T3 Syncro -88 1.6TD

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Hyvin huomattu, vesku!
Täytyy pitää Hämeen diesel mielessä, jos reitti sattuu kulkemaan sitä kautta.

Nautarauta vaihtoi siinä kkk-kaupan pihassa omistajaa.


Motaria ajaessa huomasi hyvin kuinka navigaattori antaa turhan optimistisen aikaennusteen tölkille. Siitä viisastuneena vaihdoin navigaattorista valinnan pois "suosi moottoriteitä"-kohdasta ja nyt suositaan lyhintä reittiä. Paluumatka meni sellaisia reittejä monin paikoin mistä en ollut aiemmin ajanut. Sen verran poikettiin lyhimmältä reitiltä, että mentiin lossilla Kemiönsaareen. Kauniita maalaismaisemia ja leppoisaa ajelua.

Kolleega kehoitti varomaan JX:n kannentiivisteettä. Miten tämä käytännössä huomioidaan? Riittääkö siihen lämpöjen seuraaminen ja tarvittaessa jäähdyttelytaukojen pitäminen vai mikä on paras tapa säästää konetta ja kannentiivistettä?
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ei huudata lappu lattiassa.
Jälkijäähyttelee hetken motarin jälkeen konetta tyhjäkäymillä tasaa lämpöjä niin turbossa kuin kannessa.

Lisäksi seuraavat:
Varmistaa että koneessa on aina täydet vedet.
Varmistaa että kiertovesi pumppu toimii.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lähtiessä tyhjäkäyntiä ja ennen sammuttamista tyhjäkäyntiä. Tätä on tusinat ei harrastajat mullekin mainostaneet kun on tölkistä puhuttu turuilla ja toreilla :)
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Kiitos taas neuvoista!

Nyt on safarigrilli asennettu keulalle.

Oli siinä aika jumppa, kun eka hioin pahimmat ruosteet pois ja alaputken kiinnitys paljastuikin puoliksi irronneeksi. Rälläköin kunnon railon siihen ratkeamaan ja hitsasin takaisin. Maalailin ruosteesta putsatut paikat uudestaan mustalla ruosteenestopohjamaalilla.

Keulasta puskurin alta löytyi valmiit reijät kiinnityspisteitä varten, mutta eihän siihen peltiin voi suoraan mitään kiinnittää. Tein lattaraudasta puskurin sisään menevät palat, joihin kierteytin kiinnityspulteille sopivat jengat. Vaikuttaa ihan tukevalta. Raudan voisi vielä kiinnittää yläpäästäänkin jotenkin, mutta noinkin kesti kiivetä päälle ilman pahempaa notkumista.

Sumuvalot on paikallaan, mutta en kytkenyt niitä vielä. Mallailin lisäpitkiä myös, mutta ne ämpärin kokoiset pyöreät valot ei näytä minun silmään hyvältä kantikkaiden vieressä.

Täytyy laittaa aamulla joku kuva.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Tällänen siitä sitten tuli.

Farmitunkillekkin tuli käyttöä kun alatukiraudat oli vääntynyt 10mm liian leveälle. Palautui sillä helposti takaisin muotoon.

Pohjapanssaria täytyy muotoilla snadisti vielä ennen sen asennusta. Jos laittaisi sellaisenaan, niin karjaraudan joutuisi irroittamaan aina ennen pohjapanssarin irroitusta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Minulla on nyt kolme tölkkiyötä takana. Kävin vaimon ja nuorimmaisen kanssa lähiseutumatkailemassa Kemiönsaarella ja sen ympäristössä. Esim. Särkisalossa, Matildassa, Salossa, Angelniemessä, Kasnäsissä ja Dalsbrukissa käytiin. Pääasiassa isoa maastokarttaa käytettiin suunnistukseen ja koluttiin sellaisia pienempiä teitä, mille ei navigaattorit neuvo.

Käveltiin Ulkoluodon Vårdkasbergetille näköaloja ja luolia ihmettelemään. Oli upea paikka.

Matildan satamassa lounastauolla tuli kaksi pariskuntaa erikseen kehumaan tölkkiä ja kyselemään onko se neliveto, onko korotettu ym.

Matildassa näkyi erään talon pihalla hieno valkoinen tölkki. Kuski oli juuri nousemassa puikkoihin, kun ajettiin ohitse. Vaimo oli sitä mieltä, että auto seis ja nyt peruutetaan siihen pihaan, mutta en kehdannut. Takana tuli autoja, niin ei voinut alkaa kovin ylllättäviä manööverejä tekemään.

Auto toimi edelleen hienosti. Vetonivelen kolinaa ei ole kuulunut pitkiin aikoihin. Taisi häiritä vain yhdellä kauppsreissulla joskus kauan sitten se ääni. Tällä reissulla kerran kytkin luisti muistaakseni kolmosvaihteelle vaihtaessa. Lähti helposti toimimaan kun käytin kytkimen pohjassa.

Dalsbrukissa ikkunat auki ajaessa nähtiin, kun joku pikkutyttö osoitti sormella ja huusi: "kato äiti kuinka hieno auto!" Lapsikin sen tietää, että Tölkit on upeita!

Tänä iltana tölkki kääntää keulansa taas Tampereen suuntaan. Pari yötä siellä jossakin..
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
sdracing
AktiVWisti
Viestit: 182
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja sdracing »

vesku kirjoitti:Tuolla välissä ei kuulu olla mitään napsuvaa metallilevyä. Tuossa "mutikassa" pitäisi olla putkimainen osa, joka työntyy tuonne suodattimen sisään ja sen ympärillä o-rengas, joka tiivistää "mutikan" suodattimeen.
Villi veikkaus. että tuo reikä on tulpattu jostain syystä ("mutikka" hajonnut). Tuon "mutikan" tarkoitus on kierrättää paluudieseliä suodattimeen takaisin. Kun aine suodattimesta vähenee, niis sitten imetään tankista hieman lisää.
Uusia ehjiä "mutikoita" saa kaikista dieselhuolloista edullisesti. Taitaa jopa kaikkien ihannoimasta Motonetistäkin?

Tuossa on kuva
https://i.ebayimg.com/images/g/vmkAAOSw ... s-l300.jpg
Kyllä siellä välissä on tuo metallinen napsuva osa. Se on siis mutikan sisällä, ei mutikan ja suodattimen välissä. Tässä siis mutikka hajonnut kahteen osaan, mulla kävi samallalailla.

Komea auto ja hyvään käyttöön päässyt. Kuvia sais näkyä enemmänkin ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ei millään pahalla, mutta tulet huomaamaan tuon karjapuskurin ominaisuudet, kun ajat ekan kerran paikkaan, jossa keulan kohtauskulmalla on merkitystä.

Veskun mainitsemaa Hämeen dieseliä minäkin suosittelisin, ihan mihin tahansa moottoriin liittyvässä asiassa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Osku »

Toi on senverran siisti että en usko että siitä on ongelmia koska tuskin nin syvälle metsään ajetaan. Ja jos vähän vaan polulta poikkee niin ei sitten kolhi koria. Mutta onhan se tiellä jos metsäkoneeks rupee.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Täytyy suunnitella mitä tuolle raudalle tekee. Maantieajossa toimii noinkin, mutta sääli on rampauttaa maasto-ominaisuuksia.

Asentaessa katselin, että alareuna tulee turhan alas ja että sen pystyy muokkaamaan maastoystävällisemmäksi korvaamalla ohuehkoa materiaalia olevan profiilin vähän jämäkämmällä latalla. Sillä tulisi heti noin 10cm tilaa puskurin alle. Vaakasuuntaan oleva vääntynyt alaputki on materiaalitilanteen salliessa tarkoitus korvata ehjällä kuitenkin. Toinen vaihtoehto olisi ottaa alaputki pois kokonaan.

Hinkua olisi kyllä päästä maastoon, mutta mahdollisuudet on toistaiseksi melko rajalliset.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Yhden kaverin syncrossa vastaava puskuri on hitsattu auton omaan, en enää muista vahvistiko hän kiinnitystä, tämä tapahtui joskus viime vuosituhannella
Sain siitä itse alaosan ja tein sen "päälle" puskurin 2wd Tölkkiini, josta puskuri siirtyi toisen foorumilaisen 16" syncron keulalle
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Huh! Nyt on rengas episodi saatu päätökseen. Tölkki ja kuski tukevasti Kemiön kamaralla.

Tekijä korjasi vanteen odottaessa, kun koukkasin kotimatkalla siellä. Uuden vararenkaan vanne katsottiin hyllystä ja se saa tekeytyä rauhassa. Mihinkäs tässä kiire enää olisi.

Täytyy vielä tiivistellä ja maalata korjattu vanne uudestaan, niin sitten saan maastokumit takaisin käyttöön.

Iloiseksi yllätykseksi pajan ympäristössä oli runsaasti tölkkejä ja hyviä vinkkejä tuli. :D

Selvisi myös semmoinen asia, että todennäköisesti tasauspyörästön lukko on takana päällä. Se selittää kyllä asfalttiparkkipaikoilla käännellessä kuuluvan jurinan ja ruopimisjäljet soralla tiukoissa käännöksissä. Täytyy alkaa selvittelemään sitä. Lukkojen valot ei ainakaan pala ja nupikoista ei tapahdu mitään. Voi olla vaikka alipaineletkut sekaisinkin.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Se lukko kannattaa kylää "vapauttaa" ennen seuraavaa ajoa. Yleensä se ryytyy käyttämättömyyttään niin ettei sitä saa päälle. Tietty jos on jäänyt seisomaan lukko päällä joskus pidemmäksi aikaa.
Kts että lukon anturin piuha on paikallaan, jos on, niin ota irti ja laita navat oikosulkuun, pitäisi valon syttyä nupin päällä.

Jos se lukko on päällä, niin auki saaminen voi vaatia pääsyä tasauspyörästön sisälle. Ap-kellon tappi on sokalla (37) siinä lukon käyttötangossa (31) ja sokka on lootan kuoren sisällä silloin kun lukko on päällä.

Kuva
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Kiitos AT5nok! Tämä tuli kuin tilauksesta!

Tulin juuri Syncron alta, jossa olin irroittamassa alipainekelloa, mutta ei mennyt kohtuuvvella tämäkään työmaa..

Irroitin liittimen merkkivalon anturilta ja laitoin liittimen oikosulkuun. Valo syttyi tauluun takalukon kohdalle ihan oikein, joten lamppu ainakin toimii. En kokeillut vielä laittaa liitintä takaisin. Voihan se valo syttyä nyt, kun on liitintä vähän rassattu.

Yritin irroittaa alipainekelloa ja ne pitkät 7mm avaimella avattavat kiinnityspultit oli tietenkin vetariin päin, niin ei tule irti ilman taivutusta tai vetarin irroitusta. Ei nyt keskellä yötä viittii alkaa tuossa pihamaalla pimeässä alkaa temuamaan noiden kanssa. No, sitten ajattelin irroittaa sen ap-kellon kiinnikkeen. Alempana ollut 10mm pultti aukesi helposti, mutta ylempi pultti on sellaisessa asennossa että en löytänyt sopivaa avainta, jolla olisi saanut pitävää otetta. Täytynee huomenna sepittää joku avain sopivaksi. Ylempi pultti on niin lähellä ap-kellon tapin suojaa, että sinne ei mene hylsykään.

Katselin merkkivalon anturia, niin se on niin ahtaassa välissä, että sen irroitus ei näytä olevan mahdollista ennen alipainekellon kannakkeen irroitusta.


Yhtenä asiaan kuulumattomana havaintona näkyi tuollainen hajonnut suojakumi. Keulasta päin tulee joku tanko, joka kääntelee tuota akselia, jonka suojakumi on hajalla. Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mikä tanko se on ja mitä se tekee?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Jos seurailet tuota tankoa kohti keulaa niin veikkaanpa että se nousee vaihdekepin paikkeilla ylös ohjaamoon.

Alipainekellon irroitusta varten ainakin itse suosittelisin ottamaan sen vetarin irti niin jää vähän enemmän askartelutilaa. Sitten ne pitkät kellon pultit pois. Sitten kellon suojakumia kampeat sivuun ja jollain 3mm tuurnalla sokkatappi pois kellon ja työntötangon liitoskohdasta. Sitten saa kellon pois ja lopulta sen kiinnikkeen lukkorenkaineen. Jos englanti taipuu niin täällä on ihan kivasti juttua alipainekellojen vianetsintään ja systeemin purkuun http://www.syncro.org/DiffLock.html
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muistuttasisin tässä kohtaa että ne alipaine kellon letku liitännät katkeaa tosi helposti joten varo että et katkaise niitä touhutessa.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Ehdin viettää jonkun aikaa eilen tölkin alla. Homma jatkui yrityksellä saada alipainekellon kannaketta irti, että kannakkeen saisi käännettyä sellaiseen asentoon, missä alipainekellon kiinnityspultit olisi mahdollista vetää pois. Alempi kannakkeen kiinnityspultti irtosi helposti. Ylemmän kanssa oli ahdasta ja vaikeaa.

Yritin saada mahtumaan 10mm avainta ja koitin muokata avainta sopivaksi. Sitten, kun avain oli sopiva mahtuakseen, niin sen leuat ei enää kestänyt vääntämistä.

Päädyin irroittamaan 7mm alipainekellon kiinnityspultit vetämällä niin paljon ulos kuin tulee ja varovasti taivuttamalla. Se onnistui, mutta pultit vaatii suoristamisen, jos niitä aikoo vielä käyttää. No, sittenhän alipainekello nousi kannakkeestaan ja samalla tapin suojus sen verran, että hankalassa paikassa olevaan 10mm pulttiin pääsikin käsiksi jo pienen hylsyn ja jatkovarren kanssa.


Dokumentoidaan tähän vielä, että tasauspyörästön lukon anturin irroittamiseen pitäisi olla 22mm lyhytvartinen avain. Moottorikooppa ja muut hilppeet on sen verran lähellä. Tavallisen pituinen hylsy ei mahdu, kun liitin on niin korkea. Pitkän hylsyn kanssa saattaisi aueta.


Nyt alipainekellon sai vedettyä ulommaksi ja pääsi vähän näkemään, mitä suojan alla näkyy. Jotenkin on vaikea havainnollistaa itselle missä asennossa tappi mahtaa tällä hetkellä olla. Aika tiukassa tuntui olevan. Suihkin irroitusöljyä ja nitkuttelin sitä tappia, niin kyllä se vähän liikkui ainakin sivusuunnassa. Jätin muhimaan liemeensä.

Jos tappi olisi pohjassa, niin eikö sen alipainekellon ohuempi tanko pitäisi näkyä, kun suojus on vedetty alipainekelloon päin? En nähnyt sitä, joten lukon käyttötappi saattaa sittenkin olla yläasennossa. Mitä tuumaatte?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja dmn »

Välttämättä ei tarvitse ton enempää purkaakaan, sormella tukkimalla kellon saat sen kanssa nitkuteltua sen hereille, jos se kerran jo liikkuu. Nosta rengas myös ilmaan, koska lukko ei ihan joka asennossa kytkeydy pohjaan saakka.
< 15kWh/100km
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Nostin koko vasemman puolen ilmaan, niin ilmeisesti jurinan syy selvisi. Takarenkaasta pyörittämällä eturengaskin pyörii, joten visco on ilmeisesti jumissa.

Takalukko päällähän tässä tilanteessa ei olisi takarenkaasta pyörittäen pitänyt pyöriä mikään rengas. Kiitos dmn!

Tappi on siis kuitenkin jumissa yläasennossa ja vaatii herkistelyn, että lähtee toimimaan. Anturikin siis luultavasti toimii.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja dmn »

Noin sen kuuluu toimiakin. Yksi pyörä ilmassa se ei pyöri, paitsi oikein suurta voimaa käyttäen pikkuhiljaa - tässä tuntuu se viskon antama luisto.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin