käyttistölkki -89 syncro
Re: käyttistölkki -89 syncro
Itsellä 14" autoja mutta jos ymmärtänyt oikein homman erotus on vain siinä että käytetäänkö sitä spaceri levyä vai ei etu vetarissa. eli jos hyllystä löytyy spaceri niin sinne voi 14" takaniveletkin laittaa eteen sisään, ainakin itse laittanut, pitkään vertailin pöydällä etusisä ja takaniveltä ja tulin siihen tulokseen että se on muuten sama mutta kumi on erilainen ja vieläpä niin että se kalliimpi (oikea etu sisä nivel) oli huonomalla kumilla (ei kiini valmiiks kauluksessa). Joku jolla 16" voi vahvistaa onko se mahdolista käyttää 14 niveliä jos ne kiekot sinne iskee. Onhan ne 16" nivelet varmaan kestävämpiä, eli jos aikoo puuhun kiivetä tai jotain.
Taka nivelet taas on todelakin edullisia. eli niitä olen sisään eteen iskeny. Eikä ole hajonnut ainakaan vielä, tosin Löbroja olivat en tiedä halvemista.
Voin myös itse vertailla jos kukaan ei tiedä, löytyy sekä 16" että 14" vetarit tallilta, joten jos pistää vierekkäin niin eiköhän se siitä selviä, eli jos kukaan muu ei kerro niin varmaan kun muistan niin tarkistan.
Voit myös itse pyytä pöydälle ne motonetin nivelet ja verrata. Uskon että jos mitat niin kuulissa kuin muissa mitoissa samat niin kyllä ne sitten myös käy.
Motonetin vai oliko Merteilin pöydällä itsekin niitä aikoinaan pällistelin ja tulin tähän päätelmään.
Taka nivelet taas on todelakin edullisia. eli niitä olen sisään eteen iskeny. Eikä ole hajonnut ainakaan vielä, tosin Löbroja olivat en tiedä halvemista.
Voin myös itse vertailla jos kukaan ei tiedä, löytyy sekä 16" että 14" vetarit tallilta, joten jos pistää vierekkäin niin eiköhän se siitä selviä, eli jos kukaan muu ei kerro niin varmaan kun muistan niin tarkistan.
Voit myös itse pyytä pöydälle ne motonetin nivelet ja verrata. Uskon että jos mitat niin kuulissa kuin muissa mitoissa samat niin kyllä ne sitten myös käy.
Motonetin vai oliko Merteilin pöydällä itsekin niitä aikoinaan pällistelin ja tulin tähän päätelmään.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: käyttistölkki -89 syncro
niinniin.16" vetarin akseli on pidempi kuin 14" ja jos laittaa nelitoistaseen niin älytön rouskutus kuuluu tiukempaan kääntäessä ja hajoaa kyllä piankin ajan kuluessa
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: käyttistölkki -89 syncro
Eikös niillä levyillä just korjata sitä pituus eroa?
Eli neljätoist tuumasten vetareilla käytetään ja 16" kanssa ei?
Kävin tätä keskustelua tässä taannoin ja mulle tuli yhdet 16" veetarit just matkaan tämän teorian pohjalta ja piti itsekkin tuo tarkistaa olisiko noin.
Mitkä osat on muuten eri siinä 16" keulassa?
Mistä pituus ero juontaa jos ei nivelen koosta?
Ja ennen kaikkea mihin vaivaan niillä osilla on yritetty vaikuttaa jos se ei ole että saadaan isompi vetonivel?
Eli neljätoist tuumasten vetareilla käytetään ja 16" kanssa ei?
Kävin tätä keskustelua tässä taannoin ja mulle tuli yhdet 16" veetarit just matkaan tämän teorian pohjalta ja piti itsekkin tuo tarkistaa olisiko noin.
Mitkä osat on muuten eri siinä 16" keulassa?
Mistä pituus ero juontaa jos ei nivelen koosta?
Ja ennen kaikkea mihin vaivaan niillä osilla on yritetty vaikuttaa jos se ei ole että saadaan isompi vetonivel?
Re: käyttistölkki -89 syncro
Oman perstuntuman mukaan noita spacereita on ollut vain etulukoillisssa syncroissa, riippumatta pyöräkoosta...
< 15kWh/100km
Re: käyttistölkki -89 syncro
Jaa... onko siis etulukolinen perä muka kapeempi, eikai???
Jotenkin kuulostaa oudolta että kun otetaan järeempi auto eli 16" ja monimutkasempi perä eli lukollinen, niin releet jotka jos jotain isompia, nivelet laakerit lukkojen tilat tekisi akselista pitemmän, jotta näille tavaroille jäis tilaa luulisi että se nimenomaan hommattais akselia lyhentämällä. Luulisi myös että jos laitetaan isommat renkaat haluttaisiin korkeintaan lisää tilaa leveydelle sisään eli jälleen lyhyempi akseli. Miksi ihmeessä 16" syncrosssa on pitempi akseli??
Jotenkin kuulostaa oudolta että kun otetaan järeempi auto eli 16" ja monimutkasempi perä eli lukollinen, niin releet jotka jos jotain isompia, nivelet laakerit lukkojen tilat tekisi akselista pitemmän, jotta näille tavaroille jäis tilaa luulisi että se nimenomaan hommattais akselia lyhentämällä. Luulisi myös että jos laitetaan isommat renkaat haluttaisiin korkeintaan lisää tilaa leveydelle sisään eli jälleen lyhyempi akseli. Miksi ihmeessä 16" syncrosssa on pitempi akseli??
Viimeksi muokannut Osku, 03.04.2016 01:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: käyttistölkki -89 syncro
16" etuvetareissa ulommat nivelet on isommat, voi olla pituudessakin eroa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: käyttistölkki -89 syncro
Eikös tuossa etulukottomassa 16";ssa ole samat ulommat nivelet kuin 14" ja vain alkuperäisesti etulukolla varustetussa 16" olisi isommat nivelet?TT| kirjoitti:16" etuvetareissa ulommat nivelet on isommat, voi olla pituudessakin eroa
Re: käyttistölkki -89 syncro
Eli siis takanivelet käyvät myös eteen sisään?
En kyllä ajatellut ostaa motonetin tarjoamia 150€ niveliä vaikka löbroja olivatkin
En kyllä ajatellut ostaa motonetin tarjoamia 150€ niveliä vaikka löbroja olivatkin
Pito korvaa puutuvan vauhdin
-89 syncro jx
-89 syncro jx
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: käyttistölkki -89 syncro
14" takanivel on sama kuin etu sisempi, suojakumissa on eroa.
16" etusisempi on sama kuin 14", ulompi lukollisella etuperällä erilainen
- 14" 2WD & syncro takavetonivel, sopii myös syncro etu sisempi 251598101 X
- 16" takavetonivel 431498103CX
- 14" syncro vetonivel etu sisempi 251498103AX
- 14" syncro vetonivel etu ulompi 251498099EX
- 16" syncro vetonivel etu ulompi 251498099CX
Motonetin ja monen muunkin firman tarvikenivelissä on pienemmät kuulat kuin alkuperäisessä Löbrossa. Ne pienikuulaiset tarvekenivelet eivät kestä ainakaan korotetussa syncrossa
16" etusisempi on sama kuin 14", ulompi lukollisella etuperällä erilainen
- 14" 2WD & syncro takavetonivel, sopii myös syncro etu sisempi 251598101 X
- 16" takavetonivel 431498103CX
- 14" syncro vetonivel etu sisempi 251498103AX
- 14" syncro vetonivel etu ulompi 251498099EX
- 16" syncro vetonivel etu ulompi 251498099CX
Motonetin ja monen muunkin firman tarvikenivelissä on pienemmät kuulat kuin alkuperäisessä Löbrossa. Ne pienikuulaiset tarvekenivelet eivät kestä ainakaan korotetussa syncrossa
Re: käyttistölkki -89 syncro
Kun kerran noin kattava lista niin voisko tohon vielä pistää ne rihla akseleiden pituudet ja lisätä jonnekin mistä myöhemminkin löytyy.
Itse olen ainakin yleensä pienen soittelu rumban jälkeen löytänyt taka löbroja hintaa 40-70 euroa, kannataa vähän soitella ja kysä eri firmoista. Ja kironnu jos joutunut maksamaan 70.
Itse olen ainakin yleensä pienen soittelu rumban jälkeen löytänyt taka löbroja hintaa 40-70 euroa, kannataa vähän soitella ja kysä eri firmoista. Ja kironnu jos joutunut maksamaan 70.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: käyttistölkki -89 syncro
Osku kirjoitti:Kun kerran noin kattava lista niin voisko tohon vielä pistää ne rihla akseleiden pituudet ja lisätä jonnekin mistä myöhemminkin löytyy.
Tuolta löytyy muitakin osanroita http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =42&t=1721
Rihla-akseli?
Re: käyttistölkki -89 syncro
Vetarin akselin itse akselit, eli ne missä on rihlat päissä, eli onko esim kaikki samanlaisia? Etu ja taka akselit ainakin eri, entä miten vaikutta se että onko 16"/14" ja lukot kans.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: käyttistölkki -89 syncro
Pelkän vetoakselin varaosanroa en ole löytänyt mistään, joten sen perusteella ei voi verrata. Veikkaan että akseli olisi kaikissa sama. Ei ole koskaan tarvinnut moista miettiä, vaikka 16" akseleita suunnittelinkin aikanaan takapäähän.
Re: käyttistölkki -89 syncro
Se minkä takia kyselen on että tuntuu oudolta että lukolisen etu perän kanssa laitetaan spaceri-kiekkoja, luulisi että jos lukolinenperä vaati eri nivelen se olis järeämpi eli isompi. Jos nivel on isompi miksi se siiretään keskemälle akselia luulisi että nimenomaan toisinpäin. Joten aloin ihmetellä oisko akseli eri.
Eli yritän lähinnä hahmottaa että missä pituus ero syntyy joka noita kiekkoja vaatii.
Eli yritän lähinnä hahmottaa että missä pituus ero syntyy joka noita kiekkoja vaatii.
Re: käyttistölkki -89 syncro
Noniin pitkästä aikaa jotain raportoitavaa tännekkin
Tuli turboremontin aika kun takaluukussa alkoi olla pieniä öljypisteitä.
Päätin turbon huonon kunnon vuoksi päivittää ahtimen uudempaan joka oli garret tb2 modatulla pakopesällä. Sitten vähän syötön säätöä ja baanalle.
Syöttö saatoi mennä hiukan liian suurelle ainakin savusta päätellen tai sitten vain pitää nostaa ahtoja
Tällähetkellä ei ole kiinteää turbopainemittaria kiinni niin täytyy teollisuusmittarilla mitattailla
letku vain konetilasta kabiiniin ja kaasua
Tuli turboremontin aika kun takaluukussa alkoi olla pieniä öljypisteitä.
Päätin turbon huonon kunnon vuoksi päivittää ahtimen uudempaan joka oli garret tb2 modatulla pakopesällä. Sitten vähän syötön säätöä ja baanalle.
Syöttö saatoi mennä hiukan liian suurelle ainakin savusta päätellen tai sitten vain pitää nostaa ahtoja
Tällähetkellä ei ole kiinteää turbopainemittaria kiinni niin täytyy teollisuusmittarilla mitattailla
letku vain konetilasta kabiiniin ja kaasua
Pito korvaa puutuvan vauhdin
-89 syncro jx
-89 syncro jx
Re: käyttistölkki -89 syncro
Nyt on pohjakin ruostesuojattu ainakin hetkeksi, kun vetelin kotelonsuojaöljyä runsaasti
Muuten ei ole tarvinnut kuin ajaa ja tankata
Aika tasaista 9.5 litran kulutusta näyttäisi olevan mittausten mukaan
Takatilan vanerointi/äänieristys on seuraavana projektina
Saa nähdä mitä siitä tulee
Hommasin motonetistä raskasta bitumieristettä kabiiniin mattojen alle saa nähdä huomaako eron. taakse ajatelin jotain keveämpää solumuovi yms eristettä vanerin alle ja kattoon jotain ohutta
Onko kukaa muuten mitannut tölkin ohjaamomelua vakiona/lisä-äänieristyksillä?
Varmaan rengastuskin vaikuttaa ja väliseinät yms.
Muuten ei ole tarvinnut kuin ajaa ja tankata
Aika tasaista 9.5 litran kulutusta näyttäisi olevan mittausten mukaan
Takatilan vanerointi/äänieristys on seuraavana projektina
Saa nähdä mitä siitä tulee
Hommasin motonetistä raskasta bitumieristettä kabiiniin mattojen alle saa nähdä huomaako eron. taakse ajatelin jotain keveämpää solumuovi yms eristettä vanerin alle ja kattoon jotain ohutta
Onko kukaa muuten mitannut tölkin ohjaamomelua vakiona/lisä-äänieristyksillä?
Varmaan rengastuskin vaikuttaa ja väliseinät yms.
Pito korvaa puutuvan vauhdin
-89 syncro jx
-89 syncro jx
Re: käyttistölkki -89 syncro
Millaista vauhtia yleensä ajelet, kun tuollaiseen kulutukseen olet päässyt?
1.7D Transporter -88
Re: käyttistölkki -89 syncro
Ihan normaaleja kaupunki/maantie siirtymiä joskus veneen kanssa/ joku muu kärry perässä.
Tosin en yleensä ajele maantielläkään kuin maks 90 kmh , kun ei ole kiirettä
Paras kulutustulos oli piellisen mökkireissulla noin 7.9 litraa sadalla
silloinkin auto täynnä roinaa
Ennen kansiremonttia kulutus oli melkein 11 litraa satasella viimeisinä aikoina.
Tosin en yleensä ajele maantielläkään kuin maks 90 kmh , kun ei ole kiirettä
Paras kulutustulos oli piellisen mökkireissulla noin 7.9 litraa sadalla
silloinkin auto täynnä roinaa
Ennen kansiremonttia kulutus oli melkein 11 litraa satasella viimeisinä aikoina.
Pito korvaa puutuvan vauhdin
-89 syncro jx
-89 syncro jx
Re: käyttistölkki -89 syncro
Juuri kun luulee kaiken olevan kunnossa niin ei
Ensin ihmetelin räminää konetilasta ja totesin laturin olevan melkein irti. Hihnasakin oli löysää pari kolme senttiä eikä kyllä mitään aavistusta miten se on päässyt löystymään
Sitten havaitsin öljypisteet takaovessa. Hetken ihmeteltyäni huomasin että turbon kompressorin kyljessä oli hieman öljyä.
Olisiko öljynpaluun letkussa möhnää/tukos vai jotain muuta?
Turbo ei kumminkaan ole kovin vanha
Lisäksi etupäässä kolisee jokin ja ilmeisesti etupään laakerit ovat kulahtaneet ainakin ulinasta päätellen, kun ääni ei muutu ajaako uudella vai vanhalla asfaltilla niin ei oikein rengasmeluakaan voi olla
Ensin ihmetelin räminää konetilasta ja totesin laturin olevan melkein irti. Hihnasakin oli löysää pari kolme senttiä eikä kyllä mitään aavistusta miten se on päässyt löystymään
Sitten havaitsin öljypisteet takaovessa. Hetken ihmeteltyäni huomasin että turbon kompressorin kyljessä oli hieman öljyä.
Olisiko öljynpaluun letkussa möhnää/tukos vai jotain muuta?
Turbo ei kumminkaan ole kovin vanha
Lisäksi etupäässä kolisee jokin ja ilmeisesti etupään laakerit ovat kulahtaneet ainakin ulinasta päätellen, kun ääni ei muutu ajaako uudella vai vanhalla asfaltilla niin ei oikein rengasmeluakaan voi olla
Pito korvaa puutuvan vauhdin
-89 syncro jx
-89 syncro jx
Re: käyttistölkki -89 syncro
Noniin
Nyt on taas remontoitu jotain pientä.
Etupään kolina paljastui ylätukivarren puslien väljyydeksi joten ei muuta kun osia tilaukseen.
Puslien lisäksi tilasin yläpallot ja tukivarren erikoispultit sekä pyörän laakerit.
Kun etupää oli purettu niin samalla vaihdoin sisemmät vetonivelet, jotka odottivat hyllyssä asennusta.
Yläpallojen irrotuksessa joutui käyttämään laikkaa kun eivät suosiolla antautuneet.
Asensin myös uudet rosteriset jarrukilvet vanhojen ruosteisten tilalle
Pyörän laakerien kanssa oli hiukan harmia ,kun oli tullut vahingossa takavedon laakerit '
Mutta onnekksi sain oikeat laakerit nopeasti tilalle.
Ajomelu hiljeni huomatavasti kun laakerit eivät enää ulvoneet
Ja ohjauskin tuntui herkemmältä kun ennen.
Jospa levotomuus tuulisella säällä hiukan helpottaisi.
Öljyvuodonkin paikallistin ventiilikopan tiivisteeseen.
Täytyy yrittää kirstää pulteja jos se auttaisi Onneksi hankin kumisen tiivisteen kansiremontin yhteyteen ,jonka pitäisi olla kestävämpi
Nyt on taas remontoitu jotain pientä.
Etupään kolina paljastui ylätukivarren puslien väljyydeksi joten ei muuta kun osia tilaukseen.
Puslien lisäksi tilasin yläpallot ja tukivarren erikoispultit sekä pyörän laakerit.
Kun etupää oli purettu niin samalla vaihdoin sisemmät vetonivelet, jotka odottivat hyllyssä asennusta.
Yläpallojen irrotuksessa joutui käyttämään laikkaa kun eivät suosiolla antautuneet.
Asensin myös uudet rosteriset jarrukilvet vanhojen ruosteisten tilalle
Pyörän laakerien kanssa oli hiukan harmia ,kun oli tullut vahingossa takavedon laakerit '
Mutta onnekksi sain oikeat laakerit nopeasti tilalle.
Ajomelu hiljeni huomatavasti kun laakerit eivät enää ulvoneet
Ja ohjauskin tuntui herkemmältä kun ennen.
Jospa levotomuus tuulisella säällä hiukan helpottaisi.
Öljyvuodonkin paikallistin ventiilikopan tiivisteeseen.
Täytyy yrittää kirstää pulteja jos se auttaisi Onneksi hankin kumisen tiivisteen kansiremontin yhteyteen ,jonka pitäisi olla kestävämpi
Pito korvaa puutuvan vauhdin
-89 syncro jx
-89 syncro jx