Doka Syncro 1.9 mTDI "Smurffi"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Doka Syncro 1.9 mTDI "Smurffi"

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

2012-06-01 12_43_23.jpg
Tämmöinen käyttöauton on ollut nyt jo 1,5 vuoden ajan ajossa. Alunperin 14" renkaat nyt 16":lla (205-16 kumho KL71) vanteet 7x16 et 31 MB:stä.
Lukot edessä ja takana + decupler. Moottorina aey Sdi jx:n pakosarjalla ja turbolla. Pumppu isuzu 11mm mtdi pumppu.
Välijäähy madzda 626 comprexista.

Kuva

12000 lbs vinssi keulassa mallia IKH. 2x60ah akut penkkien alla ja 90a laturi. valorauta ja kylkiputket omavalmistetta.

Täällä lisää kuveja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut AT5nok, 13.08.2013 14:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Muokattu otsikko uuden omistajan pyynnöstä
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja hege »

Noiden kl 71 kestävyys kiinnostaa. Syy miksen ottanut niitä oli että tutun tutun mukaan kuluvat nopeasti maantieajossa, mutta kyseessä oli painavampi auto. Kuulemma hyvät metsässä ja kalliolla.

Työnmäärä näkyy, maalaus näyttää todella hienolta.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

MInulla ei kilometrejä kesällä tule paljoa kun ajan etupäässä tällä, mutta viimekesänä rullattu noin 2000km ja ei ainakaan noilla kilometreillä lähtynyt kulumaan epätavallista enemmän.
Työtä kyllä on tehty että auton tässä kunnosssa. Maalaus nyt ei ole huippu mutta on kuitenkin yks värinen suurimmaksi osaksi :)
Hieman saumat jo taas ruosteessa ja vasen takakulma huonosti korjailtu kun nojasin sähkökaappiin talvella(tuli reikä).
Eihän se liian hieno saa olla että ei mettään uskalla mennä :D
Kaikkea pientä remonttia sitä olisi tiedossa mutta niitä tehdään kun keretään ja jaksetaan.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7677
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pasi_T kirjoitti:Kaikkea pientä remonttia sitä olisi tiedossa mutta niitä tehdään kun keretään ja jaksetaan.
Tölkki vaatii toisinaan huoltoa :)
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

Koetaulukin sai harmaan värin mustan tilalle ja 3M hiilikuitu teippiäkin tuli laitettua.

Kuva

Lisämittaritakin tuli asennuttua , tein asennuspaikan L-malliseen muoviin joka on siinä lämmönsäätövipujen alla.
Ensimmäisessä kuvassa näkyykin controlleri joka ohjaa välijäähyn flektiä ja ö-lauhduttimen pumppua.

Kuva


Ja kuva yläilmoista, kuvien laatu ei kyllä ole huippua kiitos matkapuhelimen.

Kuva

Tieto lisää tuskaa kuten sanotaan, mittareiden asennuksen jälkeen huomasin että öljynpaineet katosi
läpimänä. Käytin öljypumpun poissa ja sehän oli ottanut itseensä, pumpun rattaissa ja kotelon sisäpinnoissa paljon naarmuja.
Sain hommattua pari pumppua jaosta sain kasattua yhden kohtuulisen pumpun.
Tilanne parani kuumana, mutta ei vieläkään hyvä. Eli koneen remontointi edessä tai jostain tdi kone tilalle.
Öljyn lämpöjenkin kanssa on tuossa pähkäilty ja lisäkierron pumppu on ohjattu samalla kuin välijäähyn flekti mennee päälle.
Tekniikka puolelle laitoinkin aheesta juttua että kummin päin pumppu pitäs olla.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja hege »

Upea kabiini!

Mikä on kuuma öljynlämpötila? Kyselen vaan kun joidenkin mielestä 115C on liian kova ja toiset ajelee monta vuotta 130C lämmöillä eikä niitä tunnu hätkäyttävän. Ja mikä on öljynpaine tyhjäkäynnillä ja ajaessa?

Ongelma saattaa löytyä tuon moottorin rakenteestakin, eli sulla voi olla liian pieni jäähdytin? Mä en näistä mitään tiedä, mutta veikkaisin että eri TDI moottoreissa on eri kokoisia öljynjäähdyttimiä. Noita koneita kun on löytynyt eri tehoisina malleina.

Tuon pumpun tarkoitus on jatkaa moottorin jäähdytystä kun moottori sammutetaan. Muutaman kerran noissa ratahommissa vähän jännittänyt ajaa auto pois varikolta kun vedenlämmöt näyttää melkein 150 astetta, vähän sellainen olo vatsapohjassa että kohta jotain tussahtaa. Tuollaisella pumpulla moottori jatkaa jäähtymistä ja veden kierto jatkuu kun se on sammutettu.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Kenen valmistama tai mikä toi ohjaus mokkula noille flekteille on?
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja redi »

Mullakin tippuu öljynpaineet reilusti kun kone on käyntilämmin. Kylmänä joutokäynnillä 2bar ja kierroksilla 4-6bar. Kuumana joutokäynnillä 0,? bar ja kierroksilla 1-2 bar.
Käytössä on tosiaan vaan bilteman halpismittari joka oli ensin suodatinjalassa ja sitten siirsin sen kanteen, mutta lienee paras kattoa se pumppu :D

Pirteän näköinen tuo sinun kojetaulu ja koko auto. *peukut*
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

125 astetta on piilteman mittarissa, omassa 200+hp tdi.ssä kovilla helteillä/raistuksessa nousee hieman yli 100 asteen.
Suurin ongelma on se paineiden vähyys, kuumalla konella 100 vauhdissa noin 2bar ja tyhjäkäynillä näyttää 0:llaa mutta ei kuitnkaan öljynpaineen merkkivalo syty. Kylmänä on kuitenkin noin 5bar tyhjäkäynillä. Kone käy kuitenkin ihan ilman ylimääräisiä sivu ääniä ja öljypohja irti vääntelin veivin ja kampiakselin + apuakselin välyksiä ja ei minun mielästä löytynyt mitään hälyttävää. Ajellaan menemään ja sitten kun hajoaa niin korjataan :D
Autodata ilmoittaa JX koneelle 1.1 bar 2000k/min ja AEY(SDI) 2.0bar 2000k/min ja öljynlämmön ollessa 80 astetta.

Controlleri löytyi nettivaraosasta tais maksaa noin 50€, malli on willhi wh7016c ja kiinassa maksaa noin 20 dollaria.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Komeesti sopii toi hiilikuituteippi, vaikka yleensä en tälläisistä virittelyistä perusta ;-)

Mulla ainakin viritetyllä koneilla öljynlämmöt on ollu väkisin >120C (siihen taitaa loppua vakio(veden)anturin ja mittarin skaala), varmaan enemmänkin kun pienen motariajelun jälkeen helposti ruvennut vilkuttelee öljynpainevaloa. Tuli jopa hommattua pieni jäähdytin omalla flektillä, mutta jostain syystä jäi viime kesänä tuo asentamatta (tais tulla syksy ja ongelma ratkesi itsestään).
< 15kWh/100km
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja redi »

Alkaa mietityttää että olisko siinä pilipaliteeman öp-mittarissa jotain osaa tai arpaa. Ei minullakaan mitään ylimääräsiä ääniä kuulu koneesta taikka varotinsummerista vaikka paineet on nollissa :O
Pitänee laittaa joku mekaaninen mittari rinnalle ja kattoa mitä se näyttää.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Halvoilla sähköisillä mittareilla ei oikeasti tee mitään. Vai mitä käyttöä on mittaustuloksella johon ei voi luottaa? Ei ne autometerit tai Vdoot kuitenkaan niin kalliita ole...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja redi »

No on sillä perjaatteessa käyttöä, jos tietää kuinka paljon se heittää. Ei kai ne kuitenkaan satunnaisesti arvo niitä lukemia joka päivälle?
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

Käytiin eilen vähän koekeilemassa maasto ominaisuuksia sähkölinjalla. Ja ennekuin hoksaskaan niin se muuttui pehmeäksi ja kiinnihän sitä jäätiin.
Onneksi kaveri mukana Nissanilla patrollilla niin sai sen ankkuriksi vinsille auton eteen.

Kuva

Kaver meni leveillä isoilla renkailla justiinsa mutta minun kapeammathan renkaat upposi kun kännyin takasin kovalle maalle päin.
Muuten vinssi eka kertaa tosi toimisssa ja sain vinssata Nissania pariin otteeseen kun siinä ei ollut lukkoja :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mukava nähdä että Syncro päässyt oikeisiin hommiin :) Näyttää kyllä yllättävän pehmeälle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7677
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pelastui hyvään kotiin, onnittelut uudelle omistajalle :!:
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 788
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Osuiko arvaukseni oikein tuolla toisessa ketjussa :?: :mrgreen:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7677
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

selvesa kirjoitti:Osuiko arvaukseni oikein tuolla toisessa ketjussa :?: :mrgreen:
Niin siinä taisi käydä :)
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

Onnea vaan smurfille uuteen kotiin, vielä joskus jotain tölkkiä rakennellaan :) Jos ei omaa niin kaverin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

kuulosti olevan jo hyviä suunnitelmia tämän varalle uudellakin omistajalla
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin