T3 Syncro -88 1.6TD

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Okei. Täytyy vissiin opiskella viscon sielunelämää.

Eli takalukko ei ole päällä ja visco toimii oikein?

Sain juuri sen tapinkin liikkeelle. Aika helposti se antautui. Pari-kolme kertaa kävin nitkuttelemassa ja lisäämässä irroitusöljyä. Sormella alipainekellon liittimet tulpaten saa työnnettyä tapin pohjaan kevyesti ja se pulpahtaa itsestää ulos, kun lakkaa painamasta. Liikevara on noin 10mm. Kuuluisiko sen liikkua enemmän?

Samalla taktiikalla voisi käydä etulukonkin kimppuun.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kuulostaa toimivan ihan ok. Nostappa akselin molemmat pyörät ilmaan, huomaat kyllä kun lukko menee päälle. Sanoihin että hieman enemmän kuin 10mm liikkuu, mutta ei paljoa.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Aika helpolla pääsit herkistelyssä, hyvä niin. Jostain lootasta jouduin purkamaan sen lootasta tulevan tapin ympärillä olevan holkin irti, kun kaikki oli hapettunutta kuraa.
Tuokin kohde kannattaa silloin tällöin voidella ja lukkoja pitää käyttää ahkerasti, jotta ne eivät ryydy.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

AT5nok kirjoitti:Aika helpolla pääsit herkistelyssä, hyvä niin. Jostain lootasta jouduin purkamaan sen lootasta tulevan tapin ympärillä olevan holkin irti, kun kaikki oli hapettunutta kuraa.
Tuokin kohde kannattaa silloin tällöin voidella ja lukkoja pitää käyttää ahkerasti, jotta ne eivät ryydy.
Oli kyllä mukava yllätys, että tuo oli noin helppo, mutta etuperän tappi on vielä jumissa. Hommasin pitkän 22mm hylsyn ja sillä sai mukavasti lukon anturit irti edestä ja takaa. Ruuttasin anturin reijästä sprayvaseliinia voiteluaineeksi taakse ja etutapille irroitusöljyt.

Vaihdoin alipainekellojen M5 pinnapulttien tilalle 3 tuumaiset naulat, niin huoltotoimet nopeutuu huomattavasti.

Mulla on myös vielä sellainen tekemätön juttu, että alipainesäiliölle (eikä lukon harmooninupeille) ei tule minkään valtakunnan alipainetta. Pitäisikö sen alipainesäiliön olla suoraan kiinni alipainepumpulta keulaa kohti menevässä putkessa vai tuleeko alipaine eri kautta säiliölle? Siellä alipainesäiliön luona on irrallisen näköinen letkun pää, mutta en ole vielä keksinyt mihin sen saisi tökättyä. Ei minusta näytä, että sen kuuluisi olla irrallaan.



Olen nyt viikon sisällä jututtanut kahta syncrokuskia ja molemmat oli sitä mieltä, että JX kannattaisi vaihtaa 1.9 koneeseen hyvän sään aikana. Viimeksi lauantaina Lahden Motonetin pihassa. Täytyy alkaa suunnitelemaan sellaista operaatiota ja haalimaan tietoa ja tarvikkeita. Onko joku tietty 1.9 kone, joka on erityisen hyvä? T5:n 1.9 TDI ei taida mennä helposti? Onko syitä pitäytyä JX:ssä? Yhtä konetta on alustavasti tarjottu, mutta en tiedä vielä tarkemmin mikä se on malliltaan.

Vielä statistiikkaa: Viime yö oli jo 8. tölkkiyö. Ensi yö 9. :-) Aion hommata huomenna etrasta umpisolumuovia, jolla saan eristettyä takaosaston. Alkaa kohta yöt viilentyä. Hommaan jostain myös ohutta vaneria, että pääsee verhoilemaan sisäpuolta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No löyty ainakin syy miksi alipainejärjestelmä on mykkä :D Tuon irrallaan olevan letkun tulisi olla T-liitoksella kiinni alipaineletkussa, joka taitaa dieselissä tulla alipainepumpulta takaa ja menee eteen jarrutehostimelle. Tässä on vähän kaaviokuvaa, googlesta löytyy lisääkin https://www.gowesty.com/images/ec/produ ... 67cbe4.jpg

Siinä sinun kuvassa on nipussa erilaisia letkuja ja johtoja, siinä paketissa pitäisi tuonkin alipaineletkun kulkea. Jännä sinänsä jos sitä ja T-kappaletta ei näy. Vai oisko joku heittänyt sillä T-kappaleella kuikkaa ja yhdistänyt letkunpäät toisiinsa. Se irrallaan olevassa letkussa oleva venttiili on takaiskuventtiili, jonka tehtävänä on estää alipaineen valuminen takaisinpäin. Se menee jumiin helposti ja kannattaa tarkastaa kunhan nyt saat alipaineet sinne saakka tulemaan.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lue tuolta T3 / tekniikka / moottori -osiosta läpi TDI swapketjut sekä muut vastaavat. Saat kuvan projektin vaativuudesta.

Helposti sopivat 1.9 TD/TDI moottorit ovat AAZ, 1Z, AHU ja AFN, ne sopivat suoraan palikoita kasaamalla. Tekniikkaosiossa on selitetty asia tarkasti, joten turha kirjoittaa uudestaan.
Ehjä JX kannattaa säilyttää / myydä jollekin Tölkkiä museorekisteröivälle.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Ilmari kirjoitti:No löyty ainakin syy miksi alipainejärjestelmä on mykkä :D Tuon irrallaan olevan letkun tulisi olla T-liitoksella kiinni alipaineletkussa, joka taitaa dieselissä tulla alipainepumpulta takaa ja menee eteen jarrutehostimelle. Tässä on vähän kaaviokuvaa, googlesta löytyy lisääkin https://www.gowesty.com/images/ec/produ ... 67cbe4.jpg

Siinä sinun kuvassa on nipussa erilaisia letkuja ja johtoja, siinä paketissa pitäisi tuonkin alipaineletkun kulkea. Jännä sinänsä jos sitä ja T-kappaletta ei näy. Vai oisko joku heittänyt sillä T-kappaleella kuikkaa ja yhdistänyt letkunpäät toisiinsa. Se irrallaan olevassa letkussa oleva venttiili on takaiskuventtiili, jonka tehtävänä on estää alipaineen valuminen takaisinpäin. Se menee jumiin helposti ja kannattaa tarkastaa kunhan nyt saat alipaineet sinne saakka tulemaan.
Harmillisesti monissa löytämissäni tasauspyörästön lukon alipainejärjestelmän kaavioissa putki loppuu tuonne takaiskuventtiilin jälkeiseen putkeen.

Se t-haara oli siellä nipun sisällä piilossa ja nippuside oli niin lähellä, ettei siihen ei päässyt käsiksi ennen kuin avasi siteen.

Mittasin alipaineen haarasta, niin ei viisari värähtänyt. Koitin tökkiä rautalangan pätkällä ja käsipelissä 2mm poralla pyöritellä. Jotain mustaa töhnää tuli ja hitaasti alkoi viisari kääntyä mittarissa. Tökin vähän lisää ja tukkoon meni uudestaan. Otin sitten porakoneen ja säädin terän sopivasti istukasta lyhyeksi etten poraa rikki. Porausoperaation jälkeen viisari heilahti nopeasti 700mbarin tienoille.

Mittasin vielä takaiskuventtiilin jälkeen, niin samat lukemat tuli, mutta hitaammin. Takalukkoa yritin päälle, mutta ei vielä onnistunut. Täytyy jatkaa mittaamalla alipaine vaikka harmooninupille tulevan letkun päästä.

Hyvä olisi myös ottaa se tukossa ollut T-haara irti ja putsata se kunnolla. Varmaan jarrutehostimen toimintakin paranisi. Se on tuntunut hieman ponnettomalta tähän asti. Eipä se ole ihme, jos kerran haaran kautta on imetty mutaa putki täyteen. Alipainepumpun sisus näytti siistiltä, kun kurkkasin sinne.


Ahkerassa tutkinnassa on nuo 1.9 swappihommat. Onneksi tuo lontookin taipuu, niin netti on kyllä pullollaan tietoa siitäkin aiheesta. Äkkiseltään ei kuulosta miltään ylivoimaiselta hommalta. Vähän aihetta liipaten, dmn:n moottorinohjausjärjestelmä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta projektilta, kun on itselläkin elektroniikka/digitaalitekniikka/ohjelmointi aika hyvin hanskassa.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tohon moottoriohjaukseen pitäis ottaa pieni loppuspurtti, oikeastaan kaikki on jo loppuun asti toimivaa, mutta tarttis lopulliset ajatukset vielä saada piirilevyn muotoon. Ja eihän mulla ole testipenkkiäkään nyt, mutta aattelin nykyiseen käyttöpeliin asentaa sähköpumppuisen koneen ja laajentaa vielä automaattilaatikon ohjaukseen (MB OM605/606 ja 722.6-laatikko siis kiikarissa G-mersuun).
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei se alkuperäinen ecu ja johtosarjakaan huono vaihtoehto ole. Aika kattavasti löytyy tietoa täältä foorumiltakin, ja useita esimerkkejä. Ja jos joku asia ei ole kirjattu niin kysy vaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

On se varmaan juu helpointa laittaa alkuperäinen ecu ainakin aluksi. Näkee, että miten alkaa uusi kone toimimaan ja sitten voi pitemmän aikavälin suunnitelmana alkaa rakentelemaan jos näkee vielä tarpeelliseksi.

Tänään oli hetki aikaa rassata autoa, niin tutkin alipainejärjestelmää. Alipainetankki vuotaa. Sitä on näköjään korjailtu jollain silikonin tapaisella, mutta alkanut vuotaa korjauksen kohdalta. Tulppasin tankille menevän haaran, niin harmooninupille tuli alipaine ja takalukko meni päälle. Etulukon nupista alkoi vain valo vilkkumaan. Etupään tappi onkin vielä herkistelemättä. Ihan kivaa, että systeemi pelittää ilman säiliötäkin. Kaipa sillä joku virka kuitenkin on niin täytyy korjata joskus uudestaan ja paremmin.


Alkaa uhkaavasti näytää siltä, että Syncro pääsee lokakuun puolivälissä hirvireissulle Utsjoen erämaihin. Olisi maastoajolupa plakkarissa valtionmaille hirvestysajaksi. Voi kyllä olla, että mönkijällä ajetaan pitemmälle.

Vähän jännittää lähteä pitempään matkaan, mutta hyvinhän tuo on toistaiseksi toiminut. Täytyy selvitellä ennen reissua mitä kaikkea varaosatilpehööriä kannattaa ottaa mukaan. Nyt on ollut kyllä aika kattava setti työkaluja aina o-renkaista ja muttereista lattarautaan, porakoneeseen, kirveeseen ja akkurälläkkän asti. Varsinaisista varaosista ei oo kuin vararengas, vetoniveliä, kytkinsetti, letkuja, suodattimia ja laturin hihna. Pari kymmenen litran jerrykannua diiseliä on myös matkassa.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Sen verran päivitystä tänne, että Bilteman aurinkokennotuuletin on nyt katolla ja kiinan diesel lämmitin on asenteilla, kun meinaa öisin jo vilu tulla. Su-Ma yönä kiinan ihme saa virallisen "tulikasteensa". Toivottavasti lämmittää sopivasti enkä grillaannu.

Pistin lisäpitkät myös kokeeksi kattotelineeseen.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Alkaa olla yhteen laskettuna kuukauden päivät nukuttu tölkissä heinäkuun jälkeen. Vieläkin riippumatto on mieluisin nukkumapaikka.

Kävin viikoloppuna Nurmeksen tienolla kanalintujahdissa. Menomatkalla ostin myös AHU:llisen vaggilaisen, niin pääsee talvella purkamaan sitä ja sovittelemaan "uutta" moottoria tölkkiin.

Turbo on alkanut vinkumaan aika reilusti ja virtalukon pohja temppuili matkalla. Sellaisen havainnon tein,että vaikka ajovalot, puhallin ja pyyhkijät eivät vian aikana toiminut, niin kun piti ajovaloviikseä vedettynä rattiin päin, niin silloin kaikki em. toiminnot pelitti. Virtalukonpohjaongelma korjaantui (ainakin toistaiseksi) lopulta kääntämällä avainta aavistuksen starttauksen suuntaan auton ollessa käynnissä. Ensin epäilin valojen katkaisijaa, mutta siinä ei ollut mitään vikaa.


Lunta oli reippaasti, mutta mukavasti kulki vaikka paikoitellen raapi pohjaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo se pitkien vilkuttaminen antaa toista kautta sähköä sille X releelle joten homma on niinkuin pitää sulla on vain virtalukon pohja rikki.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: T3 Syncro -88 1.6TD

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Katsastus oli viime viikolla. Käytännössä huomautuksitta meni. Ainoa paperille asti päätynyt juttu oli lisävalojen kytkennästä. Kerrankin tuntui siltä, että katsastusmies on meikäläisen puolella. Yhtä sun toista oli, joista olisi voinut merkinnän laittaa. Töötti ei toiminut, rekisterikilven valot ei palanut, nopeusmittari ei toimi, pakoputki poikki (--> savuarvot 0! :-D)...

Vaihdoin riippumaton puiseen sohvaan. Toisesta päästä on jalat katkaistu ja se on moottorikorokkeen päällä. toisen pään jalkoja on taas jatkettu parikyt senttiä. Sohvan saa vedettyä kahdelle hengelle sopivaksi. Aika mukava. Torista ostin kympillä ja hyvät patjat tuli samalla.

Kainuussa tuli pyörähdettyä viikonloppuna. Mukana olleille tovereille iski syncrokuume, kun paahdettiin kilometritolkulla auraamattomia teitä. :-) Harmi, että tarjonta tuntuu olevan aika olematonta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Vastaa Viestiin