-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Joker »

No itse olen käyttänyt Dinitrolin tuotteita, ML paineella, antaa kuivua ja sitten päälle esim 479. Vaihtoehtoja piisaa.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Kiitti vinkistä. Näin melkein Helsingin keskustassa asuvana ongelmana on talvella autotalli- tms. tilojen puute. Joskus olen kyllä esim. vaihtanut pakosarjan osia esim. Prisman parkkihallin syrjäisellä parkkipaikalla. :D
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Joker »

MLää ja massaa saa spray tuotteena. Perussuojaus, tiskiharjalla kurat pois ja kalikalista rojut perään. 100x Parempi sekin kuin mahdollinen auki oleva väylä takakautta kittin alle. (Itsellä yksi lokasuojan kaaren siirron päittäissauma tekee pistekuplaa em. suojauksista huolimatta, joku huokonen jäänyt...)
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Jaahas, maalauskeikan jälkeen on palattu normaaliin päiväjärjestykseen ja "pikku"vikoja ja korjattavaa tietysti autosta löytyy. Vaihdoin vuodenvaihteessa starttimoottorin, joka kyllä auttoi hehkutus- ja käynnistysongelmiin, eli luultavasti kyseessä oli siis enemmän käynnistysongelma.

Petroskoin keikalla oli jäähdytysjärjestelmässä havaittavissa ylikuumenista ja olin havaitsevinani, että jäähdytysnesteen sekaan oli päässyt öljyä. Vaihdoin oil coolerin, joka ilmeisesti voisi olla yhtenä syynä tähän. Vaihdon yhteydessä joutui vähän käyttämään voimaa, että sai letkut irti (typerä kiristin - vaihdoin fiksumpiin molemmat). En tiedä johtuiko tästä vai oliko luonnollista kulumaa, mutta matkalla Kolille auto alkoi keittää ja syynä oli toisessa näistä letkuista kiristimen kohdalla ollut vekki, joka murtui ajossa. Lyhensin letkua mattoveitsellä, laitoin kiinni ja lisäsin nesteitä, joilla ongelmat loppuivat.

Jotta asiat eivät olisi käyneet turhan yksinkertaisiksi niin valokatkaisija hajosi 70 km ennen Kolia iltakahdeksan-yhdeksän maissa pikkutiellä keskellä ei mitään. Ajoin loppumatkan pitäen toisella kädellä pitkiä valoja "manuaalisesti päällä". Kun olin lopulta pääsemässä perille niin vastapäistä kaistaa vastaan tuleva poliisi pysäytti minut vilkut päällä ennen Kolin kylää ja puhallutti - suureksi hämmästyksekseen eivät saaneet mitään lukemia. Ai niin, sain myös sakot jossain Varkauden kohdilla 50 km:n alueella kun nopeusmittari ei toimi - eli kaikin puolin hieno menomatka! :D

Tilasin valokatkaisijan ja öljytikun pidikkeen tiivisteen Joensuuhun, jossa vaihdoin ne sitten aamulla paluumatkalla. Loppui se öljyvuotokin moottoritilaan ainakin suurimmaksi osaksi. Niin ja matkaan lähdettäessä huomasin vielä, että yksi suuttimenputki vuotaa dieseliä ohuella suihkulla, jonka onnistuin paikkaamaan K-Raudasta Tampereella hankitulla kemiallisella metallilla.

Seuraavaksi pitäisi varmaan vaihtaa suuttimenputki/ -putket. Onko käsitystä siitä miten hyvin tämä on itse tehtävissä/vaatiiko erikoistyökaluja? Ja kannattaako vaihtaa vain vuotava putki vai koko setti kerralla?
Putkia näyttäisi saavan erikseen ja tosiaan koko setissä. Setti on varmaan vähän haastavampi vaihtaa kerralla kuin yksittäinen putki. Suuttimet on säädetty ja vaihdettu toissakesänä muistaakseni, varmaan niissäkin jotain häikkää on kun sellaista mustaa savua pukkaa pakoputkesta käynnistettäessä.

Jäähdyttimen ajattelin vaihtaa tässä jossain vaiheessa samalla kun vaihtaa litkut ja uusii ehkä paisarin ja parit letkut.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muistaaksen JX kannattaa vaihtaa kaikki hinta N.60 euroa helppo tehdä itse. Vaihda myös kumi letkut ja jos se metalli putki jossa kumiletku on kiinni vuotaa kopauta sitä siinä tapauksessa kevyesti vasaralla. Toisissa koneissa esim. ALH putket myydään yksitellen. JX koneesen myydään muistaakseni vain täysiä sarjoja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa katsoa että ne metalliset klampit on tallella putkien välillä, niiden puute aiheuttaa ennen pitkää vuodon.
< 15kWh/100km
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Kyllä niitä näytti saavan myös yksittäisiäkin putkia JX:ään, mutta ehkä se on sama vaihtaa sitten kerralla kaikki. Alkuperäisiä VW -putkisettejä ei kai juuri enää tarjolla, joten pitänee ottaa sitten tarvikeosa.

No yritetäänpä vaihtaa nuo letkutkin sitten samalla. Clamppi on toistaiseksi kiinni ja jos ostaa setin niin siinä tulee tietty mukana uusi. Tossa kuvassa näkyy toi vuotava kohta, joka on paikattu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja miksi »

Suutinputkiin liittyen tuli vaan tuosta omasta kulkineesta mieleen, kun se vuotaa mystisesti välillä vähemmän ja välillä hiukka enemmän tuota dieseliä ykkösen ja nelosen suuttimesta tai sitten niiden putkista. Vaihdot ei oo ongelma vaan sitä mietin että onko jx koneissa yleistä että suutinputket vois vuotaa suuttimen ja putken liitoksesta tai suuttimen rungosta?
Ja ne on kaiketi omansa näissä, ettei T4 2,4 suuttimet olis samoja?
Sori ketjun lainauksesta.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Suuttimen runko voi vuotaa, siis se nippa joka lähtee ylivuotoputkelle. Voi saada tiiviiksi napauttamalla, tai sitten ei.

2.4d suuttimet käy kun vaihtaa kaikki (eri avautumispaine).
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Periaatteesa taitaa kaikki VW/Bosch esikammiodieselien suuttimet olla ulkoisesti samanlaisia. Minulla oli AAZ:ssa JX:n suuttimet, kun sattui sopivasti olemaan vapaana.

Joskus kauan sitten ostin Motonetista JX:n suutinputkisarjan, sopi kyllä paikalleen mutta noi suuttimien tukiraudat ei sopineet. Eli putket eivät istuneet ihan täydellisesti. Sarja maksoi saman verran kuin yksi putki dieselkorjaamolla.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

AAZ:ssä pitempi runko, kun siinä esiruiskutus. Saattaa olla että jossain SDI-koneissa myös käytetty tätä suutinta.
< 15kWh/100km
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Letku2.JPG
Letku1.JPG
Tilaan huomenissa uuden syylärin jos sais viimein vaihdettua noi jäähdytysnesteetkin. Samalla voisi vaihtaa jotain letkuja, jotka ovat huonossa kunnossa. Kun vaihdoin hiljattain starttimoottorin niin huomasin, että kuvan letku oli aika hapertuneessa kunnossa ja se varmasti pitäisi vaihtaa. Pahoittelut maallikkoaprikoinnista, mutta mikähän letku tässä on kyseessä ja mistähän tuollaisen saisi hankittua - onko vaan metritavaraa? Se kulkee moottorilta sinne starttimoottorin taakse ja auton oikeaan laitaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Siinä on päällä vaan tuollainen suoja, se on yleensä rispaantunut. Lämppärille menevä letku, metritavarana löytyy, paitsi ihan viimeiset 20cm joutuu jättää origgisletkusta kun siinä on levennys.
< 15kWh/100km
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Eli se voi olla se suoja, joka on vain rispaantunut. Katsoin sitä letkua siellä startin kohdalla ja näytti tosiaan vetelevän viimeisiään ja olevan koossa lähinnä pyhän hengen voimin. Pitää tarkistaa miten pitkälle se suoja menee. Ehkä sen suojankin voisi repiä pois niin näkisi varsinaisen letkun kunnon? Kaipa siihen voisi jonkun uuden suojan sitten laittaa sen jälkeen.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Jaaha, sain vaihdettua nuo suuttimen putket ja letkut suuttimien välillä, mutta vaihtamisen jälkeen tulivat pakkaset ja sen jälkeen auto ei olekaan lähtenyt käyntiin, vaikka on virtaakin annettu. Olis varmaan pitänyt käynnistää auto heti putkien ja letkujen vaihdon jälkeen - voisiko tämä olla se ongelma, joka takia auto ei starttaa?

Pari päivää ennen vaihtoa auto alkoi kuumenemaan ihan tavallisessakin maantieajossa mitä se ei ole ennen tehnyt, samoin tehot tuntuivat kadonneen täysin. Kun tuohon lisää vielä sen, että käynnistäessä on tullut paksua mustaa savua niin voisiko syynä olla suuttimet, jotka pitäisi joko säätää tai vaihtaa? Molemmat on tehty muistaakseni toissa kesänä, jonka jälkeen niihin ei ole koskettu.

Uusi syyläri ja paisari on tilattu ja pitäis vaihtaa ne + nesteet kun saapuvat. Mahtuukohan sitä vaihtamaan sen syylärin kun auton etupää on nostettu akselipukeille vai pitääkö saada korkeammalle? Öljyähän tuolla jäähdytysnesteen seassa on ollut. Vaihdoin oil coolerin, josta arvelin syyn voivan johtua. Ainakin se vanha oli myös todella löyhästi siellä kiinni. Olisko mitään ideaa käyttää autoa syylärin vaihtamisen jälkeen ensin vedellä, jonka jälkeen laskis ne pois ja vaihtais varsinaiset jäähdytysnesteet ikään kuin putkien klaaraamiseksi paskasta?

Autoradion paikka, jonka rosmo vei näytää nyt tuolta- helkkarinmoinen määrä johtoja. Onko noi kaikki todella olleet siinä radiossa kiinni? Itsellä ei mitään käsitystä noista johdoista..

Akku tosta autosta on myös välillä tyhjentynyt mystisesti tai auto on ainakin jäänyt välillä taipaleelle eikä ole startannut, vaikka akun olisi pitänyt olla kunnossa. Vaihdoin laturilta tulevan johdon puolta paksumpaan malliin, josko se auttaisi asiaa. Ainakin GoWesty myy tarkoitukseen tämäntyyppistä pakettia. Ellei vika korjaannu niin pitänee tutkia itse laturin vaihtoa.

Saa nähdä pitääkö auto nyt hinauttaa jonnekin korjaamoon kun se ei starttaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kun putket vaihtaa voi joutua sahaamaan ilman pois ja jopa hieman ilmaamaan, eli 17mm lenkillä suutin putkia auki niin että purskahtaa dieseliä kun kolleega vääntää avaimesta. Muuten pukien vaihdon ei pitäisi muutakuin parantaa käyntiä, ja senkin vain jos vuoto oli iso, eli putki poikki tai melkein poikki.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

En tiedä mikä tohon nyt sitten tuli. Siinä ei montaa johtoakaan ollut, jotka irroitin putkien ja laturin kaapelin vaihdon yhteydessä, ja nekin mielestäni laitoin paikalleen. Akku oli aika tyhjä, mutta kaipa sekin olisi pitänyt kaapeleilla lähteä ja pyörittihän se, mutta ei startannut.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Pakkaset kun tuli, niin yksi vaihtoehtohan on jäätynyt löpönsuodatin. Silloin ei lähde vaikka kuinka starttaa.

Radion johdot näyttää siltä, että siellä on pari paria kajarinjohtoja ja sitten radion normiliittimet, ei tuossa mitään ylimääräistä taida olla.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Vaihdoin diesel-suodattimen syksyllä, mutta kunnon pakkasiahan täällä etelässä ei ole ollut kuin nyt. Ehkä sitä vois vielä kokeilla ennen kuin alkaa hinauttaa autoa - ei se ota jos ei annakaan. Riittäisköhän tossa suodattimen lämmittäminen sisällä vai pitäiskö vaihtaa sitten kerralla koko suodatin uuteen?
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vesku »

Siinä ei montaa johtoakaan ollut, jotka irroitin putkien ja laturin kaapelin vaihdon yhteydessä, ja nekin mielestäni laitoin paikalleen
-Mustassa boxissa 50A sulake ehjä?
-Punainen paksu johto kiinni kuoparikiskon päässä?

Hehkutulpista jatkaisin.
-Kiskolle tuleva jännite 12V-->
-Toimivatko kaikki tulpat varmasti?

Näillä ei ole vaikutusta lämpiämiseen eikä savutukseen, ainoastaan kylmäkäynnistykseen
Savutus ja lämpiäminen viittaavat polttoainepuoleen. Ruiskutus/ennakko ajoitus???
Vastaa Viestiin