Caravelle Coach TD '90

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
jope_harju
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2014 22:20
Paikkakunta: Kajaani

Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja jope_harju »

Noh. Mistäs aloitetaan. Kerrottakoon nytten ensiksi vaikkapa, että tämä kyseinen Kansanauto on ensimm... korjaan toin... hmmm... sittenkin kolmas VW joka omistuksessani on käynyt. Kaksi ekaa olivat projektiasteelle jäänyt '73 Kupla ja pari kolme muutaman kuukauden kuljettimena ollut farmari-Passatti. Olikohan se '95 plus miinus kaksi vuotta. Bensalla se kulki joka tapauksessa. Eka Tölkki nyt kumminkin. Kokemukset näistä rajoittuivat vuonna 2006-2007 kaverilla olleeseen Tölkkin jonka kyydissä pääsin pariin kertaan istumaan. VAG-dieseliin tuli myös tutustuttua vuoden verran Felician muodossa, joka oli äärettömän kylmä talviauto ja huono käynnistymään. Siitä huolimatta lähdin soitellen sotaan ja dieselauton omistajaksi.

Pieni sananen autohistoriastani noin muuten. Eniten prosentuaalisesti on meikäläisellä ollut Saabeja ja Volvoja - kaikki bensiinikäyttöisiä. Paitsi vaimon Saab kulkee alkoholilla. Näissä ikähaarukka ulottuu 60-luvulta 2000-luvulle. Lisäksi ameriikanihmeitä on käynyt sekä FoMoCo- että GM-valmisteita varmaan likimain kymmenen kappaletta. Yksi diesel-Vani mahtuu sekaan. Näiden lisäksi on ollut erinäinen määrä erinäisi kippoja ja kikottimia. Jossain kai se olisi melkein täydellinen lista kaikista mutta se nyt menee jo asian vierestä. Haluan tässä siis vain avautua siitä, että VAGismi ei missään määrin ole ollut minulle mikään elämäntapa enkä aiemmin ole ollut oikein traktorin polttoaineella käyvien autojen ystävä. Mutta - kaikki voi muuttua.


Nyt siitä autosta.

Olen nyt siis tämän kaunottaren kolmas omistaja. Kaksi ensimmäistä ovat Iisalmen puhelinyhtiö sekä sen entinen johtaja joka ikäänkuin eläkkeellejäämisen kunniaksi osti auton itselleen vuonna 2002. Häneltä minä sitten auton kävin noukkimassa 1.11.2014. Auto on mennyt kahta poikkeusta lukuunottamatta vuodesta 2003 saakka ekalla näytöllä katsastuksesta läpi; sen kauemmas eivät tilastot kanna. Nuo kaksi poikkeusta ovat olleet vuosina 2008 ja 2009. Molemmilla kerroilla uusintanäytön on aiheuttanut halkeillut etujarruletku - ensin vasen ja seuraavana vuonna oikea. Muuten näyttivät katsastuspaperit hyvin puhtoisilta ja minulla olisi tarkoitus jatkaa samaa linjaa niin kauan kuin auto minulla on. Museoleimallehan sitä pääsisi jo kuuden vuoden päästä.

Teknisesti härveli tuntuu olevan loistokunnossa. Pieniä rasvauksia ja voiteluita pitäisi tehdä ja jos ei flunssa iske niin huomenna koitan ehtiä öljynvaihtoon sekä uusimaan tiputtelevan polttoaineletkun tankin kyljestä. Jos joskus muistan ja on ylimääräistä aikaa riittävästi niin vekottimen huoltohistorian voisi kirjoitella nettiin ihmeteltäväksi. Ihmeteltävää siinä onkin piisannut. Pintapuolelta auto on aika normaali ikäisekseen. Eli siis pientä ryhelmää ja iskemää maalissa on ja saumat ovat päässeet kukkimaan. Ensi kesänä mökillä hilluessa olisi aikomus ottaa sisäpahvit auki ja nämä ruostepaikat kiinni. Hiekkapuhallusta taikka teräsharjaa minkä päälle uutta maalia ja sisäpuolelle ruostesuojalitkua. Noilla kait näistä selviää. Vaimo tosin epäili että tämäkään auto ei jaksa viihtyä meillä kolmea kuukautta pitempään kun kerran sellainen elämäntapavaihtaja ja -kokeilija olen. Että ei paljoa kannattaisi kuulemma haaveilla moisista korjaamisista. Vaan saapa nähä. Jos laite kuljettaa töihin ja kotiin ja harrastuksiin näin pienillä kiintellä maksuilla ja pienillä polttoainekuluilla niin mikäpä tuossa.

Niin ja pitihän autoon investoida uudet renkaat. Edelliset olivat 2001 vuodelta peräisin ja nastat pyörivät koloissansa niinkuin yksinäinen puolukka ämpärin pohjalla. Nastallista Kumhoa koossa 185R14 tuli alle. Ja kuinka se rengasmelu hiljenikään. Ja pito parani. Loppui myös se takavetoisella leikkiminen kerrasta kun ei viitsisi uusia renkaita huvinpäiten suttuuttaa piloille.

Muita lähiaikojen paranteluja olisi tulossa peltisten pöläreiden muodossa. Ei iso parannus mutta jospa se loppuisi silmiin sattuminen. Minä kun harvemmin pidän muovipöläreistä. Kaverin isällä oli tällainen samanlainen joskus yli viisi vuotta sitten. Ko. autosta on jäänyt jäämistöksi etuvalot kaikki, ja kolme pöläriä, sekä erinäinen määrä kaikennäköistä nöyhtää. Nämä pitäisi Oulusta käydä noukkimassa vielä ennen joulua jos niin pitkälle reissulle koppeutuu ja kerkiää. Lisäksi kävin Eurokankaan nettisivuja selaamassa. Uudet verhot minä tähän haluaisin. Semmoiset mummolamallit. Retrokuoseilla mennään, vintagepussilakanoita ei viiti auton verhoiksi leikellä. Ja niissä on niin mukava nukkuakin.

Tässäpä tätä. Muutosten tahti on hidas. Aika on kortilla töiden puolesta, poika on pieni ja haluaa ajella leikkijunilla ja vaimokin haluaisi huomiota. Isi tekee autohommelit sitten kun kerkiää. Eiköhän se jälkikasvu sitten ajan myötä lähde mukaan näihin touhuihin, vahvasti näyttää siltä.

Lopuksi pieni walkaround Iisalmen entisen Timosauruksen nykyisen Iltalypsyköhän se oli parkissa juuri lompakon keventäneenä ja Volksnaakkelin tankanneena ja itseään tankkaamaan menollaan. Oli muuten sipulipitoinen ja hyvä burgeri kera kahvin. Suosittelen vaihtoehtona Marhahaan ABC:lle jos Iisalamen ohi kuljette.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Caravelle Coach 1.6 TD '90
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa Foorumille ja harrastajien joukkoon.

Siistiltähän tuo näyttää (ikäisekseen), ottaen huomioon että ei ilmeisesti ole kokenut vielä mitään ylimaalauksen kaltaista?
Saumat kannattaa laittaa kuntoon, täällä on monta tarinaa niiden tekemisestä, kannattaa lukea.

Tölkki on kohtuu helppo ja edullinen käyttöauto, osia saa helposti ja neuvoja ilmaiseksi.
Ja vielä: lisäpitkille sähköä. Löytyykö suoraan sulakerasialta vai mistä suositatte? Onko keulassa valmiita läpivientejä? Ja mistä alkuperäiset virtakaapelit kulkee? Mielessä pyöri laturin korvaaminen isommalla ja 50 neliön virtakaapelin vientiä penkkien taakse. Voisi sitten harkita ratiota paremmalla äänenlaadulla. Löytyykö takaa valmiita läpivientejä?
Jos meinaat enemmänkin harrastaa sähkötöitä eli jälkivarustella autoa, niin kannattaa harkita toista akkua esim apparin penkin taakse. Etupenkkien takana on molemmilla puolilla paikka akulle (bensakoneisessa akku siellä).
Kakkosakku erotinreleellä irti varsinaisesta akusta ja kaikki jälkiasennukset siihen kakkosakkuun, jolloin päälle unohtuneet tai viottuvat rakennelmat eivät syö käynnistysvirtaa. Erotinrele esim Biltemasta n 17€.
Apparin penkin alla on hyvää tilaa sulakerasioille ym.
Kaapelin saa tuotua auton alustassa muiden putkien ja johtojen seassa, penkin alta löytyy läpivientikumi, josta saat johdon ohjaamoon (kuten bensakoneisessa)

Samalla kun kytket lisäpitkät, kannattaa releyttää auton omat ajovalotkin, jolloin saat 1-2 V enemmän jännitettä polttimon kannalle (lisää laillista valotehoa), kuin alkuperäisellä kytkennällä, jossa virta kulkee valokatkaisijan kautta, lopulta tuhoten sen.
Eli releytys kannattaa tehdä ennen kuin ongelmat valojen kanssa alkavat. Autotarvikeliikkeistä löytyy valmiita sarjoja, mutta eipä tuo ole vaikeeta tehdä itsekkään, jos autosähköstä on vähänkin perillä.
Avatar
leppajukka
AktiVWisti
Viestit: 185
Liittynyt: 15.11.2012 01:59
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja leppajukka »

Onnittelut hankinnasta ja tervetuloa fooruumille!
Hyvä, että "Tintti-Puavon" auto päätyi harrastajalle kotimaahan. Mielenkiinnolla odotan lisää tarinaa autosta. Huoltohistoria on varmasti mielenkiintoista luettavaa. Auto on varmasti hyvä aihio lähteä rakentelemaan. Oletko itse Iisalmessa vai kävitkö kauempaa auton hakemassa?
jope_harju
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2014 22:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja jope_harju »

Kiitoksia vaan tervetuliaisista!

Autohan siirtyi tosiaan vain hitusen pohjoisemmaksi, elikkäs Kajaaniin. Kovasti oli kuulemma puhelin soinut tämän vekottimen kohdalla, en tiedä oliko siinä hinta vai huoltohistoria vai pienet kilometrit vai mikä lie taika. Ja siis aihio on mitä mainioin. Enpäs muista kirjoittelinko tuossa jo ensimmäisessä viestissä, että mullahan oli kova Chevy Van -kuume alunperin. Muutamasta jo soittelinkin mutta olivat aina justiin myytyjä/varattuja. Mutta tämän ilmoituksen kun näin vielä kännykällä nettiautosta niin jopa vain Väni unohtui ja oli pakko seuraavana aamuna jo soittaa. Ja eiköhän ollu joku etelän mies ehtiny jo kovasti havitella kukonlaulun aikaan että hän hakkee tämän perjantaina. Tuolloin siis elettiin torstaita. Minä reippaana sitten parin tunnin miettimisen jälkeen vielä soittamaan että josko tehtäs niin, että minä maksan autosta varausmaksun vielä samalle iltaa kun yhteyshenkilö oli tulossa Kajaaniin käymään. Että lauantaina hakisin auton ikäänkuin oikeasti sitten kotiin saakka. Lopulta päädyttiin ratkaisuun jossa kävin jututtamassa myyjäosapuolta naamatusten torstai-iltana eikä siinä mitään rahaakaan vaihdeltu kun koitimma luottaa perinteiseen kättä päälle -systeemiin. Ja tuosta kului se alta kaks vuorokautta kun auto oli jo meillä kotona.

Ja vieläkään ei kaduta hankinta :D

Ps. löytyhän sieltä jopa yksi ruostereikä. Semmoinen parin sormen mentävä vänkärin jalkojen alta. Tutkin siinä samalla kun auto oli nosturilla renkaanvaihdossa. Sekin jääpi ens kesälle sen paikkuu. Sillon on toivottavasti joku mopo taikka wanha-auto ajussa niin saapi syventyä tämän sisuksiin enempi.

Pps2. Niinpäs joo, velipojan kanssa tuossa tutkittiinkin sitä akkukotelohommaa. Se vaikuttaakin aika järkevältä ratkaisulta se toisen akun etuosaan tuominen. Varsinkin kun tässä automallissa on enempi sijoitusmahdollisuuksia kuin perinteisessä henkilöautossa jossa akku takakontissa vie suhteettoman paljon tilaa minun mielestäni.
Caravelle Coach 1.6 TD '90
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Tervetuloa vain minunkin puolesta ja onnittelut hankinnasta ... :)

.... taas tulee oma EX-coach mieleen kun tämmöisen näkee ... 8-)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Terve tulloo kans minunkin puolesta!
Melekein nuapurista oot Coachin löytänyt, ryhdikkään näköinen peli on!
Minusta tuo maalipinta näyttää tosi hyvältä, menisikö ihan myllytyksellä ja pikku paikkuulla?
Ei ole nimittäin montaa euroa myllytys kone Motonetissa tai Biltemassa.
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Caravelle Coach TD '90

Viesti Kirjoittaja Miglos »

Tervetuloa joukkoon.
Vastaa Viestiin