VW T3 retkeily/käyttis syncro

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Osku »

Millainen lämmõn säätö tollasessa planarissa on, olis tarve yhteen ilmajäähyyn jossa ei oöe vaihtimia keksiä jokin lämmitin joka oikeasti toimis. Eli ei pelkästään lämmitä mutta myös saa säädettyä sopivan lämmön. Ja saiko noita bensamallina?
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Osku kirjoitti: 19.11.2022 23:14 Millainen lämmõn säätö tollasessa planarissa on, olis tarve yhteen ilmajäähyyn jossa ei oöe vaihtimia keksiä jokin lämmitin joka oikeasti toimis. Eli ei pelkästään lämmitä mutta myös saa säädettyä sopivan lämmön. Ja saiko noita bensamallina?
Mulla ei ihan viimeisin ja hienoin ohjain tuossa planarissa mutta siinä on kolme toimintoa:
manuaalinen tehon säätö,
termostaattitila jossa palaminen loppuu kun asetettu lämpötila saavutetaan ja syttyy automaattisesti kun lämpötila laskee tarpeeksi (tässä saa myös lämmittimen pelkästään puhaltamaan ilmaa ilman lämmitystä),
sekä termostaattitila jossa poltto ei sammu kun valittu lämpötila saavutetaan, vaan lämmitin puhaltaa kokoajan minimiteholla.


Uudemmissa / kalliimmissa ohjaimissa parempia termostaatti ominaisuuksia. Ja mulle ei ainakaan oo planar merkkistä bensa lämmitintä tullut vastaan :?
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Siinä uudemman (eli varmaan jo 5v vanhan) mallisessa säätimessä on tosiaan tuo automaatio että pyrkii pitämään tietyn lämpötilan ja se toimii ihan hyvin. Toki ilman erillistä, lisävarusteena saatavaa lämpöanturia se anturi on sisäänrakennettu siihen ohjainyksikköön, jonka asennuspaikasta riippuu että minkälaisia lämpötiloja se mittaa. Eli välttämättä ei voi säätää ns. todellisen lämpötilan mukaan vaan kokeilemalla joutuu hakemaan sopivan arvon.

Tuo onkin noheva idea tuo Y-haara tuossa ilmanottoputkessa. Itellä ei asentaessa moinen tullut mieleen, mutta harkitsin että laitanko pelkästään ulkoa vai pelkästään sisältä. Laitoin pelkästään sisältä kun arvelutti että veteleekö se lämppärin pakokaasut ohjaamoon jos ottaa ulkoa.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Tänään oli leimapäivä. Ennen katsastusta vaihdoin vänkärin puolelle raidetangon pään ja alapallon, + eteen katkenneen vakiojousen tilalle 2wd HD jouset. Sitten perus käsijarrun ja valojen tarkastus. Jos ei syksyn ruostekorjauksia lasketa, niin leima tuli tälläkertaa varsin kivuttomasti.

Tosiaan etupäähän vaihdoin nuo 2wd HD jouset, keula nousi aika kivan ryhdikkäästi ylös, mutta yläpallonivelet vaati 20mm speiserit, (täältä foorumilta tutulla reseptillä.) Iskarit jäi tällä kertaa vakio syncron iskareiksi. Tarpeeksi lyhyiden iskarin jatkojen teko tuotti hieman päänvaivaa kun ei ollut sorviin sopivaa kierrepakkaa tallilla. Ne täytyy tehdä ja asentaa keväämmällä. Nyt on reilu 100km tullu rymisteltyä koeajoa ja vielä ei oo pauketta etupäästä kuulunut joten kai nuo vakioiskarit siellä toistaiseksi pärjää, ulosjoustoahan ei keulassa nyt vain juurikaan ole.

IMG20221227115754-01.jpeg
IMG20221227101855_01-01.jpeg

Peräpäähän tekaistiin pommimuovista lätyt jousien päälle ja vaihdettiin uudet vakio takajouset. Iskareiksi tuli vakiota pidemmät ja korotettuun land rover discovery 2 tarkoitetut iskarit.
https://www.4x4parts.fi/fi/taka-akselil ... 80869.html

Iskarit löyty vantaalta hyllystä ja asennus oli käytännössä bolt on asennus. Vakio alustaan; disco 2:sen vakio takaiskari on yhtä pitkä, kuin syncron vakio takaiskari. Land roverin iskareita tuntuu olevan helpommin saatavilla, kuin tölkin iskareita. :roll:

IMG20221228141428-01-01.jpeg

Muoviset korotuslätyt oli kokeneempien offiharrastajien idea ja mun mielestä niistä tuli yllättävän hyvät.

IMG20221223104137-01-01.jpeg
POMmimuovi löytyi oulusta muovia.comilta. Hakusessa oli pieni ryhtiliike peräpäähän joten levyn paksuudeksi valikoitui 25mm.
IMG20221228140017-01.jpeg

Muovin työstö oli helppoa ja lätystä tuli metalliseen verrattuna kevyt.

IMG20221228160650-02-01.jpeg

Lopputulos oli varsin hyvä. Eroa vanhaan korkeuteen noin 4cm eli vanhat jouset alko olemaan jo ehtoon puolella. Perästä tuli hyvä, ulosjoustokin kasvoi kivasti. Keula jäi hieman ylös vielä ja iskareihin tarvii tekaista ne jatkot. Mutta eiköhän se siitä. Toivotaan että paikat kestää maltillisen korotuksen. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Päivitellään tännekki ennen kuin lomareissu pohjoseen alkaa.

Keväällä kun lumet suli pois ja tuli aika ajella takavetoisena, niin ilmeni seuraava ongelma: TODELLA kova ahdistus peräpäässä kun käänsi veto päällä vasempaan. Ihan kuin olisi takalukko päällä käännellyt asfaltilla. Kanitus ja tärinät alkoi heti kun nelivedon otti pois ja hävisi kun nelivedon pisti takaisin päälle. Erikoiset oireet siis. Vika löytyi kuskin puolelta ulommaisesta takavetonivelestä :roll: tai ainakaan ei tärise enään...

Muita teknisiä ongelmia ei öljyvuotojen lisäksi ole ollut :D (kopkopkop)

Menneellä viikolla otin itseä niskasta kiinni ja sahasin reijän kattoon ja asensin odottamassa olleen kattoluukun, sekä nostin kattoon verhoilumuovit paikalleen ja eristeet väliin.
IMG20230802113334_01-01-01.jpeg
IMG20230802121441-01-01.jpeg
IMG20230804093055-01-01.jpeg
Loppusipistely ja somiste/valolistat puuttuu edelleen, mutta eiköhän tuolla tämän kesän lomareissun pärjää. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja karhunen »

eetttuu kirjoitti: 04.08.2023 20:51
Menneellä viikolla otin itseä niskasta kiinni ja sahasin reijän kattoon ja asensin odottamassa olleen kattoluukun, sekä nostin kattoon verhoilumuovit paikalleen ja eristeet väliin.

Loppusipistely ja somiste/valolistat puuttuu edelleen, mutta eiköhän tuolla tämän kesän lomareissun pärjää. :)
Kenen valmistajan kattoluukku tuo on? Näyttää ihan pätevältä!
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

karhunen kirjoitti: 11.08.2023 11:37
eetttuu kirjoitti: 04.08.2023 20:51
Menneellä viikolla otin itseä niskasta kiinni ja sahasin reijän kattoon ja asensin odottamassa olleen kattoluukun, sekä nostin kattoon verhoilumuovit paikalleen ja eristeet väliin.

Loppusipistely ja somiste/valolistat puuttuu edelleen, mutta eiköhän tuolla tämän kesän lomareissun pärjää. :)
Kenen valmistajan kattoluukku tuo on? Näyttää ihan pätevältä!
Taitaa olla tällainen. Paketissa luki MPK mutta netin perusteella taitaa olla reimon tekele.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... attoluukku
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Lomareissu pohjoisnorjaan heitetty. Kilsoja tuli reilut pari tuhatta ja kaikki pelas huohottavaa konetta lukuunottamatta hienosti.
IMG20230813112321-01-01.jpeg
IMG20230811222504-01-01.jpeg
Paluumatkalla rupesi öljynkulutus lisääntymään radikaalisti ja loppumatkasta valuikin koneen peräpäästä miltein norona öljyä maahan. Kotiin kuitenkin parilla öljynlisäyksellä päästiin ja heti samana iltana kurvasin tallille tutkimaan vuotoa. Yksi vuotopaikka (isoin) paljastui heti apuakselin stefaksi joten seuraavana aamuna tuumasta toimeen ja stefan vaihto.
IMG20230818102343_01-01-01.jpeg
Samalla tekaistiin vanhan lahon pakoputken tilalle uusi yksinkertaistettu malli. 8-)
IMG20230818154549-01-01.jpeg
Vielä vuotamaan jäi ainakin venakopan tiiviste. Ja ehkä mahdollisesti turbo huohottaa... (En oikein ottanut siitä selvää kun venttiliikotelon nurkasta tippasee turbon päälle öljyä joka sotkee jokapaikan.) Jatketaan selvittelyä paremmalla ajalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Reilu viikko sitten huristelin vene perässä etelään ja vaikka apuakselin stefa ei enää vuoda meni öljyä silti 2,5L/700km. Viimeiset pari sataa kilsaa ei nousseet enää ahtopaineetkaan yli 0,5 ja kulku oli nuhaista. Kaiken muun lisäksi ohjaustehostimen säiliöltä tehostimelle menevä letku antautui just ennen kotipihaa ja öljyt valu parkkikselle. :? Kone ei savuta ja öljy ei häviä ns palamalla, vaan se valuu pitkin konetta pakosarjan puolelta.

Aloitin vuodon tilkitsemisen venttiilikopan tiivisteestä, kun se oli selkeä vuotopaikka.
IMG20230829170231-01.jpeg
Jää nähtäväksi rupeaako pitämään. Seuraavaksi kokeilen vaihtaa vanhan turbon paikalleen ja testaan nouseeko sillä ahdot. :roll:

Etupäästä vänkärin puolelta sisempi vetarinkumi on antautunut oulu-kirkkonummi välillä ja sekin menee vielä vaihtoon...

IMG20230829073351_01-01.jpeg
Tommonen raato AHU tuli pelastettua, seissyt ladossa vuosia ja jonkin verran osia puuttuu mutta ainakaan ei ollut täysin jumissa. Katsotaan tuleeko tästä varaosia vai vieläkö siitä saa koneen tehtyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Minä askartelin tämmöiset lisäpannat ,3 kpl, tuohon aasin venttiilikoppaan, että painaisi paremmin tiivistettä :) , on ainakin vähentynyt vuoto. Jostain netin syövereistä sain idean,kun joku muukin oli saman vuodon kanssa paininut ;)
IMG_20211121_114839.jpg
IMG_20211121_114830.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

selvesa kirjoitti: 30.08.2023 11:50 Minä askartelin tämmöiset lisäpannat ,3 kpl, tuohon aasin venttiilikoppaan, että painaisi paremmin tiivistettä :) , on ainakin vähentynyt vuoto. Jostain netin syövereistä sain idean,kun joku muukin oli saman vuodon kanssa paininut ;)

IMG_20211121_114839.jpgIMG_20211121_114830.jpg

Jos on kotelo mennyt kieroksi ja ei ala pitämään niin pitääpä miettiä tuollaista korjausta!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Multa löytyisi made in west germany Löbrön sisemmät kumit etupäähän, jos ei tarvikkeista löydy tarpeeksi laadukasta ... Oma projekti lähti maailmalle, niin nuo jäi hyllyyn tyhjän pantiksi..
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

1.9 TD/TDI venakoppa ei tiivisty JX asentoon asennettuna ilman lisäpuristusta. Itselläni on täältä kopiotu prikkaviritys, sama oli jo AAZ:sa ennen 2014 mTDI swappia. Sillä on pysynyt tiiviinä.

Tekniikkaosiossa on vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja, jos et päädy DMN:n tarjoamiin orggislaatuisiin.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

AT5nok kirjoitti: 01.09.2023 08:07 1.9 TD/TDI venakoppa ei tiivisty JX asentoon asennettuna ilman lisäpuristusta. Itselläni on täältä kopiotu prikkaviritys, sama oli jo AAZ:sa ennen 2014 mTDI swappia. Sillä on pysynyt tiiviinä.

Tekniikkaosiossa on vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja, jos et päädy DMN:n tarjoamiin orggislaatuisiin.

Ensihätään laitan juurikin tuon tekniikkaosion kautta pongatun 3/4 koppasen golfin kumin. (Käyttöauto niin paineita saada nopeasti ajoon :? ) Ja DMN:n kanssa sovittiin nuista orkkiskumeista kaupat niin heitän ne sitten paikalleen kun on enemmän aikaa.

Kiitos prikkavinkistä, pitää kaivella foorumia ja etsiä siitä lisätietoja!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Koitin löytää kuvaa prikkavirityksestä, mutta en nyt heti löytänyt.
Joku muu sen täällä aikanaan julkaisi, kolmeen omaan omaan moottoriin + Pasi pakettiauton kahteen kahten 1.9 TD/TDI olen sen tehnyt ja koppa pysyy tiiviinä.

Kuva
Noiden kolmen mutterin alle ensin isompi korilaatta ja pari prikkaa, sillä saa puristusvoimaa lisää.

Omassa syncrossa olen vaihtanut 3. koppaisen Golfin vetarin suojuksia sitä mukaan, kun Tölkin "omat" on hajonnut. Vuosien saatossa kaikki kumit vaihdettu varmaan ainakin pariin kertaan, kiitos korotuksen ja Tölkkiin tarkoitettujen tarvikekumien kovan materiaalin.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Nyt on koeajo parkkiksella suoritettu ja venttiilikoppa (toistaiseksi) pitää öljyt sisällä. Laitoin pari kpl prikkoja muttereiden alle. Aika näyttää kauanko pitää.

Etupäähän vaihdoin sen vetoakselin suojakumin. Onnistuu hienosti vetaria irroittamatta. Samalla huomasin että hammastangon toinen suojakumi oli myös rikki, joten se vaihtui samaan syssyyn.

IMG20230905121319-01-01.jpeg
IMG20230905135409-01.jpeg
Onko muilla ollut ongelmana löystyvät pakosarjan mutterit jx pakosarjan kanssa? Tuossa konetta putsaillessa tarkistin muttereiden kireyden ja osa oli löystynyt. Viime kiristyskerrasta ei ole kulunut kuin ~4000km. :?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Käytä uusia muttereita, niissähän on lukitus päässä. Lisäksi niiden alle kuuluu ne oikeanlaiset paksut prikat, joilla varmasti joku merkitys asian kanssa.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ja siis pakosarja muttereita ei mitä tahansa muttereita.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Viime syksynä vaihdoin kaikki pakosarjan pinnapultit ja mutterit ja aluslevyt uusiin kun irrottelin kaksi katkennutta pinnapulttia. Sen jälkeen useampaan otteeseen on saanut kiristellä muttereita. Mutterit on semmoset kupariset jossa on se lukitus samassa. Ei pysy kiinni ei... :?: Edellisellä kerralla laitoin aluslevyjen kaveriksi vielä nord lock prikat... Ei auttanut. Liekköhän tuo pakosarja sitte on niin kiero että ei sen takia pysy :roll:
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Tälläviikolla aloiteltiin katsastusremppaa vaihtamalla pari pakosarjan tiivistettä ja turbon ja pakosarjan välinen tiiviste.

Samalla selvisi miksi pakosarjan pultit ei pysy kiinni. Nimittäin jx pakosarja oli yli 2mm kiero turbon päästä...

Suoristin pakosarjaa kotikonstein 10mm teräslevyn, hiomapaperin ja lasin avulla. Kohtuu hyvä tuli ja aika näyttää suoristuiko riittävästi. :roll:

Ensi viikolla jatkuu hitsaus hommilla.
IMG20231222172531-01-01.jpeg
Viikolla löytyi toinen harrastaja raahen reissulla. Aina mukava nähdä kohtalontovereita. :D
IMG20231221100346_01-01-01-02.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin