VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Iski mystinen sähkövika, auto ei lähde käyntiin. Startatessa pyörii ahtimen jäähdytyspuhallin?

Startin herätevirtapiuhan liittin irti startilta, mittasin yleismittarilla että sen kautta on 0,05 V vähemmän jännitettä kuin akun napojen välillä, eli piuha on jostain yhteydessä runkoon. Otin irti virtalukon päästäkin, sieltäkin löytyy jännite paksujen piuhojen välistä, eli menee startin kytkennät uusiksi. Onneksi Fixus on läheltä ja sieltä löytyy osia hyllystä.

V-tuttaa firmat, joilla tavaraa löytyy nettisivuilla, mutta sitten kun sitä tarvii, niin menee tilaukseksi ja toimitusaika tietty jotain muuta kuin huomenna.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Startille uusi heräte releohjattuna, sopivia johtoja meni valmiiksi kojelaudan sisältä taakse "sähkökeskukseen", ei tarvinnut kuin pikasen jatkaa molemmista päistä ja kytkeä rele akun ja startin väliin.

Vanhaan herätejohtoon kun kytkee jännitteen, kytkeytyy puhaltimen ja kiertovesipumpun rele, vaikka se kaiketi on maaohjattu.

Samalla kun aloin oiretta eilen tutkia, huomasin tankin kannakkeen pettäneen ja tankin pudonneen, makaa nyt vaihdelaatikon päällä. Yleensä Syncron tankkeja joutuu irrottamaan voimakeinoin, mutta tuo päätti pudota itsekseen. Kannake on ollut rikki vaikka kuinka kaun, korjailin sitä reikänauhalla joskus reilu vuosi sitten leimasetää varten.

Uusi kannake on tilattu Syncro-osiin erikoistuneelta verstaalta, vaihdan samalla kun TDI koneenkin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Moottorimajapäivä taas, mittatikuksi JX:n mittatikku ja sille adapteri AAZ mittatikun suojaputkesta. Poralla JX suojaputken mentävä reikä katkaistuun AAZ suojaputkeen jäynämiehen ohjeiden mukaisesti.

Kuva
Vaikka liitoksesta tuli kohtuu tiivis, niin tungin väliin tiivisteliimaa.

Kuva

Jakohihna meni paikalleen toisella yrittämällä, välissä piti käydä vaihtamassa kiristinrulla Mätixessä, kun murtui "kiristyskorvake" irti, eli se kohta josta käännetään kireälle.

Kuva

Pumpun ajoitustakin hahmottelin paikalleen, mutta kun ei ollut mukana arvoa mihin säätää, niin jäi toiseen kertaan. Kännykästä loppui tietenkin akku, kun piti alkaa soitella ohjeita :x
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

UN-4272 "SIMO"
UN4272-SIMO.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Seuraavat renkaat sitten Mersun 16" vanteille, 7" / ET31
25.2.2014 vanne.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Simo1.JPG
Naapurin kanssa käytiin tänään syncroilemassa :)

Kuva vville, julkaistu ilman lupaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja redi »

Hyvä kuva!
tolvana
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 29.07.2012 09:14

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja tolvana »

Näkyypi Woimaakin olevan savussa!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Puut vinossa ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuva
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä en ole kuvaa kääntänyt :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TDi "BSM" 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

7.4.2014 oli moottorin vaihtopäivä. Aluksi AAZ alas, vauhtipyörän/kytkimen, ahtimen ja pakoputkiston purku siitä. Sitten 1Z tilalle ja oheislaitteiden viimeiset kasaamiset. Eihän se heti käyntiin lähtenyt...
Kuva
Kuva

8.4.2014 Tölkkiguru Rampen avustuksella dieselit pumpulle ja suutinputkista suuttimille, syöttöä lisää reilusti ja kone käy kuin Tölkkiin tehty.

20 Km koeajon jälkeen alkoi öp-summeri huutaa, koneessa pientä öljyvuotoa jotka tukittu kiristelyllä, mutta summeri jatkaa kiukutteluaan.
Takaisin Ranchille, tuulen nopealla elinluovuttaja Cordoballa öljynpainemittarikauppaan ja sen jälkeen mittaamaan paineita, jotka oli ok. Laturin W-lähdöstä liitin irti ja kotimatkalle...

Vinkkinä uudempien koneiden latureita käyttäville, ilman W-lähtöä ei surise summeri, vaikka öljynpaineet katoisivat.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Öljynpaineet taas tapissa ja summeri huutaa kierroksilla. Ei varmaan auta kuin ottaa öljypumppu irti ja ihmetellä tai vaihtaa toinen tilalle.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ei löytynyt uutta öljypumppua tähän hätään, joten varaosavarastojen penkomista ja sieltä löytyi lähes uuttuuttaan kiiltävä Febi, joka saa kelvata toistaiseksi.

Öljypohja ei olisi halunnut irrota, mutta lievällä VWäkivallalla aukesi kolme pulttia, joissa kuusiokolo pyöri tyhjää.

Jospa huomenna illalla tai ylihuomenna ehtisi vaihtaa pumpun ja kasata öljypohjan takaisin, niin pääsisi taas syncroilemaan...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hain varoiksi pusillisen uusia M5 pultteja. Pulttikaupan myyjä piti TDI:n pultteja erikoisina eikä tietenkään sellaisia löytynyt, joten tyydyin JX-tyylisiin kuusiokoloihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Öljypumppu vaihdettu. Kokeilin tuon koneen alkuperäisen ylipaineventtiiliä, saman verran noissa kaikissa kolmessa oli mielestäni vastusta.

Summeri huutaa edelleen, anturin reiästä pulppuaa öljyä kun anturin löysää, eli ei sekään ilmeisesti ole tukossa.
Mystinen vika, no ajetaan hetki W-lähdön piuha irti ja seuraillaan taustapeilistä öljynpainemittaria, josko se herkistyisi.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kuva

VW pumpussa on pienempi poistoaukko kuin Febin pumpussa, voisi luulla että hukkaa ylipaineen tehokkaammin.

Paljonkohan se öljynpainekello kestää painetta, tuli vaan mieleen ettei olisi hajonnut ylipaineesta?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vihdoinkin löytyi 9V paristo yleismittariin ja pääsin mittaamaan anturin. Anturi maadotti, summeri huusi. Piuha suoraan maihin ja taas summeri huusi. Liitin irti mittaristolta ja takaisin kiinni. Enää ei huuda...

Tulipahan vaihdettua öljyt koneeseen samalla kun vaihdoin öljypumpun.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Edellisen öljyn vaihdon jälkeen autolle ei ole tullut tehtyä muuta, kuin ajettu.
Dokan hakureissu kajaanista pisin yksittäinen, sitten nurkka-ajoa Etelä-Suomessa ja viime viikonloppuna BIF2014 sekä pieni kierros Itä-Suomessa (reilu 800 Km)
Nesteet pysyy koneessa, lämmöt mittarin mukaan ainakin kurissa vaikka kuinka polkisi, ja polttoaineen kulutuskin alle 10 l/100 Km.
Arpakone yllätti positiivisesti ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Arpakoneella ajettu nyt vajaa 4000 Km, toistaiseksi ei ole tarvinnut kuin tankata.

Tänään uusi alapallonivel ja raidetangonpää oikealle puolelle, alkaa auto olla katsastuskunnossa. Wagenhausin henkilökunnalle kiitos alapallon vaihdosta tukivarteen. Varastosta löytyi Callen purkujäämistöstä alatukivarret, irto varteen oli helppo vaihdatta pallonivel ja sitten vaan vaihtaa koko tukivarsi, kun oli sopivasti aikaa.
Vastaa Viestiin