VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

20mm pidempi on 16" menee isommat renkaat ilman muokkaamista ja periaatteessa parempi geometria jouston kannalta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja dmn »

16” tukivarressa pituuden lisäksi laakeripesässä jonkinlainen camber-korjaus
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

keikaloine kirjoitti:Varmaan löytys jostain vastaus jos jaksais kaivella mutta ei nyt jaksa, mitä eroa noilla 14 ja 16 takatukivarsilla on ja onko niitten vaihtamisessa 14syncroon jotain hyötyä muutakun se että voi sanoo että ne on 16 tukivarret?

TT| ja DMN jo ehtivät vastata. Suurempi rengaskoko tavoitteena viipaloimatta tukivartta.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

dmn kirjoitti:16” tukivarressa pituuden lisäksi laakeripesässä jonkinlainen camber-korjaus
Tämä ominaisuus taisi olla 16" napapaketissa, tähän Simoon tulee varmaankin 14" navat.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

14" navoilla, kun ostamastani 16" varaosa-autosta puuttui navat
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Melkein 29v kesti ohjaustehostimen paluuputki, metallinen paluu putki oli ihan haperoa takapäästä . Nyt on takapää ruostesuojattu hydrauliikkaöljyllä.
Pitää jossain vaiheessa uusia loput putketkin.

Tehostaja muuttui uusilla litkuilla äänettömäksi, ehkä siis oli jo aika vaihtaa. 10v aikana olen pari kertaa joutunut lisäämään, joten pikkasen on jostain tihkunut aikaisemminkin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Päivän ohjelmassa oli:
- kardaanin takapään irrotus
- vaihteensiirtotangon takapään irrotus
- vaihdelaatikkoöljyjen pois laskeminen
- vaihdelaatikon etupään kiinnityksen irrotus korista
- vaihdelaatikon nokkakappaleen irrotus
- DC-nokkakappaleen asennus
- vaihdelaatikon etupään kiinnitys koriin
- vaihdelaatikon täyttö öljyllä, 4,5 l Ligui Molu GL4+
- vaihteensiirtovivun takapään kiinnitys
- kardaanin takapään kiinnitys
- alipaineputkivaraston siivoaminen ja inventaario, löytyi tuplalukollisen syncron putket

Vielä kun ehtisi kytkeä venttiilin kojelautaan ja putket sen ja DC väliin.

Kuva
Vajaan vuoden aikana kertynyt kukkanen.

Kuva

Toistaiseksi saa mennä viscolla, vaikka nimim. VWharrastaja suosittelikin kovaa akselia etuperään.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hyvältä näyttää. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi päätit decouplerin laittaa? Siis jos viskon meinaat toistaiseksi pitää kuitenkin. Itsellähän on Syöksysämpylässä samanlainen setuppi edellisen omistajan toimesta, ja oon miettinyt että mitä etua se tuo. Toki on talvella kiva revitellä pelkällä takavedolla jossain parkkipaikalla, mutta tuskin pelkästään sen takia viittii decöypleriä ostaa :D Maasto-ominaisuudethan ei tuolla asetelmalla parane, eikä varmaan vaikuta maantieajo-ominaisuuksiin tai -kulutuksiinkaan kun visko ja kardaani joka tapauksessa pyörii.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kyllä se auto rullaa huomattavasti herkemmin visko irti. Jos et usko, niin voit vaikka kokeilla työntää neliveto päällä ja ilman :)
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No mut ei kai siinä pitäisi olla "neliveto päällä" maantiellä kuin ehkä hetkellisesti, olettaen että visko ei oo ihan sikajäykkä? Vai onko kyse nimenomaan siitä että teillä offroad-miehillä on viskossa tanakammat aineet? Eikös siellä sama paketti (etuvetarit, etuperä, visko, kardaani) kuitenkin pyöri, oli sitten decoupler päällä eli ei.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Offroadista en tiedä mitään, kun ei ole napalukkoja.
Viime kesänä ajelin hetken pelkällä takavedolla ja oli niin paljon mukavampaa ruuvata autoa parkkiruutuun, että päätin laatikon vaihdon jälkeen tilata DC:n.
TT|:n valikoimasta jäykintä lientä viscossa.

Tietty talvella on pakko kokeilla pelkällä takavedollakin, miksei kesälläkin jos vaan vaihtaa jotkut 185R14 renkaat alle
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Joskus aikanaan oli foorumilla venttiili myytävänä ja sen kävin lunastamassa. Enpä vaan ole huomannut ottaa itselle jemmaan yhdestäkään purkamastani syncrosta sen asennukseen tarvittavaa palasta, joten meni ainakin tilapäisesti virittelyksi

Kuva
Kuva

Sähkötarvikelaatikosta löytyi työvalon asennusrautoja, joka näytti sopivan JX kylmäkäynnistysvaijerin nupin paikalle. Nupin kiinnikkeiden poisto ja siitä löyty sopiva kolonen.
Sovitepalaksi päätyi pätkä ohjaustehostimen letkua ja letkunkiristin. Letkun sisällä on reikänauhaa, josta sain tehtyä stopparin.
Kuva

Päälle alumiinilevy
Kuva

Kummasti kevyempi käännellä pelkällä takavedolla. Kytkin vielä niin, että nuppi sisällä on 4WD ja ulosvedettynä 2WD. Merkkivalo on vielä kytkemättä, piuhojen päät ovat kyllä jo vierekkäin, mutta pitää hommata joku liitinpari. Mietin jopa merkkivalon syttymisen muuttamista niin, että se palaa varoituksena kuin takaveto on pelkästään päällä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Noi kuva merkityt jutut varmaan pitäis olla kuvia?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Osku kirjoitti:Noi kuva merkityt jutut varmaan pitäis olla kuvia?
Ainakin minulle näkyy
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo huono kenttä mun päässä ei näyttänyt nyt näkyy.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Heinä-elokuu vaihteessa tuli pyörähdettyä pohjoisessa, n 3700 Km syncroilua lähinnä päätieverkkoa pitkin takavedolla.

Norjassa vuonon rannalla just tunneliin mennessä kuului klonx ja syöttöpoljin osui lattiaan. Luulin että polkimen alta lähti tas tanko irti, joka on tapahtunut joskus aikanaan.
Menin alle kurkkaamaan ja tanko oli paikallaan, vaijerin etupää oli pahasti rispaantunut. Ajattelin sen koittaa saada vielä kiinni polkimen vipumekanismiin mutta vaijeria kiristäessä sitä tulikin vaan ulos kuoresta, No oli ensimmäinen ja viimeinen paruzzi osa autossani, olisi pitänyt jo ajat sitten vaihtaa pois. Vaijeri oli poikki keskeltä. 2012 tai 2013 olin sen vaihtanut.
Norjasta Suomeen naruvirityksellä. AL+ palvelusta ei ollut oikein mitään apua, koska vaijeria ei olisi saanut enää loppuviikosta mistään Lappiin eikä illalla löytynyt paikallisen hinausfirman avullakaan verstasta, jossa olisi metritavarasta voitu tehdä tilapäisvaijeri. Naruvirityksellä matka jatkui Ouluun OPT316 "VWerstaalle" josta uudenveroinen käytetty vaijeri tilalle.
Kuva
Kuva

Kytkimen pääsylinteri alkoi tihkuttamaan pikkasen, tosin ensimmäinen veikkaus oli että saattaa tihkua kytkinputken liitoksestakin, joka on kerran irronnut kovalla pakkasella ja kiristetty klemmarilla. Tihkuminen oli niin vähäistä etten jaksanut matkalla tehdä muuta kuin putsata lattian ja laittaa rätin imemään jarrunestettä.
Kotipihaan lorauttisitten alle lätäkön takapään alle, työsylinterikin tuli matkansa päähän. Työsylinterin historiaa en enää muista, vaihdelaatikko on vaihtunut niin monta kertaa jo vuosien aikana.
Nyt on uudet sylinterit ja liemet putkessa, jospa taas jonkun vuoden pätjäisi niillä. Työsylinterin kiinnikkeessä oli takimmainen pultti hitsattu kiinni, etummaisen tilalle tein tukirautaan lukituksen m6 pultille ja suurensin alareikää pikkasen, että rauta pääsee m6 mutterin prikkaosan verran alaspäin, eiköhän se sillä pysy paikalla. Nyt on helppo vaihtaa työsylinteri, kun ottaa vaan startin edestä pois ja irrottaa kannakeraudan alapultin lootan kyljestä.
Kuva
Aluslevystä piti rälläkällä silpaista reilu milli pois, että sopi paikalleen sylinterin viereen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kytkintä korjaillessa sain tökittyä ohjaustehostimen säiliön paluliitokseen repeämän tai ainakin rempan jälkeen ilmestyi lätäkkö auton alle.
No ehjä säiliö löytyi nimim Berettalta ja Posti yllätti tuomalla sen etelään reilussa vuorokaudessa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Nyt on uusi pytty ohjaustehostimella kiinni.

ATK-sivuja selatessa tuli vastaan edullisia aurinkokennosysteemejä Kauko-Idästä, joten tilasin 2x 40A säätimen, 2x 50W ja 3x 30W paneelit. Simon katolla kun ei ole juuri tasaista pintaa yhdelle isolle paneelille, niin ajattelin pienempiä hajasijoittamalla koittaa saada aurinkoenergiaa talteen. Kaksi säädintä, jotta saa pienen ylläpitolatauksen starttiakulle ja suuremman kakkosakulle silloin, kun aurinko ei tuota niin paljon jännitettä, että akut yhdistyvät erotinreleen kautta.


2x
Kuva

3x
Kuva

2x
Kuva

Yht 94,72 € postikuluineen. Tietysti eri kauppiailta, jotta mistään paketista ei pitäisi joutua pahemmin veroja maksamaan vaikka tulli ne nappaisi sivuun.

Somessa oli keskustelua aurinkokennojen ohjaimen erottamisesta akuista silloin kuin auton lauri lataa akkuja, valmiita ratkaisujakin tuntuu löytyvän mutta hetken asiaa muutaman tölkkiharrastajan kanssa pähkäiltyäni päädyin seuraavanlaiseen kytkentään

Kuva

Kun auton laturi lataa akkua, denerdiodin ja virtalukon ohjauksella aurinkopaneelien ohjaimelta tuleva virta katkeaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eilen illalla omia varastoja penkoessa tuli vastaan Tölkin kaasuvaijeri, joka meni muuten auton varaosakaappiin samantien.
Onneksi Syncro Ranchilta löytyi ohjaustehostimen säiliö lainaan, niin taitaa BIF lähtö onnistua suunnitellussa aikataulussa. Kaksi säiliötä on sellaisissa paikoissa, ettei ehdi millään minulle ennen to aamupäivää, mutta saanpahan toisen palautettua Ranchin autoon ja toisen jemmaan
Siellä on sitten aika huoltaa ja korjata :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

BIF 2019 käyty, reilu 500 Km ajelua. Paluumatkalla alkoi taas kuulua vastaava kitinää tai jotain metallista ääntä etupäästä, jota kuului satunnaisesti Lapista kotiin tullessa.
DC:ssa oli letku ainakin huonosti paikallan ja neliveto ei kytkeytynyt pois päältä. Kardaanin kilinästä pääsi eroon letkuliitokset paikalleen tyrkkimällä.

Kohta voisi vaihtaa öljyt, kerrankin taitaa tulla 10 tKm vaihtoväli ilman että rempan takia olisi tarvinnut öljyjä laskea pois :)
Vastaa Viestiin