Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Priimaa pukkaa edelleen tulemaan. Tuo Galaxy on kyllä osottautunut ihan uniikiksi tapaukseksi, noin tekniikan luovuttajana. Moni asia tosin hyvin tölkkiswappiin sopiva, kuten tuo poljin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Puuha-sunnuntain tulostenjulkistamisen aika.
Vaihdelaatikkoon kipattiin öljyt, ja ainakin toistaiseksi näyttäisi pahasti siltä ettei vuotoja ole.
Tilanne ei ollut aivan sama sitten, kun aloin vesiä laittamaan koneelle. Ensimmäinen 3litraa päätyin suurimmalta osin lattialle, kun takalämppärille haaroittava kappale alkoi vuotamaan. Aika pitsiseksi mennyt vuosien saatossa.
Kuva

No vikahan ei sinänsä ole suurensuuri, mutta tälleen pyörän varassa ollessa meinasi jo heti alkumetreillä kasvaa tatti otsaan. PIkainen soittorinki auttoi asiaan, kun kaveri sattui olemaan motonetin lähistöllä. uudet osat kiinni ja toiselle yritykselle.
Perä(auton) trukilla kohti kattoa, ja lisää vettä myllyyn. Nyt vaikuttaisi pitävän. Jopa ne alumiinijatkot!!

Sitten ahtoputkien kimppuun. Näissä ei ylläreitä tullut, kun osat olivat jo useaan otteeseen jo aiemmin sovitettu. Klemmarit kiinni ja valmis.
Kuva

Seuraavaksi IC tarvitseekin oman syylarinsa, ja tämän kanssahan sitten hankaluudet alkoivat. Lähtökohtaisesti tilasin tämän setin juurikin IC:n muodon takia, ja vesikennon mittojen. ilmoituksessa luki 500x200x50, ja mittausten mukaan tämä olisi ollut tölkin keulaan perfekto. Noh, saapunut kennohan on siis 580x205x82mm. Ei ihan mene yleistoleranssiin tuo.. Eikä myöskään tölkin keulaan. Kalja kaapista ja pihalle kiviä potkimaan. Ensin kävin mittailemassa löytyisikö galaxystä sopivaa kennoa, mutta se nyt oli turha toivo. Kunnes muistin naapuritallin jätkien romukasassa skootterin raadon. Joku Peogeot skootterihan tuo on.
Kuva
Ehkä hitusen pienen näköinen, mutta kaikki muu näyttäisi natsaavan enemmän kuin täydellisesti.
Raapaisin kennon irti, mittailin ja mallailin nippareilla paikalleen. Jep. Tämä kiinni.
Kuva
Soitto skootterin omistajalle.
"Terve, muistakko sen skootterin romus?"
"Juu"
"Saako raapasta kennon tölkkiin siitä?"
"Juu"
"No hyvä, se onki kiinni mulla jo..."

Tosin tässä vaiheessa vielä nippareille. Ei nyt ihan hävyttömäksi pidä heittäytyä. :D
Ei muuta ku hommiin. Kiinnitykselle tein vain keulan pelleistä tuollaiset lipareet, joihin pitkät pultit ja muutamat mutterit. Nyt kennon paikkaa sai säädettyä, ja on täysin purettavissa helposti.
Vähän pienen oloinenhan tuo on, kun mitatkin ovat 200x150x30. Positiivista on se, että letkunlähdöt olivat 20mm niinkuin muissakin osissa ja tässä on oma paisari. Tällä mennään.
Kuva
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Eculle tein läpivientireiän takalampun takaa kabiinin puolelle ja vedin kaasupolkimen roikan karkeasti mattojen alta pelipaikalle. Töpseli kiinni ja testailemaan.
https://www.dropbox.com/s/xd4cj81ut2caa ... 0.mp4?dl=0
Hyvin tuntuisi pelaavan ja fiilis nousi hiukan, kun tällä penkillä ollaan kaasua paineltu viimeksi helmikuun alussa. Turbon vislaus on iso bonus. :D
Vaihteensiirtäjän tanko paikalleen ja moottorin jäähdytyskennon kiinnikeosat puhalsin ja maalasin. Tallin siivous alkavaa työviikkoa varten ja siivouksen päätteeksi maalatut osat kiinni.
Hyppäsin kuskin paikalle ja nyt alko jännittää.
https://www.dropbox.com/s/md3ijc79z3p2o ... 5.mp4?dl=0

Pikkulenkki parkkiksella. Kytkin pelaa mainiosti. Ihmetytti vaan kun jyristeli niin maan perkeleesti. Parkkiksen päädyssä koitin laittaa pakkia, mutta auto ryntäsikin eteenpäin edellistä suuremmalla innolla :D
Hienoa. Vaihtajantanko on siis pielessä :| no, onneksi mahduin kääntymään ympäri , ettei pakkia tarvinnut. Jotain lisähommaahan sitä pitää saada helatorstaillekkin. Puuttuvan pakin metsästykseen siis.
Myös turbo kalisi rautoihin, kun jyristelin kolmosella epähuomiossa menemään.. Eli sinne pitää keksiä lisää tilaa myös.
MUTTA. Siitäkin huolimatta fiilis on korkealla, kun pääsin tavoitteeseeni ja AJAN auton pois hallista. :)

Olispa jo helatorstai...olispa kaljaa.
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Helatorstai tuli ja meni. Tulostakin syntyi.
Polttoainesuodatin sai oman paikkansa, joka syntyi lattaraudasta ja 100mm letkuklemmarista.

Kuva

Tämänjälkeen jatkoin IC:n vesiletkut loppuun saakka ja tein lattaraudasta sen vesipumpulle paikan toisen moottorikannakkeen päälle. Ja taas letkuklemmarilla kiinni.

Kuva

Vedet jäähdyttimelle ja ilmaus. Vuotojen tarkistus ja todetaan, että niitä ei ole. Valmis.

Tämän jälkeen oli aika ratkoa turbon tilanpuute, kun se rymisi rautoihin aikalailla sammutettaessa ja matalilla kierroksilla vedätettäessä. Ei hyvä. Aikani pohdittuani, päätin pitää asiat simppelinä ja pistin 3mm teräslätkän ja 1mm korilaatan kannakkeen ja kumin väliin. Tilaa syntyi ja koeajolla tämä todettiin toimivaksi.

Kuva

Koneen asento tuskin tästä häiriintyy paljoakaan, joten tällä mennään.

N75 venttiili piti vielä kytkeä ja letkuttaa. Tälle tein telineen Galaxyn omista kiinnikkeistä leikkaa&liimaa menetelmin ja maalia päälle. Kiinnitys tulipeltiin kierreinserteillä.

Kuva

Nyt alkoi olemaan jo auto niin lähellä ajoa, että päätin rykästä vielä valot kiinni ja AJAA kotio. Silläkin uhalla että ilmanputsarin letku puuttuu, mutta ei vaan enää malttanut odottaa... :D Turbon imulla on silikoninen kulma joka ulottuu konehuoneeseen, joten ajattelin ettei sinne nyt ainakaan oravaa isommat asiat pääse.

Konehuoneessa on hiukan enemmän johtoa, kuin takapotku JX:ssä, mutta kai niillä joku tarkoitus on.. Suurin osa osista on kuitenkin paikkansa löytänyt. täytyy noita piuhaja vielä joskus reitittää paremmin mutta nyt saa toistaiseksi kelvata.
Kuva

Täytyy sanoa, että kyllä oli mahtava kurvailla TDI:llä kun vetoja piisaa ja saundit tolla 15cm pakoputkella on hyvinkin Scaniamaiset :lol: Ehkä sinne pitää värkätä loputkin pakoputkesta. Ja kotiin saapuminen oli komia myös. Vaimo ja lapset oli yöpuvut ja tohvelit jalassa kadunvarressa kuvaamassa :lol: :lol: Koiranulkoiluttajia kuulemma huvitti. Hihkumisesta päätellen, myös kakarat ovat odottaneet Sinikan saapumista innolla.

Lyhyt video vastaanottokomitean kuvaamana :D
https://www.dropbox.com/s/x6wer4hny62ft ... 1.mp4?dl=0

Ja näin Sinikka on uuden kotinsa kotipihalla ensikertaa.
Kuva

Lauantaina sitten putsari kiinni, OBD:n kytkentä ja pakoputken suunnittelua. Sit alkaa kilometrien (toivottavasti ongelmaton) kerryttäminen ja troubleshootinki. Täytyy tilata obd-lukija ja joku halpa tabletti autoon, niin pääsee kyttäämään lukuja vainoharhaisena. :D Fiilikset on kyllä tapissaan nyt!!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja Joker »

Hienoa ja Onnea! Sitten kun kaikki muut on kunnossa, ota säkillinen kaljaa ja säkillinen nippusiteitä. Näissä hybrideissä on sellainen ominaisuus että kun letkuja ja johtoja on oudoissa kohdin, alkaa ne hinkkaamaan toisiinsa. 10tkm riittää puhkaista letkun tai eristeet piuhasta kun sopivasti hinkaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Niin se Tölkki vaan liikkuu "fordin" voimalla :D
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Volkswagen Trans(it)porter? :D
Kiitoksia! Joo, nuo hinkuttavat johdot on kyllä ollut mielessä kummittelemassa. Olen yrittänyt niitä paketoida, lyhennellä ja jatkaa parhaani mukaan. Aika näyttää miten äijän käy.
Pitää ostaa iso votkalesti autoon, jos tielle porsii. Se kätevyys tölkissä on, että jos hajoaa tienpäälle ja sattuu votkan narauttamaan auki, niin senkun kömpii takaluukkuun ja sammuu sinne. Aamusella pohtii sitten mikä meni vikaan :D
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Joskus ralliyleisössä ollessa opin uuden käsitteen "kaatopullo". Tuostahan vois jotain jalostaa :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla on aikanaan ollut "vitutusröökiä" autoissa, juurikin em. tilanteisiin. :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Siinä on vaan paha, että sitä askia pitää "kierrättää" säännöllisin väliajoin :lol:
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tölkin kanssa on aina syytä olla jotain "mielialalääkettä" käden ulottuvilla :D
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Sais kyllä hauskan yksityiskohdan sisustaan, kun duunais sellasen vitriinin jossa olis Jallu-pullo. "In case of cock in forehead" :D
No mutta. Eilen oli hiukan miedompi puuhapäivä, mutta jotain sain tehtyä.
Ensinnä siivottiin auto Äitienpäivä ajelua varten. Alkoi hiukan olee hiontapölyä, romua ja roskia täynnä koko auto.
Nyt hiukan siedettävämpänä.
Kuva

Kuva

Putsarilta turbolle menevä letku paikallaan. Tosin putdarin päässä on lähdöt ristissä nyt, kun olin yliarvioinut letkun taipuisuuden. Kobralla saan letkun menemään, niinkuin sen olin suunnitellut ja mäntsälästä kuulemman löytyy Kobria. Keväiset kelit kuulemma poikineet niitä ihan laatikollisen.

Kuva
Suunnitelmana on vaihtaa tulevaisuudessa nuo nippusiteet sellaisiin IV-putkien kannakkeisiin. Nyt oli niin kiire päästä kurvailemaan, etten niihin nyt lähtenyt tällä kertaa.

Nyt oli jonkinlaista ilmanpuhdistavaa vaikutusta autossa, joten ensireissu kohti motonettiä. Hiukan kuumotteli, että mitenhän tässä käy. Mutta mitä siinä nyt olisi käynyt. Kone tikkasi kuin kello ja meno oli kepeää. Kyllä kelpaa.
Koriin ladoin uuden ilmanputsarin, kun saan setuppiin Kobran, niin vaihdan putsarin taas uuteen. Uudet öljyt ja suodatin tarttui myös. Ajan näillä ensiöljyillä sen 500km ja sit vaihto. Ja pakoputken osat tarttui myös. Vaikka Scaniamaiset äänet olivat mahtavat pieninä annoksina, niin jo matka motonettiin oli liikaa.
Eikun pajalle ja hitsuu hommiin.
Kuva

Kuva

Ensimmäinen yritys tuotti tällaisen hirvityksen. Kuvaviestinä "Korson Tölkkimaestrolle" vahvitsi omat tuntemukset. Kyllähän tuo roikkuu ihan liian alhaalla. Ei kelpaa, roskiin paska ja takas motonettiin.
Uudet pätkät ja takas pajalle.

Toinen yritys tuotti tällaisen, hiukan takavuosien käärmeenpesä kuplista tutun kulman änkkärille. Tavallaan ihan hieno, mutta on se vieläkin liian alhaalla. Joskin tällä kertaa jo öljypohjan yläpuolella. Versio 3 vaatii turbolta tulevan putken lyhennyksen, mutta siihen en enää tälläkertaa ehtinyt. Tulevaisuuteen jää sitten kun saan pohjapanssarin hankittua, niin mallaan lopullisen putken sen kanssa sopivaksi.
Kuva

Kuvassa näkyvät läikät johtuu ihan omasta typeryydestä ja ihmisnosturimaisista :lol: ( Vai miten se nyt meni...) voimista. Onnistuin katkomaan öljytikun muoviputken, niin se sieltä roiskii aikalailla. Bräkleeniä pullo kylkeen ja korjasin tikunputken 19mm letkunpätkällä. Josko se pitäis vähän. Pitäis kyhäillä ihan oikea öljytikku tuonne vielä...

Hyvää tässä pakoputkessa on se, että uuden teko maksaa 14€ per putki, jos ei äänenvaimenninta vaihda :D Ja niin, siis äänenvaimennin on Simonssin 2".
Linkissä lyhyt ääninäyte:
https://www.dropbox.com/s/ziznio99r1x5l ... 6.mp4?dl=0

Suht miellyttävän kuuloinen tuli. Sisälle kuuluu toki moottoriäänet vielä vähän omaan makuun liikaa, mutta se korjaantunee samalla kun alkaa sisäosia työstämään ja vaimentelemaan.

Viimeinen pikkuhomma oli saada bensamittari pelaamaan, ja se nyt ratkesikin sillä, että tuikkasi _OIKEAN_ töpselin kiinni. Tankinkohohan oli vaihdettu swapin alkuvaiheissa, joten muita ongelmia ei ilmaantunut. Nyt pelaa kaikki mittarit ja hehkunvaloa lukuunottamatta merkkivalot. Mutta kellon retale on sanonut sopimuksensa irti. Se täytynee hankkia uusi.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TD/TDI ei tarvitse äänenvaimenninta, suoraputki alkuperäisen JX putken linjaa riittää.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ja miksi ei käytä alkuperästä pönttöä se ainakaan n istuu taakse kohdalleen. Joo ne kumit menee jos niihin jää jännitystä ja a jos is ne ravistaa kuin hullu jote pitää tietenkin arvioida oman koneen käynti ensin. Ja kyllä se vaimenin on ihan kiva Tdi koneen kanssa myös ei viheltele ja kuulosta teiniltä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Alkuperäiselle pöntölle ääni, satkun siitäkin joutuu suunnilleen köyhtymään, positiivista siinä on että menee suoraan paikalleen. Ja kumien kunto kannattaa tarkistaa, varsinkin sen kolmannen joka on yläpuolella tukemassa.

Tosin tässä tapauksessa näyttääkin kyllä imuilman letku jäävän tielle, joten alkuperäistä pönttöä ei voi käyttää.

Ehkä jos miettisi maastoystävällisempää ratkaisua niin pönttö esim. oikean renkaan taakse jäävään tilaan ja pari joustopalaa matkalle? Motonetissä pieni kävely pakoputkihyllyllä, niin voisi löytyä jonkun muun merkkisen auton valmis pönttö missä olisi lähdöt sopivasti molemmat perässä tai kello 6 ja 9 kohdilla...
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vaihtaa sen kurkku putken samaan tyyliin kun tossa ALH projektissa niin pitäis mahtua.
Tossa on mutonetin numerot kin putkella jos paksuus riittävä jos haluu paksumman joutuu askarteleen mutta ainakaan n itellä toimii.
En laitais itse kurkku putke pöntön päälle voi käydä niin että motarin jälkeisellä tankkaus tauolla lämpenee siinä pöntön päällä liika ja kun sitte vähän likasemmalla ilman putsarilla lähtee ajaan imasee sisään. Niin kauan kun ilma liiku se ei tietenkään lämpene liikaa

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... &start=120

Mulla on eri kone ja 2cm alempana mutta pönttö on vakio paikalla eli pitäs käydä sullekin.
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Noniin, alkoihan sitä keskustelua syntymään. :)
Joo, en itsekkään missään tapauksessa ole tähän vielä tyytyväinen. Pakoputki on aivan liian alhaalla. Muutoinkin koko imu ja pakosetuppi on erittäin karkea puolivalmiste, joka on kiinni vielä toistaiseksi nippusiteillä ja nippusiteisiin verrattavissa olevilla tuotteilla :lol:
Tuo vaimennin on mitoiltaan sen verran siro, että sen saa tarvitaessa mahtumaan vaikka koneen päädyn ja takapeltien väliin. Nyt kun se on ostettuna, niin nuukana miehenä tekis mieli sitä käyttää..Ei nyt kuitenkaan väkipakolla. Jos siitä ei fiksua saa, niin sitten vaihdetaan toiseen.
Tuo kurkkuputki ongelma on käynyt myös mielessä, että mahtaakohan kuinka helposti sulaa. Letkun spekseissä taisi olla maksimi käyttölämpötila +60c. Mielessä kävikin, että jos väliosuudet tekisi 63mm alumiiniputkesta, ja sitten pakolliset kurvit tekisi tuolla. Tällöin pakoputken yläpuoliset osat olisivat metalliset.
JaniS
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2016 17:32

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja JaniS »

Tuo dmn:n idea tuosta renkaan taakse asennetusta pöntöstä tarttui sen verran päähän, että oli pakko kävellä parkkikselle.

Kuva

Kääntäisi turbolta lähdön kuskinpuolen lokarille, jousto väliin, joku lyhyt ja levee pönttö tuonne? Samalla saisi putken kokonaan pois konetilaa ja kurkkua lämmittämästä.
Tulisi tosi lyhkänen ja siro putki, mutta onko siitä jo enemmän haittaa kuin hyötyä? Tuolla se ei haittaisi maavaraa ainakaan yhtään. Ja myös pohjapanssari menisi paikalleen ilman mitään lisätöitä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jaa niin, sulla lähteekin turbosta taaksepäin downpipe, hiukan tuossa joutuu miettimään mistä välistä sen ottaa ettei sulata johtoja tai ota osumaa pohjapanssariin. Varmaan panssarin lähelläkin vähän miettimistä siitä ettei satu sytyttämään panssarin päälle joutuneita öljyssä marinoituneita risuja..
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jani.S ja Sinikka Syncron yhteiselämä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja sitten kun joku seppä on rälläköinyt sen kiinnikkeen pois tuosta kuskin puolen moottorituesta ;)
Siirrät tuon tuloilman sinne yläetupuolelle, niin on varaa laittaa pakari minne haluaa :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin