VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Getriebe Hilfezentrum kirjoitti: - siirtokehän hammas, joko 1-2 tai 3-4 vaihteen
- niitä on kolme aina yhdessä pakassa
- kohta on pari vaihdetta yhtä aikaa päällä
- Synkronikehän kiilan puolikas näyttäis olevan, kokolailla täyden purkamisen vaatii että saisi kuntoon. Synkronikehä kytkee vaihteen päälle / pois, ja kun nuo menee, niin ei pysy aina päällä eikä aina mene kunnolla päälle, ja sitten vielä nuo kikkareet voi kulkeutua mihin tahansa väliin missä niitä ei yhtään kaivattaisi.
Getriebe Hilfezentrumin tuomion jälkeen päädyin hieromaan kauppaa nappurista löytyvästä 5,83 peräisestä laatikosta, joka olisi näillä näkymin tarkoitus vaihtaa tilalle ylihuomenna.

Ilman Tölkkifoorumia olisi harrastaminen monin verroin työläämpää...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tänään piti vaihtaa TT|:n kanssa vaihdelaatikko, mutta kardaania irrottaessa huomattiin etuperän olevan jotenkin jumissa. Kun renkaat pyörivät erisuuntiin, on puorittäminen kevyttä. samaan suuntaan sai kahteen mieheen vääntää ihan kunnolla, että sai kardaanin pyörimään. soitto Getriebe Hilfezentrumin palvelunroon ja sieltä tuomio, etuperä irti ja tarkastettavaksi.

Simo saa mennä hetkeksi huilaamaan, jotta saan haalittua siihen vaihdelaatikon ja etuperän. Molemmat omistan, mutta on "pitkäaikaisvarastoituna" muualla. Vaikuttaa kovasti, että palaan 5,43 perävälitykseen, maantiellä tulee kuitenkin ajettua enemmän kuin maastossa.

Jumittava etuperä saattaa selittää pikkasen TDI:lle korkean polttoaineen kulutuksen :?: :?:

TT|:lle kiitos avusta, nosturipaikasta ja nopealla aikataululla toimitetusta vaihdelaatikosta, joka nyt ei sitten kuitenkaan vaihtunut Simoon
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Voimansiirto-ongelmien korjausta odotellessa...

Kuva

Tänään purin DoKa projektista tämän laatikon ja etuperän irti, jos ensi viikolla on nosturila tilaa, niin voisi osat vaihtaa ja saisi auton ajoon, ennen kuin lumet sulaa kokonaan pois.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vihdoin löytyi aikaa viedä Simo korkeatasoiseen hoitoon,
Kuva
eli nosturille. Kiitos TT|:lle avusta taas kerran.
Dokasta lainattu 5,83 voimansiirto pois ja tilalle auton alkuperäinen 5,43.
Samalla tuli vaihdettua pusla vaihteen siirtoon, vauhtiksen taustapelti, sorvaamaton TDI vauhtipyörä ja TDI startti.

5,83 voimansiirto odottaa päätöstä, myynkö viallisena vai korjautanko.

Etuperässä on ilmeisesti laakerin kiinnitys pettänyt ja vaihdelaatikosta on 1- ja 2- vaihteiden alueelta jotain rikki
Kuva
Kuva

Molemmissa laatikoissa oli painelaakerin ohjuriholkki vaurioitunut. Dokassa pari vuotta olleella laatikolla ei ole ajettu Dokalla kuin muutama sata metriä, mutta ohjuri oli ehjä, kun voiman siirrot vaihdoin päikseen pari vuotta sitten.
Kuva

Kytkin ei taaskaan irrottanut heti liikkeelle lähdettyä, mutta alkoi toimia muutaman Km ajon jälkeen, tosin kirskui aina välillä ensimmäisen 20 Km matkan aikana useamman kerran.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eilen pikavisiitti Tallinnaan ja Vimsiin. Bussibesällä käynti ja vähän kaupunkiin tutustumista keskustan ulkopuoleltakin.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pakkohan tuollakin oli käydä, kun pakulla kävi Tallinnassa :D
Kuva
Taisi olla ainoa tuolla käynyt suomalainen paku, jossa oli Suomeen tullessa takana maavaraa enemmän kuin edessä.

Loppureissusta alkoi jarrupoljin painua pohjaan liian helposti. Tänään asiaa tutkittuani, havaitsin reiän jarruputkesta.
Putki poikki ja pää lyttyyn. Ensi viikolla on ilmeisesti aika nosturille ja takapään jarruputket uusiksi.
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Korjaamokiertue jatkuu, eilen uutta jarruputkea takajarruille. Koko putkilinja uusiksi

Kuva

Vanha taka-akselin T-haara sai jäädä paikalleen ja uusi auton alle
Kuva
Kuva

Ihme ettei vanhoihin putkiin puututtu katsastuksessa, kaikki alla olleet oli niin haperoa, että ne sai repimällä pois.

Etu jarrusatulat tilasin Terhon pajan kautta, tosin ne vaihdan vasta ensi vuonna.


Moottorin ja korin väliin tuli joku aika sitten laitettua lisää maadoitusjohtoja, nyt nousee jännite molemmissa akuissa lähemmäksi 14 V JX:n 65A vakiolaturilla (valot & puhallin päällä).
Kuva
Pelkkä laatikon etupään maadoitus ei kannata olla ainoana, jos haluaa välttyä mystisiltä sähkövioilta.
Korjasin eilen kaksi M8 kierrettä laatikon etupään kiinnityksestä, molemmissa on ollut joskus kiinni maajohto ja ilm sen takia pultti ja kierre kärsinyt. Uudet pultit kuparitahnan kanssa, kesti kiristää.

Vanhat 215/85R16 Malatestat kierrätykseen, menee ilmeisesti johonkin "oikeaan maastoautoon" :D
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vaihteeksi nosturilla

Kuva

Uutta osaa etujarruihin:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt olisi pääsylinteriä lukuunottamatta kaikki painepuolen jarruosat vaihdettu 2010 jälkeen.

Lumikelien ajaksi karkeampaa rengasta alle
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Työjuhtana, eli moottorittoman Seatin paaliin viemistä. Muutenhan tuo on ihan kivaa, mutta kun alkaa tuntua että koneesta hukkuu tehot.
Kuva
Ajattelin ahtolämpöjen nousseen.
Trailerin pois jättimen jälkeen, liikkeelle lähtö oli ihan ok, mutta eipä sitten isolla tiellä kiihtynyt eikä kulkenut yli 60 Km/h. Ahtopaineet nousi vain 0,4 - 0,5 bar ja pakoputkesta ei tullut mustaa, vaikka syöttöpoljin oli lattiassa. Poljinta jalalla nostaessa, tuntui siinä selkästi löysää.

Päättelin että vaijerin kiinnitys on luiskahtanut edestä. Pohjapanssari irti ja vaimon työpaikan pihassa vaijerin kiristys. Kurkkasin samalla konehuoneeseen ja sieltähän se vika löytyi.
Kiristetyllä vaijerilla pääsi jo muun liikenteen mukana kotiin, jossa kiinnityskohdan muutos. Koeajolla toimi taas ihan normaalisti.
Rauta oli varmaan ensin taipunut ja sitten lopulta sanonut NAX.

Kuva

Tarinan opetus, AAZ syöttövaijerin kiinnitysrauta kannattaa laittaa kiinni kahdella pultilla. Pikku vika, helppo korjata :D
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Näitä mTDI:n ongelmia :D
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:Näitä mTDI:n ongelmia :D
Olisihan se niin paljon helpompi tutkia räntäsateessa tienposkessa mystisten johtonippujen syheröitä ja etsiä liitosta, jonka takia auto ei kulje :D
Nyt ilmeisesti saa ruokaa taas tarpeeksi ja sen takia ahtaakin, oli ahtopaineittarin / LDA:n letku lähtenyt irti imusarjalta.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kummasti kulkee paremmin, kun on syöttövaijerin koko liikerata käytettävissä. Reilu 300 Km trailerointia tälle päivälle, puolivälissä matkaa parit takuuhuoltokahvit paikallisten harrastajien kanssa sekä erään kieropalkinnon ihmettelyä ja koeajoa :D

Kuva
Simo & Sepi, 12,6 l/100 Km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Oli miellyttävää ja vaivatonta matkantekoa, kiitos jälleen veturille!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ehkä Simokin taas joskus nauttii teidän katraan tarjoamasta kyydistä :D
Ei olisi eka kerta
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hitto, Simo olisi ollut kovasti lähdössä liukastelemaan. Melkein kuukauden ollut ajamatta, kun on ollut takapenkkiläisiä kuskattavana.
Lähti käyntiin kun vaan koski virta-avaimeen...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Käyttöhuoltoa, jäähdytyskiertovesipumpun korvaaminen putken pätkällä. Pumppu tihkutti jäähdytysnestettä pikkasen, muutaman sadan Km välein piti lisätä pari dl täyttösäiliöön.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Uutta väriä pintaan, eli pystysaumoista pelti paljaaksi ja Hammerite vasaralakkaa tilalle.
Samalla oikea kylki sai lisää mustaa pintaa, kun oli sen verran kolhujen takia kadonnut vanhaa maalia.

Kuva



Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

ÖP summeri alko aamulla pärisemään, auto tien sivuun ja kurkkaamaan että paineet on OK tavaratilassa olevasta mittarista,
Suodattimen jalassa olevan anturin liitin oli hapettuneen näköinen, joten VV-Autoon ostamaan uutta.
Marmorilla ihmeteltiin 5-10 min mistä löytyisi oikean osan tiedot, rekkarilla auton tietoja ei enää löydy. Annoin GT malagan rekkarin ja sanoin että siinä on samanlainen, värikoodi harmaa.
Myyjä tarjosi ahtimelle lähtevän öljyputken nippaa :D :D
Lopulta selvisi oikea osa, mutta sen olisi saanut vasta huomiseksi, 29€.
Ajoin naapuriin, Fixuksen myyjä haki osan tiedot rekkarilla ja varoiksi pyöräytti näyttöä, jotta näin että oikea osa. Alennusten jälkeen jäi maksamaan 5,50 €
Lisäilin öp-anturien varaosanrot ja värikoodit varaosanrolistaan.

Helmojen rapsuttelua molemmin puolin Hammeritea sinnekkin. Enpä muistanut kuinka painavat noi kylkiputket ovat :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Palkkihelmat sitten kun seuraavan kerran pitää helmoja käsitellä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Keula huoltoasentoon
Kuva
ja uuden hälyttimen asennus.
Suuntavilkkujen sijaan kytkin vilkutukset työvaloihin, saattaa kiinnittää hieman enemmän huomiota, kun valot on muiden autojen kattojen yläpuolella.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Korjausmaalauksen viimeistely :D

Kuva
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

VWaltakunnan sähköä Simolle, 12V / 6A laturi tavaratilan seinään.
Jännitemittari ja katkaisija plusjohtoon, niin voi seurata jännitettä tavaratilan puoleltakin.

Kuva

Näköjään alkoi lataamaankaankin, eli en saanut rikki kun piuhoja lisäilin sisälle
Kuva
Kytketty konehuoneessa olevaan starttiakkuun, erotusreleen kautta lataa kakkosakkuakin, kun starttiakussa on jännite noussut tarpeeksi.

Erotusrele kytkee akut yhteen 13,3 V jännitteellä ja kun jännite laskee alle 12,8 V se erottaa akut.
Eli lataa aluksi pelkkää starttiakkua. Tarkoitus olla talvella lohkolämmittimen rinnalla.
Kun ehtisi / jaksaisi, voisi takapäähän laittaa toisen Defa pistokkeen pelkälle sisäpistorasialle.
Vastaa Viestiin