VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja dmn »

T3Syncro kirjoitti: En viitsinyt kaivaa just lanattua plataa ja sen reunaa, joten nostin tunkilla puiden päälle ja peruutin pois.
Eikös tuosta olisi mennyt tiekin ihan vierestä ? :)
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:Eikös tuosta olisi mennyt tiekin ihan vierestä ? :)
Sinne tielle piti oikaista tuosta, kun jätin peräkärryn aisa "metsään" päin parkkiin.

Pitäisi jonkinlaiset rampit hommata, mutta alumiinisista saa maksaa varmaan ihan kiitettävästi. Nyt oli puutavaraa onneksi kärryn pohjalla ja ympärillä maastossa.
Paksu vanerikin voisi kelvata, varsinkin jos sitä vahvistaisi vaikka kulmaraudalla tai 2"x2" puulla. Jos oikein muistan, niin jotain vaneria on jemmassa tavaratilan sisustamisen jäljiltä, mutta tietysti 125 Km päässä.
5"x2" lankku kelpaisi tuohon hommaan ja olisi helpoin ja halvin. Siihen voisi moottorisahalla tehdä vähän poikittaisuraakin pidon parantamiseksi.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Aamupäivällä muutoskatsastus N1 -> N1G. Onnistui, kun kertoi katsastusmiehelle mitä suomeksi kirjoitettu teksti asetuksessa tarkoittaa.

Kuva

Varustettu perälukolla ;) Tasauspyörästön lukon olemassaololla ei ole mitään merkitystä, mutta kun herra luki TAI sanan jälkeen olevia vaatimuksia ja meinasi että lukon kanssa toteutuu varmemmin 25% mäen nousukyky. Lukkotekstiä ei tule rekisteriotteeseen kun huomautin asiasta.

Vetariremppaa tämä päivä tai oikeammin vain iltapäivä. Yläpallonivelen pultit niin kovaa kiinni, ettei lähtenyt kuusiokoloavaimella.
Sähköliimalla koloon M8 pultti, joka tietty katkesi. Eipä ollut kyydissä kuin M20 muttereita, no sellaiset sitten katkenneiden pulttien ympärille ja vielä pikkusaumat alkuperäisien pulttien kantoihin. Toinen lähti ekalla yrityksellä, mutta toiseen piti liimata kolme mutteria, ennen kuin suostui irtoamaan. Liimaamista haittasi sähkön vähyys, vähän väliä sai käydä napsauttamassa automaattivarokkeen päälle.
Kuva

Kumpikaan ei ollut varsinaisesti rikki, sisemmässä selkeetä välystä ja vaseliini oli kuin tervaa. Ulommassa taas vaseliini oli kuin sitä olisi laimennettu jollain. Putsauksen jälkeen varaosalaatikkoon, saattaa niillä uusien rasvojen kanssa joskus selvitä jostain reissusta kotiin.

Ulomman vetarin sokka jumittaa. Muistanko oikein, että sokan päitä pitää levittää jotta nivel lähtee akselista irti? Puoli vuotta sitten tein saman toiselle puolelle, ei vaan muista varmaksi eikä viitsi väkisin hakata...
Kuva
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja hege »

Sokkaa pitää levittää. Huono systeemi ainakin Vurren tapauksessa. Vetarien poorit oli niin kärsineessä kunnossa että teki mieli itkeä kun noita piti irrottaa.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Niin minä muistelin ja soittelin tuossa Mäntsäläänkin asiaa varmistaakseni.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kannattaa muuten jotkut lasit olla silmien suojana kun noita sokkia irrottelee, aika äkäseen lähtee pihdeistä omille teilleen kun sille päälle sattuu. Ja sattuu varmasti pahasti kun osuu silmään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:Kannattaa muuten jotkut lasit olla silmien suojana kun noita sokkia irrottelee, aika äkäseen lähtee pihdeistä omille teilleen kun sille päälle sattuu. Ja sattuu varmasti pahasti kun osuu silmään.
Kun muistaisi edes pitää ne hanskat käsissä...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Uudet nivelet paikallaan ja se ylimääräinen ääni kuuluu edelleen. Ensi viikolla takavetarit irti, ainakin puhdistus, uudet vaseliinit ja pyörimissuunnan vaihto. Laitoin irrotetut likoamaan, ei ne vielä hylkykamaa tainneetkaan olla.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kumpi on takana kovemmalla rasituksella, ulompi vai sisempi vetonivel?
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja hege »

Sisemmät on kovemmalla rasituksella, mutta ulommat tahtoo jostain syystä olla kuivempia.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

hege kirjoitti:Sisemmät on kovemmalla rasituksella, mutta ulommat tahtoo jostain syystä olla kuivempia.
Vas ulomman suojakumi on rikki. Meinasin vaihtaa vain siihen nivelen, mutta samalla vaivalla vaihdan kolme uutta, yhden olen taakse vaihtanut jo aikaisemmin. Kumit olisi pitänyt kumminkin uusia kaikkiin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Molemmilla puolilla akselin ulkopää oli tässä kunnossa. Olisikohan päässyt kosteutta sisään vai mikähän on noin raiskannut.
Kuva

Vas. ulompi suojakumi oli hajalla:
Kuva

Oik. sisemmän vaihdoin heti auton ostettuani, sai kelvata mutta nyt pyörimissuunta käännettynä oik ulommaksi.
Kuva

Oikea puoli on paikallaan, kasauksessa tietysti Nordlockit väliin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ukkoskuuron mentyä ohi, sain toisenkin vetarin paikalleen ja pääsin testaamaan. joku ääni kuuluu vieläkin, olisikohan sittenkin pyörän laakeri. Pitää huomenna tutkia...

Kävin tutustumassa "kertausharjoitusmaastoon" ja samalla notkistamassa uusia niveliä.
Märkiä paikkoja riittää, eli huomenna taitaa saada Syncro mutakasteen ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eilisen noloimmat kuvat on jonkun muun kameralla ;)

Tänään päivä mennyt sähköjen parissa. Orggisradioantenni oli poikki auton ostaessani, joten asensin toisen lyhyemmän ja maastoystävällisemmän toiseen etukulmaan. Tänään katselin vanhan radioantennin nysää ja repäsin sen irti.
No siinä oli sitten pellissä yksi isompi ja kaksi pienempää reikää, enkä jaksanut agrekaatin voimalla alkaa "kuumaliimaa" levittämään, joten rälläkällä pelti kirkkaaksi, pohjamaalia pensselillä, pienempiin reikiin jotain tiivistemassaa, valkoista maalia pensselillä, vaseliinia molemmin puolin ja suurimpaan reikään LA-puhelimen jalka ja kaapeli LA-puhelimelle joka ollut toistaiseksi koristeena kojelaudassa. Katolla on yksi LA-jalka, mutta sen kaapeli ei ylettynyt kojelaudalle. taidan asentaa toisen puhelimen tavaratilaan.

Ostin ajat sitten jo jotkut "super H4-polttimot", mutta en ole viitsinyt asentaa, kun sähköt tulee edelleen katkaisijan kautta.
Meinasin ensin siirtää kaikki itse tekemäni relekytkennät apparin penkin alle, mutta lopulta päädyin siirtämään ne hanskalokeron etupuolelle. Tein vanerista asennusalustan, johon tulee releet ja sulakerasiat

Kuva

Purin kaikki vanhat relekytkennät ja vedin niiden kannoilta piuhat hanskalokeron taakse 7-napaisella kaapelilla, joka merkitty molemmista päistä ja johtojen värit kirjattu ylös.

Tähän asti kaikki releet ovat olleet mittariston kotelon sisällä, piuhat risteilleet kojelaudan läpi sieltä täältä. Nyt haave saada kaikki sähköt niin,että kojelaudan voi tarvittaessa poistaa piuhoja katkomatta ja että kaikki kytkennät on dokumentoituna. (Takatuupparista jouduin katkomaan useita johtoja, joiden käyttötarkoituksesta ei ollut mitään hajua)
Katolla on 7-napainen perävaunupistike, jonne menee sähköt 2x kaukovaloille, äärivaloille ja yhteen 12V pistokkeeseen. Nyt ajattelin muuttaa kytkentää niin, että katolle vaihtuu 2x100W kaukovalojen tilalle max 2X55W kaukovalot ja työvalot sivuille. Pistokkeeseen saa tarvittaessa keltaisen "majakan" tai lisää työvaloja. Jos työvalot ledeillä, niin 1,5 mm2 piuhat sallivat niitä melkoisesti lisää... ;)

Mietinnässä toinen akku apparin penkin taakse ja siitä sähköjen vetäminen kaikille omille kytkennöille. Pitäisi vaan hommata (tai rakentaa) joku erotinrele akkujen väliin, ideoita?

Taidan vetää joka tapauksessa paksun kaapelin taka-akulta apparin penkin alle ja ottaa siitä sähkön omille kytkennöille. Onpahan kaapeli valmiina, jos jaksan toisen akun asentaa joskus.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja hege »

T3Syncro kirjoitti:Mietinnässä toinen akku apparin penkin taakse ja siitä sähköjen vetäminen kaikille omille kytkennöille. Pitäisi vaan hommata (tai rakentaa) joku erotinrele akkujen väliin, ideoita?
Tällästä? http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... ele-25230/
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

hege kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Mietinnässä toinen akku apparin penkin taakse ja siitä sähköjen vetäminen kaikille omille kytkennöille. Pitäisi vaan hommata (tai rakentaa) joku erotinrele akkujen väliin, ideoita?
Tällästä? http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... ele-25230/
Tuota Bilteman relettä taisi joku muukin suositella, en vaan koskaan ole muistanut napata sitä mukaan kun olen siellä käynyt. Sieltä varmaan ostan sen toisen akunkin
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja redi »

Hyvä että sähkötyöt tehdään siististi, mikään ei ketuta enemmän kun alkaa joskus korjaamaan sähköjä kun ne on vaan roiskastu jonnekkin. Varsinkin kun en niin johtotehtävien ystävä ole muutenkaan.
Tuommonen erotinrele olis ihan hyvä. Kai se kumminkin lataa molempia akkuja ajossa?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

redi kirjoitti:Hyvä että sähkötyöt tehdään siististi, mikään ei ketuta enemmän kun alkaa joskus korjaamaan sähköjä kun ne on vaan roiskastu jonnekkin. Varsinkin kun en niin johtotehtävien ystävä ole muutenkaan.
Tuommonen erotinrele olis ihan hyvä. Kai se kumminkin lataa molempia akkuja ajossa?
Niinpä, tästä autosta minulla on lähes jokaisen piuhan tarkkuudella piirustukset tai ainakin valokuvat rekennusvaiheesta. Kesätölkissä ei sitten ollutkaan niin tarkkoja piirrustuksia, eli meni melkoiseski arpomiseksi lämppärin moottorin vaihdon yhteydessä, sillä se moottorin vaihto vähän venyikin.
Biltema / Art 25-230 kirjoitti: EROTUSRELE
Erotusrele käynnistys- ja kulutusakun erottamiseksi toisistaan
täysin automaattisesti 12 voltin järjestelmässä. Kipinöintisuojattu.
Soveltuu veneeseen tai asuntoautoon.
TekniSeT TiedoT
Jatkuva kuormitus: Enintään 125 A.
Hetkittäinen kuormitus: 140 A.
Tulojännite: 13,3 V.
Lähtöjännite: 12,8 V.
Herkkyys: Yksinkertainen
Sähköjärjestelmä: 12 V DC
Mitat: 68 x 68 x 55 mm.
Erotusrele mahdollistaa kahden akun lataamisen samanaikaisesti. Kun
moottori käy ja käynnistysakun jännite saavuttaa 13,3 volttia, erotusrele kytkeytyy ja kahta akkua (käynnistysakku ja kulutusakku) ladataan
samanaikaisesti.
Kun jännite laskee 12,8 volttiin, erotusrele laukeaa ja erottaa akut toisistaan. Näin voi käydä, kun moottori pysäytetään, sen kierrosluku laskee
tyhjäkäyntitasolle (latausvirta heikkenee kierrosluvun hidastuessa) tai
kun kulutusakun lataus on ehtymässä. Kun moottorin kierrosluku kasvaa,
vaihtosuuntaajan teho ylläpitää jännitettä. Kun erotusrele kytkee tai erottaa nopeasti, voi kuulua jyrisevä ääni.
Tämä järjestelmä vähentää käynnistysakun tyhjenemisen vaaraa ja suojaa
sähkölaitteita jännitepiikeiltä, kun moottori käynnistetään.
Tuohon pitää varmaan laittaa rinnalle päävirtakytkin, jolla saa kakkosakun VWirran tarvittaessa käynnistysvirraksi.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Eikö tuo rele mahdollista kakkosakun kytkemistä hetkellisesti startin ajaksi? Mulla on sellainen Sprintterissä ja meinasin tuon Biltema releen laittaa Dehler Profiini.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mulla pitäisi olla Profilessa mahdollisuus kytkeä lisäakku starttia varten. Ainakin sellainen nappi on ja edellinen omistaja väitti sen niin toimivan. Tosin vanha akku oli niin huono, että pari kertaa sitä kokeillessani ei ollut mitään apua :P Uusilla akuilla ei ole vielä tullut vastaan tilannetta että olisi tullut testattua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin