VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"


VW Transporter T3 Syncro, ensirekisteröinti Suomessa 31.8.1990 N1 4x4 pakettiautoksi.
Ostin auton 12/2009 n 340 tKm ajettuna.

Projektikertomusta ja rakenteluhistoriaa:

Kuva
Alla naurettavan pienet 185R14 renkaat ja koneena lähes loppuun ajettu 1.6 TD. Välillä auto kulki mittarin mukaan jopa ylinopeuttakin ja toisinaan sai tehdä töitä että 80 Km/h onnistui.
Renkaat vaihtuivat 195/70R15 kitkoihin, koska sellaiset sattui olemaan itsellä jemmassa.

"Jumissa" vetokoukun varassa, tunkilla piti nostaa koukun taakse jääneen kiven yli, että pääsi ottamaan vauhtia.
Kuva
15" Vanteille oli tarkoitus ostaa isommat renkaat myöhemmin, koska auto kaipasi selkeästi pientä maavaran korotusta

Valoa piti saada ajoradalle lisää, joten katolle laitoin 2x Hella Jumbo ref40 100W "työvalot", joita ei tietenkään käytetty yleisellä tiellä.
Kuva

Googlella ja VW-aiheisten foorumien kautta moottoria etsimään. Omasta varaosa-autoista löytyi nesteet kadottanut JX elinluovuttajaksi
Holysmokesta löytyi ilmoitus AAZ:sta 1000 Km ajetulla kannella, pakkohan se oli sitten lähteä reissuun länsirannikolle. Heti alkumatkasta lähti kaasupolkimesta lattian läpi menevä tanko alapäästään irti. "Tyhmänä" nilkutin lähimmälle öljymontulle ja purin etupanssarin saadakseni korjattua vian. Jälkeenpäin sama oireilu jatkunut, mutta sen saakin paikalleen yläkauttakin, jopa auton rullatessa ;)
Kuva

Ajan ja tilan puutteen vuoksi annoin swapin tehtäväksi Tölkkejä paljon korjanneelle korjaamolle, jossa auto oli sitten puoli vuotta työan alla.
Tölkkimodauksen tein etukäteen ja kone meni korjaamolla nopeasti paikalleen,
Ongelmaksi tuli käyntiin saaminen, koska polttoaine ei suostunut liikkumaan. Tölkkiforumin kautta löytyi onneksi apu
ja käynnistyksen esto saatiin ohitettu "lievintä toimivaa voimakeinoa käyttäen"

Koska autoon oli vaihdettu "isolohko" kone, niin piti aloittaa virittämiseen liittyvä tuning ahtopainemittarin asennuksella.
Mittari kertoi, että paineet katoaa varoventtiilistä 0,6 bar paineella, joten varoventtiili tukkoon.
KKK K14:ssa olikin hukkaportti jumissa, eli hetki ajeltiin sitten max 1,8 bar paineilla. Useamman ihmisen suosituksesta säädin varoventtiilin 1,4 bar aukeavaksi.
Jostain syystä öljyn mittatikuksi jäi AAZ:n orgistikku ja minä lisäsin ensimmäisen maantieajon jälkeen öljyt "ylärajaan". Varmaankin toista litraa ylimääräistä öljyä.
Muutaman kerran motarilla annoin paineiden nousta ja varoventtiilin päästää ylimääräiset ulos, neljännen kerran jälkeen kone alkoi käydä moottoriöljyllä ja eikä sammunut ennen kuin auton sai pysähtymään.
Eipä lähtenyt enää seuraavana päivänä käyntiin, joten etuveto Seatilla piti hinata tolppapaikalle, jossa sai tolpasta sähköä lämmitintä ja valoa varten. Kokeilin lohkolämmittimellä lämmittää konetta ja käyntiinhän se lähti, tosin savutti melkoisesti.
Hehkut olivat ottaneet itseensä motarilla tekemistäni ahtopaine kokeiluista

Hehkujen vaihdon jälkeen auto lämpimään talliin, öljyt pihalle ja ahtimen vaihto
Parilla brandypullolla sain yhden kyläsepän irrottamaan kierteisiin katkenneet pultit kaverin osista löytyneestä ahtimesta
Sitten ajeltiinkin 0,7 bar paineilla toista vuotta, kunnes sininen savu ja öljyn kulutus alkoi v-tuttamaan tarpeeksi. Olin jo ehtinyt myydä kaikki omat ahtimet, mutta nimim Coach neuvoilla löytyi Ebayn kautta KKK K24 Espanjasta. (KKK K24 ahtimen osanrot 068145703C ja 068145703d)

Eican toimesta siihen ilmaantui öljyn paluuletku sekä ilman imuputket ja ahdin pääsi puhdittamaan Syncron liikkumista.

Nimetty "Simoksi" 2013 maalausprojektin perusteella, syyn saattaa joku arvatakkin...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Kuvakansio tästä autosta ja sen rakentelun etenemisestä.

Tältä foorumilta löytyy kaksi auton aikaisempaa omistajaa.
Viimeksi muokannut AT5nok, 25.02.2012 10:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tavaratilassa oli vaneriverhoilu seinissä ja koneen etupuolelle oli tehty lastulevystä laveri.
Purin laverin pois ja siivosin lattialle vuosien aikana kertyneen moskan
Kuva
Kuva
Tilalle rakensin omiin tarpeisiin paremmin sopivan laverin, jossa on ylhäältä ja sivulta aukeavia lokeroita syncroilutavaran säilytykseen. Talja, lapioita, rautakanki, hinauliinoja, varaosia, tunkki ym, jotka vaeltelivat vapaasti vanhan laverin alla.
Kuva

Kuva
Liian pieneksihän se jäi, joten laajennusosaa rakentamaan
Kuva
Ylijäämäkaupan pienistä peltilaatikoista ja isommista muovilaatikoista tuli säilytystilaa pikkurojulle.
Laveri toimii työtasona pikkuremontteja tehdessä
Kuva
Siinä on reiät ruuvipenkin kiinnitystä varten, joka helpottaa esim vetonivelien kanssa puljaamista.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ulkokuori kaipasi myös ehostusta, auto oli selkeästi ollut joskus samalla p-paikalla jonkun hiacen tai muun pokemonin kanssa, koska helmoissa oli havaittavissa pientä alkavaa pehmenemistä, joka ei kyllä katsastuksessa kiinnostanut vielä inssiä

Keulakin tarvitsi pikkasen tuoretta peltiä ja sähköliimaa

Kaverilta löytyi ylimääräinen ikkunallinen liukuovi, joten sen fiksauksen ja pikku paklauksen jälkeen maalia pintaan
ja asennus Tölkin kylkeen
Samalla koko auton ylimaalaus Biltemasta löytyneellä valkoisella maalilla ja tietysti telalla ;)
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut AT5nok, 22.02.2012 18:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja hege »

T3Syncro kirjoitti:Heti alkumatkasta lähti kaasupolkimesta lattian läpi menevä tanko alapäästään irti. "Tyhmänä" nilkutin lähimmälle öljymontulle ja purin etupanssarin saadakseni korjattua vian. Jälkeenpäin sama oireilu jatkunut, mutta sen saakin paikalleen yläkauttakin, jopa auton rullatessa ;)
Mulla on kyseinen vivusto uutena jossain, pitää katsoa jos seuraavalla mökkireissulla tulee vastaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Keulan valot kaipasivat mielestäni päivitystä, joten neliskanttiset valot siirtyi toisen harrastajan autoon ja tähän tuli pyöreät tilalle sekä lisävaloja.
Pyöreät sumarit ja lisäpitkät sopivat pyöreiden H4:sten kanssa
Kuva

Keulan suojaksi piti saada jotain orggispuskuria vahvempaa mutta sellainen puskuri joka ei heikennä merkittävästi maasto-ajo-ominaisuuksia.

Kuva


"Valmis" Päiväajovalot lisättynä. Taakse tarkoitus rakentaa led-valot takavaloiksi samaan tyyliin kuin muutamassa muussakin foorumilaisten autoissa.
Kuva
Voi olla että puskurin rakentelu jatkuu keväämmällä
Viimeksi muokannut AT5nok, 22.02.2012 18:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ohjaamo oli alunperin 1+2 paikkainen. Kahden istuttava sohva lensi pois ja tilalle tuli mustat yksittäisjakkarat
Kuva
Kierroslukumittarillinen mittaristo alkuperäisen tilalle
Kuva

Sähköjohtoa on tullut leviteltyä kymmeniä metrejä lisää ympäri autoa.
Kuva
Kuva

Kojelautaan tuli LA-puhelin ja rivi katkaisijoita
Kuva

Peilit uusiksi
Kuva
Kuva
Kuva

Suunnistamisen helpottamiseksi pitää olla PC, GPS ja karttaohjelma
Kuva
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vaihdelaatikko on uusittu edellisen omistajan toimesta ja se toimii kuin uudessa autossa.

Edestä ja takaa on ulommat vetonivelet korkannut, onneksi korjaamo kulkee tarvittaessa mukana ja pikkurempat voi tehdä reissussakin
Kuva
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp SyncroT3

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tässä suurimmat ulkoiset muutokset ostohetken 12/2009 ja tämän päivän 2/2012 välillä

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Päivän saldo:
  • - Vaihdelaatikko irti, kytkimessä ei mitään vikaa
    - Vaihdelaatikko paikalleen, pari vetarin pultin kantaa korkkasi
    - Startin hela soikea
    - Ilmeisesti kannentiiviste vuotaa. Koneessa oli ostaessani n 1000 Km ajettu kansi paikallaan, vaan eipä tullut jälkikiristys puheeksi.
    - Ahtopaineita piti pikkasen nostaa, tosin mittarin mukaan ei kyllä noussut yhtään, mutta kytkin alkaa luistamaan 0,7 bar kohdalla, joten ei pääse kokeilemaan nousiko paineet.
Eicalle taas iso kiitos, ettei tarvinnut remon... ei kun siis huoltaa hangessa ;)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko siis voimaa vaan niin mahottomasti nykyään että ei kytkin jaksa? Mikäs kytkin sulla muuten on?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:Onko siis voimaa vaan niin mahottomasti nykyään että ei kytkin jaksa? Mikäs kytkin sulla muuten on?
JX:n vakiokytkin, jonka pitäisi kestää nykyiset (mittaamattomat) tehot?
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja redi »

228mm kytkintä sitten seuraavaksi ja pitäisi kestää.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pakko sinne on isompi kytkin vaihtaa jossain välissä, kun ei tuolla ajamisestakaan tule mitään.
Luistaminen alkoi JX:n vakioahtimella n 0,7 bar max paineilla ja 205/75R14 pyörillä. Kaikki viittasi öljyn vuotamiseen kytkimelle, varsinkin kun luistaminen ilmeni ensimmäisen kerran muutaman tunnin ylämäkipysäköinnin jälkeen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kytkin irrottaa ja ottaa kiinni ihan ala-asennossa. YV:llä jo sainkin vinkkiä kytkin polkimen perussäädöstä, pitää tutkailla jossain välissä.
Eilen kytkin ei oireillut mitenkään, vaikka molemmat lukot päällä tuli maastossa ajettua... MYSTISTÄ.

Alkaa olla pikkuhiljaa hitsailukelejä ulkonakin, eli voisi alkaa suunnitella takapuskurin tilalle jotain putkihässäkkää, johon tulisi useampi vetolenkki. Nyt vetokoukku on ainoa kiinnityspiste takapäässä.
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

228 mm kytkin tilattu, TDI:n asetelma ja WBX:n levy. Vielä kun jostain löytyisi se vauhtipyörä...

Ärsyttää, kun auto makaa joutilaana parkkiruudussa, juuri kun takapihalla olisi hyvät kurakelit :( :x :(
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Huhu kertoo, että Mäntsälän natsisorvarilla olisi minulle vauhtipyörä, joten kävin lunastamassa muut kytkinosat Fixaamosta.

Eilen vedin useamman kilometrin täyteen lastattua kevytperäkärryä ja muutenkin ajelin kotisaarella ilman mitään ongelmia, tosin tietoisesti varoin ja ajelin lähes pintakaasulla.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja redi »

Vaihtakaahan nyt sit ihan varmuuden maksimoinniksi kampuran takastefa ja kytkinakselin stefa :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

redi kirjoitti:Vaihtakaahan nyt sit ihan varmuuden maksimoinniksi kampuran takastefa ja kytkinakselin stefa :)
Tarkoitus olisi vaihtaa molemmat, vaikka viime obduktiossa vaikuttikin etteivät vuoda. Samalla voisi kiristää kannen pultit, vaihtaa jakohihnan, venttiilikopan tiivesteen ja liimata sen pitävämmin kiinni, vaihtaa turbon öljyn paluuputken lähdön... Niin ja ne korokepalat ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kumma homma, uusi kytkin kun on paketissa apukuskin jalkatilassa, niin vanhalla voi ajella ihan hyvin ainakin maastossa

Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 Syncro 1.9 TD

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Foorumitarra takalasissa:
Kuva

Loppuosa tarrasta ei lähtenyt ehjänä irti, joten nimimerkístäkin jäi T3 edestä pois.
Vastaa Viestiin