Westy vanagon '83

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Hieman laiskasti on tullut kirjoiteltua mitä tässä on tullut puuhasteltua, mutta lähes kokoajan jotain tekemässä tai suunnittelemassa.
photo 1.JPG
Aloitetaan alusta. Autosta löytyy alkuperäinen esittely lahtareiden foorumilla edellisen omistajan toimesta, joka toi auton suomeen ameriikasta.
(http://www.oberschlachter.fi/viewtopic. ... p=662#p662)

Autoon oli tehty vielä koneremppa ja muutettu sähköt 240v tuon jälkeen.

Tarkoitus oli ostaa paku "kesäasunnoksi" surffirantoja kiertämään :)

Autoa aikaisemmin ei oikeastaan ollut sen kummempaa käsitystä "vanhemman auton" omistamisesta, joten alkuun tuli muutamia ylläreitä.

Ensimmäisena vuotena voidaan tiivistää seuraavasti.
Asentelin:
-GoWestyn aurinko paneeli setin
-Kakkosakun hupilaitteille
-Huomasin että kakkosakun rele oli paskana ja kun sen korjasi kävi ilmi että johdotuksessa oli jotain hauskaa ja molemmat akut tyhjenivät jne.
-Kattotelineet
-Pyörätelineen
Opin:
-Kova pamaus ajossa voi esim. johtua v-hihnan katkeamisesta (eka keitto rempatulle koneelle)
-Valot pitää muistaa sammuttaa useita akunkantoja ja lautauksia
-Talvella ajo keskustassa yksivetoissa äärimmäisen hankalaa (eka ja vika talvi kun ajossa)

Toisena vuotena
Korjailin/korjautin
-Syyläri
-Kytkimen ja jarrun pääsylinteri
-VAihdoin tulpat johdot, ilmaputsarin, bensasuodattimen jne.

Heitin 8000km reissun portugaliin ja takaisin ja asusteltiin pakussa 4viikkoa :) toimi erittäin hyvin!

Tänä vuonna
-Asentelin loppuun air top webaston että voi suomessa yöpyä lämpimässä.
photo 2.JPG
-Asentelin thermo top webaston jo pari vuotta sitten vesi letkuihin ja moottori tilaan, mutta inspis loppui kun talviajo loppui joten sähköt ja bensat vetämättä :D ehkä tänä vuonna...
-Ilmastoinnin huolto -> tarkoitus lähteä sardiniaan joten tiedossa helvetin kuumaa
-Jääkaapin tuulettimen päivitys
photo 4.JPG
-Vaihdoin orkkis muoviset verhon pidikkeet nahkasiin kun katkaisin yhden. -> pitää metästää uusi joskus samba.comista jos haluaa joskus lähteä entisöimään.


Haaveina olisi
-Vaihteiston käyminen läpi -> pidemmät vaihteet
-Moottorin päivitys 2,3L boxeri on parasta :D
-Lukon asennus, mutten osaa päättää kitka ja syncro lukon välillä eikä rahaakaan oiken ole.... ..vituttaa vaan nylkyttää pakua irti surffirannan hiekasta... ...tai jännäillä sitä että löydetystä unelma spotista ei pääse pois jos alkaa satamaan ja muta tie "sulaa"
-Teltan päivitys kolme ikkunaiseen
-Korin maalaus -> ylimaalauksen jälkeen saumat haljenneet ja.....
-Katon maalaus...


Muuten paku on aika pitkälti elämäntapa tällä hetkelllä :)
Pitää kirjoitella lisää kun kerkiää.
Lähinnä ideana on ollut mahdollisimman vähän koskea orkkis rakenteisiin ajatuksena ehkä joskus palauttaa paku tehdas kuntoon. Tässä joutui tekemään poikkeuksen airtopin asennuksessa :(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tämä on kyllä hieno, liian vähän noita oiketa westfalioita näillä leveyksillä.
-Moottorin päivitys 2,3L boxeri on parasta
Olisko tämä joku ilmajäähykone?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Noup, jenkki vehje 1,9 vesiboxeri digijet ruiskulla ....ja katalysaattorilla
Home is where you park it.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tää on kyllä hiano 8-) surffirantoja ajatellen syncron lukko olis fiksumpi kun kitka, pito säilyy varsinkin takavatoisessa paremmin kun on kytkettävä eikä kitkalukko...
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Noniin eli matka lähenee!
Huomenna on varattu laiva saksan maalle ja siitä matka jatkuu kohti sardiniaa.
Matkaan valmistautumisen osana westy kävi Eican farmilla tutkittavana pienen vesivuodon takia, ja ISO KIITOS homma rupesi selkiämään. Paisari oli haljennut ja vettä oli kadonnut järjestelmästä ainakin litran verran. Uusi osa tuli tänään joten nyt pääsee opettelemaan vaihtoa sopivan kuumottavasti päivää ennen reissua.
photo 3.JPG
Onko vinkkejä asennukseen. Eicca suositteli letkujen kuristamista pihdeillä joten koitetaan sitä näin aluksi.

Viimeisen parin viikon ajan duunipäivien tunnit on tupanneet veynmään kaksinumeroisiksi joten valmistautumiseen ei juurikaan ole jäänyt aikaa, mutta tuiki tärkeä ilmastointi tuli huolettua ja kuivain vaihdettua. Samalla järjestelmää päiviteltiin freonista tehottomampaan suuntaa..... Vihreä raamattu ei tunne tuota vanhempaa ilmastointia ollenkaan ja kuivurin etsiseen meni useampi tunti(kuskin alla lokarissa).

Samalla tuli tehtyä hieman matkuilu henkisempi modaus ja asennettua safety box. Ei tästä järin turvallista tullut mutta sen verran ehkä että jos näpistelijöiltä suojaa kun on itse vedessä... huonona puolena mainittakoon että nyt pitää veteen ottaa jo kaksi avainta pakun ja boxin. Fiksu olisi saattanut etsiä sopivan numerolukolla...
photo 1.JPG
photo 2.JPG
Vimeisenä osaisiko joku suositella saksasta ketjua jossa vaihdattaa öljyt pakuun, kun sitäkään ei ehtinyt tekemään ennen reissuun lähtöä.

Onko mielipiteitä öljystä ?
Itse olen ajellut 15w-40 ja tuntuu toimivan hyvin.

Kiitos !
Matkalta sitten fiilis kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sinky, 11.07.2012 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Home is where you park it.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Oikein rattoisaa ja turvallista matkaa!! Laita kuvia foorumille reissusta.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hyvä että kerkesit uuden paisarin hommata, 15w/40 ööli kuulostaa hyvältä. Onnee reissuun, toivottavasti reissu menee hyvin 8-)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TurVWallista matkaa!!!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Noniin tasan ei mene nallekarkit.
Eli huonoa tuuria, karmaa ja aimoannos osaamattomuutta.

Toimikoon tämä varoittavana esimerkkinä.
Eli aloitetaan alusta.
Kun sain paisarin kotiin iltaa ennen lähtöä repäisin vanhan irti ja valutin aimoannoksen jäähy nestettä maahan. Osa ämpäriin mutta isompi osa maahan.
Eli tilasin bensiiniin sopivan paisarin mutta kyseessä taitaa siis olla 85-> bensiiniin sopiva
IMG_1041.JPG
No sotkin silikoonia kylkeen ja manasin. Vaikutus taitaa olla aika minimaalinen mutta minkäs teet.
Soittelin vielä saksaan liikkeeseen ja kyselin onnistuuko lauantai aukiolo jotta voisimme koukata sen kautta mukaan oikean paisarin. Kataloogia vilkuilemalla "diesel" malli taitaisi olla oikea. No ei onnistu ja pieni kielimuuri aiheutti haastetta. Myyjä kysäisi että mikset vaan asenna sitä jonka jo ostit. No kaipa se osaavalta onnistuisi.

Jätetään matkasta kertominen toiseen kertaan, mutta vuotava paisari taisi olla pienin ongelmista. Genovasta lähdettäessä huomasin jännitteen tippuneen molemmissa akuissa radikaalisti mutta sardinian lautalle oli helvetin moinen kiire joten en ehtinyt oikein asiaan paneutua.
Lautalle jonottaessa oli pakko pitää auto käynnissä jonossa ja kerätä vihaa italiaisilta kun se ei enää olisi käynnistynyt ja sardinia olisi joutunut odottamaan.
No laivasta päästiin ulos noin puolelta öin sardiniassa ja alkoi raivoisa ajaminen saaren halki toivoin että paku olisi nilkuttanut camping alueelle ja olisin voinut aamulla rauhassa tutkia. Oireena oli jännitteen sahaaminen....

No niin ei käynyt vaan auto sammui 10km kaupungin ulkopuolelle mutkaan.
No yölla paikallinen nuori pari auttoi sen verran että saimme kyydin b&b:hen ja aamulla paikalliselle korjaamolle.
Autossa oli siis lauttamaksujen säästämiseksi kaikki tavara sisällä (surffilaudat, suksiboksit jne. joten en ollut päässyt aikaisemmin moottoriin käsiksi.
Ennen kyytiä purin auton kuorman ja vilkaisin moottoria. Laturi oli pari viikkoa vanha ja hihna kireällä joten en siihen hätään keksinyt mikä helvetti aiheutti jännitteen rajun vaihtelun ja akun tyhjenemisen.

Sen sijaan huomasin kauhukseni että juuri korjatun ilmastoinnin asennuksessa tai paisari seikkailussani oli hommat menneet TODELLA PAHASTI VIKAAN!
IMG_1066.JPG
Aivan uskomaton tuuri. Letku oli juuri kulunut sen verran puhki että se jo hikoili. Vielä muutama sata metriä ja kaikki vedet olisivat olleet kadulla ja moottori KAPUT!!!
Ei helvetti. Ko. osaa ei luonnollisestikaan saa enää marmori tiskiltä jne.
No auto hinattiin muutama kilometrin matka paikalliselle pajalle huokeaan sadan euron hintaan.
Pajalla ongelmaa selviteltiin ja laturin liitin oli löystynyt!!!!

MUTTA
(perkele)
Italiaanot halusivat tehdä homman kunnolla ja irroittivat liittimen laittaakseen paremmat prikat ja kytkivät sen väärään paikkaan takaisin. Seisokelin taaempana ja näin auton moottoritilasta tulevan liekkejä ja savua.
Tilanne oli sanoin kuvaamaton!
IMG_1067.JPG
Noniin no.
Uusi laturi tilauksen (kestää kaksi päivää) ja eikun kiertämään autovaraosa liikkeitä kun huoltamo ei osannut tilata ko. letkua.
No letkua ei löytynyt joten plan b. on katkaista putki sisään toinen putki ja kiristää.... Toivottavasti sillä pääsee nilkuttamaan kotiin.
LUONNOLLISEST KUN SATAA NIIN SATAA KUNNOLLA
H-Liitin oli myös paskana.(ko. osaa ei myöskään saa enää marmoritiskiltä)
IMG_1068.JPG
ja auto oli luonnollisesti jättänyt alleen huoltamolla öljylätäkön joten saas nähä....

Ainiin ja luonnollisesti ilmastoinnin kompuran toinen mutteri oli kiristämättä joten ilmastointi nesteet karanneet joten....
IMG_1065.JPG
No aurinko paistaa ruoka on hyvää ja lomaavielä jäljellä....
Loppuun vielä fiilis kuva.
IMG_1064.JPG

....ainiin jos mietitte mikä on tilanne nyt niin ...odottava... Huomenna pitäisi olla jotain tietoa miten auton korjaus etenee....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Home is where you park it.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja dmn »

No kuulostaa hyvältä lomareissulta, ainakin omasta mielestäni :-) Inhoankin toimettomia ja yllätyksettömiä löhöilylomia ...

Tuo hinkkaus kyllä näyttää siltä että sitä on varmaan jatkunut jo melkoisen monta vuotta? Tuskin on minkään viimeaikaisen tapahtuman saannos ..

WBX on kieltämättä aika paljon ongelmallisempi kuin ilmajäähykoneet olosuhteissa joissa on pakko keksiä joku rautalankaviritys matkan jatkumiseksi, mutta taitaa loppujen lopuksi olla aika harvassa ne tilanteet.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mulla oli tuossa teenelkussa samanlainen latausongelma. Luultavasti eka kesänä kun tuohon liikkeessä laturin vaihdatin, niin rikkoivat laturin herätepiuhan liittimestä lukitusnastan. Joten pari vuotta tuurilla toimi niin että välillä latasi ja välillä ei. Tuota ei näkynyt latauksen valosta, koska laturihan toimi. Ongelma alkoi löytymään kun kuumana kesäpäivänä ajeltiin auto täynnä porukkaa ja tavaraa rippijuhliin ilmastointi päällä (joka tässä haukkaa aika hyvin virtaa) 70km akut kesti ja sitten alkoi oireilla. Ensin jämähti nopeusmittari, melko jännä tunne kun painaa rajotuksen muuttuessa jarrua ja mittari näyttää edelleen 110 :D Seuraavaksi alkoi pätkiä kaasupoljin ja lopulta sammui kone. Lopullinen ongelmavyyhden selviäminen onkin sitten oma tarina.
Toivottavasti Westy teidät vielä kotiin tuo, pidetään peukkuja!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja dmn »

Joskus mulla oli bensatölkissä ja ihan ihmeellinen latausongelma. Välillä toimi hienosti ja välillä kun auton sammutti ei lähtenyt enää millään käyntiin (=akku tyhjä). Ongelmaksi paljastu koneen/laturin johtosarja joka startin kohdalta haarautuu eteen. Siellä oli huono johto/liitos joka esti välillä virran kulkemisen akkuun päin, mutta kone ja moottorielektroniikka pysyivät kuitenkin hienosti päällä koneen puolella laturin turvin ..
< 15kWh/100km
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Joker »

Letkukorjaus varmasti pitää kun sen tekee huolella ja uusilla kunnon klemmareilla ja jos väliputkeen saa sikit niin jovain paranee. Seuraile vesitilannetta päivittäin, kunnes alat luottamaan koneeseen.
Kannattaa olla tyytyväinen että sähkövika löytyi noin helpolla, nyt uusi laturi sisään, freonit koneeseen ja matka jatkuu.

Jotenkin haiskahtaa vain liian pieneltä valmistautumiselta ja "vikojen ulosajolta", niinkuin itsekin taidat tapailla, mutta kyllä tuo tölkki teidät kotiin vielä tuo. Tuollainen pikkusäätö kuuluu asiaan, tsemppiä!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

No kylläpäs nyt koittelee :( mua harmittaa kun en älynnyt sanoa että paisareita on tosiaan kahdenlaisia eli täytyy tosiaan tarkistaa onko isolla vai pienellä letkulähdöllä. :roll: :( Tsemppiä kuitenkin reissuun toivottavasti loppu reissu menee hyvin (tölkki pitää huolen että jotain puuhaa varmaan riittä kuitenkin) ja tuulet olis suotuisat surffaukseen 8-)
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja hege »

Pidän peukkuja. Vurren omistajana tunnen kovasti myötätuntoa.

Poistin omasta autosta kaikki letkuklemmarit ja korvasin volkkarin alkuperäisillä jousityylisillä. Mun letkuklemmareissa oli teräviä reunoja, ja lämppärin letkun repeäminen näytti siltä kuin se olisi lähtenyt letkuklemmarista liikkeelle.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Pieni update täältä etelästä.
Eli paku saatiin huollosta työt jne oli halpoja mutta nähtävästi laturin saaminen saarelle maksoi perkeleesti!
Eikä oikein neuvottelut laturin maksajasta sujuneet... Vidu!

:) mutta tölkki toimii!!! Vesiletkun sisään laitettu metalli putki kiristi. Hässäkkä toimii ja näyttää virtyksenä vähintään kestävältä! Ilmaaminen ei italiaanoilta sujunut mutta pienen aamupäivä puuhastelun. Jälkeen hyvältä näyttää.

Kunhan pääsen hieman paremman internetin ääreen niin laitan kuvia. Leikkasin ilmastoinnin hihnan pois ettei pääse enää hiertämään. Loma on liian lyhyt tuunailuun. Kyllä täällä kelpaa kruisia ikkunat auki. Btw. Koko saari on velvetin moista mäkeä ja mutkatietä :) westy huutaa urheilullisempaa alustaa kun peili raapii kuorman kanssa kurvissa asfalttia.

Kotiin päästessä vaihtuu ainakin h-putki metalliseen, paisari ja kaikki letkut h:sta ja paisarista :) ompahan tekemistä.

Enemmän infoa myöhemmin!
Home is where you park it.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Loistavaa että saitte peli rokkaamaan 8-)
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Tölkillä matkailu on vähän kuin pelaisi venäläistä rulettia täyteen ladatulla aseella. :twisted:
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Eljas kirjoitti:Tölkillä matkailu on vähän kuin pelaisi venäläistä rulettia täyteen ladatulla aseella. :twisted:
Nyt pelottelet!! Enhän mä uskalla lähteä Tölkillä mihinkään reissuun :shock: Tosin hajoo toi tuolla riihessäkin, kun pari vuotta seissyt...ei parane auto seisottamalla, ne :shock: on tehty ajoa varten. 8-)
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: Westy vanagon '83

Viesti Kirjoittaja uno »

DehlerProfivaari kirjoitti:
Eljas kirjoitti:Tölkillä matkailu on vähän kuin pelaisi venäläistä rulettia täyteen ladatulla aseella. :twisted:
Nyt pelottelet!! Enhän mä uskalla lähteä Tölkillä mihinkään reissuun :shock: Tosin hajoo toi tuolla riihessäkin, kun pari vuotta seissyt...ei parane auto seisottamalla, ne :shock: on tehty ajoa varten. 8-)
Ennen reissua pieni katsastus ja korjaus, kyllä se Tölkki kestä.
Hyvä, jos sais mennä kahtella Tölkillä 8-)
Vastaa Viestiin