-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Pitääpä tarkistaa nuo ensiksi mainitut.

Hehkutulpat vaihdoin aika hiljattain. Kun oli ongelmaa käynnistyksessä koneen ollessa lämmin niin irroitin sen hehkureleen, jolloin hehkutusaika on käynnistäessä ollut välillä sitten pitempi. Tuli nyt mieleen ettei pitkä hehkutusaika sitten ole käräyttänyt koko hehkutulppia??
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kyllä ne hehkutulpat törröttää suoraan palotilassa, ei ne ihan pienestä lämpötilasta ole moksiskaan. Ja muutenkin hehkutulpan toiminta on sellainen että mitä lämpimämpi tulppa, sitä vähemmän se ottaa virtaa.
< 15kWh/100km
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vesku »

No name tulppa halvalla motonetista? On harmien kerjäystä. Laadukas merkkitulppa on kannattava ostos. Mittaa ne tulpat vielä kerran jos vastus alle ohmin ok, muuten vaihtoon.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Boschin tulpat on. Pitää yrittää mitata. Otin diesel-suodattimen varmuuden vuoksi sisälle lämpiämään ja vaihdan siihen uudet dieselit - katsotaan onko vaikutusta.

Mustassa boksissa kaikki vaikuttaa ok:lta. Sulake on kyllä 10 ampeeria.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hehkun sulake pitää olla luokkaa 50amp. Sehän on vaan sellainen peltisuikale, eikä vastaava kuin normi sulake.
< 15kWh/100km
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. No se peltisuikale on ainakin vielä ehkä. Sen yläpuolella on tavallinen sulake, joka on 10 amp.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Jaaha - nyt seuraavat toimenpiteet tehty eikä auto käynnisty:

- Akku on ladattu Motonetissä ja todettu hyväksi.
- Hehkutulpat on käyty läpi ja kaksi uutta on vaihdettu viottuneiden tilalle.
- diesel -suodatin käytetty sisällä, tyhjennetty ja täytetty uudella dieselillä.
- Startti vaihdettu jo vuodenvaihteessa.

Käynnistäessä auto kuulostaa siltä kuin joko startissa olisi vikaa (ei ole) tai ei hehkuttaisi (valo ainakin syttyy tauluun). En tiedä pitäisikö vaihtaa se 50 ampeerin hehkusulake siellä moottoritilan boksissa. Näyttää ok:lta, mutta onhan se tietysti vanha.

Jos diesel-suodatin olisi jäätynyt niin pitäisikö hankkia kokonaan uusi vai toimiiko tuollainen jokusen tunnin lämmitys sisällä ja vanhojen nesteiden poisto + uuden löpön tilalle laitto?

Hehkurele on vaihdettu hiljattain, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Mitähän muuta voisi keksiä?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Maadotukset kokeiltu? Mitään tietoa ajoituksesta, onko kylmästarttivipu vedetty tai vaikuttaako mitään? Onko ilmattu tuon suodatintempun jälkeen?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ruiskupumpun solenoidin piuha kiinni?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ota se hehkun sulake irti ja varmista että on ehjä ja sen liitoksista menee sähkö läpi. Sielläkin voi olla hapettumaa-
Maadoitus on vain laatikon etureunasta, yleensä huono. Kannattaa tehdä moottorin ja korin tai moottorin ja akun väliin uusi. Testimielessä voit laittaa käynnistyskaapelin moottorin ja akun miinuksen väliin.

Yksi keino kokeilla / etsiä vikoja, on tehdä startille herätejohto, jonka kytket manuaalisesti akkun plussaan kun haluat startata. Toisella johdolla syötät sitä ennen virran hehkuille. VARMISTA että auto on vapaalla.
Ne johdot kannattaa jättää autoon mukaan, koska siten saat auton käyntiin esim virtalukon pohjan viottuessa.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Yksi ääni lisää huonolle maadoitukselle. Tappelin sen kanssa myös ja en meinannut uskoa että niin pienestä kiinni.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Kiitoksia vinkeistä.

- Suodatinta ei ole ilmattu. Aiemmin kun olen vaihtanut suodattimen niin olen vain täyttänyt sen dieselillä niin täyteen kun mahtuu ja piuhat kiinni.
- Kylmästarttivipu vedetty ulos - aiemmin kokeilin myös ilman, eilen taisin illalla kokeilla vain vipu ulkona. Voihan sitä kokeilla toisinkin päin vielä.
- Pitää nyt käydä se hehkusulake vielä läpi - joskus syksyllä sen muistaakseni hioin puhtaaksi, mutta pitää katsoa vielä tarkemmin.

- Maadoitusta siis voisi testata laittamalla akun miinusnavasta miinus-käynnistyskaapelin moottoriin kiinni?

- Pitää yrittää katsoa se ruiskupumpun solenoidin piuha.

- Tuli mieleen, että kun laitoin tohon päävirtakytkimen niin akulta miinusnavalta kytkimeen menevä ja kytkimeltä maahan menevä piuha on sen jälkeen ollut sellaista littanaa vyömäistä metallipiuhaa. En tiedä olisko joku paksumpi kaapelityyppinen yleensä ottaen parempi - onko merkitystä?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ne suutinputket kannattaa ilmata. Ruuvaa yhden purken kerrallaan suuttimen päästä vähän auki ja starttaa kunnes suuttimen ympäristö kastuu, sitten kiinni ja seuraava auki.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

DJSigma kirjoitti:Ne suutinputket kannattaa ilmata. Ruuvaa yhden purken kerrallaan suuttimen päästä vähän auki ja starttaa kunnes suuttimen ympäristö kastuu, sitten kiinni ja seuraava auki.
Voisko toi siis sun mielestä vaikuttaa siihen, että ei lähde käyntiin?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kyllä voi ja ainakin se että saat sitä ilma jousta vasten pumpattua dieseliä voi kestää pitkään. Eli normaalisti jos suutin putket irti toi kannattaa tehdä.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Sellainen noissa putkien laitossa tietysti myös kävi, että yksi putkista oli niin jumissa, että piti ensin poikkaista se putki, että sai kierrettyä sitä auki. Sen jälkeen se suutin kiertyi sieltä ulos - pit laittaa ruuvipenkkiin, että sain sen putken loppuosan irti. Yritin sitten Bentleyn kirjan kuvasta katsella miten ne suuttimen osat tulee läjään ja sitten työnsin sen sinne takaisin. Toi ei välttämättä mennyt niinkuin Strömsössä...
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Maakaapeleissa ja päävirtakytkimessä on jotain kosketushäiriötä välillä, joka aiheuttaa ihmeellisiä sähköhäiriöitä. Aiemminkin ollut sellaista, että välillä ei tule mitään virtaa vaikka kytkin on käännettynä päälle, johon on auttanut kääntäminen pois ja uudelleen päälle. Nyt kun kokeilin käynnistystä niin, kojelaudassa rupesivat valot vilkkumaan kun joulukuusessa ja kuului lisäksi ihmeellistä säksätystä kojelaudan alta. Pari kertaa kun käänsi pois ja uudelleen päälle niin virrat toimi taas normaalisti.

Jos vaihtaisi noi maapiuhat järeämpiin kaapeleihin niin voisi ehkä auttaa tuohon ainakin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Osku »

No aloita ny sillä päävirta kytkimellä ne reistailee joskus ja toi kuulostaa jo sinustakin kuvauksen perusteella siltä.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Joo, pitää purkaa toi systeemi - puhdistaa ja kasata uudelleen. Voihan sitä kokeilla lähteekö auto käyntiin silloin jos laittaa miinuskaapelin suoraan maihin ilman kytkintä.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vesku »

Kojelaudan alla säksättävä rele on valorele. Jos valot vilkkuu ja avainta renkatessa vika poistuu --> virtalukon pohja. Kiukutteleva virtalukon pohja tekee mitä eriskummallisempia vikatiloja. Hanki uusi, mutta älä "melkein-sopivaa-viilaamalla-sopivaksi-tehtävissä-oleva-jossa ylimääräinen-napa". Näitä oikeita saa suomestakin vähän reilulla kympillä. (111 905 865 L)
Vastaa Viestiin