltiin samaa mieltä että auto on ollut rekisterissä ja tieliikennekäytössä vaikka valmistenumerolla sitä ei löydykään. Viereiset valmistenumerot löytyvät ihan trafin sähköisistä rekistereistä mutta tätä ei. Konttorilta epäiltiin että aikanaan auton valmistenumero olisi kirjattu väärin. Autohan on uutena tuotu Suomeen ja tämä tieto varmistettiin maahantuojalta.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Meillä oli töissä vastaava juttu, selvisi kun asentaja etsi T5:sen valmistenrolla osia.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa katsoa ettei ihan valmistenumeron alussa kolmas kirjain ole 2 sen sijaan että on V.. tai päinvastoin..
< 15kWh/100km
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

dmn kirjoitti: 08.09.2021 20:59 Kannattaa katsoa ettei ihan valmistenumeron alussa kolmas kirjain ole 2 sen sijaan että on V.. tai päinvastoin..
Tämä kuulostaa ihan omakohtaiselta kokemukselta… 😄
Paperit autoon on kadoksissa mutta autosta löytyvällä valmistenumerolla löytyy maahantuojalta uutena Suomeen tuodun caravellen tiedot. Ongelmaksi muodostunut juurikin tämä ettei mistään kotimaan rekistereistä löydy tällä valmistenumerolla vastinetta. Ei puolustusvoimien, trafin, vanhan LTJ:n eikä kansallisarkiston kautta. Sinänsä kansallisarkiston kautta ei pitäisikään löytyä kun sen verran uusi laite mutta käytännössä Trafi/LTJ tiedoista auto normaalisti pitäisi löytyä mutta kun ei.

No periaatteessa auton saisi nyt kilpiin tuontiautona veroseuraamuksilla mutta siihenkin pitäisi olla jonkin tasoinen historia selvitys missä käytössä auto on ollut aikanaan. Kai siihen joku satu pitää keksiä että saisi auton kilpiin ja liikenteeseen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eikös tuo siten ole selvää että joku tätiolettu aikoinaan naputtanut vaan caravellen alun pakuun (WVZ ... vs WV2 ...). Samalla valmistenumerolla nyt ei kahta saman mallisarjan autoa ole.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ei varmaan olisi suuri vaiva kaivella LTJ:stä muutamia versioita valmistenrosta.
Ilmeisesti ei ole katsastuksessakaan koskaan oikeasti verrattu, on ehkä vaan katsottu että joku valmistenro on hakattu korin palkkiin :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itseasiassa piti tarkastaa tilanne, kyllä kaiketi kaikissa vw:n pakuissa pitäisi alkaa se VIN tyyliin WV2... Mutta jostain muistan tapauksen että tuo numero 2 oli kirjoitettu Z:na, jota yleensä onkin VIN-koodissa paljon seuraavina kirjaimina. Nehän on melkein samannäköisiä, niin manuaalisen virheen mahdollisuus on olemassa..

https://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_I ... fier_(WMI)
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Z taisi olla tyhjä merkki täytteenä, jos sille kohdalle ei ole mitään kerrottavaa?
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Joo kaivelin kanssa niin näyttää kaikki mitä löysin olevan WV2.. alkuisia riippumatta onko kyseessä portteri vai caravelle.

Epäilin kanssa tätä että z tilalle olisi kirjattu 2 tai toisinpäin mutta Trafiin kun tekee selvityspyynnön niin hakevat myös valmistenumeron osalla tietoa jolloin mahdolliset kirjoitusvirheet pitäisi paljastua.

Z merkkien tilalla on joissain markkinoissa käytetty eri merkityksillä olevia kirjainkoodeja joista selviää moottorin tyyppi ja muuta vastaavaa. Euroopassa eivät ole olleet käytössä vaan niiden tilalle on täytteeksi kirjattu z jotta valmistenumeron mitta täyttyy.

Koitin itse jo hakea muutamia eri versioita valmistenumerosta mitä omaan silmään olisi selvimpiä virheen mahdollisuuksia mutta ei tärpännyt.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

BDD02B43-B067-4951-9AB7-115278F0F02F.jpeg
Pitkästä aikaa jaksanut tätä toosaa jatkaa. Kalsarinvärinen seissyt useita vuosia ja koko aikana kun auto minulla ollut lämppärin puhallin ei ole suostunut toimimaan. Aikanaan jo koitin akusta suoralla sähköllä pyörittää mutta ei lähtenyt pyörimään. No olen vaihtoa lykännyt laiskuuttani kun kattelin että kohtuu iso homma. Nyt sitten jaksoin alkaa tätä tekemään eikä se nyt loppujen lopuksi niin hankalaa ollutkaan kuin puusta katsoen näytti.

Nyt kaivoin moottorin käteen ja sehän lähti pienen voitelun ja käsin pyörittelyä jälkeen toimimaan. Harkitsin jo että laitan vanhan takaisin ja vaihdetaan sitten kun oikeasti hajoaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin