Transporter tuli taloon!

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä olen ruostesuojannut autojani vaihdelaatikkoöljyllä, tosin puhtaalla.
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Portu »

Jos budjetti osaa haluat niin jarrupalojakin löytyy hyviä käytettyjä.
Rohkeasti vaan kyselet, roikun kuitenkin vähän välii täällä :)
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

AT5nok kirjoitti:Minä olen ruostesuojannut autojani vaihdelaatikkoöljyllä, tosin puhtaalla.
Niin ja varmasti tarkoituksella :)
Portu kirjoitti:Jos budjetti osaa haluat niin jarrupalojakin löytyy hyviä käytettyjä.
Rohkeasti vaan kyselet, roikun kuitenkin vähän välii täällä :)
Pidän asian mielessä ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

IsoD kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Minä olen ruostesuojannut autojani vaihdelaatikkoöljyllä, tosin puhtaalla.
Niin ja varmasti tarkoituksella :)
Paineilmakäyttöisellä suihkeputelilla olen ruiskinut. Joskus pohjaan tehnyt massasta vaihdelaatikkoöljyllä notkistettua litkua, joka on helpompi levittää, kuin massa suoraan purkista.

Laineen paja hHattulassa joskus kauan sitten tuota vaihdelaatikkoöljyä suositteli ruostesuojaukseen ja olen heidän neuvojaan uskonut monessa muussakin autoon liittyvässä asiassa.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kävin konttaamassa auton alla etsimässä syytä kakkosvaihteen vaikeaan löytymiseen.
Sitä pitää kutitella että löytää lovensa. Selvisi että siellä vaihdekepin boksissa on se pakkilukon lirpake mikä tuntuu osuvan juuri siihen kohtaan kun mistä kakkosen pitäisi mennä. Kepukka on kuitenkin napakan oloinen joten menin taaemmas. Kävin nivelet ja akselin läpi. Joka paikka tuntui aika ehjältä eikä mainittavaa välystäkään löytynyt, kunnes pääsin lootan päähän ja siihen piipun näköiseen osaan. Siellä piipun ja akselin välys on selkeä. Ilmeisesti pitäisi vaihtaa, vai riittäisikö sen sokan uusiminen kun välys on vain pyörivä, eli ei lonksu muuten mihinkään suuntaan?
Miten sen piipun muuten saa kätevimmin irti? Irtovaihteiston osalla harjoittelin mutta sokka on aika tiukassa...

Hehkujen kanssa en ole paininut koska olen jo saanut hyvän perstuntuman sen käyttöön. Hehkutan sen aikaa kun kuluu turvavyön laittoon + 10 sek :)

Muutoin on mennyt varsin hyvin tölkin kanssa. CS:än kanssa on pärjätty hyvin, maantiellä 80-90 tuntuu lopulta ihan hyvältä nopeudelta. Menkööt kiireemmät ohi :lol:
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Ekat viileät ilmat paljasti onnettomat hehkut. Eilen töistä lähtiessä ei enää lähtenyt. Töihin startatessa ei mitään ongelmaa. Eli joku antoi hehkuissa periksi. Lähti starttisprayllä auttaen leikiten.
Sanoin tästä kavereille jotka rassaa autoja ja ne sanoi että joo, ja vaihdetaan hyllystä saman tien se JX sinne pellin alle... Voihan se olla että lusikoidaan sekin sinne vaikkei tuossa CS:ssäkään nyt mitään merkittävää vikaa ole. Pääsee pojat rassaamaan :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos konetta vaihdat, niin vaihda suoraan 1.9 sinne. D, TD tai TDI. Jos ei sitten satu olemaan joku älyttömän hyvä JX yksilö ilmaisella tarjolla. Jos hehkut vielä aamulla toimi ja myöhemmin ei, vaikka hehkun valo syttyy loogisesti niin tarkista sulake ensin. Jos taas hehkun valo vain vilahtaa, eli ei aika riitä niin irroita hehkun lämpöanturin piuha ensin ja kokeile sitten.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

JX löytyy ja tietojeni mukaan hyvä, täydellinen paketti kytkinpaketteineen päivineen. Minulla on jopa hyvä turbo siihen jos se sen oma on väljä.
Meinasin että vaihdan vaan remmin ja polttoainesuodattimen, akun ja annan mennä vaan.
Sulake oli ehjä, tarkistin, ja se relekin napsahti aikanaan. Mittasin että hehkuille tuli virta ja se loppui myös kun hehkuaika loppui.
Tässä vaiheessa en taida malttaa alkaa rakentamaan tdi swappia vaikka se suunnitelmissa onkin.
Tuossa CS:ssä kytkin ravistaa aivan helvetisti ja vuotaa lisäksi sekä öljyä että jäähdytysnestettä...
Menköön nyt vaikka ihan harjoitustyönä. Oppii prosessin, eli hanuri edellä koivuun :)
Otin DS:n ajoon siksi aikaa kun tölkki on telakalla.
Olis myynnissä jos kellä olisi hinku.
-> http://www.nettiauto.com/citroen/ds/8330106 (hinta on HYVIN neuvoteltavissa)
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Viime yönä painittiin JX paikoilleen. Vielä jäi viimeistelyä tehtäväksi.
Huomasin että koneen mukana ei tullut ollenkaan kiertovesipumppua ja sellainen kaiketi pitäisi olla JX:ssä?
Sitten yhdelle letkulähdölle en löytänyt osoitetta. Mahtaisiko olla kenelläkään kuvaa konehuoneen putkituksista?

Jos tässä lähettyvillä (kaakon kulmalla) olisi jollakulla irtonainen pumppu letkuineen niin voisin hakea pois?
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Pirskula että oli työläs herättää henkiin tuo pitkään seisonut JX. Omin akuin ei lähtenyt vaikka mitä teki. Nyt illalla sitten vedettiin väkisin hinausköyden avulla. Ensin vain pärisi (Nissan Micran) perässä ja sammui aina kun kytkimen painoi pohjaan. Lopulta jäi käyntiin ja pärski ja yski. Lopulta jäi hörpöttämään tyhjäkäynnillä. Toimi koko ajan paremmin mitä pitempään käytti.
Taisi olla vaan unohtanut mitä sen piti oikein tehdä.

Ilmanputsarin kotelo piti vaihtaa kanttimallista ämpärin malliseen.
(Tyhmä) kysymys: Miten pönttö on kiinni? Ei auennut minulle. Ei löytynyt kiinnitys reikiä pellistä. Pannassa on kyllä paikat.
Toinen (tyhmä) kysymys: Siinä koneen (taka) päässä, imupuolen juuressa, on muovinen tatti jossa on letkulähtö ja ihan kuin liitin. Mikä on tämän funktio ja minne pitäisi letkun mennä? "Liittimeen" sopivaa piuhaa en pannuhuoneesta löytänyt.
Kolmas vielä: Kiertovesipumppu. Sellainen siis puuttui setistä ja sellaisen löysin. Mikä on tämän funktio? Sehän pyörittää vettä käytännössä ö-suodattimen juuresta?
Sorry tyhmistä kysymyksistä.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

No nyt se on elossa!
Pitkään päätä raavittiin. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen että jaon tai pumpun ajoituksen on oltava pielessä. Valkosita savua ja paskaa käyntiä eikä lähtenyt oikein millään käyntiin.
Nyt sitten venttiilinkoppa auki, jakohihna esiin ja tdc kytkimen kopasta kohdalleen.
Kaikki pielessä. TDC kun oli paikoillaan niin nokka ja pumppu oli puoli kierrosta ohi.
Niin että kun kävi nämä läpi ja laittoi kohdalleen niin johan lähti helpommin! Ja vetää hienosti ja käy aika nätisti.
Pumpun ajoitusta ei vielä alettu rukkaamaan kun oltiin jo näin voiton puolella mutta hieman karkea käynti, vähän työläs starttaus ja lievä savutus voisi viitata siihen että pumpun säätö olisi poikaa.

Ja kyllä, CS ja JX menossa on eroa :)
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Noni, nyt se kävi. Ensimmäinen tielle jättö.
KuvaOunou by Mika Sivonen, on Flickr

Niin sanotusti täydestä laukasta (80km/h) öljyvalo ja summeri. Ilman mitään varoitusta. Ei enää startannut.
Kuulosti vähän vaivalloiselta startetessa.
Toiminut kuin Bugatti tähän saakka.
Mitä nyt savua puski ylämäissä ja kiihdytyksissä. Piti eilen lisätä iso loraus öljyä kun vilautti öljyvaloa liikenneympyrässä.
Nyt hinautin sitten korjaamon pihalle. Itseltä neuvot loppuivat. (Autoliiton plus jäsenyys on aika jees!)
Sielä tien sivussa tein jakopään "remontin" eli tutkin että oliko jako mennyt yli. Ehkä yhden hampaan mutta se ei selitä sitä ettei stopin jälkeen enää edes luvannut startata... Akkuun oli jäänyt vähän reilut 12V virtaa.

Mahtaisiko olla kellään mitään ideaa onko tuo JX nyt verkon paino vai vieläkö olisi toivoa saada korjaamalla eheäksi jälleen???
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Portu »

Onnea korjaukseen! Ei oo muuten eka tölkki kun tolla hinurilla on kuskattu, muutama varaosa on tullut kotiin tolla..
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Osku »

Eli jos moottori hajoaa totaalisesti yllättäen niin yleensä se tarkoittaa sitä että kiertokanki ,apuakseli ,ventiili tai kaikki edellä mainitutu on ristiin rastiin koneen sisällä. Näistä yleensä seurauksena myös reikä lohkon kyljessä. Ja ainakin kolinaa olisi pitänyt kuulua.
Joten jos ei kuulunut kolinaa ja meno vain hyytyi voi olla että laakeri pyörähti, tosin yleensä se on ennen tätä vilkutellut öp valoa jo jokusen kerran lämpimänä.
Jos rojut ei ole todella rikki yllä mainitulla tavalla niin silloin sen koneen rungon osalta pitäis käydä ainakin jotenkin ja jos ei käy niin etsisin vikaa hyytyneestä suodattimesta tai tarkistaisin saako ruisku pumppu sähköä.

Onko päälisin puolin ehjä? (valuko mehut ulos jostain reijästä).
Kuuluko kolinaa?
Onko suodatinjalan öljynpaine anturi kiinni ja ehjä?
Onko akussa virtaa?
Onko akku oikosulussa (ottaako esim. kanteen kiinni)?
Onko maa kaapeli kiinni koneessa kunolla (jos ei saa miinusta ei pysy käynistys solenoidi päällä ja summerikin huutaa ja startaaminenkin jää vähän heikoksi)?
Onko pakkasta ja kesä dieselit.
Kumpi tapahtu ensi huuto vai hyytyminen?
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Ei tullut nesteitä ulos eikä reikää kylkeen. Joka kaapeli ja liitin on paikoillaan.
Kokeilin aika ensiksi antaa plus navasta solenoidille, naksui.
Havahduin summeriin ja sitten näin valon. En tiedä olisko jompi kumpi tullut ensin.
Kaikki piuhat on kiinni ja koneessa kaikki näyttää olevan jokseenkin ok.
Konetta startilla pyöritettäessä saattoi ehkä kuulua vähän hankaavaa ääntä...
Että ei se nyt totaalisesti räjähtänyt, hyytyi vain.
Akussa oli virtaa. Muutaman startin jälkeen mittasin, ole enää vähän reilut 12V.
Tankki on täynnä tuoretta talvidiiseliä.
Koneen vaihdon yhteydessä (2 vkoa sitten) uusittiin polttoainesuodatin ja ö-suodatin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Osku »

Voisiko startin solenoidi sanoa tenän itsellä näin ei ole koskaan käynyt mutta se varmaan pudottaisi koneen polville tosin ei se sitä huutoa selitä. Se huuto lähtee siitä suodattimen jalan sensorista tai sitten mittari viasta. Elikysymys on vain huutiko aiheesta vai aiheetta. Mutta vaikka huutais aiheesta niin koneen pitäisi käydä mikäli saa dieseliä ja ainakin kolme mäntää toimii ja mikään ei estä pyörimistä, joten ei sen pitäisi seinään pysähtyä. Joten kuullostais nopeasti kuitenkin siltä että dieselin tulo lakkas, esim sähkö vian takia.
Miltä kone tuntuu käsin pyöritettynä jos pari kierrosta pyörittää? (tuntuuko joka pytyssä perus puristus vastus ja eihän tunnu mitään ylimääräistä)
Hyvä kysymys on myös se miksi sinulla oli nokan ja ruiskun jako viimeksi niin poskellaan?
Kokeile antaa suoraa + startti solenoidille ja suora - koneen runkoon niin varmistutaan siitä että kone saa kaikkea mitä tarvitsee, jos teet hommaa kylmässä kokeile että hehkutkin tuntuu lämpimiltä tai anna niillekin suoraan +.
Niin ja tarkista se jako vielä kerran jos sitä on just nyt säheletty niin vois jotenkin liittyä ongelmaan.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja tarkista öljyt onko muutunut metalisen värisiksi jos on voit varautua täys tuhoon.
Ja voit ottaa myös yhden ruisku putken ja suutimen irti ja katsoa tuleeko veivatessa sumua, sunge se esim limu pulloon niin selviää tuupako pumppu jotain ulos. Kytkintä lähinnä oleva ruiskusuutin ja sen putki on helpoin irottaa ja suunata uusiksi ilman että taivuttelee ruisku putke jota ei sii kannata tehdä koska se ei välttämättä kestä sitä kun on käytössä kovettunut.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Osku »

Varmista että alipaine pumppu on paikallaan yhdestä koneesta tuo pentele oli lentänyt irti kun apuakseli katkesi. Sekin siis merkki isoista ongelmista.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kiitos paljon ehdotuksista. Auto on nyt tuossa lähikorjaamon pihalla joten en nyt pääse / hyvita mennä sitä ropaamaan.
Voi se muuten olla joku sähkövikakin. Minä nimittäin vain kokeilin että toimiiko pumpun solenoidi akun plussasta.
En tajunnut mitata sitä tuleeko siihen piuhaan virta normaalisti.
Siinä kävi nimittäin niinkin, että kun jäin tienposkeen niin laitoin hätävilkut päälle. Ne ei toimineet.
Vilkku toimi siihen saakka kun pääsin pientareelle mutta sitten lakkasi toimimasta.
Vilkun merkkivalo vain hehkui. Muut sähköt toimi kyllä kuten valot jne.
Ö-valo ei enää palanut kun starttailin.
Mihinköhän kohtaan tuo sähkö voisi jäädä?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ainakin vilkut saattoin mennä vituilleen sillä, että koskit hätävilkkukatkaisijaan. ;) Se on riivattu. :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin