Caravelle Syncro 2.2 10v maastoretkeilyprojekti "Naxu"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Caravelle Syncro 2.2 10v maastoretkeilyprojekti "Naxu"

Viesti Kirjoittaja Una »

Aloitellaanpas projektikertomusta tänne. Viime sunnuntaina siis tuli haettua Kotkassa myynnissä ollut tummanharmaa -92 Caravelle 2.1 WBX. Mittarissa ostohetkellä oli noin 368tkm ja myyjä kävi katsastamassa sen ennen kauppoja. Katsuri ei muuta löytäny kuin kiinnittämättömän eturekisterikilven. Kauppojen teon jälkeen auto kulki kotiin ihan ongelmitta, mutta ajon jälkeen esiintyi melko voimakasta bensan hajua oikean takakulman ilmanvaihtoritilän alueelta. Mitään vuotoja ei kuitenkaan näkynyt missään.

Tiistaina tuli käytyä tolla myös töissä ja sen jälkeen tallilla aloin tutkailemaan moottoritilan letkujen kuntoa tarkemmin. Tankilta moottorin päällä olevalle T-haaralle tulevassa letkussa huomasinkin heti noin 5cm mittaisen pitkittäisen hapertuman jonka kohdalta koko letku kevyesti puristaessa letku halkesi ja alkoi vuotaa. Sen korvasin edellisestä projektista ylijääneellä etanolinkestävällä bensaletkulla ja sitten illalla tulikin käytyä muutamalla metsäuralla ja hiekkakuopalla seikkailemassa pari tuntia kaiken toimiessa hienosti.

Eilen töiden jälkeen vaihtelin moottoritilan alipaineletkut ja tasausputkistosta moottorille ja paisuntasäiliöille menevät jäähdytysnesteletkut oransseihin Samcon tekeileisiin mitä hyllystä löyty. Tarkotus oli lähteä ajelemaan taas johonkin, mutta sain vesipumpulta termostaattikotelolle kulkevan vesiputken puhkaistua kun yritin puhdistella sen päälle tarttunutta likaa, joka osoittautuki ruosteeks. Kaivoin koko putken irti ja sehän olikin ihan läpimätä ja olis räjähtäny ihan pian muutenkin. Samoin tuli huomattua että ohjaustehostimen letkut on melkeen yhtä huonossa kunnossa moottoritilan oikeessa etukulmassa eli nekin sais uusia ihan kohta. Samoin polttoainetankin pannat on mädäntyny poikki vasemmalta puolelta. Ja pakoputkisto.. :cry:

Bernd Jägeriltä laitoin tilaukseen rikkoutuneen vesiputken tilalle rosterisen version ja samalla uuden bensansuodattimen, venttiilikopat tiivisteineen, vaihdevälinlyhentimen, moottorin maakaapelin, bensapumpun kiinnikkeen sekä erinäisiä tiivisteitä. Finjectorilta lähti lisäks tilaukseen etanolinkestävää bensaletkua ja kaikki ois tarkotus vaihtaa uusiin.

Tulevaisuudensuunnitelmissa tän projektin osalta olis jollain aikataululla (pakollisten luotettavuuden kannalta oleellisten korjausten lisäksi) sekalaisessa järjestyksessä muun muassa seuraavaa:
- Alustan korotussarja, luultavasti Trailmasterit
- Takatukivarsien vaihto, auton mukana tuli uudet, mutta jostain kun löytäis 16" syncron varret että mahtuis lumiketjut paikalleen noiden 225/75r15 kanssa ilman että raapii pyöräkoteloihin.. :roll:
- lukollisen etuperän + himmeleiden asennus, jossain vaiheessa myös decoupler ja välityssuhteiden laajentaminen molempiin suuntiin eli tiheemmät perät ja harvemmat 3 ja 4 vaihde
- pyöreiden lamppujen ja maskin vaihto mukana tulleisiin kanttiumpioihin
- polttoainesuuttimien huolto Finjectorilla
- AEM Infinity -moottorin ohjainlaitteen (jäi edellisestä projektista yli ja siinä on kaikkia kivoja ominaisuuksia), laajakaistalambdan, sähköisen kaasuläpän ja polkimen, ecuun kytkettävien etanolipitoisuus-, bensan- ja öljynpaineanturin asennus. Lisäks pakolliset kampuran ja nokan triggereiden asennus sekä virranjakajan korvaaminen suorasytytyksellä.
- Ton Wasserboxerin moottoriremppa ja jonkinasteinen virittely (joka voi toki karata käsistä jos osottautuu että tuossa onkin potentiaalia) + etanolikonversio. Tai vaihtoehtoisesti lähen samantien vaihtamaan tonne jotain nykyaikaisempaa moottoria, kaikenlaisia vaihtoehtoja olis, mutta flex-fuelkäyttöisenä tämä tuon omistuksessa jo olevan ecun takia pysyy. Toistaiseks vahvimmat vaihtoehdot olis T4 portterin 2.5 litranen rivi-5 110/115hp bensakone ennemmin tai myöhemmin remmiahdettuna, konsernin 1.8 20v-koneen turbollinen tai turboton versio remmiahtimelle muutettuna, Mukana mahdollisissa konevaihtoehdoissa pyörii myös mm. 2.3 VR5, 2.2 5-pyttynen. Tavoitteena jokatapauksessa olis saada tyhjäkäynniltä alkaen vähintään 150+nm vääntöä käyttöön. Eteläafrikan kytkinkoppa on jokatapauksessa jo ostettu.

- Takatilan keskipenkkirivin poisto ja retkeilysisustan rakentelu, suurelta osin luultavasti westfalia-pohjaratkaisua omavalmisteisesti apinoiden.
- Seinien lämpöeristäminen uretaanivaahdolla / Finnfoamilla siinä määrin kuin se ylipäätään tuossa on mahdollista
- Kaasupullokaappi ja joku kaasutoiminen lämmityslaite ja jääkaappi
- Kattoluukun asentaminen takatilaan ja keittiövarustuksen kohdalle että mahtuis seisaallaan edes evästä laittamaan
- Etupenkkien vaihto aiemmasta projektista peräisin oleviin kuppipenkkeihin + kääntökonsolit alle
- Katon korottaminen, jos joku noin max tonnin hintaluokassa oleva ratkaisu tulee vastaan, nostokatto olis ehkä paras
- Turvakaariputkea ainakin ulkopuolelle ja jonkunlainen kattotasanne + joku kaari penkkien taakse että saa niin ikään jo olemassa olevat nelipistevyötkin asennettua etupenkeille
- Aiempien sähköviritysten siistiminen, suuremman hupiakun ja laturin, verkkovirtapistokkeen ja mahdollisesti jonkun aurinkopaneelin asentaminen.
- Joku teline vararenkaalle, jerrykannuille ja muille maastoajovarusteille
- Kunnon tukeva puskuri ja vinssi ainakin eteen

Noi nyt ekana tuli mieleen ja jotain muutakin on varmaan tullu jo mietittyä. Rahaahan noiden toteuttamiseen tulee melko suuria määriä menemään mutta niin sitä meni edelliseenkin harrastekulkineeseen. Siitäkin tuli vastaavanlainen lista tuli melko pian auton hankinnan jälkeen laadittua ja se onnistui toteuttaa jo noin 80-prosenttisesti, mutta sen kanssa vaan lopulta ei innostus riittänyt radalla seinäänajon jälkeen enää. Mutta rahanmenoahan näissä hommissa lasketa :lol:

Ja toimikoon tämä rakenteluketju samalla myös paikkana johon voi tarjota mulle suunnittelulistalla olevien kohteiden toteuttamisessa tarvittavia osia, eli jos jollain sattu jotain sopivaa olemaan niin saa tarjota.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Una, 08.01.2018 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja dmn »

No mä yllytän ainakin tekemään DJ2.1 + turbo yhdistelmällä. Etanolikäyttöiseksi just passeli, kun korkeat puristukset.
< 15kWh/100km
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Ei sekään välttämättä huono olis jos laittas sen verran pienen ahtimen että se ois mukana jo alhaalta, tai sit remmittäis sen. Mutta ton DJ:n sisuskalujen kestosta en oikeen oo vielä löytäny juttua mistään ja tukevampia bolt-on kiertokankiakaan ei oo tullu vastaan missään. Onko tietoa minkä verran vääntöjä WBX:n alakerta kestää, entä laatikko ja perä?
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei ne jenkit turhaan aina sano että heti bensaletkut vaihtoon, hyvä ettei alkanu kunnolla ruiskimaan koneen päälle.
Niihin 14" tukivarsiinkin saa hyvin tilaa lisää, kun vähän muokkaa sitä lippaa. Noin pienille renkaille voi ketjut sopia ihan vaan hiomalla. Pyöräkoteloihin 16" tukivarret ei tuo lisää tilaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hetkinen tämähän on viime vuoden palkintoharava! Vuoden hyötyauto 2016 -palkinnon voittaja! Hienot suunnitelmat eli keep up the good work jne. 8-)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Tänään vaihtelin bensaletkuja ja pesin moottoritilan painepesurilla.

Samalla tuli huomattua pari vähemmän mukavaa juttua:
-vasemmalla puolella on keltaoranssit suuttimet mutta oileella vihreet, mikähän noiden vihreiden tuotto mahtaa olla verrattuna keltaoransseihin.. suutinhuoltoon oli tarkotus lähettää noi, siellähän se tuotto selviäis mutta jos niissä on tuotto kovin kaukana alkuperäsistä niin pitänee hommata oikeanlaiset ensin.

-vasemman ja oikeen taka-alatukivarren ulomman kiinnityspisteen päällä oleva poikkipalkki on ruostevaurioitunu ihan huolella helmakotelon sisäreunan vastaisesta reunasta ja alaosastaan :cry: Enpä ihan ois uskonu vastaleimatusta autosta. :?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo tunkinkorvan kohta on aika yleinen ruostepaikka, aika erikoista ettei leimalla ole huomattu. Nuo näyttää kyllä kohtuu helpoilta korjata. Valehteleeko kuva vai onko tuota jo joskus hitsailtu?
:edit: Tarkista kunnolla myös sisempi tukivarren kiinnikekohta, omasta ruosteen raiskaamasta doppelista se kolmioreuna repesi offaillessa irti, ja viime syksynä huomasin että toinenkin puoli oli aivan paperia. Näytti ihan hyvälle mutta pieni kopautus ja kaikki hävisi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Saattaa olla että tuon korvakkeen etureunaa oliskin joskus hitsattu, mutta ei siinä muuten näkyny mitään hitsaamiseen viittaavaa. Tuo on joo aika helppo paikka tehä onneks.

Mutta, lisäks löyty myös vasemmasta eturunkopalkista etupyörän takapuolelta ainakin noin 10x10cm kokonen paikka missä pelti on turvoksissa ihan huolella ja sorkkaraudalla hakkaamalla meni lopulta läpikin. Ruoste oli turvottanu sen melkeen 1,5 sentin paksuiseksi. Vaikuttais toistaiseks kuitenkin että ruosteinen osa rajottuu vaan ulkosyrjälle ja onnistuis korjata ilman apurungon irrotusta. Totuus toki selviää vasta kun leikkaa ruostuneen kohdan kokonaisuudessaan irti.

Sen verran tarkasti kävin koko muunkin pohjan hakkaamalla läpi samalla että muita ruostekohtia ei onneks ainakaan rakenteiden ulkopuolelta ole havaittavissa. Kotelot näyttää olevan täynnä hiekkaa mikä tarvii puhaltaa paineilmalla / huuhtoa letkulla pois ja sen jälkeen laittaa runsaasti kotelosuojaa joka paikkaan että ei pääse pahemmaks tuosta.

Tänään lähti myös tilaukseen rosteriset polttoainetankin kannakkeet poikki ruostuneiden tilalle ja tankkianturin tiiviste ja rosterikehys.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja TT| »

Se etupalkin paikka on myöskin yleinen paikka mistä alkaa ruostua juuri noin. Kannattaa korjata hyvin, koska mahdollisessa keulakolarissa ottaa juuri tuonne voiman vastaan ja pitää ohjaamon kasassa. Kuullut karuja tarinoita kolariautoista, jossa tuo antanut ruosteen takia periksi.
Euroopasta taisi saada siihen korjauspalaakin, jos isompaa pätkää joutuu vaihtamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Venttiilikopat tiivisteineen ja kiinnitysrautoineen sekä termostaatin vaihtelin tossa jo toissapäivänä. Samalla asentelin tuon rosterisen vesiletkun rikkinäisen tilalle. Suuttimia en vielä laittanu huoltoon, tarvinnee noiden ruostevaurioiden johdosta siirtää auto vielä autotalliin nosturille. Toi etupyörän takana rungossa oleva ruostevaurio näyttää siltä että se saattaa jatkua pidemmällekin ja joutuu tiputtelemaan etuapurungon pois että pääsee korjaamaan sen kunnolla. :cry:

Tankin kannakkeet saapunee huomenna tai viimeistään ylihuomenna. Tuolla auton alla oon niitä ihmetelly ja miettiny että tarviiko muka ottaa vaihteisto pois ja pudottaa tankki pois alas että ne saa vaihdettua? Kaikki ohjeet neuvoo tekemään niin. Toisaalta parempi se niin ois tehdä niin sais uusittua myös ne tankin huohotusletkut ja samallahan sekin menis jos tarvii muutenkin nosturilla isommin purkaa.

Moottoritila kaipais kyllä kunnon siistimistä, siellä on vedetty vaikak mitä sähköjohtoja alkuperäisten tilalle eri antureille jne. Alkaa jo muutenkin vähän epäilyttää myyjän hehkutus siitä että kaikki mitä on tehty on tehty viimesen päälle ja siitä että ei siinä mitään laitettavaa oo.. :? Vanteittenki alla oli jotkut muutaman millin spacerit, varmaan ottaa renkaat johonki kiinni ilman että saa vannekaupoillekin lähteä kattelemaan alle 35:n ET:llä olevia palleroita, joissa peltisissä on nyt ET37.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ei kai vaihteistoa ja tankkia tarvitse irroittaa kiinnikkeiden vaihtamista varten. Ja mikäli tankkaamaan pystyy edes jollain tavalla ilman aivan tolkutonta liruttamista, niin en niihin letkuihin koskisi. Ne valkoiset venttiilit tankin päällä hajoaa pelkästä katseesta, niin parempi antaa olla.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kompaan siinä että ei kannata tankkia irrottaa ne on oikeasti sellasia että tankia irrotaessa hajoa 1-2 ja takasin asentaessa saattaa hajota myös.
Mutta kun olet sielä takana tarkista taka jousien yläpään korvake se on usein läpimätä ja jos ei ole poista kilokaupalla hiekkaa sen päältä ja ruostesuojaa, se kerää sitä paskaa ja mätänee pois.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja tankkihan pysyy siellä ihan yhtä hyvin niillä raudoilla ja ilman :-)
< 15kWh/100km
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Osku kirjoitti:Kompaan siinä että ei kannata tankkia irrottaa ne on oikeasti sellasia että tankia irrotaessa hajoa 1-2 ja takasin asentaessa saattaa hajota myös.
Mutta kun olet sielä takana tarkista taka jousien yläpään korvake se on usein läpimätä ja jos ei ole poista kilokaupalla hiekkaa sen päältä ja ruostesuojaa, se kerää sitä paskaa ja mätänee pois.
Juu sitä hiekkaa ja muuta maa-ainesta sieltä on jo tullutki kaavittua pois aika lailla, ainakaan vielä ei oo näyttäny ne mädältä, mutta täytyis käydä noi oikein ajan kanssa läpi ja putsata kunnolla.

Hyvä jos ei tarvii tankkia irrotella, siltä se mustakin näytti että onnistuis ilmankin. Ja hyvinhän se tankki on siellä pysyny juu ilmanki.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Pientä päivitystä taas.

Sain ajettua auton talliin viime viikonloppuna kun ensin sääennusteesta suivaantuneena asentelin suutintukit ja bensapumpun letkut paikalleen sen verran että pääsi tuon kymmenen metrin siirtymän tekemään. Saksinostimella nostaminen oli noin kolmesta sentistä kiinni että ei ois onnistunu. Sen jälkeen ois nostokohdat karannu liian kauas toisistaan, nyt kuitenkin vielä nousi.

Ja mitä on nyt tullu tehtyä sitten? Tässäpä listaa:
- Sytytystulpat ja kiilahihnat vaihdoin.
- Moottoritilan sivupellit irrotin putsausta varten.
- Alustan koteloista puhalsin paineilmalla varmaan 5 kiloa hiekkaa. Tilasin alustan suojausta varten Mobitiveltä aiemmin hyvin palvellutta Eastwoodin Internal Frame Coating-kotelosuojaa ja pohjaan Por-15 maalia, melkonen puhdistusurakka edessä sen takia vielä.
- Pyörät irrottelin ja purin takajarrurummut pois, jumputtavan pedaalin syyks selvis vasemman takajarrun vuotava sylinteri. Jarrukengät oli ihan jarrunesteen pilaamat ja sylinterin pölysuojat oli asennettu sinne päin, olivat puoliksi irti. Viimesen päälle tehty taas tämäkin.. Jarruputket ja käsijarruvaijerit totesin olevan uusimisen tarpeessa ja letkutkin menee siinä samalla. Uudet sylinterit, jarruputket ja letkut on jo hommattu mutta noi vaijerit tarvii vielä jostain löytää.
- Takapään tukivarsien irrottelu aloitettu, kiinnityspultit vaan on jumittunu kiini puslien metalliholkkeihin eikä irtoo sitten millään. Navan mutterikin teetti töitä eikä auennu 1/2" pulttipyssyllä, mutta lopulta mutteria halkomalla lähti.
- Vasemmalla edessä hammastangon suojakumissa iso reikä, purkamista aloitin mutta ei löytyny toista 22-mm lenkkiä että sais pidettyä raidetangon päästä vastaan kun irrottaa mutteria. Otin myös etuvakaajan irti ja tunnustelen ajella ilman sitä ensin.
- Sisältä purin irti kaikki alemmat seinäverhoukset ja totesin että toi on ilmeisesti edellisen omistajan toimesta eristetty lasivillalla, ei onneks ollu märkää mutta villat lähti samantien jätesäkkiin. Näytti olevan peltiin villojen alle liimattuna myös jotain solumuovia mikä on tarttunu peltiin aika pirun kovin. Täytyy sen kanssa vielä miettiä miten laajasti niitä irrottelee. Teen eristyksen uudestaan finnfoamilla ja uretaanivaahdolla. Täytyy kuitenkin suunnitella putkitukset letkuille ja johdoille seinän sisään jo valmiiksi ennen sitä. Samoin miettiä mihin kohtaan seiniä tarvii mitäkin läpivientejä tehdä.
- Ilmeisesti sinne päin tehdyn asennuksen takia nihkeesti toimivan Paruzzin rock'n'roll sängyn rungon irrotin, täytyy kaventaa se ~120 senttiseks ja asentaa paremmin paikalleen tai vaihtaa johonkin fiksumpaan versioon.
- Purin kaikki hupiakkuun (viimesen päälle :? ) tehdyt sähkökytkennät pois että saa alottaa niiden kanssa puhtaalta pöydältä. Hankintalistalla ois kaksoiakkureleen tilalle ainakin Ctekin D250S, joku aurinkopaneeli ja ~200Ah akkukapasiteettia.
- Käynnistysakkuna oli 80Ah Sznajderi joka oli liian korkea penkin alle. Hupiakkuna ollut Bilteman käynnistysakku oli matalampi, joten se vaihtu käynnistysakuksi.
-Keskipenkin irrottelin kiskoineen että sain lattiaverhouksen irti. Sen alla näytti olevan vanerilevystä tehty lattia, jonka alla oli ilmeisesti lämppärin kennon letkut, jotka tulee tuolta moottoritilan etuseinän läpi matkustamon lattian päällä eteen asti. Vanerin alla oli bitumipohjainen äänieristysmatto, jotka saa pohjaan jäädä, mutta sen päälle tulee myös ainakin Finnfoam. Finnfoamista eteen päin en oo vielä päättäny mitä laitan, mutta joko joku parketti/laminaatti tai muovimatto. Sen alle mahdollisesti joku 230v-muuntajan kautta toimiva lattialämmitysfolio.
- Eturunkokotelon ruostepaikka tuli leikattua auki ja näyttäis että saattais olla vielä tehtävissä ilman korjauspalaa ja apurungon irrottelua, mutta selviää myöhemmin tarkemmin. Uusia ruostepaikkojakaan ei oo enää löytyny.

Keskipenkkiä tuskin tulee enää takaisin tuonne ainakaan sellaisenaan laitettua ja tolla Blue Sean kaksoisakkureleelle tai Sznajderin 80Ah käynnistysakullekaan en käyttöä keksi, täytynee raapustella niistäkin myynti-ilmotus kun ehtii..

Kieltämättä hieman kusetettu fiilis tässä tulee kun 6 tonnia maksoin juuri leimatusta autosta mistä on löytyny nyt jo neljästä viiteen hylkäysvikaa ja saman verran korjauskehotuksia tän 100km kestäneen taipaleen aikana + meinannu palaa bensavuodon takia., Lisäks kun tonne saa melkeenpä vaihtaa alustaan jokaisen kuluvan osan poislukien ylä- ja alapallot ja etujarrut niin kyl kai tämmösen projektin olis parilla tonnillakin saanu. Myyjän puheiden mukaan ei pitäny olla mitään..
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja vville »

Lämpöeristyshommat kiinnostaa myös täällä. Järkevän kuuloista tapaa en ole vain keksinyt. Villa suoraan pellin päälle ei kuulosta omaan korvaan hyvältä.

Kerro lisää kuinka ajattelit finnfoam paneelia ja uretaania käyttää? Liimata paneelien saumat uretaanilla? Vaiko uretaania peltiin?

Jossain vanhassa TM:ssä olivat muistaakseni kondensioveden muhimisestoksi pellin ja villan väliin liimanneet tiiviisti solumuovinkaltaista suoraan peltiin ja villaa vasta sitten sen päälle.

Lämpöeristyksestä voisi kyllä tehdä oman topicinkin. Ellei semmoista jo ole.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo omaan tullut 100W paneeli on ainakin osottautunut toimivaksi, ja on matalana ja joustavana helppo asentaa. http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 220#p49858
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Una »

Oskulta sain tänään lukollisen etuperän vaihdossa auton mukana tulleisiin bilsteinin iskareihin ja ikkunatiivisteisiin. Vähän tuntuis väljää olevan välityksessä, mutta ehkäpä puran molemmat perät irti ja irrotan sisuskalut nykyisestä ja siirrän tuohon kuoreen mihin lukkomekanismi menee.

Sisustaa tuli suunniteltua useampi tunti tänään kun tuli idea että jospa sittenkin tekis kerrossängyn yhen leveemmän sijaan eikä apinois westfaliaa. Palvelee ehkä paremmin käyttötarkoitusta äijäporukan hauskanpito/reissuautona kun ei tarvii ihan hirveen homoeroottisesti nukkua :lol: Westyn ongelmana vähän tahtoo olla se että nukkumapaikkoja on vain kaksi ilman korotuspalaa, ja maastokäyttöä ja kulutusta ajatellen varsinkaan kiinteetä semmosta en välttämättä halua.

Tuli myös kavennettua toi rokkisänky minimimittaansa 100cm leveeksi, mutta täytynee näyttää sille vielä vähän laikkaa ja kemppiliimaa ja kaventaa sitä vielä 10 senttiä lisää ja leikata jalkoja niin että se tulee takatilan tasolle, tai oikeastaan kolmisen senttiä yli eikä tuota 15 senttiä mitä vakiona.

Eilen tuli myös sovittua kaupat vanhemmasta Trumaticin 3,4kW lämmittimestä ja pitäis hakea se viikonloppuna. ja alkaa sovitella paikalleen.

Niinpä päädyin tämmöiseen suunnitelmaan, jossa on neljä nukkumapaikkaa joista missään ei tarvii missään kenenkään muun iholla. Yksi nukkumapaikoista tulis olemaan riippumatossa, joka tulee oikean a-pilarin ja kerrosänkyjen takapäädyn viereen kiinnitettävän tolpan väliin. Alempi kerrossänky tulis lainaamaan 15-20 senttiä kuskin penkin takaa penkki etuasentoon liu'utettaessa ja sen alle säilytystila. Ylempi sänky taas taittuis alas ikkunan alakarmin kohdalta saranoituna sohvan selkänojaksi ja kiinnittyis sängyksi yläasentoon ulkoreunastaan kahden sopiviin kohtiin kiinnitettyjen pystyputkien kyljessä oleviin kiinnikkeisiin. Keittiö tässä nyt täytyy siirtää ulos takaluukun puolelle mutta enempi kesäkäyttöönhän tämä kai on tulossakin ja sisälle voi tarvittaessa laittaa vaikka mikron jos tuntuu että haittaa.

Kuvasta puuttuu vielä ainakin kuskin penkin taakse ylävöiden kohdalle tuleva poikkiputki ja pystyputket, joihin nelipistevöiden ylävyöt tulee kiinnittymään. Kuppipenkki ja vyöt kun tosiaan jo edellisestä projektista purettuina jäi jäljelle niin pitäähän ne tuonne tunkea että voi ajella vähän vauhdikkaamminkin sitte uralla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hieno ja rohkean erilainen suunnitelma! Siellä on ilma sakeana, kun ukkolauma alkaa aamulla heräilemään :D
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.1 WBX -92 Caravelle Syncro maastoretkeilyprojekti "Nax

Viesti Kirjoittaja TT| »

Voi olla parikin kattopuhallinta paikallaan ilmaa sekottamaan :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin