-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tarkasta mittariston liitin, jos öljyä on tarpeeksi ja öljynpaineet kunnossa.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Öljyä pitäisi tikun mukaan olla vielä aivan hyvin, vaikkakin turbo sitä koko ajan valuttaa. En tiedä näyttäiskö väärin? Tosin laitoin jossain vaiheessa liikaakin sen jälkeen kun oli pullauttanut kaikki pihalle letkuvuodon takia. Tämäkin pitäisi selvitä viimeistään siinä vaiheessa kun vaihdatan ahtimen nyt uuteen. Päädyin täysin uuteen ahtimeen, jossa on kahden vuoden takuu. Takuun saadakseen pitää vielä itse vaihtaa autotyypille hyväksytyt öljyt ja öljysuodatin. Eli noin viikon päästä pitäisi olla uusi ahdin ja uudet öljyt. Katsotaan häviääkö vika sillä - toivottavasti.

Mittariston liitin siis öljynpaineen anturin ja mittariston välillä? Tietty tuossakin järjestelmässä voi tosiaan olla vikaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Öljy vaatimus on VW505.00, joka löytyy nykyisin varmaan jokaisen täyssyntettisen öljypurkin kyljestä, ellei niissä ole sitten joku VW:n korkeampi luokitus
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Eli suositus olisi siis täyssynteettinen öljy? Olen käyttänyt tähän asti semi-synteettistä 10 W 40:stä.

Hyvät uutiset on se, että lomareissu sujui täysin ilman ongelmia: 3400 km puolessatoista viikossa. Ahtimen vaihto vaikutti selvästi piristävästi auton toimintaan, vaikutelma sama kuin olisi tukkeutuneet verisuonet alkaneet toimia ohitusleikkauksen jälkeen. Hyvin pelitti sekä tiellä että maastossa. Ainoastaan Norjassa jyrkimmissä mäissä, joihin ei pystynyt keräämään vauhtia piti hakea kolmosen kautta uutta nousua vauhdin hiipuessa kuuteenkymppiin. Öljynpainevalo ja -varoitusmerkki toimivat kuin sveitsiläinen kello joka kerran kun vauhti laski nelosella ajettaessa kuuteenkymppiin - välittömästi kolmoselle vaihdettaessa molemmat hävisivät kuin taikaiskusta.

Moottori siis vaikuttaa muuten olevan nyt erinomaisessa kunnossa, tosin meni siihen sitten rahaakin. Näin jälkikäteen ajatellen heräsi kysymys, että olisiko kannattanut saman tien vaihtaa koko moottori tdi:ihin kun kulut rupesivat olemaan jo niillä nurkilla. No, kulut korjaustarpeet tulivat tipoittain ja näillä nyt mennään.

Auto valuttaa tosin edelleen öljyä ja korjaamon mukaan syynä kampiakselin jakopään ja kytkimen puoleinen stefa, jotka pitäisi vaihtaa. Arvioivat hinnaksi korjaamotyyliin noin 1600 euroa. Pystyykö nuo stefat vaihtamaan itse henkilö, jolla ei aiempaa vaihtokokemusta - löytyykö jostain hyviä ohjeita? Sen Bentleysin kirjan hankin - en tiedä onko siellä noiden vaihtoa erikseen opastettu.

Liitin mukaan pari kuvaa reissusta - yritän nyt saada auton sisätiloistakin kuvaa kun se alkaa olla tyhjä reissutavaroista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

1600 € 15 € osista :D :D :D



Kuva

Joudut ottamaan joko laatikon tai moottorin irti, jotta pääset takapään stefan vaihtamaan. Se maksaa noin 10€
Jakopäästä joudut purkamaan käytännössä kaiken, joten samalla kannattaa vaihtaa hihna ja kiristin sekä kaikki muutkin stefat jakopäästä sekä apuakselin stefan kiinnikkeen O-rengas.
Työnä ei mikään mahdoton, jokunen tunti siihen kyllä menee ennen kuin on taas ajokunnossa.

Jos vuoto ei ole ihan mahdoton, niin lisäile öljyä kunnes löydät sopivan TDI moottorin. Tuolla toriosiossa on Jarken melkein valmis 1Z mekaanisella pumpulla.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

AT5nok kirjoitti:1600 € 15 € osista
Joo, nyt jonku verran korjaamojen palveluita käyttäneenä alkaa vaikuttaa siltä, että korjaamon perustaminen voisi olla ihan hyvä tapa rikastua. :)
Alana vaikuttaa myös aika vanhanaikaiselta - ei ole vielä kovin asiakaslähtöistä toimintaa välttämättä...

Kaipa se työn osuus oli tuosa arviossa se mistä kulut tulevat, oli laskettu ilmeisesti niin, että moottori irroitetaan.

Pitää nyt alussa lisäillä öljyä ja miettiä tuota stefojen vaihtoprojektia. En nyt ihan heti haluais moottoria vaihtaa kun tuli tämä nykyinen laitettua hyvään kuntoon.
Tavoitteena olis tällä nyt ajaa joku 1-2 vuotta. Sen jälkeen voisi sitten hommata uuden - ellei nyt leviä sitten ennen sitä tietenkin.

Kiitoksia vinkeistä!
Viimeksi muokannut JJ_S, 10.08.2016 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jos vähillä toimenpiteillä pystyy ajamaan, niin ajaa vaan muuten hyvän koneen loppuun! Ei se TDI:kään sinne konttiin ihan helpolla lennä ja tuo mitään ikuista onnea. Öljyä vaan koneeseen ja kovaa ajoa :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Hanttapuli kirjoitti:Jos vähillä toimenpiteillä pystyy ajamaan, niin ajaa vaan muuten hyvän koneen loppuun! Ei se TDI:kään sinne konttiin ihan helpolla lennä ja tuo mitään ikuista onnea. Öljyä vaan koneeseen ja kovaa ajoa
No näin se oli se omakin ajatus tästä aiheesta. Nyt tuntuis kone toimivan hyvin ja luotettavasti. Tietysti noi stefat olisi hyvä saada vaihdettua jossain vaiheessa.
Sitten olisi ehkä tässä 1-2 vuotta aikaa tutustua tdi - projektiin ja selvitellä hyvää pajaa joko Suomessa tai mahdollisesti vaikkapa Saksassa, joka voisi swapin tehdä. Tuumin, että mahdollisesti lomareissun yhteyteen Keski-Euroopassa voisi ujuttaa tuollaisen projektin, jos on etukäteen selvitellyt ja sopinut asian. Luulisi, että siellä on kokemusta aiheesta ja sopivia tdi - koneita tarjolla?

Vielä stefoista - mikähän olisi paras paikka hankkia uudet - Suomesta vai netin kautta Saksasta?

Jaakko
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

JJ_S kirjoitti:
Hanttapuli kirjoitti:Vielä stefoista - mikähän olisi paras paikka hankkia uudet - Suomesta vai netin kautta Saksasta?

Jaakko
Made in Germany on varmaan se tärkein. Tai joku muu laadun tae. Omat stefat tilasin ihan lähivaraosakaupastani.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Mielestäni suomessakin on muutama todella hyvä tölkki korjaamo jossa rahoilleen saa vastinetta, mutta saksan lisäksi voi kysellä viron bussipesästä remonttia.
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä nuita 1.9TDI koneiden luovuttajia taitaa parhaiten saada Suomesta. Saksassa nuo on olleet aivan erilaisella kuormituksella ja jo vuosia romuautoina, että kohtuu kuntoisia voi olla paha löytää. Nyt kannattaisi siihen JX kylkeen laittaa jo välijäähdytin, kestäisi ihan erilailla ja olisi sitten valmiina uutta konetta varten.
Tärkeintähän tuossa koneen vaihdossa on miettiä mitä itse haluaa lopputulokselta, ja valita sen mukaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

TT| kirjoitti:Kyllä nuita 1.9TDI koneiden luovuttajia taitaa parhaiten saada Suomesta. Saksassa nuo on olleet aivan erilaisella kuormituksella ja jo vuosia romuautoina, että kohtuu kuntoisia voi olla paha löytää. Nyt kannattaisi siihen JX kylkeen laittaa jo välijäähdytin, kestäisi ihan erilailla ja olisi sitten valmiina uutta konetta varten.
Ok. Pitää tosiaan paremmin tutustua vielä aiheeseen - olisi luullut, että homma menee toisinpäin.
Sinky kirjoitti:Mielestäni suomessakin on muutama todella hyvä tölkki korjaamo jossa rahoilleen saa vastinetta, mutta saksan lisäksi voi kysellä viron bussipesästä remonttia.
Voisitko vinkata näistä korjaamoista vaikka jonkun - entä tuo Viron bussipesä - mikäs mesta se on?
Hanttapuli kirjoitti:Made in Germany on varmaan se tärkein.
Joo, näin halpaa ja tärkeää osaa ei haluaisi ostaa mitään huonolaatuista.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vähän ajettuja ja helposti asennettavia = apuakselilla olevia TDI koneita on päivä päivältä vähemmän Suomessakin, minunkin varaosamoottorille tulee kokoajan lisää kilometrejä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Atschnokista tulis hyvä kiinteistönvälittäjä: "osta äkkiä ennen kuin loppuvat" :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Pitää yrittää tutustua tuohon tdi -aiheeseen tässä syksymmällä lisää. Onhan se hyvä olla speksit hallussa ennen kuin alkaa höntyilemään. Mutta yritän silti nyt sitten mennä tällä moottorilla vähän aikaa. ;)

Mikäs tuo välijäähdytin -viritys on mistä TT I mainitsi?
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

JJ_S kirjoitti:Pitää yrittää tutustua tuohon tdi -aiheeseen tässä syksymmällä lisää. Onhan se hyvä olla speksit hallussa ennen kuin alkaa höntyilemään. Mutta yritän silti nyt sitten mennä tällä moottorilla vähän aikaa. ;)

Mikäs tuo välijäähdytin -viritys on mistä TT I mainitsi?
JX:ssä ei taida olla tehtaan jäljiltä inttercooleria ja sen jälkikäteen asentaminen voisi tuoda lisäkilometrejä varsin vika(lämpö)herkälle JX-moottorille. Kuvassa minun ratkaisu TDI-konversion yhteydessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Oettingerissä oli :)
Valmiin setin saa kalliilla mm. ha-teknikiltä
Home is where you park it.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Oettinger vesi-ilmäjäähdytteistä vwälijäähyä on saanut VW-liikkeiden kautta uutena tai jälkiasenteisena JX:ään.

Kuva

Minulla on tuollainen Doka projektissa ja Simoon on samanlainen odottamassa asennusta.
Sinky, paljonko moinen maksaa uutena?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sinky taitaa puhua näistä tölkkiin sovitetuista aftermarket jäähyistä. Useakin paikka niitä myy. Esim http://vw-t3-bus-shop.de/en/16-td-inter ... -vw-t3-bus
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tuollaisia "yleismallin" kennoja löytyy eBaysta ja nokalle sopii joku fiat syylari. Letkua ja pumppuja löytyy varmasti jostain halvemmalla, samoin kuin paheron tai jonkun muun auton ilmalla jäähdytetäviä VWälijäähyjä, jotka sopivat Tölkin vas takavalon edessä olevaan koloon.
Vastaa Viestiin