-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

No niin, jos tännekin nyt laittaisi sitten hieman esittelyä.

Ostin siis joulun tienoilla otsikon mukaisen Syncron, joka ehdittiin sitten jo varastaakin heti parin viikon jälkeen. Onneksi auto löytyi nopeasti ja hyvässä kunnossa. Toivotaan, että jatko sujuu paremmin. :)

Ostin auton Iisalmesta, jossa se oli ollut VW-harrastajalla ja sittemmin hänen isällään. Edellinen omistaja oli rakennellut autoon sänkyvirityksen säilytystilalla ja laittanut Webastolämmittimen sängyn alle. Hupiakku parilla valovirityksellä löytyy. Samoin maasähköt tulevat autoon. Auto siis toimii jo kohtuullisen hyvin valmiiksikin retkeilyautona.

Viritettävää tietysti löytyy.. Ruostetta on jonkun verran - lähinnä saumoissa. Samoin jokunen klommo löytyy. Jotta auto pysyisi iskussa myös tulevaisuudessa niin ruosteet pitäisi saada hiottua ja pohjattua - ja tietysti kokonaan uusi maalauskin kiinnostaisi. Itsellä ei ole juuri mitään kokemusta autojen laittamisesta aiemmin, eikä näin helsingin kantakaupungissa asuvana myöskään kummoisia tiloja, joten olen miettinyt tähän kohtaan virolaisen automaalaamon käyttämistä.

Tietysti jos ruosteenpoistoa ja pohjausta voi kevyillä välinehankinnoilla ja -lainauksilla + opastuksella kohtuullisesti itse tehdä ja siinä säästäisi maalauskuluissa niin kesällä kyllä voisin tätä vaihetta yrittää itsekin hoitaa.

Seuraava projekti olisi varmasti moottorinvaihto - nykyisellä 1.6 Td JX:llä ajettu noin 355 000 km, joten ehkäpä se vaihto voisi kohtapuolin olla ajankohtainen ja antaisi vähän varmempia sekä tehokkaampia kilometrejä. Ilmeisesti 1.9. TDI olisi se helpoin ja järkevin vaihtoehto. Pitää selvittää noiden TDI -moottoreiden saatavuutta ja hintoja. (Itsehän en tietenkään moottoria osaa vaihtaa, joten sekin pitäisi jotenkin selvittää.)

Yritän keväällä katsella sellaisia huoltotoimenpiteitä autoon, että kesälomareissu ei olisi liian hazardi. Samoin takatilan retkeilysisustusta ja -ratkaisuja olen miettinyt - se onkin varmaan ainoa asia, johon löytyy jonkunlaista tietoa ja osaamista heti kättelyssä. :) Pyöräteline ja vararengasteline pitää myöskin hankkia.


Jaakko
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vville »

Tervetuloa ihanan ja edullisen harrastuksen pariin :) . JX -> eTDI vaihdon kustannukset oli omalla kohdalla reilun 5 000€ luokkaa. Tämä siis pääsääntöisesti teetettynä ja vanhoja osia hyödyntämällä. Mtdi on varmaan jonkun satkun edullisempi.
Nimimerkki Unolta Busnest/Busspesa kannattaa kysellä lisää jos maalaustöiden teettäminen Virossa kiinnostaa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tervetuloa joukkoon! Sitä on näköjään meikäläisen huudeilla leireilty :) Nää on kivoja autoja, jos tykkää rassata. Joskus jopa onnistuu reissata ja ajella ilman rassaamistakin. Sen TDI:n ehtii myöhemminkin, jos JX vaan jotenkin toimii. Ajelee loppuun vaan ja säästelee tulevaan koneen vaihtoon. Se ei ihan parissa tunnissa kuitenkaan tapahdu ja jokunen satalappu tulee palamaan vähintään.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa. TDI on pidemmän päälle fiksuin ratkaisu. AAZ ja muut esikammiokoneet on vain tilapäisratkaisuja ja niiden swappaaminen maksaa saman kuin TDI.

Nettiauto.com ja sinne hakuun Seat Cordobaa, VW Golf III ym VAG TDI koneista. Hakuagentti on näppärä, saat sähköpostiin ilmoituksen jos ehdot täyttävä auto tulee myyntiin.
Irto kone maksaa todennäköisesti enemmän kuin ajokuntoinen auto. Edes muutaman viikon leimassa olo olisi suotavaa, jotta koneen saa koeajettua. Eipä noihin juuri muuta tarvitse tehdä, kuin jakopää ja ehkä kannen huollattaminen.
Itse olen tehnyt kaksi mTDI konetta noin 1000 € budjetilla, sisältäen kaiken swappiin tarvittavan. Toisella niistä olen ajellut kohta 2 v lähes ongelmitta.

Ihan hyvin kantakaupungissakin autoa voi laitella, äkkiä ne naapurit siihen tottuvat :D
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vville »

AT5nok kirjoitti:Tervetuloa. TDI on pidemmän päälle fiksuin ratkaisu. AAZ ja muut esikammiokoneet on vain tilapäisratkaisuja ja niiden swappaaminen maksaa saman kuin TDI.

Nettiauto.com ja sinne hakuun Seat Cordobaa, VW Golf III ym VAG TDI koneista. Hakuagentti on näppärä, saat sähköpostiin ilmoituksen jos ehdot täyttävä auto tulee myyntiin.
Irto kone maksaa todennäköisesti enemmän kuin ajokuntoinen auto. Edes muutaman viikon leimassa olo olisi suotavaa, jotta koneen saa koeajettua. Eipä noihin juuri muuta tarvitse tehdä, kuin jakopää ja ehkä kannen huollattaminen.
Itse olen tehnyt kaksi mTDI konetta noin 1000 € budjetilla, sisältäen kaiken swappiin tarvittavan. Toisella niistä olen ajellut kohta 2 v lähes ongelmitta.
Älkääs nyt antako liian ruusuista kuvaa näistä TDI hommista. 1 000€ budjetti kuulostaa kyllä vähältä, vaatinee rutkasti varaosa-autojen osamyyntiä. Lähes ongelmitta tarkoittanee Simon tapauksessa että pääsit ennätykselliset lähes 10tkm ilman koneen avaamista? ;)

Hanttapuli voisi kertoilla omista mtdi kustannuksista, veikkaan että sielläkin ollaan lähempänä 4 000€ kuin 1 000€ ? Hanttapulikin swappaa reippaasti ihan itse, toisin kuin minä.

Kädettömänä mulle tdiswapissa oli tärkeätä tieto siitä että moottori ja turbo on kunnossa ja sillä voisi kuvitella ajavansa huoletta kesän ajot ~20tkm. Melkein sellaisen moottorin sainkin. Se että kuinka paljon rahaa kaikenmoisiin swapissa tarvittaviin nippeleihin uppoaa oli yllätys. Ja tosiaan paljon on käytetty vanhoja letkunpätkiä ja muita osia.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jos mun kuluista vähentää ne mitä Jaakon ei tarvitse tehdä, niin kyllä se lähemmäs sitä tuhatta menee kuin neljää tuhatta.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vville kirjoitti:Älkääs nyt antako liian ruusuista kuvaa näistä TDI hommista. 1 000€ budjetti kuulostaa kyllä vähältä, vaatinee rutkasti varaosa-autojen osamyyntiä. Lähes ongelmitta tarkoittanee Simon tapauksessa että pääsit ennätykselliset lähes 10tkm ilman koneen avaamista? ;)
Simon koneesta otin kannen irti, koska suutinta irroittaessa katkaisin sen reikään, jos en olisi halunnut kärkiä vaihtaa, niin koneelle ei olisi tarvinnut tehdä mitään swapin jälkeen. Simon koneen ostin rahalla, tosin irrotin sen TT|:n kanssa elinluovuttajasta, joka jäi myyjälle eli en saanut elinluovuttajan osista senttiäkään.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vville »

Hanttapuli kirjoitti:Jos mun kuluista vähentää ne mitä Jaakon ei tarvitse tehdä, niin kyllä se lähemmäs sitä tuhatta menee kuin neljää tuhatta.
Entäpäs todelliset swappikulut ilman vähennyksiä? jääkö ne alle 4 000€?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vville »

AT5nok kirjoitti:
vville kirjoitti:Älkääs nyt antako liian ruusuista kuvaa näistä TDI hommista. 1 000€ budjetti kuulostaa kyllä vähältä, vaatinee rutkasti varaosa-autojen osamyyntiä. Lähes ongelmitta tarkoittanee Simon tapauksessa että pääsit ennätykselliset lähes 10tkm ilman koneen avaamista? ;)
Simon koneesta otin kannen irti, koska suutinta irroittaessa katkaisin sen reikään, jos en olisi halunnut kärkiä vaihtaa, niin koneelle ei olisi tarvinnut tehdä mitään swapin jälkeen. Simon koneen ostin rahalla, tosin irrotin sen TT|:n kanssa elinluovuttajasta, joka jäi myyjälle eli en saanut elinluovuttajan osista senttiäkään.
Sittenhän se oli todellakin varsin halpa ja huoleton swappi, ilmeisesti jotain pikku öljyvuotoja lukuunottamatta.
Itselleni voin todeta että "se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa."
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä tein swapin itse, ison osan asioista ulkona pressusta rakennetussa teltassa talvella, joten minulla ei tullut teetetystä työstä kuluja ja minulla oli lähes kaikki tarvittavat osat valmiiksi varastossa, josta osia on löytynyt monen muunkin foorumilaisen auton laittamiseen "akuutin" vian sattuessa. En laskenut niille käytetyille osille mitään hintaa.

Varaosa-autojen osien myynnistä saatuja rahoja en laske mitenkään swapin hintaan. 1000 e sisältää moottorin ja siihen vaadittavat uudet osat:
- jakopää
- mTDI pumppu
- suuttimet
- kannen koneistukset ja venttiilikoneiston huolto

Simon TDI vuoti öljyä suodattimen jalan tiivisteestä, jota en vaihtanut swapin yhteydessä. Samoin öp-summeri huuteli, kunnes löysin vian mittariston liittimestä. Ehdin jo vaihtaa öljypumpun turhaan. Turbon laakerit kusevat kanssa, mutta se ei liity mitenkään swappiin, koska ahdin on edellisestä koneesta ja vaihtuu joskus kun vuoto alkaa oikeasti häiritä käyttämistä.

Kaikki riippuu siitä, millaisen luovuttajan löytää. Minä tein Simoon swapin arpakoneesta, jota ehdittiin koekäyttää pari minuuttia ennen kuin löpö loppui. Koska sen parin minuutin aikana ei TT|:n läppäri ilmoittanut mitään hälyyttävää, niin päätin vaan tehdä jakohihnan ja mTDI:pumpun vaihdon. Suutinten ja kannen huollon kanssa hintaa kertyi se noin 1000 €.

Minun Dokaan swapatulla koneella ehdittiin ajaa TT|:n kanssa vuorotellen muistaakseni muutama 1000 Km ennen auton paloittelua.

Jos sattuu hyvä luovuttaja ja just sen osille sopivasti ostajia, niin swap saattaa maksaa itsensä.

Hanttapulin tapauksessa asiaa hankaloittaa hieman se, että Tölkki oli WBX, jolloin piti hankkia bensasta dieselöintiinkin tarvittavia osia. 1.6TD:n swappaaminen huomattavasti helpompaa ja edullisempaa.

Jatketaan swapin hinta ja järjellisyyskeskustelua vaikka swapketjussa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tuosta valmis moottori. Loppu auton kun myy palasina, niin kohtuu ilmainen swap.

http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/7889043

Puuttuvat osat saat siitä omasta JX:stä
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vville »

Juu näyttääpi siltä että TDI swapin hintahaitari on melkomoinen, teltassa kun tekee itse omista vanhoista osista niin reilulla tonnilla pääsee. Sitten taaseen jos uusii swapin yhteydessä paljon kuluvia osia ja teettääpi työt ammattilaisilla niin ollaan varmaankin lähempänä kymppitonnia jos se edes riittää.
Ameriikasta voisi löytyä ihan hinnastoa moiselle hieman perusteellisemmalle hommalle, eikös siellä entisöidä/modernisoida/tuunata/swapata ihan korjaamojen toimesta? ja ennenkaikkea arvosteta sitä ihan eritavalla kuin Suomessa.

Kuvassahan tuo paku näyttää varsin siistiltä, maalaushommat ei ainakaan omaan silmään näytä kovin akuutilta. Saumojen ruostumisen estämiselle ei taida olla mitään pysyvää perusteellista ratkaisua, ovat vissiinkin suunniteltu ruostumaan viimeistään parin vuoden päästä maalauksesta. Jos käyttösyncro on tavoitteena niin täältä ääni pensselille, valkoista saumaa on helppo paikkailla. ;)

Sisätilaratkaisut on aina kovasti kiinnostavia, laita ihmeessä kuvia niistä?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
make
AktiVWisti
Viestit: 117
Liittynyt: 26.02.2012 09:10
Paikkakunta: iisalmi

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja make »

Onpa mukava nähdä tämä synkro,itsellä on tähän yksilöön erityisen lämmin muisto,Matin kanssa sitä monasti "viriteltiin"milloin mistäkin,hurjan hyvin jaksoi kulkea,meikäläisen tallista on monta osaa kotoisin-siksi tämä kiinnostaa erityisesti,tsemppiä rakenteluun.. :D
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

vville kirjoitti:Tervetuloa ihanan ja edullisen harrastuksen pariin :) . JX -> eTDI vaihdon kustannukset oli omalla kohdalla reilun 5 000€ luokkaa. Tämä siis pääsääntöisesti teetettynä ja vanhoja osia hyödyntämällä. Mtdi on varmaan jonkun satkun edullisempi.
Nimimerkki Unolta Busnest/Busspesa kannattaa kysellä lisää jos maalaustöiden teettäminen Virossa kiinnostaa.
Kiitoksia! :) Viron maalaustyöt kyllä kiinnostaa, joten täytyypä laittaa kaverille viestiä jossain vaiheessa.
vville kirjoitti:Juu näyttääpi siltä että TDI swapin hintahaitari on melkomoinen, teltassa kun tekee itse omista vanhoista osista niin reilulla tonnilla pääsee. Sitten taaseen jos uusii swapin yhteydessä paljon kuluvia osia ja teettääpi työt ammattilaisilla niin ollaan varmaankin lähempänä kymppitonnia jos se edes riittää.
Ameriikasta voisi löytyä ihan hinnastoa moiselle hieman perusteellisemmalle hommalle, eikös siellä entisöidä/modernisoida/tuunata/swapata ihan korjaamojen toimesta? ja ennenkaikkea arvosteta sitä ihan eritavalla kuin Suomessa.

Kuvassahan tuo paku näyttää varsin siistiltä, maalaushommat ei ainakaan omaan silmään näytä kovin akuutilta. Saumojen ruostumisen estämiselle ei taida olla mitään pysyvää perusteellista ratkaisua, ovat vissiinkin suunniteltu ruostumaan viimeistään parin vuoden päästä maalauksesta. Jos käyttösyncro on tavoitteena niin täältä ääni pensselille, valkoista saumaa on helppo paikkailla. ;)
Tdi- vaihtoprojektin hintahaarukka siis liikkuu jossain 1000 - 5000 euron välillä ja haarukkaan 5000 - 10 000 euroakin on mahdollista päästä jos yrittää.
Sellainen kutina itselläkin on, että USA:ssa moottoreita vaihdellaan ja autoja tuunaillaan korjaamojen toimesta paljon enemmän. Ehkä liittyy vanhojen klassikkoautojen harrastamiskulttuuriin.

Löytyykö muuten jostain jotain kätevää linkkiä, jossa olisi tiivistettynä tuo Tdi - projekti? Esim. minkä vuosimallin moottorit käyvät ja mitä eroa on Mtdi:llä ja eTdi:llä? Jossain vaiheessa vilkaisin Googlesta pelkkiä käytettyjä Tdi- moottoreita - eivätkä ne hirveän kalliilta ainakaan sillä kertaa näyttäneet. Erikseen myytävissä moottoreissa tietysti herää kysymys, että kuka takaa sen, että sillä on esim. ajettu ilmoitetut kilometrit eikä puolta enempää?

No pellithän vaikuttaisi olevan aika hyvässä kunnossa, mutta olisihan se tietysti hienoa saada ruosteet hiottua pois ja uusi kiiltävä maali päälle. :)

Miten paljon tuota ruosteenpoistotyötä voi näin maallikkona tehdä, kohtuullisen helposti? Hiekkapuhallus taitaa kuitenkin olla ammattilaisten hommaa.. Jos tuota pystyisi jollain sopivalla laitteella hiomaan niin luulisi homman onnistuvan ihan opettelemalla? Sitten voisi suojamaalit vetäistä vielä itse, jolloin ehkä säästäisi vielä Viroon maalausprojektissakin kun tehtäväksi jäisi varsinainen maalaus. Olisiko tässä mitään ideaa? (Laitan varmaan tässä keväällä Viroon jokuseen maalaamoon tarjouspyynnön, jossa pyydän hinnat pohjustustyöllä ja ilman niin selvinnee ero ainakin euroissa). Maalaushommakin menee tietysti osastolle " sit kun on ylimääräistä rahaa."


Sisätilaratkaisut on aina kovasti kiinnostavia, laita ihmeessä kuvia niistä?[/quote]

Voin laittaa joo. Lähinnä ne hommat on sellaista ehostuspuuhaa, että tilat näyttävät paremmalta ja tietysti sitten ovat retkeilypuuhissa käteviä. Kaikenlaista pientä säilytystilaa ja muuta yritän viritellä.
make kirjoitti:Onpa mukava nähdä tämä synkro,itsellä on tähän yksilöön erityisen lämmin muisto,Matin kanssa sitä monasti "viriteltiin"milloin mistäkin,hurjan hyvin jaksoi kulkea,meikäläisen tallista on monta osaa kotoisin-siksi tämä kiinnostaa erityisesti,tsemppiä rakenteluun.. :D
No niin - sultahan voikin sitten kysellä vinkkejä.. :) Kiitoksia.

Pyhätunturilta tulin eilen takaisin - ajoin kertarykäisyllä, 14 h kesti. Aikamoinen veto, nyt tuntuu alaselässä hiukan.
Muuten auto kesti hyvin, mutta pakoputki repesi irti juuri ennen äänenvaimenninta, eli pitänee vaihtaa loppupätkä siihen.
Samoin huomasin jo Pyhällä, että moottori alkoi valuttamaan öljyä. Sama jatkui ja täytyi vähän lisäillä öljyä paluumatkalla ettei lopu kesken. Nyt pitäisi selvittää mistä sitä valuu.. Eli rassailua tässä nyt sitten joutuu heti opettelemaan. :)
Viimeksi muokannut JJ_S, 02.04.2016 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jos olet Faceboobissa, niin kannattaa liittyä SOS Tölkki -ryhmään! Tiedä vaikka olisi joskus apua. Ellei ole jatkamisturvat tms kunnossa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Joo, liityin jo tuohon ryhmään - voi todellakin tulla joku kerta tarpeeseen..
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

JJ_S kirjoitti:Tdi- vaihtoprojektin hintahaarukka siis liikkuu jossain 1000 - 5000 euron välillä ja haarukkaan 5000 - 10 000 euroakin on mahdollista päästä jos yrittää.

Löytyykö muuten jostain jotain kätevää linkkiä, jossa olisi tiivistettynä tuo Tdi - projekti? Esim. minkä vuosimallin moottorit käyvät ja mitä eroa on Mtdi:llä ja eTdi:llä?
Swapin hinta on puhtaasti siitä kiinni, mitä haluaa ja mikä on swapattavan moottorin kunto.
Luovuttajaksi kannattaa valita koeajettavissa oleva auto, jollon on helpompi arvioida kuinka kattava huolto & kunnostus moottorille pitää tehdä. 1.9 TDI koneet on ihmeen hyvä kuntoisia yli 400 tKm ajettunakin.

Kysymyksiisi löytyy vastaukset tuolta:
Foorumin TDI-swap tietopankki: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... f=12&t=587
Aiheeseen liittyvä keskustelu; http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=2139

Aiheesta saa tietysti kysellä ja keskustella projektienkin yhteydessä, mutta yhteen ketjuun keskitettynä tieto on myöhemmin helpommin löydettävissä.
Googletusta parempi vaihtoehto on lukea foorumin tekniikka alueiden ketjut läpi, veikkaan että siellä on tullut jo vuosien aikana esiin suurin osa erilaisista ongelmista Tölkkien kanssa.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

AT5nok kirjoitti:
JJ_S kirjoitti:Tdi- vaihtoprojektin hintahaarukka siis liikkuu jossain 1000 - 5000 euron välillä ja haarukkaan 5000 - 10 000 euroakin on mahdollista päästä jos yrittää.

Löytyykö muuten jostain jotain kätevää linkkiä, jossa olisi tiivistettynä tuo Tdi - projekti? Esim. minkä vuosimallin moottorit käyvät ja mitä eroa on Mtdi:llä ja eTdi:llä?
Swapin hinta on puhtaasti siitä kiinni, mitä haluaa ja mikä on swapattavan moottorin kunto.
Luovuttajaksi kannattaa valita koeajettavissa oleva auto, jollon on helpompi arvioida kuinka kattava huolto & kunnostus moottorille pitää tehdä. 1.9 TDI koneet on ihmeen hyvä kuntoisia yli 400 tKm ajettunakin.

Kysymyksiisi löytyy vastaukset tuolta:
Foorumin TDI-swap tietopankki: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... f=12&t=587
Aiheeseen liittyvä keskustelu; http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=2139

Aiheesta saa tietysti kysellä ja keskustella projektienkin yhteydessä, mutta yhteen ketjuun keskitettynä tieto on myöhemmin helpommin löydettävissä.
Googletusta parempi vaihtoehto on lukea foorumin tekniikka alueiden ketjut läpi, veikkaan että siellä on tullut jo vuosien aikana esiin suurin osa erilaisista ongelmista Tölkkien kanssa.

No näinhän se tietysti on. Kiitoksia linkeistä. En muuten löytänyt käyttäjätunnus-haulla sitä Viron kaveria.

Tietysti moottorinvaihtoon olisi myös seuraavanlainen vaihtoehto: http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/complet ... warranty-2

Jos vanhasta moottorista saa refundina 3000 euroa niin tuolle jäisi hintaa se 3000 euroa. (voiko olla näin).
Lomamatkan yhteydessä tuollainen Jägeriltä mukaan, hoitaa vaihtohomman samalla matkalla Saksassa ja ajelee uudella moottorilla kotiin. Olisiko tällaisessa mitään järkeä? Hinnan puolesta ei juuri sen kummempi kuin TDI -vaihtokaan jos lomamatkaa ei lasketa mukaan.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Jaaha, autoa on ehosteltu sekä sisätiloilta että moottoriltaan - katson jos saan kuvia sisätiloista vaikkapa ensi viikolla kun porailen siellä lisää reikiä säilytyslaatikoille yms.

Moottoria on nyt käyty läpi ammattilaistenkin toimesta, eli suuttimet on vaihdettu, pumppua korjailtu ja venttiilien välykset säädetty. Turbo vuotaa ja vielä ennen reissua pitäisi saada uusi ahdin sisään.

Käytiin nyt juhannuksena kääntymässä Kemiössä ja huomasin, että moottoritieajon jälkeen kun hiljentää vauhtia niin jokaisella kerralla öljynpainevalo alkaa vilkkua ja hälytysääni huutaa noin 60 km tuntivauhdissa, kun vaihteen vaihtaa kolmoselle niin molemmat hiljenevät. Sama on ollut havaittavissa nyt jo jonkin aikaa - aiemmin ongelmaa ei ollut.

Liittyisikö tämä vuotavaan turboon vai johonkin muuhun?
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta

Viesti Kirjoittaja vville »

JJ_S kirjoitti:Jaaha, autoa on ehosteltu sekä sisätiloilta että moottoriltaan - katson jos saan kuvia sisätiloista vaikkapa ensi viikolla kun porailen siellä lisää reikiä säilytyslaatikoille yms.

Moottoria on nyt käyty läpi ammattilaistenkin toimesta, eli suuttimet on vaihdettu, pumppua korjailtu ja venttiilien välykset säädetty. Turbo vuotaa ja vielä ennen reissua pitäisi saada uusi ahdin sisään.

Käytiin nyt juhannuksena kääntymässä Kemiössä ja huomasin, että moottoritieajon jälkeen kun hiljentää vauhtia niin jokaisella kerralla öljynpainevalo alkaa vilkkua ja hälytysääni huutaa noin 60 km tuntivauhdissa, kun vaihteen vaihtaa kolmoselle niin molemmat hiljenevät. Sama on ollut havaittavissa nyt jo jonkin aikaa - aiemmin ongelmaa ei ollut.

Liittyisikö tämä vuotavaan turboon vai johonkin muuhun?
Olet varmaan tarkistanut että moottorissa on öljyä riittävästi?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Vastaa Viestiin