VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla halkesi viime kesänä polttoaineletku aivan suodattimen päästä, letkuklemmarin alta. Oli niin pieni halkeama, ettei näkynyt ennen kuin oli paikallistettu maahan tulleen vuodon perusteella ja avattu klemmari, mutta läpinäkyvästä letkusta kyllä näki että ilmaa menee. Korjauksena katkaisin sentin pois letkun päästä ja taas toimi.

Tietty toista autoa korjatessa muistui mieleen myös se, että tarkasta aina ensin johdot. Eli jos se olisikin hehkuvika, niin mulla on ollut esim. hehkun releen johto katki viime vuonna, jostain syystä lähti aika heikosti pakkasella käyntiin. ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Esikammiodieselissä kun yksikin hehku on pimeenä, niin kylmällä käyntiin lähtö voi olla nihkeetä.

Simossa oli joskus käyntiinlähtöongelmia, suodattimelta lähtevässä letkussa oli reikiä, joista löpö ei vuotanut ulos päin, mutta höri ilmaa sisään, aavistuksen hankaloitti käyntiin lähtöä. Typen ilmaongelmat ratkaisin aikanaan sähköisellä siirtopumpulla. Lähes kaikki letkut siihen vaihdoin, mutta silti pidemmän seisomisen jälkeen joutui sahaamaan. Nyt sähkösiirtopumppu tuo löpön koneelle hehkutuksen aikana. Syncrossa tankki onneksi lähempänä, joten strtilla ilmaamiseen ei mene niin kauaa aikaa.

Hehkun sähköongelmista pääsee eroon, kun vaihtaa koneeksi mTDI:n. Simoon kytkin hehkut käyttöön tänä talvena kovien pakkasten aikana, kun piti saada Simo käyntiin ilman lämmitystä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kyllä ne JX koneet mitä mulla on ollu on hyvin käyntiin lähteny kovilakin pakkasilla ja pitkienkin seisomisien jälkeen, tosin syncroja ovat eli en tiedä takatuuppareiden ongelmista (poltoaine tankin sioitelun osalta). Eli jos käyntiin lähdöstä olis kiinni niin ajasin varmaan vieläkin arkena JX koneella, tosin siinä on muutama muu murhe jotka saa vaihtamaan konetta. Mulla on vieläkin yks JX koneelinen vehe jota oon ajellu koko talven aina ulos viikoksi tallista pakkaseen kun olen käynyt ropailemassa että sain vähän tilaa liikkua ja kovimillakin pakkasilla lähti ilman mitään lämmitämistä suoraan tulille kun on takasin sisään halunut sen ajaa.
Mutta kyllä se ne hehkut vaatii, tosin jos epäilee häikkää hehkuissa niin kaapelilla suoraan vaan hehkuihin plussaa ja tulille pitäis lähtee, en voi varmuudella sanoa mutta veikkaan että lähtee kyllä vaikka ois yks hehku pimeenäkin kestää vaan ennen kun viimenen pytty tulee mukaan. Suuriman osan mootoreista saa käyntiin 2 pytyllä jos ne kaksi toimii hyvin, karkeaahan tuo käynti sillon on ja tyhjäkäynti on varmasti hukassa. Paras esimerkki oli kuplan kone joka kävi jopa yhdellä tyhjäkäyntiä. Pistin pitkän seisonan jälkeen tulille ja eihän se kunnolla käynyt aloin sitten nykiä tulpan johtoja irti selvitääkseni että mitkä pytyt käy, ensimäinen oli pimeä jätin sen johdon pois toinen oli pimeä joten sekin jätettiin pois kolmanen kun nykäs niin tyhjäkäynti tippu mutta edeleen kävi. Lopulta viaksi paljastui hapertuneet poltoaine lekut jonka kumi muruja oli toinen Delortto täys. Eli tältä pohjaltu olisi outoa että JX vaatis kaikki neljä käynnistyäkseen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Osku kirjoitti: Eli tältä pohjaltu olisi outoa että JX vaatis kaikki neljä käynnistyäkseen.
Kokeile pakkasilla kolmella hehkulla...
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Palaan asiaan kun joku päivä olen kokeillut. Mulla on muuten lähtenyt jx käyntiin -2 asteessa täysin katkenneella ruiskuputkella ei tietenkään mitkään mega pakkaset eikä hehku ongelma mutta silti. Eli lupaan kokeilla kun tilaisuus koittaa, just nyt Virossa ilman autoa ja pakkasetkin vähissä.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja pasi »

Hieman päivitystä pääsiäis(p)askartelujen jälkeen. Tällä hetkellä kisaa parhaasta käyntiinlähtöongelmadiagnoosista johtaa DJSigma. Olisihan tuo pitänyt itsekin huomata - polttoaineletkuun suodattimelta ruiskutuspumpulle ilmestyy hyvin nopeasti yli kymmenen sentin ilmakupla! Ei ihme että käynnistyminen vie aikansa. Ainakin yksi vuotopaikka on polttoainesuodattimen tyhjennysproppu, mistä tippuu koko ajan hiljakseen naftaa. Yritin jo kiristää sitä, mutta sillä ei ollut vaikutusta, joten ilmeisesti suodatin vaihtoon. Epäilen kyllä että tuo ei ole se ainut vuotopaikka kun pisaroita tippuu sen verran hitaasti että tuntuu oudolta kuinka niin suuri ilmakupla syntyisi niin nopeasti jos muuta vuotoa ei ole. Samaten kupla syntyy lähelle ruiskutuspumppua eikä lähelle suodatinta missä letku on myös koholla.

Jäähdytysnestevuoto on yhä vähän arvoitus, mutta näyttäisi siltä että vesipumpun tiiviste vuotaa. Jos sitä ryhtyy vaihtamaan, niin kannattaako silloin vaihtaa koko vesipumppu varmuuden vuoksi? Moottoriremontin yhteydessä oli kuulemma vaihdettu kaikki tiivisteet, mutta se ei tainnut tarkoittaa jäähdytyspuolen tiivisteitä...
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja Osku »

JX koneen vesi pumppu kestää enemmän kuin uskoisi, eli olen joskus polkenut sellasella noin 150tkm tekemättä mitään ja sekin loppui vain koska kone leikki käkikelloa. Niin ja nuo siis minun kilsat ei mitään hajua mitä edellinen oli sillä pumpulla ajanut. Eli jos sillä on kohtuu vähän kilsoja, uusi tiiviste vaan, mutta jos et tiedä koska on vaihdettu niin nyt vois hyvin iskee uuden ei ne niin paljon maksa. Mutta varmista nyt että on tiiviste eikä akseli joka vuotaa.
En tiedä onko se kestävyys siitä johtuvaa että JX remmi ei kiristä pumppua mihinkään suuntaan, mulla siis koneissa ollu lyhyt remmi kampuralta veipumpulle ja sieltä toinen lyhyt vesipumpulta laturille jos molemmat remmit yhtä kireällä ei akselin laakeriin tule mitään rasitusta ja täten se kuluu hyvin vähän. Jos joku muu remmi ratkasu tilanne voi olla toinen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

pasi kirjoitti:Jäähdytysnestevuoto on yhä vähän arvoitus, mutta näyttäisi siltä että vesipumpun tiiviste vuotaa. Jos sitä ryhtyy vaihtamaan, niin kannattaako silloin vaihtaa koko vesipumppu varmuuden vuoksi? Moottoriremontin yhteydessä oli kuulemma vaihdettu kaikki tiivisteet, mutta se ei tainnut tarkoittaa jäähdytyspuolen tiivisteitä...
Osku kirjoitti:JX koneen vesi pumppu kestää enemmän kuin uskoisi, eli olen joskus polkenut sellasella noin 150tkm tekemättä mitään ja sekin loppui vain koska kone leikki käkikelloa. Niin ja nuo siis minun kilsat ei mitään hajua mitä edellinen oli sillä pumpulla ajanut. Eli jos sillä on kohtuu vähän kilsoja, uusi tiiviste vaan, mutta jos et tiedä koska on vaihdettu niin nyt vois hyvin iskee uuden ei ne niin paljon maksa. Mutta varmista nyt että on tiiviste eikä akseli joka vuotaa.
En tiedä onko se kestävyys siitä johtuvaa että JX remmi ei kiristä pumppua mihinkään suuntaan, mulla siis koneissa ollu lyhyt remmi kampuralta veipumpulle ja sieltä toinen lyhyt vesipumpulta laturille jos molemmat remmit yhtä kireällä ei akselin laakeriin tule mitään rasitusta ja täten se kuluu hyvin vähän. Jos joku muu remmi ratkasu tilanne voi olla toinen.
Vesipumppu maksaa 29-49 € Motonetissa. Joudut pumpun ottamaan irti, joten kannattaa samalla vaihtaa uusi.
Pumppua valitessa kannattaa tarkastaa sen siipipyörä, että se on valettu eikä ohuesta pellistä prässätty, jonka siivet saattavat antaa periksi.
Vanhemmissä JX:ssä on hihnat tuolla tavalla kuin Osku kertoo, mutta uudemmissa (muistaakseni -89 alkaen) hihna on kuten muissakin samaan lohkoon tehdyissä moottoreilla, eli kampiakseli pyörittää yhdellä hihnalla vesipumppua ja laturia.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja vaikka tuo vanha remmi ratkasu on todenäköisesti vesipumpulle hyvä on se remmeille myrkkyä eli remmin vaihtoväli aika tarkkaan 10tkm, välillä alle välillä päälle. Eli ei kanata asentaa sentakia selasia remmejä, ja todenäköisesti sen takia volkkari muuttiratkasua.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja pasi »

AT5nok kirjoitti: Vesipumppu maksaa 29-49 € Motonetissa. Joudut pumpun ottamaan irti, joten kannattaa samalla vaihtaa uusi.
Katsoinkin jo Motonetin tarjontaa ja jäin miettimään kannattaako samalla vaihtaa pumpun kotelo kun se tulee noissa kalliimmissa vaihtoehdoissa mukana. Onko pumpun vaihdossa mitään erityistä trikkiä miten sen saa helpoiten tehdyksi tai muuta erityistä huomioitavaa? Homma näyttäisi olevan niin rutiinitoimenpide että Bentley ei kerro siitä mitään, ja Alfamerin oppaankin ohjeet voi tiivistää siihen että avaa pultit ja ota pumppu irti.

Ja Ipussa on vain yksi hihna pyörittämässä sekä vesipumppua että laturia. Vuosimalli on -88, mutta mikä mahtaa olla moottorin vuosimalli, niin ei aavistustakaan...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vesipumppu irti, tiivistepinnan putsaus, uusi tiiviste ja uusi pumppu paikalleen.
Kuten kirjoitin aikaisemmin, kts että se pumppu on valetulla siipipyörällä. Joskus niitä tiskillä vertailin, muistaakseni kalleimmassa ja halvimmassa oli valettu, keskimmäisessä peltinen. Motonetissa tosin vaihtuu osatoimittajat ja on myymäläkohtaisiakin eroja, joten tarkasta.
Itselläni on dokan koneessa se kallein ja käyttis Seatissa halvin ilman koteloa.
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja topik »

Tuolla valetulla juoksupyörällä tulee paremmin lämmintä kapiiniin.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja pasi »

Osallistun oheisella kuvalla "Vuoden Moka" kisaan :D
mita_puuttuu.jpg
Eli Puolan matka ei mennyt kuin Stromsössä. Varsovan lähellä moottoritiellä aloin ihmettelemään mikä jumputtava ääni kuuluu, ja kun vauhtia hiljentäessä ääni sen kuin voimistui aloin etsimään paikkaa mihin pysähtyä. Ennen kuin sitä ennätin tehdä, vasen etupyörä karkasi omille teilleen. Vähemmän mieltäylentävä näky tulla oman renkaansa ohittamaksi...

Ei muuta vikaa kuin että pyöränpultit olivat jollain ihmeellä löystyneet ja irronneet ja pyörä karkasi omille teilleen. Irrotessaan tosin pyörä oli heilunut niin että pultinrei'istä tuli aivan muodottomat ja vanne on entinen. Samoin pari noista kierretapeista johon pyöränpultit kiinnitetään on jauhautunut meilkein poikki. Tietääkö kukaan voiko niitä vaihtaa erikseen, vai pitääkö vaihtaa koko pyörännapa? (Mikähän olikaan varaosanumero?)

Matka jatkui sitten niin että vaihdoin talvirenkaat alle. Alla kun oli isot 16 tuuman maastorenkaat, eikä mulla ole vastaavaa vararengasta, niin mukana oli talvirengaskerta varapyöriksi jos jotain sattuisi. Tämä kun sattui kotimatkalla, niin kuuntelinpahan sitten nastojen rapinaa Varsovasta saakka.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä ne pultit saa vaihdettua napaan, ne on painamalla siellä. Tosin pitää varmaankin irroittaa napa kokonaan että onnistuu. Muistelen ettei sovi irrottaa pultteja paikallaan. Samalla vaihtaa uuden laakerin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Pinnapultit saa kyllä paikoilleen kun hieman siistii yhtä nurkkaa kannasta, ainakin kerran muistan näin hätätapauksessa tehneeni. Tosin jos kaikki jo ihan moro, niin ehkä pienempi vaiva uhrata se laakeri ja painaa samalla kertaa prässillä uudet pinnapultit.
< 15kWh/100km
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja pasi »

Kyllä ne pultit kaikki uusimisen tarpeessa ovat. Kaksi puoliksi poikki ja loppuistakin kierteet olivat kärsineet niin että mutterit piti kiertää kiinni apinan raivolla törkeää lievempää väkivaltaa käyttäen. Mitä Bentleytä jo katselin, niin pulttien vaihto näyttäisi vaativan koko navan purkamista, joten lienee parempi uusia laakeri samantien ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Harmi että vetoakseli mikä on äännellyt on tietenkin oikeanpuoleinen.

Toisaalta olen ihmetellyt olisiko laakeri menossa vai jarrutko laahaavat, kun maantieajon jälkeen kummankin etupyörän napa on kovin kuuma. Vai onko se syncrotölkille ihan normaalia?

Sitten vielä toteamus että tuholainen kävi taas täällä - öljyjä vaihtaessani kiersin kai pohjapropun kiinni turhan tiukkaan kun nyt se ei meinaa pysyä kiinni ja pyörii vain tyhjää. Ilmeisesti tuhosin kierteet, joten saako niitä kierteitä korjattua, vai pitääkö metsästää uusi öljypohja?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla on takatuupparissa ollut 15 v jo patteritulppa, sellainen jossa kierre on kartio, mitä syvemmälle kiristää niin sen paksumpi tulppa. Kerran korjautin kierteen, mutta ei sekään kestänyt. Nyt tuolla tulpalla on kestänyt, hitsasin vielä pikkuhylsyn siihen kantaan, niin saa helposti räikällä irti.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja pasi »

Märkäkorva mämmikoura kyselee taas: Viime keväänähän kysyin vuotavasta vesipumpusta, mutta kun meikäläinen on tällainen Juutas Käkriäisen sukulaissielu ;) , niin sain sen vaihdettua vasta viime viikolla (kotelon kera). Mutta se
mokoma vuotaa yhä termostaattikotelon liitoksesta. Eli olisiko sitä pitänyt tiivistää jollain tiivistetahnalla, vai voiko kotelo olla syöpynyt niin ettei se tiivisty, vai onko vain todennäköisintä ettei tiiviste ole kunnolla paikallaan?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos vanhalla o-renkaalla koottu, niin varmasti joku tiivistesilikoni olisi tullut tarpeeseen. Toinen vaihtoehto että muovikuoressa joku hiushalkeama minkä takia tiputtaa...
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei olis eka kerta kun muovitötterö on halki niin ettei pakosta silmällä erota. Niitä saa muuten uusiakin pikku rahalla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin