Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Helou!

Ei tullut T3-Tölkkiä, tuli pykälää uudempi lyhyt T4 Syncro (2.5TDI) pakettivolkkarihinkua täyttämään. Pääsyynä on se, että 1) osaamista, 2) aikaa ja 3) tilaa auton jatkuvaan ropaamiseen ei ole hirveästi. tämä tuntui turvallisemmalta, sais ajaakin eikä vain korjata. Tosin 16-vuotiaassa ja melkein 350tkm ajetussa ihan varmaan saa korjatakin välillä. Aloitan vaihtamalla akun. Nykyinen ei tunnu olevan VSOP vaan jo enempi XO-vuosikertaa...

Sit se paha puoli, mulla on tietysti ihan hirveästi kysyttävää vaikka olen jo aika monta kuukautta Tölkkifoorumia plarannutkin. Pitkä tarina, mutta yritin vähän pätkiä:

Lastujen vuoleminen

Koeajoin neljää autoa. Yksi, ei tämä vaan Vantaalla liikkeessä oleva (4950e), liikkui muita kevyemmän tuntuisesti. Eri lastu ohjaamassa konetta, ehkä...? Se oli kiva, ei nopea, mutta mukavan helppo, vaivaton. Muiden kokeiltujen kanssa kiihdytys maantievauhtiin on tapahtuma sinänsä, sillä yhdellä se vain hoitui ilman sen suurempaa draamaa.

Lastuja on varmaan aika montaa laatua. Ja hintaa. 40 punnalla saa jo jonkun, joka ainakin näyttää ihan chipiltä. En tiedä, mitä kaikkea se tekee: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-TRANSPORTE ... 1960306743

Harinen on varmasti guru, mutta kannattaako oikeasti ajaa muutaman tonnin auto säädettäväksi sille, menee koko päivä reissuun ja chipin hinta tuplaantuu tankkauskustannuksista. Mä luulen, että en lähde sille linjalle.

Joogan tarve

Toi vaihdekeppi liikkuu about yhtä jähmeästi kuin mun selkä, molemmat kaivattaisiin joogaa. Ilmeisesti (?) tyypillistä on vivuston jämähdys, ei niinkään vaihdelaatikon ongelma. Pitääkö vaihtaa niveliä vai riittääkö voitelu...? Taidan tilata korjauskäsikirjan tämän kirjoittamisen jälkeen.

Lisää meteliä

Onko joku ottanut väliseinän ohjaamon ja "takakontin" välistä pois? Riittäisi kun sen yläosan saisi pois ja mielellään mahdollisimman siististi.

Sen jälkeen voisin haaveilla kevytrakenteista pikalukollista (sen ei pitäisi aiheuttaa verollista ahistusta siinä, onko kyse paketti- vai henkilöautosta) väliseinää liukuoven taakse. Takakontti jäisi takakontiksi. Kolmelle ihmiselle ja viidelle kissalle olisi sitten rittävästi lämmintä tilaa mökkireissuiksi. Lämmintä siksikin, että just siinä liukuoven etureunan kohdalla on takakontin lattialla lisäkenno ja puhallin. Webastokin on.

Vähemmän meteliä

Etenkin tuon väliseinän poiston jälkeen autoa pitää vaimentaa, nytkin örisee jo ihan tarpeeksi. Pitää kysellä parilta akustiikkapuolen ammattilaiselta ajatukset, onko joku muu oleellista kuin liimattava matto (STP, Dynamat tms) ja sen päälle jotain pehmeää. Konehuoneeseen jotain, sisälle jotain.

Voin vaikka sitten kertoilla enemmän, että mitä kommentoitiin. Looginen ajattelumalli on se, että vaimennetaan meteliä siellä, missä se syntyy. Konehuone, pyöräholvit (lokari.fi, näköjään eteen ja taakse sisälokarit olisivat yhteensä noin 250e), lapselle hyvä matkaeväs, akalle puhelinlaturi puutarhapalstojen surffaamisen varmistukseen jne.

Moottorin kiinnikkeetkin voivat olla väsähtäneet, sekin lisäisi mölyä. Eli uusiminen vähentäisi.

Rumat pyörät

Ja tietysti pitää customoida, tehdä just mun näköinen :) . Autossa on alla tollaset tosi tyhmät ja rumat Borbet-alumiinivanteet. 7,5Jx16 H2 sanoo kylki. ET-lukua en äkkiseltään niistä löytänyt, olisiko ollut parhaimmillaan jossain siellä väärällä puolella vannetta... Päällä on Toyo H09 205/65R16C -kitkat.

Noi tyhmät ja rumat aluvanteet ovat silti varmaan ihan kamalan arvokkaita eli ostajia vain sitten jonoon ja vuoronumeroa :) . Joo... Jos joku haluaa niin myyn mielelläni, alut eivät ole mun juttu. Puhelimella saa nopeimmin kiinni: 044-3191114. Kunhan saan jotkut renkaat alle!

Haluaisin alkuperäiset peltivanteet. Renkaiksi jonkun, joka pitäis vähän muuallakin kuin vastakuivatulla asvaltilla. En usko, että kamalasti menen umpiryteikköön eli Mud Terrain -tyyppi ei ainakaan vielä tunnu oleelliselta. Mutta ehkä All Terrain -henkinen... Ja ei mikään älyttömän leveä, 195-205 tuntuu mielekkäimmältä.

Jos jollakulla on jäänyt tuollaisia kapeita liian epäuskottavina nurkkiin pyörimään niin tarjoa. Talvirenkaitakin tarttis, mutta kovin montaa vuotta vanhoja en kaipaa, ne vain eivät pidä. Viides talvi on jo sellaista saippuapalalla taiteilua, että vanhaa miestä ei kiinnosta.

Oliko näissä niin, että jossain kohtaa T4:n vanteen pulttijako tai keskireiän koko tai joku muu muuttui? Ja kun tuon mukana tuli nippu "tosi kauniissa kunnossa olevia" alkuperäisiä peltivanteita niin tuleeko mieleen, missä saisi järkihintaan puhallutettua ja maalautettua? Taas ajattelen Helsinki-keskeisesti eli Vimmasjärven takana oleva ei nyt oikein auta. Menee äkkiä vanteiden hinta tuplana Matkahuollon ylläpitoon.


PS. Jos nämä kaikki asiat oikeasti tapahtuva, aikaa on kulunut varmasti vuosia. Kirjoittaminen on nopeaa, sit tekeminen jo aika paljon hitaampaa :) ...

Kuva
Kuva
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itsellä kun oli tekniikkapaketti pois, niin liimailin STP:n eristelevyä konetilaan ympärinsä, oli sillä ainakin pieni vaikutus moottorin ääneen sisätiloihin. Pitäisi vielä sisäpuolelta sama operaatio tehdä - vaikka ihan bitumimaton kanssa.

Alvadi.ee myy lokareita muistaakseni n. 7e/kpl, sellaiset aattelin itse sujauttaa paikalleen, vaikka vähän massattuna / äänieristetynä.

Pistän viestiä vanteista :D
< 15kWh/100km
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

dmn kirjoitti:Itsellä kun oli tekniikkapaketti pois, niin liimailin STP:n eristelevyä konetilaan ympärinsä, oli sillä ainakin pieni vaikutus moottorin ääneen sisätiloihin. Pitäisi vielä sisäpuolelta sama operaatio tehdä - vaikka ihan bitumimaton kanssa.

Alvadi.ee myy lokareita muistaakseni n. 7e/kpl, sellaiset aattelin itse sujauttaa paikalleen, vaikka vähän massattuna / äänieristetynä.

Pistän viestiä vanteista :D
Ok, tattis alvadi-linkistä. Saatan ostaa halvemmat :) . Vaikka niihin liimaisi jotain vaimennusmattoa, hinta jäisi kauas Lokarista.

Toivon, että en pääse helposti asentamaan vaimennusmattoa konehuoneen sisäpintoihin ;)

Ja vanteet sitten dmn:lle varattu.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja Ace »

Tervetuloa harrastamisen pariin!

Mulla Petterin kanssa myös Jooga-harjoitukset menossa. 1-vaihteen paikka tuntuu vaihtelevan ja välillä siksi vaikea saada päälle. Tänään kävin marmoritiskiltä tilaamassa kaikki laatikon päällä oleviin vipuihin liittyvät puslat, vaikka en ole edes vielä tarkastanutkaan, että missä kunnossa vanhat ovat. n. 50e investointi. Ei ollut hyllytavaraa (!), muutaman päivän päästä sään salliessa käyn vivuston kimppuun.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Se kulkupuoli voi johtua myös moottoriversiosta. Uusimmista ("caravellekeulaisista") osa on VNT-ahtimella, keulakoolerilla ja todellisuudessa 20-30 hepoa enemmän voimaa. Myöskin perus ACV sai jossain 98-99(muistin mukaan) päivitystä ja ainakin suurin vääntö löytyi sen jälkeen alempaa, joka voi tuntua.
Omaani softan päivityksen teki http://tdituning.fi/ ja tyytyväinen olen ollut. Samalla pääsee eroon MAF ja EGR -ongelmista. Sekin voi tietysti tukkoisuuden syy olla että EGR on tukkinut imusarjan, tai MAF antaa vääriä arvoja, tai ennakko ei ole kohdallaan.
Hieno hankinta kaikin puolin, ja ei muuta kun harrastamaan :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kiitoksia Ace ja TT|. Toi mun on vm 2000 ja siinä on välijäähy heti nenän edessä koneen päällä kun avaa konepellin. Mut sama oli vantaalaisessakin eli eikö se silloin olisi sama kone kuin mulla? Siis oliko niissä pirteämmissä cooleri maskin takana...?

Mut noista muista mainituista voi monikin olla poskellaan :)

Pitää varmaan kanssa tilata ne vivuston puslat ja uskaltaa ryömiä auton alle ihmettelemään vivustoa.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Mun harrasteautoilun taso on aika vaatimaton verrattuna moneen täällä. Mut vähitellen. Kaivelin romikselta uuden peilin kuskinpuolelle ja vaihdoin sen tänään paikoilleen. Eli jee :) ja heihei suoralasinen, josta ei nähnyt mitään

Sit mä koitin putsata orkkisvanteita teräsharjalaikalla. Voi v... Ei siitä tule mitään, pakko ne on viedä puhallettaviksi. Sit saa kesä- ja talvikumeille alkuperäisvanteet. Akka poimi vielä sopivasti Porvoosta pölykapselisarjankin.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja Ace »

Ostitko orkkiskapselit? Uutena vai käytettynä?

Meikäläistäkin himottais orkkiskapselit, mutta en ole vielä löytänyt harrastelijaystävälliseen hintaan.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Ace kirjoitti:Ostitko orkkiskapselit? Uutena vai käytettynä?

Meikäläistäkin himottais orkkiskapselit, mutta en ole vielä löytänyt harrastelijaystävälliseen hintaan.
Käytetyt alkuperäiset mustat "pillerit". Ihan sattumalta löyty Tori.fi:stä. Tavallaan 30e on paljon neljästä huonosti lentävästä frisbeestä, mutta mä kyllä olin iloinen niistä :)

Missä muuten kannattais teettää pk-seudulla se vanteiden hiekkapuhallus? Näyttelylaatua ei nyt olla hakemassa vaan sopuhinnalla suht siistit vanteet niin voin sit vetää Annitrolin ja Hammeriten niihin päälle.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa harrastamaan :)
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

AT5nok kirjoitti:Tervetuloa harrastamaan :)
Tangjuu :) . Viimeksi oli harrasteautoja myöhäisteininä eli yli 20v sitten. Nyt hiljalleen samoille urille.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Hirvee nitinä ohjauksesta, mikäköhän sille nyt tuli. Vähän kun kääntää rattia niin kuulostaa tosi pahalta. Ohjaustehostimen ahdistukseksi voisin veikata äkkiseltään (nestettä säiliössä näyttäisi olevan maksimimerkkiin saakka)... Pitää tutkia kunhan ehtii upota sinne tarkemmin.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Keltuaisella oli paapontai, pääsi ihan maksulliseen hoitoon. Uusi pallonivel poisti vikinät, tuore akku mahdollistaa käynnistymisen, vaihdevivuston voitelu herkisti kepin ja tuoretta öljyä niin vaihdelaatikossa kuin perässäkin (en tiedä, oliko ikinä vaihdettu)... Kolme ruostepaikkaakin tosin löytyi. Pitää varmaan säästää vähän rahaa ja sitten laittaa ne hoitoon ja ruostesuojaus alustaan.

Mut voi juma, että oli mukava taas ajella tuolla. Mun harrastus ei ole niin paljon sitä korjaamista - ainakaan vielä - mutta nautin silti autosta paljon. Jotain voin ja osaan tehdä itse, mutta esim. akku 139e kaupasta tai 150e valmiiksi vaihdettuna huollon yhteydessä aikaansai välittömän laiskotuksen :) .

Sisälokarit tilasin alvadilta Eestistä ja pelkääjän puoleiseen oveen lokeron briteiltä. Huomenna saan toivottavasti nipun siistittyjä alkuperäisvanteita, sit pääsee sovittamaan uusia renkaita alle. Ihan upouudet Gislavedin nastat ja Yokohaman Geolanderit olis tulossa.

Kukas haluis ostaa parit hauskat kaiuttimet niin mulla riittäis rahaa autoharrastukseen ;) ? Olis suht kompaktit 2x12" ja torviyläpää sekä sit selvästi isompi. Molemmat toki hyvin hifiä, ei mitään PA-kiekujia muuten kuin äänenpainevaroiltaan.
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Dmn ajelee hakemaan Borbetit tänään kun vasta lauantaina toi mulle peltivanteet miittiin. Heti eilen piti hakea uudet renkulat alle.

Vakiokokoinen kumi, 195/70R15, ja pölykapselitkin. Kyllä nyt kelpaa ;)

Kuva
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Alkaa olla komea! Vielä sipaset vähän alkuperäistä tummuutta kapseleihin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
saurama
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 09.07.2016 21:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keltainen T4 Syncro 2.5TDI, ristiäiset vielä pitämättä

Viesti Kirjoittaja saurama »

TT| kirjoitti:Alkaa olla komea! Vielä sipaset vähän alkuperäistä tummuutta kapseleihin.
Voi olla, että niiden pesu riittäisi :) .

Miltä tuo muuten näyttää kokeneempien silmään, onko Syncrossa vakiona noin paljon maavaraa vai onko tuota nostettu...?
Samu Saurama - ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi
Vastaa Viestiin