Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

Volkkareita ja muita konsernin tuotteita on tullut harrastettua aina, varsinkin kardaanilla varustettuja. Tällä hetkellä omistuksessa on kolme nelivetoista VW kulkinetta ja yksi torsenvetoinen Audi. Tölkistäkin on tullut haaveiltua, nyt sellainen sattui kohdalle ja se täytyi saada.

Syksyllä 2017 konevikainen JX Caravelle löysi tiensä tontille. Auto on seissyt tallissa(!) viitisen vuotta edellisen omistajan mielenkiinnon lopahdettua. Koneesta oli raavittu kansi pöydälle ilmeisesti kolmospytyn puristusten kadottua. Kansi oli edellisen omistajan mukaan ollut kunnossa, joten vika lienee lohkossa, en sitä sen kummemmin tutkinut. Ulkopuolinen ilme on melkoisen karu, autosta ei taida löytyä yhtään suoraa koripeltiä. Katto pahiten rutattu, lähes koko matkalta ja takaosa aivan perunapeltoa. Alusta sensijaan on melko hyvän näköinen ja lähes ruosteettomalta vaikuttava. En auton historiasta tiedä sen tarkemmin, tässä lähimaastossa pari omistajaa ja 2003 tehty suomen kilpiin ensirekisteröinti. Sitä ennen ollut PV:n käytössä SA kilvillä.

Minulla sattui olemaan varastossa parikin konsernin voimanlähdettä, ja aloinkin heti suunnitella moottorinvaihtoa. Tarjolla oli siis 1.6TD koodilla 1V ja 1.9TDI 1Z. Ensin oli tarkoitus rukata 1Z mTDI, mutta auton yleinen ilme oli senverran epäilyttävä että en uskaltanut heti alkuun alkaa sijoittaa aikaa ja rahaa kovin paljoa. Tästä syystä vaihtelin viitisen vuotta navetassa seiseeseen 1.6 koneeseen kriittisimmät tiivisteet ja uuden jakohihnan, jonka jälkeen JX:n apulaitteet ja öp paikoilleen. Näin saatiin muutamalla kympillä käyvä ja kulkeva tölkki. Konehan oli ollut kakkoskoppaisessa golfissa ja sillä on ajettu ujot 635tkm, itse siihen vaihdoin kannen kun kyseinen golf itselle tuli.

Leimaremonttia joutui tekemään etujarrupalojen ja yleisen putsailun verran. Auto olikin tuossa liikenteessä peräti toista kuukautta ja reilun 1000km. Ihastuin laitteeseen niin kovin että nyt on mTDI rakennus hyvässä vauhdissa, 1V koneesta loppuu puhti kesken kun LDA painekello todettiin rikkinäiseksi ja jouduin ajelemaan pelkällä perussyötöllä.

Autoon on tähän mennessä turattu hieman valojen parannuksia ja yleistä sipistelyä. Renkaina alla olivat ensin alkuperäiset 185R14 hakkapeliitat, sitten löysin tallista 16" alut joilla oli 205/60R16 nastat. 16" pyörät sopivat mielestäni hyvin, ja niillä tulikin se tonni ajettua. Sitten tuossa hieman maastoajoa harrastellessa kaverien kanssa todettiin että suurempaa kumia vaatii moisten matalaprofiilisien tilalle. Visiitti paikalliseen rengasliikkeeseen, ja nyt alta löytyy 225/75R16 mudterrain tyyppiset palapyörät. Niillä maasto-ominaisuudet paranivat merkittävästi, mutta huippunopeus laski melkoisesti. Laitoinkin auton nyt seisontaan odottelemaan elimensiirtoa.

Tulevaisuuden suunnitelmina on vielä edistää maastokykyä ja ehkäpä myös hieman maantieominaisuuksia vaimennusten jne muodossa. Aikataulu on aika avoin ja varsinkin nyt kun auto on seisonnassa ei ole tarvetta pitää kiirettä moottorinvaihdon kanssa. Kaikki pääosat alkavat olla haalittuna ja uusi moottori alkaa olla JX osia vailla. Moottorinkannakkeen joudun tekemään vasemmalle puolelle, koska tarkoitus käyttää AGR pakosarjaa ja ahdinta kun sellaiset sattui hallinperältä löytymään.

Harrastus on siis purrut ihan kohtalaisesti, vinkkejä kaikesta mahdollisesta otetaan vastaan. Foorumi onkin ollut kovasti jo avuksi monessa suhteessa. mTDI konversioon hommatut osat on poimittu foorumin kätköistä ja toistaiseksi kaikki on käynyt paikoilleen nätisti. Lukollinen etuperä se on puutelistalla hyvin akuuttina, senverran tulee tuota maastotouhuilua harrastettua. Ja ehkä jopa decoupler, siinä vaan hinta hirvittää budjettiharrastajaa...

Tuosta muutama kuva matkanvarrelta:
IMG_20171210_133848.jpg
IMG_20180128_162744.jpg
IMG_20180204_125749.jpg
IMG_20180211_154753.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Aleksi-, 13.11.2018 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle syncron pelastaminen

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Omassa syncrossa edellinen AAZ jaksoi kuskata 205R16 renkailla, mutta kun vaihdoin pinnatut 215/85R16 maastorenkaat, niin meno puutui totaalisesti. 1Z:sta tehty mTDI toi menohalut takaisin, tosin LR vakiopumpulla huippunopeus rajoittuu alle 130 Km/h (AAZ + 205R16 GPS:llä 140 Km/h, ilm pumppua oli rukattu?)
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncron pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

Kyllä se itselläkin olisi tavoite että noilla isoilla kumeilla pääsis +100kmh sillei kevyesti. Saa nähdä mitä vaatii, tai onko järkevästi mahdollista. Lisäksi on auton mukana tulleet 215R14 kesäpyörät millä voi sitten huippuja kokeilla :D
Nyt paikalleen menee AGR vakioahdin ja tosiaan 300TDI:n pumppu jossa käsittääkseni 11mm nestepää. Tuon kaveriksi kun vaihtaa joskus sitten pikkusen isompaa suutinta niin ahdin käy hetkessä pieneksi. Jotain 130hv luokkaa tuosta hyrrästä saanee pukattua läpi.

Viikonloppuna tiputin 1.6 tekniikan alas ja siirsin JX osat 1.9 koneeseen. Toivon mukaan tulevana viikonloppuna ehtisi tarjoamaan 1.9 konetta konehuoneeseen ja edes moottorinkannattimen saisi taiteiltua. Toistaiseksi en vielä laita välijäähdytintä, mutta vesikiertoinen kenno löytyy jo varastosta. Sille täytyisi keksiä sopiva kenno keulalle ja riittävän tehoinen vesipumppu.

Vähän asian sivusta, mihin näissä olisi fiksuin asentaa polttoainelisälämmitin? Tuollaista venäläistä binaria katsonut, ja miettinyt että olisi näppärä asentaa keulapanssarin alle lämppärin letkuihin. Mietin vain että lämpiääköhän kone lainkaan tällä asennuksella. Vakio kiertovesipumppu saattaa olla alimitoitettu kierrättämään useiden metrien päähän...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle syncron pelastaminen

Viesti Kirjoittaja TT| »

Juurikin sinne on ainakin parissa syncrossa lämmitin asennettu. Eikös siinä binarissakin ole oma kiertovesipumppu?
Tuon turbon saa helposti sopimaan myös jx moottorituen kanssa käyttämällä 3-pulttisella laipalla olevaa aaz/pitkittäis AHU pakosarjaa. Kuten on myöskin useammassa syncrossa täällä käytetty. Plussana Syncroiluun turbo tulee myös riittävän ylös.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncron pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

No voi perhana, tuota pitkittäisen pakosarjaa en ajatellutkaan. Mulla yks sellanenkin pakosarja olis puolijoutilaana. Täytyypä ainakin sovittaa. Just ehdin öljynpaluun tehdä tolle sarjalle sopivaksi :)


Sitä binarin omaa vesipumppua ajattelinkin, kaippa se sitten riittänee myös moottoria lämmittämään.
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncron pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

Nyt on vihdoin savut saatu uudesta moottorista.

Hommasin nyt sen pitkittäisen AHU:n pakosarjan, sitä odottelin viikon ebaysta. Sitten sovitin sitä paikalleen ja totesin että ahdin ei kyllä käy mitenkään päin. Hieman foorumin kaivelua ja löysin projektin jossa ongelma oli ratkaistu teettämällä adapterilaippa. Topickissa mainittiin firma ja soittelinkin samantien OJL Engineeringille. Sieltä löytyi laippa hyllystä käsittämättömän edulliseen 14€ hintaan. Laippaan tein muutamat kierteet ja noin vain oli AGR ahdin sovitettu näppärään asentoon melko korkealle. Öljynpaluun tein 1Z putkesta napatusta laipasta ja 10mm metalliputkesta jonka liitin JX:n alaosaan. Näin sain jouston säilymään ja melko jouhevasti laskevan putken.

Vauhtipyöränä siis G60/1Z original, kytkinlevy WBX ja asetelma 1Z original. Startti löytyi ihan tuurilla hallin nurkasta ja adapteri sille brickwerksiltä. Suorastaan yllätyin kun Siellä puolella kaikki osui kohdalleen ilman säätämistä. Tai no asetelman ja vauhtipyörän yhteennaittaminen tuotti hieman tuskaa kun ei meinannut heti löytyä M7x1 kierteellisiä pultteja. Lopulta pajan miljoonalaatikosta sellaiset löytyi.

Kone paikalleen ja starttia pyörittämään. Sitä pyöriteltiinkin melko hartaudella, ei meinannut ilmat tulla pumpusta millään. Lopulta napattiin paluuputken takaisku irti ja tankkiin paineilmaan niin että paluusta tulee polttoaine. Tämän jälkeen lähti käymään nätisti. Ajoitus on jossain 1.2mm tietämillä. Jostain netistä kaivelin tietoa että lantikan pumpulla se olisi sopiva.

Enää ei olis kun loput. Pakoputki, ahtoputket, kaasuvaijeri ja ilmanputsarin kiinnitys ja letkut.

Ajoin jo tyhjäkäynnillä pihalle hallista ja kytkin oli ihan hyvän tuntuinen, tosin irrotti jo melko alhaalla. Täytyy tunnustella jos se siitä asettuisi.

Ahtoputkien rakentelu on vielä mietintäasteella. Vesijäähy olisi jo olemassa mutta en tiedä miten sen saa mahtumaan vesiletkujen päälle, ja taidankin nyt aluksi laittaa vaan suoran putken.

Oliskohan ensimmäiset ajot jo viikon parin sisällä... Hidastaa pirusti kun jotuu odottelemaan osia aina viikon.
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncron pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

Tölkillä alkaa olla 500km takana uudella tekniikalla. Ihan alkuun työnsi melkoisesti öljyä pakoputkesta, mutta kun pääsi kunnolla ajamaan niin sekin loppui ja tikussa ei öljyn vähentymistä ole näkynyt. Ahtoja on nyt kiinan turboruuvilla säädettynä 1.3 paikkeilla. Toiveissa on että tuo vanha ahdin sen kestäisi, edes jonkinaikaa.

Välijäähyn se tarvitsee jos meinaa yhtään matkaa ajella tai jotain vetää perässä. Tuntuu niin pirun kuumalle ahtoputki jo pikkuplussakeleillä. Kai se olis tuo kiinapojan vesikenno johonkin ahdettava, taidan siirtää akun sinne syvennykseen ja koittaa ahtaa sen paikalle jäähyn. Tai sitten jätän koko taka-akun pois kun apparin penkin alle on kakkosakku tulossa jokatapauksessa.

Välijäähyn jälkeen täytynee ettiä jostain pykälän isommat suuttimet. Nyt ei savuta ahdoilla juuri lainkaan, vaikka käänsin ahdonalaisen karan "isolle".

On se kyllä varsin mukava peli lasetella menemään, varsinkin nyt kun alkaa olla edes vähän kulkua. Rospuuttoteistä ei tiedä mitään.

Tuossa katellut tuota perunäsäkkiä muistuttavaa koppaa ja jotenkin siihen on jo tottunut. Saa nähdä missä vaiheessa motivoituu sitä pajottamaan. Ehkä sitten kun tekniikka on muuten tikissä.

Kierroslukumittaria sitä kaipaisi kovasti. Jostain kun löytäisi alkuperäisen mittariston niin kelpaisi kyllä. Samoin se lukollinen etuperä. Decouplerkin on ollut haavelistalla lumien poistuttua. Ainiin, pitäisihän se muutoskatsastaakkin vielä kun saa välijäähyn paikoilleen. Miten nämä aina räjähtää käsiin tämän työmäärän osalta :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

On se vaan tölkki melko loistava peli. Moottoripuolelle ei ole vaihdon jälkeen tehty muuta remonttia kuin hieman itse rikotun startin remontointia ja ohjaustehostimen kannakkeen vahvistus.
IMG_20180608_124922.jpg
Apparin penkin alle on ilmestynyt kakkosakku, ja talvea varten keulapanssarin sisään Webaston Thermo Cop C. GSM ohjauksen palikoita webastolle vielä odotellaan. Kauko-ohjattu keskuslukitus tuli laitettua, kun käyttöautossa keskuslukon puuttuminen aiheutti melkoisia ongelmia. Tuulilasin vaihtoa mietin pitkään, mutta kohtuullisen edullinen se sitten oli ja sain aikaiseksi vaihtaa. Loppuunsa yllättävän hyväkuntoiset raamit löytyi tiivisteen alta, alakulmissa pientä laittoa.

Tuli kesällä myös haettua toinen takavetoinen tölkki varaosakäyttöön. Melko hyvin ajan patinoima yksilö löytyikin :D
IMG_20180611_111537.jpg
Tästä ajatus sitten lähti kun oli toiset penkin kiskot ja hetken aikaa autossa oli ihan rehellinen kuppipenkki. Sen käytännöllisyys jäi kuitenkin melko heikolle tasolle ja vaihtui takaisin alkuperäiseen.
IMG_20180615_095424.jpg
IMG_20180603_155751.jpg
Välijäähdytys on edelleen suunnitteluasteella. Vesijäähystä sitä on haaveillut mutta en tiedä miten sen saa järkevästi toteutettua ja mihin se mahtuu. Tuo olemassa oleva kenno on melko rajun kokoinen ja lähdötkin on 3" eli melkolailla liian suuret.
Ahdinkin pitänee vaihtaa hieman paremmin virtaavaan, tuo kun on melko ahdistavan oloinen. En ole edes uskaltanut pakopaineita mitata, ja ahdotkin on tiputettu ihan vakiotasolle.

On se vaan mukava käyttöauto, ei ole kaivannut muuta kuin ihan aavistuksen puhtia lisää. Kaikki kesän ja syksyn touhut on kuitenkin saatu tehtyä. Veneen kuskauksesta kaverin muuttoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Joker »

Tuossa kohti mulla on samanlainen, mutta kannen eristeet tosta kohdin leikattu, ei ole akkua, pa-suodin siirretty, paisari siirretty, tehostajan säiliö siirretty ja n. 5 revisiota tehty kannakkeille. Nyt 5 vuoden jälkeen kun sain vesiletkutkin uusittua AN12 letkuiksi ja taas paisarin ja ton mööpelin kannatusta paranneltua, alkaa paketti toimia. Noi revisiot on kyllä ollut helppoja, lähinnä lisälattoja ja jotain lisäreikiä jne...

Eli siis menee tuohon, mutta että hyvän saa niin kokemukseni mukaan taistelee tilasta muiden purkkien kanssa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Osku »

Itse kun tuota palapeliä kokoilin viimeks tosin ilma jäähyllä niin paikkoja jonne paloja saa on.
1 Akku hyllyn päälle siihen mahtuu kaksi akkua tai jos yksi riittää voi akun työntää pitkittäin sisään ja laittaa nykyisen akun paikalle eaim ilman putsarin. Jopa kaikki akut voi poistaa ja siirtää etupenkkien alle, tosin pität johdot tuo hävikkä starttaukseen.
2 akku hyllyn alla on hieman tilaa sielä mulla on yhdessä tölkissä Bensalämppäri toisessa MAF
3 jos jaksaa tehdä omia letku sovitteita niin paisarin alta löytyy tilaa riitämiin että saa matala kantisen vakio ilmanputsarin
pystyyn tosin en vältämättä sorkkis vakio letkuja.
4 toi nurkka missä sulla on putsari on varmaan fixuin välijäähylle letkutusten kannalta joten jos toi mahtuu sinne niin putsari esim akun paikalle tai taakse alle tai paisarin paikalle.

Sielä ei ole montaa paikkaa minne noi kamat saa mahtuu jos täysikokoisen putsarin haluaa (Suosittelen melutaso ja huoltoosat) Letkulla onneks putsarin voi siirtää ihan minne vaan.
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

Juurikin tilanahtauden takia tämä on jäänyt vähän vaiheeseen. Kattelin jo pienempää jäähdytintäkin, putkimallinen riittäisi varmasti melko pitkälle ja sen saattaisi saada tuohon imusarjan päälle. Putsari on nyt melko heikosti kiinni joten sen siirtäminen lienee fiksuinta, kun kiinnikkeen parantelu on kuitenkin edessä. Täytyisi ottaa joku päivä romut irti ja sovitella eri paikkoihin. Toinen akkuhan mulla onkin jo apparin penkin alla, mutta sen ajatus on toimia mahdollisen vinssin, invertterin ja webaston virtalähteenä, joten olisi hyvä olla moottorilla omansa.

Webaston gsm ohjausta varten tuli tänään kiinasta purkki. Se ja muutama työvalo ovat seuraava projekti.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jos vielä sen verran lisään, että minun bingossa on osat noilta osin seuraavasti:
- Akku on apparin penkin alla ja hupiakku takapenkin alla. Kuskin penkin alla ei ole tilaa koska on ABS, mutta onko sinulla ABS, vai tuolle toiselle akulle siellä tilaa?
- Ilmanputsari (Seat Cordoban madallettu) on oikealla takakulmassa, yhdistettynä alkuperäiseen wasserin snorkkeliin letkulla ja imuputki turbolle menee konetilan takalaitaa.
- vasemmalla takana minulla on ECU. Siinä aukon edessä konetilan vasemmassa takalaidassa on tosin ohjaustehostajan säiliö, se siirtyy aika helposti by the way.

Noilla lisämuutoksilla olisit aika lailla siinä tilanteessa, että tuo cooleri mahtuu siihen missä se minulla on, eli tuohon mutta vähän enemmän nurkkaan. Muualle juuri tuo cooleri ei Syncrossa mene ilman rälläkkää, se on selvä.
Aleksi-
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 12.12.2017 15:00

Re: Caravelle syncro 1.9mTDI -90

Viesti Kirjoittaja Aleksi- »

Kyllä sinne kuskin penkin alle toinen akku menisi. Täytyypä ottaa sekin asia tarkempaan pohdintaan. Taitaisi olla kohtuudella siirrettävissä takaa pois. Silloin saisi vesiputkia, pa-suodatinta ja tehostimen säiliötä vähän siirtelemällä jäähyn menemään koneen päälle kohtuullisen nätisti. Tämä täytyy nyt talven aikana saada hoidetuksi. Jos vaikka joulun pyhinä...

Onko muilla ollut ongelmaa lämppärin vesiventtiilin kanssa? Itsellä vanha vuosi läpi, ja vaihdoin kesällä uuden tarvikkeen tilalle jotta konttoriin ei aivan paistu. Silmämääräisesti olivat samanlaisia ja kuumuusongelma poistuikin heti. Nyt vaihtelin kaasuvaijerin ja etupanssarin ollessa irti huomasin että uusi venttiili ei aukea täysin rajaan saakka. Eli mekaniikan liikevara ei riitä siihen että venttiili menisi täysin kiinni tai täysin auki. Säädin kuoren nyt talveksi siten että ei mene lainkaan täysin kiinni, mutta aukee kokonaan. Heti alkoi webasto sulattaa lasia paremmin ja tulee kunnolla lämmintä ajaessa. Täytynee siis aina renkaanvaihdon yhteydessä suorittaa säätö kauden mukaan. :)

Safarityyppistä kattotelinettä aloin kanssa hieman rakennella. Valoja kun ei ole koskaan liikaa niin saisi niitä asenneltua. Ja myös romua mahtuu melkoisesti kun mitoiltaan 3mx0,8m tuli sommitellulle tellingille mittaa.
Vastaa Viestiin