-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7678
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Tarkasta mittariston liitin, jos öljyä on tarpeeksi ja öljynpaineet kunnossa.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Öljyä pitäisi tikun mukaan olla vielä aivan hyvin, vaikkakin turbo sitä koko ajan valuttaa. En tiedä näyttäiskö väärin? Tosin laitoin jossain vaiheessa liikaakin sen jälkeen kun oli pullauttanut kaikki pihalle letkuvuodon takia. Tämäkin pitäisi selvitä viimeistään siinä vaiheessa kun vaihdatan ahtimen nyt uuteen. Päädyin täysin uuteen ahtimeen, jossa on kahden vuoden takuu. Takuun saadakseen pitää vielä itse vaihtaa autotyypille hyväksytyt öljyt ja öljysuodatin. Eli noin viikon päästä pitäisi olla uusi ahdin ja uudet öljyt. Katsotaan häviääkö vika sillä - toivottavasti.
Mittariston liitin siis öljynpaineen anturin ja mittariston välillä? Tietty tuossakin järjestelmässä voi tosiaan olla vikaa.
Mittariston liitin siis öljynpaineen anturin ja mittariston välillä? Tietty tuossakin järjestelmässä voi tosiaan olla vikaa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7678
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Öljy vaatimus on VW505.00, joka löytyy nykyisin varmaan jokaisen täyssyntettisen öljypurkin kyljestä, ellei niissä ole sitten joku VW:n korkeampi luokitus
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. Eli suositus olisi siis täyssynteettinen öljy? Olen käyttänyt tähän asti semi-synteettistä 10 W 40:stä.
Hyvät uutiset on se, että lomareissu sujui täysin ilman ongelmia: 3400 km puolessatoista viikossa. Ahtimen vaihto vaikutti selvästi piristävästi auton toimintaan, vaikutelma sama kuin olisi tukkeutuneet verisuonet alkaneet toimia ohitusleikkauksen jälkeen. Hyvin pelitti sekä tiellä että maastossa. Ainoastaan Norjassa jyrkimmissä mäissä, joihin ei pystynyt keräämään vauhtia piti hakea kolmosen kautta uutta nousua vauhdin hiipuessa kuuteenkymppiin. Öljynpainevalo ja -varoitusmerkki toimivat kuin sveitsiläinen kello joka kerran kun vauhti laski nelosella ajettaessa kuuteenkymppiin - välittömästi kolmoselle vaihdettaessa molemmat hävisivät kuin taikaiskusta.
Moottori siis vaikuttaa muuten olevan nyt erinomaisessa kunnossa, tosin meni siihen sitten rahaakin. Näin jälkikäteen ajatellen heräsi kysymys, että olisiko kannattanut saman tien vaihtaa koko moottori tdi:ihin kun kulut rupesivat olemaan jo niillä nurkilla. No, kulut korjaustarpeet tulivat tipoittain ja näillä nyt mennään.
Auto valuttaa tosin edelleen öljyä ja korjaamon mukaan syynä kampiakselin jakopään ja kytkimen puoleinen stefa, jotka pitäisi vaihtaa. Arvioivat hinnaksi korjaamotyyliin noin 1600 euroa. Pystyykö nuo stefat vaihtamaan itse henkilö, jolla ei aiempaa vaihtokokemusta - löytyykö jostain hyviä ohjeita? Sen Bentleysin kirjan hankin - en tiedä onko siellä noiden vaihtoa erikseen opastettu.
Liitin mukaan pari kuvaa reissusta - yritän nyt saada auton sisätiloistakin kuvaa kun se alkaa olla tyhjä reissutavaroista.
Hyvät uutiset on se, että lomareissu sujui täysin ilman ongelmia: 3400 km puolessatoista viikossa. Ahtimen vaihto vaikutti selvästi piristävästi auton toimintaan, vaikutelma sama kuin olisi tukkeutuneet verisuonet alkaneet toimia ohitusleikkauksen jälkeen. Hyvin pelitti sekä tiellä että maastossa. Ainoastaan Norjassa jyrkimmissä mäissä, joihin ei pystynyt keräämään vauhtia piti hakea kolmosen kautta uutta nousua vauhdin hiipuessa kuuteenkymppiin. Öljynpainevalo ja -varoitusmerkki toimivat kuin sveitsiläinen kello joka kerran kun vauhti laski nelosella ajettaessa kuuteenkymppiin - välittömästi kolmoselle vaihdettaessa molemmat hävisivät kuin taikaiskusta.
Moottori siis vaikuttaa muuten olevan nyt erinomaisessa kunnossa, tosin meni siihen sitten rahaakin. Näin jälkikäteen ajatellen heräsi kysymys, että olisiko kannattanut saman tien vaihtaa koko moottori tdi:ihin kun kulut rupesivat olemaan jo niillä nurkilla. No, kulut korjaustarpeet tulivat tipoittain ja näillä nyt mennään.
Auto valuttaa tosin edelleen öljyä ja korjaamon mukaan syynä kampiakselin jakopään ja kytkimen puoleinen stefa, jotka pitäisi vaihtaa. Arvioivat hinnaksi korjaamotyyliin noin 1600 euroa. Pystyykö nuo stefat vaihtamaan itse henkilö, jolla ei aiempaa vaihtokokemusta - löytyykö jostain hyviä ohjeita? Sen Bentleysin kirjan hankin - en tiedä onko siellä noiden vaihtoa erikseen opastettu.
Liitin mukaan pari kuvaa reissusta - yritän nyt saada auton sisätiloistakin kuvaa kun se alkaa olla tyhjä reissutavaroista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7678
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
1600 € 15 € osista
Joudut ottamaan joko laatikon tai moottorin irti, jotta pääset takapään stefan vaihtamaan. Se maksaa noin 10€
Jakopäästä joudut purkamaan käytännössä kaiken, joten samalla kannattaa vaihtaa hihna ja kiristin sekä kaikki muutkin stefat jakopäästä sekä apuakselin stefan kiinnikkeen O-rengas.
Työnä ei mikään mahdoton, jokunen tunti siihen kyllä menee ennen kuin on taas ajokunnossa.
Jos vuoto ei ole ihan mahdoton, niin lisäile öljyä kunnes löydät sopivan TDI moottorin. Tuolla toriosiossa on Jarken melkein valmis 1Z mekaanisella pumpulla.
Joudut ottamaan joko laatikon tai moottorin irti, jotta pääset takapään stefan vaihtamaan. Se maksaa noin 10€
Jakopäästä joudut purkamaan käytännössä kaiken, joten samalla kannattaa vaihtaa hihna ja kiristin sekä kaikki muutkin stefat jakopäästä sekä apuakselin stefan kiinnikkeen O-rengas.
Työnä ei mikään mahdoton, jokunen tunti siihen kyllä menee ennen kuin on taas ajokunnossa.
Jos vuoto ei ole ihan mahdoton, niin lisäile öljyä kunnes löydät sopivan TDI moottorin. Tuolla toriosiossa on Jarken melkein valmis 1Z mekaanisella pumpulla.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Joo, nyt jonku verran korjaamojen palveluita käyttäneenä alkaa vaikuttaa siltä, että korjaamon perustaminen voisi olla ihan hyvä tapa rikastua.AT5nok kirjoitti:1600 € 15 € osista
Alana vaikuttaa myös aika vanhanaikaiselta - ei ole vielä kovin asiakaslähtöistä toimintaa välttämättä...
Kaipa se työn osuus oli tuosa arviossa se mistä kulut tulevat, oli laskettu ilmeisesti niin, että moottori irroitetaan.
Pitää nyt alussa lisäillä öljyä ja miettiä tuota stefojen vaihtoprojektia. En nyt ihan heti haluais moottoria vaihtaa kun tuli tämä nykyinen laitettua hyvään kuntoon.
Tavoitteena olis tällä nyt ajaa joku 1-2 vuotta. Sen jälkeen voisi sitten hommata uuden - ellei nyt leviä sitten ennen sitä tietenkin.
Kiitoksia vinkeistä!
Viimeksi muokannut JJ_S, 10.08.2016 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Jos vähillä toimenpiteillä pystyy ajamaan, niin ajaa vaan muuten hyvän koneen loppuun! Ei se TDI:kään sinne konttiin ihan helpolla lennä ja tuo mitään ikuista onnea. Öljyä vaan koneeseen ja kovaa ajoa
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
No näin se oli se omakin ajatus tästä aiheesta. Nyt tuntuis kone toimivan hyvin ja luotettavasti. Tietysti noi stefat olisi hyvä saada vaihdettua jossain vaiheessa.Hanttapuli kirjoitti:Jos vähillä toimenpiteillä pystyy ajamaan, niin ajaa vaan muuten hyvän koneen loppuun! Ei se TDI:kään sinne konttiin ihan helpolla lennä ja tuo mitään ikuista onnea. Öljyä vaan koneeseen ja kovaa ajoa
Sitten olisi ehkä tässä 1-2 vuotta aikaa tutustua tdi - projektiin ja selvitellä hyvää pajaa joko Suomessa tai mahdollisesti vaikkapa Saksassa, joka voisi swapin tehdä. Tuumin, että mahdollisesti lomareissun yhteyteen Keski-Euroopassa voisi ujuttaa tuollaisen projektin, jos on etukäteen selvitellyt ja sopinut asian. Luulisi, että siellä on kokemusta aiheesta ja sopivia tdi - koneita tarjolla?
Vielä stefoista - mikähän olisi paras paikka hankkia uudet - Suomesta vai netin kautta Saksasta?
Jaakko
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Made in Germany on varmaan se tärkein. Tai joku muu laadun tae. Omat stefat tilasin ihan lähivaraosakaupastani.JJ_S kirjoitti:Hanttapuli kirjoitti:Vielä stefoista - mikähän olisi paras paikka hankkia uudet - Suomesta vai netin kautta Saksasta?
Jaakko
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Mielestäni suomessakin on muutama todella hyvä tölkki korjaamo jossa rahoilleen saa vastinetta, mutta saksan lisäksi voi kysellä viron bussipesästä remonttia.
Home is where you park it.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Kyllä nuita 1.9TDI koneiden luovuttajia taitaa parhaiten saada Suomesta. Saksassa nuo on olleet aivan erilaisella kuormituksella ja jo vuosia romuautoina, että kohtuu kuntoisia voi olla paha löytää. Nyt kannattaisi siihen JX kylkeen laittaa jo välijäähdytin, kestäisi ihan erilailla ja olisi sitten valmiina uutta konetta varten.
Tärkeintähän tuossa koneen vaihdossa on miettiä mitä itse haluaa lopputulokselta, ja valita sen mukaan.
Tärkeintähän tuossa koneen vaihdossa on miettiä mitä itse haluaa lopputulokselta, ja valita sen mukaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. Pitää tosiaan paremmin tutustua vielä aiheeseen - olisi luullut, että homma menee toisinpäin.TT| kirjoitti:Kyllä nuita 1.9TDI koneiden luovuttajia taitaa parhaiten saada Suomesta. Saksassa nuo on olleet aivan erilaisella kuormituksella ja jo vuosia romuautoina, että kohtuu kuntoisia voi olla paha löytää. Nyt kannattaisi siihen JX kylkeen laittaa jo välijäähdytin, kestäisi ihan erilailla ja olisi sitten valmiina uutta konetta varten.
Voisitko vinkata näistä korjaamoista vaikka jonkun - entä tuo Viron bussipesä - mikäs mesta se on?Sinky kirjoitti:Mielestäni suomessakin on muutama todella hyvä tölkki korjaamo jossa rahoilleen saa vastinetta, mutta saksan lisäksi voi kysellä viron bussipesästä remonttia.
Joo, näin halpaa ja tärkeää osaa ei haluaisi ostaa mitään huonolaatuista.Hanttapuli kirjoitti:Made in Germany on varmaan se tärkein.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7678
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Vähän ajettuja ja helposti asennettavia = apuakselilla olevia TDI koneita on päivä päivältä vähemmän Suomessakin, minunkin varaosamoottorille tulee kokoajan lisää kilometrejä.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Atschnokista tulis hyvä kiinteistönvälittäjä: "osta äkkiä ennen kuin loppuvat"
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Pitää yrittää tutustua tuohon tdi -aiheeseen tässä syksymmällä lisää. Onhan se hyvä olla speksit hallussa ennen kuin alkaa höntyilemään. Mutta yritän silti nyt sitten mennä tällä moottorilla vähän aikaa.
Mikäs tuo välijäähdytin -viritys on mistä TT I mainitsi?
Mikäs tuo välijäähdytin -viritys on mistä TT I mainitsi?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
JX:ssä ei taida olla tehtaan jäljiltä inttercooleria ja sen jälkikäteen asentaminen voisi tuoda lisäkilometrejä varsin vika(lämpö)herkälle JX-moottorille. Kuvassa minun ratkaisu TDI-konversion yhteydessä.JJ_S kirjoitti:Pitää yrittää tutustua tuohon tdi -aiheeseen tässä syksymmällä lisää. Onhan se hyvä olla speksit hallussa ennen kuin alkaa höntyilemään. Mutta yritän silti nyt sitten mennä tällä moottorilla vähän aikaa.
Mikäs tuo välijäähdytin -viritys on mistä TT I mainitsi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Oettingerissä oli
Valmiin setin saa kalliilla mm. ha-teknikiltä
Valmiin setin saa kalliilla mm. ha-teknikiltä
Home is where you park it.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7678
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Oettinger vesi-ilmäjäähdytteistä vwälijäähyä on saanut VW-liikkeiden kautta uutena tai jälkiasenteisena JX:ään.
Minulla on tuollainen Doka projektissa ja Simoon on samanlainen odottamassa asennusta.
Sinky, paljonko moinen maksaa uutena?
Minulla on tuollainen Doka projektissa ja Simoon on samanlainen odottamassa asennusta.
Sinky, paljonko moinen maksaa uutena?
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Sinky taitaa puhua näistä tölkkiin sovitetuista aftermarket jäähyistä. Useakin paikka niitä myy. Esim http://vw-t3-bus-shop.de/en/16-td-inter ... -vw-t3-bus
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7678
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Tuollaisia "yleismallin" kennoja löytyy eBaysta ja nokalle sopii joku fiat syylari. Letkua ja pumppuja löytyy varmasti jostain halvemmalla, samoin kuin paheron tai jonkun muun auton ilmalla jäähdytetäviä VWälijäähyjä, jotka sopivat Tölkin vas takavalon edessä olevaan koloon.